Bubble-70 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 TervestäMorjens. Tuota noin, nyt se on sitten meidänkin firmaan saapunut tämä lama-ajan muotivillitys, lomautusta napsahti näin aluksi 2vko. Noh ei se mitään, siinä on sitte 14pv tehokasta kuplan korjaus aikaa! Elikkäs etuakseli pitäis vaihtaa ehjään. Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan,ettei mene turhaa aikaa pähkäilyyn ja ihmettelemiseen. Mitään erikoisempia työkaluja ei ilmeisesti tarvitse hankkia? Mikään amerikan temppu ei tunnu olevan, mutta eihän niistä hyvistä neuvoista koskaan haittaakaan ole. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 -Pyörät pois -Tankki pois -Nosta etupää ilmaan jostain muualta kuin akselista -Ohjausakseli rättinivelestä irti -Pultit irti rungosta(4kpl) ja korista(2kpl) Oliko riittävän helppo ohje etuakselin irroitukseen? ;) sitten vain vaihdat vanhat osat uuteen akseliin, mikäli ovat kunnossa. Vastakkaisessa järjestyksessä kasaat sitten, kannattaa lopuksi ehkä ohjauskulmat tarkistuttamassa, itellä kerran oli etuakselin vaihdon jälkeen aurausta 5cm :D Quote Link to comment
-tipi- Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Tässä vinkki jousien uuteen akseliin asentamiseksi, näppäile nextiä. Ja sitten kun katkaset kiinnityspultit rungon sisään, tarviit tämmöstä. Ja kysele lisäohjeita ;o) Edit:linkit korjattu Quote Link to comment
Kartsa78 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Hieno auto tipin kuvissa... Kandee muuten kiristää sit kaikki pultit kunnolla ja tarkistaa kireys jonkin ajan kuluttua. Mulla oli ks. autossa etuiskareiden yläpultit melkein irti. Varmaan oli jäänyt ruostetta tms. töhnää hieman väliin ja löystyivät sitten ajan kanssa. Muuten tuo akseli ja sen säädöt ovat toimineet hyvin. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Hyviä neuvoja tipiltä, pitääpä itsekin laittaa mm. nippuside seuraavan kerran jousipakan ympäri. Jep, on muuten itelläkin ollut joskus ongelmia noiden etuakselien pulttien ja kierteiden kanssa, meinaan meni kierteet ja sitten yks kierreholkki alkoi rungossa pyöriä, no se turautettiin kiinni takas. Läpipultit on nyt etuakselin kiinnityksessä, mutta varmaan koko nokkakappale vaihtuu kun kori nostetaan rungolta talven aikana. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Noniin nyt on akseli lattialla..jipii :) Eikä katkennut kuin yksi pultti rungon sisään....täytyy vissiin ostaa tommonen kulmavaihde ja laittaa siihen läpi pultti... Elikkäs tipiltä neuvot ja niksit pöytään!?? Onko nuo akselipultit jotain hienokierteisiä vai ihan perus pultteja? Mitäs kaikkea siellä akselissa pitäis olla sisällä...laakeri ja rasvatiiviste ja?? Quote Link to comment
-tipi- Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Tiheekierteisiä ovat, M12x1,5 muistaakseni, eli sama kierre kuin pyöränpultissa. Toi kulmavaihde on särkyneestä rälläkästä ;o) Konevuokraamosta voi saada kulmavaihteellisen porankin edullisesti. Sisemmät tukivarren laakerit taitaa olla pakeliittia ja ulommat neulalaakereita näissä tuoreemmissa. Mutta yleensä nämä on akseleissa valmiina. Tosin Puma tms. brassiakseleista kantsii varmistaa et tukivarsi liikkuu laakereilla hyvin. Toi rasvatiiviste sitten putken päähän. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Bilteman luettelossa näytti olevan tuommonen kulmavaihde, jotain 15€ hujakoilla....tiedä sitte kestääkö mittäää...ja tais muute olla vanha luettelokin niin tiedä sitte onko enää valikoimassa... Tuo "uusi" akseli jonka laitan vanhan tilalle on käytetty, täältä ostettu ja siinä on ne vääntösauvajouset (vai mitkä lienee) paikallaa. Eli menneekö oikee jos vaihdan vaan tukivarret uuteen...laakerit näkyy ainakin siinä uudessa mut onko se rasvatiiviste siinä tukivarren päässä? (kehno selitys, toivottavasti selkinee...) Kaamee paniikki, 2pv menny remppa ajasta... :D (12pv jäljellä) Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 niin ja perskules...milläs pirulla saan noi uudet pallonivelet niihin tukivarsiin...ja vanhat pois... jotain jippoja? Quote Link to comment
