Jump to content

Etuakseliston vaihto. Usko alkaa loppua...


Recommended Posts

TervestäMorjens.

 

Tuota noin, nyt se on sitten meidänkin firmaan saapunut tämä lama-ajan muotivillitys, lomautusta napsahti näin aluksi 2vko. Noh ei se mitään, siinä on sitte 14pv tehokasta kuplan korjaus aikaa!

 

Elikkäs etuakseli pitäis vaihtaa ehjään.

Kaikki vinkit ja neuvot otetaan vastaan,ettei mene turhaa aikaa pähkäilyyn ja ihmettelemiseen.

 

Mitään erikoisempia työkaluja ei ilmeisesti tarvitse hankkia?

 

Mikään amerikan temppu ei tunnu olevan, mutta eihän niistä hyvistä neuvoista koskaan haittaakaan ole.

Link to comment

-Pyörät pois

 

-Tankki pois

 

-Nosta etupää ilmaan jostain muualta kuin akselista

 

-Ohjausakseli rättinivelestä irti

 

-Pultit irti rungosta(4kpl) ja korista(2kpl)

 

 

 

Oliko riittävän helppo ohje etuakselin irroitukseen? ;) sitten vain vaihdat vanhat osat uuteen akseliin, mikäli ovat kunnossa. Vastakkaisessa järjestyksessä kasaat sitten, kannattaa lopuksi ehkä ohjauskulmat tarkistuttamassa, itellä kerran oli etuakselin vaihdon jälkeen aurausta 5cm :D

Link to comment

Hieno auto tipin kuvissa...

Kandee muuten kiristää sit kaikki pultit kunnolla ja tarkistaa kireys jonkin ajan kuluttua. Mulla oli ks. autossa etuiskareiden yläpultit melkein irti. Varmaan oli jäänyt ruostetta tms. töhnää hieman väliin ja löystyivät sitten ajan kanssa. Muuten tuo akseli ja sen säädöt ovat toimineet hyvin.

Link to comment

Hyviä neuvoja tipiltä, pitääpä itsekin laittaa mm. nippuside seuraavan kerran jousipakan ympäri. Jep, on muuten itelläkin ollut joskus ongelmia noiden etuakselien pulttien ja kierteiden kanssa, meinaan meni kierteet ja sitten yks kierreholkki alkoi rungossa pyöriä, no se turautettiin kiinni takas.

 

Läpipultit on nyt etuakselin kiinnityksessä, mutta varmaan koko nokkakappale vaihtuu kun kori nostetaan rungolta talven aikana.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Noniin nyt on akseli lattialla..jipii :) Eikä katkennut kuin yksi pultti rungon sisään....täytyy vissiin ostaa tommonen kulmavaihde ja laittaa siihen läpi pultti...

 

Elikkäs tipiltä neuvot ja niksit pöytään!??

Onko nuo akselipultit jotain hienokierteisiä vai ihan perus pultteja?

 

Mitäs kaikkea siellä akselissa pitäis olla sisällä...laakeri ja rasvatiiviste ja??

Link to comment

Tiheekierteisiä ovat, M12x1,5 muistaakseni, eli sama kierre kuin pyöränpultissa.

 

Toi kulmavaihde on särkyneestä rälläkästä ;o) Konevuokraamosta voi saada kulmavaihteellisen porankin edullisesti.

 

Sisemmät tukivarren laakerit taitaa olla pakeliittia ja ulommat neulalaakereita näissä tuoreemmissa. Mutta yleensä nämä on akseleissa valmiina. Tosin Puma tms. brassiakseleista kantsii varmistaa et tukivarsi liikkuu laakereilla hyvin. Toi rasvatiiviste sitten putken päähän.

Link to comment

Bilteman luettelossa näytti olevan tuommonen kulmavaihde, jotain 15€ hujakoilla....tiedä sitte kestääkö mittäää...ja tais muute olla vanha luettelokin niin tiedä sitte onko enää valikoimassa...

 

 

Tuo "uusi" akseli jonka laitan vanhan tilalle on käytetty, täältä ostettu ja siinä on ne vääntösauvajouset (vai mitkä lienee) paikallaa. Eli menneekö oikee jos vaihdan vaan tukivarret uuteen...laakerit näkyy ainakin siinä uudessa mut onko se rasvatiiviste siinä tukivarren päässä? (kehno selitys, toivottavasti selkinee...)

 

Kaamee paniikki, 2pv menny remppa ajasta... :D (12pv jäljellä)

Link to comment
niin ja perskules...milläs pirulla saan noi uudet pallonivelet niihin tukivarsiin...ja vanhat pois... jotain jippoja?

 

itse tein about alla olevan viideon mukaan, menee noin vartti per pallo. snurralla pallon päästä biitti pois, jolloin pallon varsi lähtee pois, hitsuuttamalla sitten isolla virralla kehää mikä jäi tukivarteen, hitsauksen jälkeen viilennät hitsauksen jolloin luonnonlakien mukaisesti kyseinen rinkula lähtee joko koputtelemalla pois tai sitten ihan izekseen.

