multanen Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Jos on tuommonen kevyt ja tehokas rata-auto niin ilmeisesti vauhtipyörä saa olla reilusti kevennetty. Ymmärrän että kevyellä kiihtyy paremmin. Mitäs sitten kun vauhtipyörä on liian kevyt, miten se ilmenee? Quote
metake Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Jos kytkin levy ja asetelma on vakiokamaa niin tuskin sitä vauhtipyörää saakaan liian kevyeksi, toimii kytkinkamat hyvinkin vauhtipyöränä. Joskus näin taulukon siitä, että paljonko pitää kuplaa keventää verrattuna vauhtiksen keventämiseen kun verrataan kiihtyvyyttä 0-100 km/h. En muista enää tarkkoja arvoja, mutta jotain luokkaa 3 kiloa vauhtiksesta vastasi 100 kiloa autosta, pitää katsoa jos löytyis se taulukko. Joskus aikanaan omistin moottoripyörän jonka vauhtipyörä oli alumiinia ja kooltaan nuuskapurkin kokoinen, ja ihan hyvin sekin oli ajettavissa, ei ollut ainakaan painolla pilattu. Quote
mikan Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 4,5" hiilikuitukytkin ei olis painolla pilattu, mutta pitää kuin tauti. Viu-viu! t. Mika Quote
Tutkija Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 moottorijarrussa todettua et kuplan moottori ei alle 5kg vauhtipyörän jälkeen tee muuta kun menettää tehoja,ainakin jos toiseen päähän tai kampuraan ei lisätä painoa... siltikin se vauhtipyörän keventäminen siintä 5kg painosta lisää on melkoisen turhaa touhua,palaa vaan herkemmin kieroksi ja saavutettava hyöty on olematon käytönnössä... Quote
metake Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Tuollainen hivenen kevennetty vauhtipyörä ja sille kaveriksi vaikka Tiltonin kytkintä, niin voisi se kierrosherkkyyskin parantua: Quote
Ketsa Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Jos ei satu olemaan vaille rahoitusta jäänyt Räikköstäkin nopeampi entinen mikroautoilija, niin kannattaa myös muistaa että vääntävämpi moottori on huomattavasti helpompi ajettava radalla. Quote
Guest Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 viiteen kiloon oon yleensa keventanyt, ja matskua pois ulkokehalta, ei yhtaan kytkinpinnan takaa. Hyvin pelaa kadullakin. Kuulemma vastaa 80kg auton kevennysta ykkosvaihteella. Jokajokaan sitten ultrakevyita :) Quote
Tutkija Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 No eilen päiväl just ajettiin rullilla jokajoka vw-boxerimoottori jos oli 6kg vauhtis ja vakio kampura,kaasutin vain yksi 2x38mm läpillä ja tuotti 156hv 6800r/min ja 175nm 5400r/min ja teho pysyi 7500r/min viel yli 140hv et en tiedä sit mihin niitä kevyempiä vauhtiksia tarvis... ja puristus konees laskennallinen vaan 10,5 Quote
Guest VW 1303 Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 38mm läppäkaasari loppuu vaan yksinkertasesti kesken siitä ei mene tavaraa tarpeeksi läpi jotta moottorista voisi tulla 7500rmp yläpuolella yli 140hv. olipa kurkut kulmissa, keskellä kammiolla, jne ei auta kesken loppuu. Quote
Tutkija Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 joo niin loppuu ilma 7600r/min ei ollukkaa enää kun 130hv kun ei imusarja-ahtaminen toimi enää niil kierroksilla,mut tämän kyseisen moottorin osat on maksannu kun se oli valmis niin reilusti alle 1k€... eli hv/€ vertailussa saakin tehä kovasti töitä et pääsee samaan lopputulokseen... Quote
Hebster52 Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 Onko tämä kyseinen paino punnittu tyhjällä vauhtipyörällä vai kaikkine kytkin ja painoasetelmoineen? Quote
Tutkija Posted December 3, 2009 Posted December 3, 2009 vauhtipyörä on mun mielestä melkoisen selvästi sanottu... siis pelkkä vauhtipyörä... Quote
P_Valtonen Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Aiheeseen liittyen, muutama tapa tehdä 5kg limppu kuplaan. Molemmat setit myyty viimevuosituhannen puolella. Ensin Fiat TC'n paineasetelma kuplan 180mm vauhtikseen sovitettuna; Quote
JM Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 228 kytkinkamoille muokattu limppu jäi 5,4 kiloon ilman mitään varsinaista kevennystä. Quote
multanen Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Kärsiskö hammaskehää kaventaa? Ei niin kauheasti paina mutta pahimmassa paikassa. Quote
Racing Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Kärsii kaventaa,JM koneissakin on otettu monesti puolet pois ja monessa muussakin autossa on vakionakin paljon kapeempi. Turha sitä vauhtista on kuitenkan keventää liikaa siviilikäyttöön,jos kevennetään rajusti saa autokin olla kevyt ja kone tehty / vaiheisto läpivälitetty niin että haluttu teho tulee ylhäällä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.