Guest Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 niin ja perskules...milläs pirulla saan noi uudet pallonivelet niihin tukivarsiin...ja vanhat pois... jotain jippoja? itse tein about alla olevan viideon mukaan, menee noin vartti per pallo. snurralla pallon päästä biitti pois, jolloin pallon varsi lähtee pois, hitsuuttamalla sitten isolla virralla kehää mikä jäi tukivarteen, hitsauksen jälkeen viilennät hitsauksen jolloin luonnonlakien mukaisesti kyseinen rinkula lähtee joko koputtelemalla pois tai sitten ihan izekseen. prässäämällä sit uudet pallot tilalle. tsekkaa tää: Quote Link to comment
Guest pincers Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Ei kai sitä kulmavaihdetta tarttee jos on paineilma jora vai..? Ittellä kans on purku menossa. Quote Link to comment
metake Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Ihan sama onko onko paineilma vai sähkö, kunhan on riittävän pieni. Oliskohan siellä jotakuinkin 10 cm tilaa porailla, joten siihen väliin kun saat poran sopiin niin kaikki toimii. Quote Link to comment
mite^ Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Paineilmatoiminen kulmapora on varmasti kohtuu jees. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 4, 2009 Author Share Posted November 4, 2009 Voi pjärse. Ei tu 12mm reikää ei millään...8mm terä meni kyllä läpi mut ei siitä ylöspäin ei sitte millää...tosin kulmavaihde on tommonen bilteman muovirimpula, joka loppujen lopuksi petti. Mistäs mä nyt kehitän jonkun kulmavaihteen tai jonkun härvelin millä sais se prkkll reijän et pääsis remontissa etiäpäin!?!?! ps. olis muuten tarvetta oikean puoleisella alatukivarrelle, eli jos joltain löytyy nurkista niin mulle se äkkiä! Quote Link to comment
mite^ Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Mulla on tuossa rikkinäinen rälläkkä. Voidaan siitä kyhätä sulle kulmavaihde mikäli sulla olis kara siihen päähän? Ja kilpurissa mikä menossa paaliin on noi tukivarret vai olat mitkä lie paikallaan. Saa tulla irroittamaan ja jos siitä jonkun euron saa? Välyksistä, suoruudestäa ym en mene takuuseen :) Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 6, 2009 Author Share Posted November 6, 2009 No nyt on läpipultille saatu kolo aikaseksi ja uusi tukivarsi on matkanpäällä. Mutta nyt tarvis saada vanhoista tukivarsista pallonivelet pois ja uudet tilalle. Ei tosin näytä tuossa videossa pahalta rastilta mutta kun ei ole vehkeitä eikä prässiä. Mikäs turkulainen firma osais kuplan niveliä laittaa? ja tarvis saada tänää hoidettua että saa viikonloppuna kasattua.... Quote Link to comment