 

prässäämällä sit uudet pallot tilalle.

 

tsekkaa tää:

Link to comment

Voi pjärse. Ei tu 12mm reikää ei millään...8mm terä meni kyllä läpi mut ei siitä ylöspäin ei sitte millää...tosin kulmavaihde on tommonen bilteman muovirimpula, joka loppujen lopuksi petti.

 

Mistäs mä nyt kehitän jonkun kulmavaihteen tai jonkun härvelin millä sais se prkkll reijän et pääsis remontissa etiäpäin!?!?!

 

 

ps. olis muuten tarvetta oikean puoleisella alatukivarrelle, eli jos joltain löytyy nurkista niin mulle se äkkiä!

Link to comment

Mulla on tuossa rikkinäinen rälläkkä. Voidaan siitä kyhätä sulle kulmavaihde mikäli sulla olis kara siihen päähän? Ja kilpurissa mikä menossa paaliin on noi tukivarret vai olat mitkä lie paikallaan. Saa tulla irroittamaan ja jos siitä jonkun euron saa? Välyksistä, suoruudestäa ym en mene takuuseen :)

Link to comment

No nyt on läpipultille saatu kolo aikaseksi ja uusi tukivarsi on matkanpäällä.

 

Mutta nyt tarvis saada vanhoista tukivarsista pallonivelet pois ja uudet tilalle. Ei tosin näytä tuossa videossa pahalta rastilta mutta kun ei ole vehkeitä eikä prässiä.

 

Mikäs turkulainen firma osais kuplan niveliä laittaa?

ja tarvis saada tänää hoidettua että saa viikonloppuna kasattua....

Link to comment

Doddiiihh sain kuin sainkin itekseni otettua pois nuo vanhat pallot, samanlaisesti vingulla kairasin niinkuin tuossa videossa. Tosin kun ei ole puikkohitsiä eikä pilliä millä lämmittää niin sahasin perinteiseen tyyliin rautasahalla vastakkaisille puolille viillot ja sitte löin lekalla pois...työlästä toki mutta tulipahan tehtyä.

 

Sitte pääsin tutun työpaikalle prässiä käyttää...ja nyt on uudet pallukat varsissa...

 

 

mutta mutta nyt rupesin miettimään että mahtoko ne mennä oikeilta puolilta...kauan me kyllä järkeiltiin (tosin ei se mitään tarkoita) että pakko mennä noin ja oli siinä pari kuvaakin apuna...

 

voisko joku pistää vaikka kuvia tai selostusta miten ne kuuluu olla niin saan mielen rauhan...tänks

Link to comment

Laitoithan pallot oikeisiin asentoihin, niissä on joku lovi vai mikälie merkkinä? Siis palloissa on pitkulainen ura jossa se kartiotappi liikkuu, ei pyöreää reikää niinkuin joissain autoissa. Jos pallon asentaa väärään asentoon niin tappi törmää uran reunaan, ja arvatenkin toimii erittäin huonosti.

Link to comment

niin ja ihmeteltiin kun prässäiltiin, sitä kun alatukivarressa on semmonen kaulus mihin se nivel sopisi kivasti. Mutta uskoin kuitenkin enenmmän sitä kun laatikossa luki ala ja paketista tuli semmonen ettei sitä voinut prässätä niin että se menee kivasti siihen tukivarren kauluksen...kuvista selvii kohta paremmin...

 

kaipa ne sit tietenki on väärippäi, eli alapallo ylhään ja toiste päin...selittääkö se käärme ajelun?

Link to comment

Jepulis elikkäs kyllä se nyt on niin että ylä ja alapallot on väärinpäin. KOhta ei vaan enää jaksa tätä säätämistä...

 

No eipä mitään, yläpallonivelet saa ehjänä pois, mutta alapalloja ei. Ja siksi kävin mätänetistä hakemassa uudet ja ylläripylläri kun pääsin kotio ja kurkistin niitä niin eipä niissä ole mitää hahloja yms merkkejä niin mistäs vitusta sitä nyt tietää miten päite ne pitäs prässätä varsiin... koitan josko sais kurkattua sen kumin alle ja pähkäiltyä siitä. En mielellään laittaisi mätänetin niveliä mutta nyt on aivan pakko. : /

Link to comment

Motonetista löytyy yllättävän moneen osaan kahta laatua. Sitä halpaa/halvinta tarvikelaatua joka tuurilla kestää vuoden tai sitten sitä ns parasta tarvikelaatua mikä monesti ihan OEM tavaraa eli saman alihankkijan mitä tehtaalla menee uusiin.

 

Aircooled volsujen kohalla ei tosin hirveemmin vaihtoehtopalikoita, mutta aina kannattaa kysyä!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...