mikan Posted November 6, 2009 Share Posted November 6, 2009 Mikäs turkulainen firma osais kuplan niveliä laittaa? ja tarvis saada tänää hoidettua että saa viikonloppuna kasattua.... http://www.vauhtipiste.fi/ t. Mika Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 6, 2009 Author Share Posted November 6, 2009 Doddiiihh sain kuin sainkin itekseni otettua pois nuo vanhat pallot, samanlaisesti vingulla kairasin niinkuin tuossa videossa. Tosin kun ei ole puikkohitsiä eikä pilliä millä lämmittää niin sahasin perinteiseen tyyliin rautasahalla vastakkaisille puolille viillot ja sitte löin lekalla pois...työlästä toki mutta tulipahan tehtyä. Sitte pääsin tutun työpaikalle prässiä käyttää...ja nyt on uudet pallukat varsissa... mutta mutta nyt rupesin miettimään että mahtoko ne mennä oikeilta puolilta...kauan me kyllä järkeiltiin (tosin ei se mitään tarkoita) että pakko mennä noin ja oli siinä pari kuvaakin apuna... voisko joku pistää vaikka kuvia tai selostusta miten ne kuuluu olla niin saan mielen rauhan...tänks Quote Link to comment
metake Posted November 6, 2009 Share Posted November 6, 2009 Laitoithan pallot oikeisiin asentoihin, niissä on joku lovi vai mikälie merkkinä? Siis palloissa on pitkulainen ura jossa se kartiotappi liikkuu, ei pyöreää reikää niinkuin joissain autoissa. Jos pallon asentaa väärään asentoon niin tappi törmää uran reunaan, ja arvatenkin toimii erittäin huonosti. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 10, 2009 Author Share Posted November 10, 2009 Voi perseen perseeee.... Kaikki paikallaan ja tyytyväisenä auto ulos ja koe ajolle...no just juu etupää luikertelee kuin käärme..eli ne pirun pallonivelet on väärin vaikka laitettiin lovet palloista ja tukivarsista vastakkain.. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 10, 2009 Author Share Posted November 10, 2009 niin ja ihmeteltiin kun prässäiltiin, sitä kun alatukivarressa on semmonen kaulus mihin se nivel sopisi kivasti. Mutta uskoin kuitenkin enenmmän sitä kun laatikossa luki ala ja paketista tuli semmonen ettei sitä voinut prässätä niin että se menee kivasti siihen tukivarren kauluksen...kuvista selvii kohta paremmin... kaipa ne sit tietenki on väärippäi, eli alapallo ylhään ja toiste päin...selittääkö se käärme ajelun? Quote Link to comment
MU Posted November 10, 2009 Share Posted November 10, 2009 Ootkos tarkistanut ohjauskulmat? Yläpallonivel kiinnittyy olka-akselissa olevaan kartioholkkiin jossa epäkesko jolla säädetään pystykallistuma. Voisko tää olla syynä? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Jepulis elikkäs kyllä se nyt on niin että ylä ja alapallot on väärinpäin. KOhta ei vaan enää jaksa tätä säätämistä... No eipä mitään, yläpallonivelet saa ehjänä pois, mutta alapalloja ei. Ja siksi kävin mätänetistä hakemassa uudet ja ylläripylläri kun pääsin kotio ja kurkistin niitä niin eipä niissä ole mitää hahloja yms merkkejä niin mistäs vitusta sitä nyt tietää miten päite ne pitäs prässätä varsiin... koitan josko sais kurkattua sen kumin alle ja pähkäiltyä siitä. En mielellään laittaisi mätänetin niveliä mutta nyt on aivan pakko. : / Quote Link to comment
Bubble-70 Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Hetkonen...nämä motonetin alapallot liikkuu molempiin suuntiin yhtäpaljon, eikä niin kuin noissa toisissa pitkulanmuotoisesti toiseen suuntaan ja toiseen vähemmän. voi elämänkevät homma hoidossa...motonetin räpellys nivelet palautukseen ja kunnolliset tilalle. Quote Link to comment
Virtanen Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Viime kesänä sieltä M-netistä sai myös Lemförderit. Quote Link to comment
ARTO Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Motonetista löytyy yllättävän moneen osaan kahta laatua. Sitä halpaa/halvinta tarvikelaatua joka tuurilla kestää vuoden tai sitten sitä ns parasta tarvikelaatua mikä monesti ihan OEM tavaraa eli saman alihankkijan mitä tehtaalla menee uusiin. Aircooled volsujen kohalla ei tosin hirveemmin vaihtoehtopalikoita, mutta aina kannattaa kysyä! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.