Jump to content

Vauhtipyörän paino rata-autossa


Recommended Posts

Posted

Jos on tuommonen kevyt ja tehokas rata-auto niin ilmeisesti vauhtipyörä saa olla reilusti kevennetty. Ymmärrän että kevyellä kiihtyy paremmin.

Mitäs sitten kun vauhtipyörä on liian kevyt, miten se ilmenee?

Posted

Jos kytkin levy ja asetelma on vakiokamaa niin tuskin sitä vauhtipyörää saakaan liian kevyeksi, toimii kytkinkamat hyvinkin vauhtipyöränä. Joskus näin taulukon siitä, että paljonko pitää kuplaa keventää verrattuna vauhtiksen keventämiseen kun verrataan kiihtyvyyttä 0-100 km/h. En muista enää tarkkoja arvoja, mutta jotain luokkaa 3 kiloa vauhtiksesta vastasi 100 kiloa autosta, pitää katsoa jos löytyis se taulukko.

 

Joskus aikanaan omistin moottoripyörän jonka vauhtipyörä oli alumiinia ja kooltaan nuuskapurkin kokoinen, ja ihan hyvin sekin oli ajettavissa, ei ollut ainakaan painolla pilattu.

Posted

moottorijarrussa todettua et kuplan moottori ei alle 5kg vauhtipyörän jälkeen tee muuta kun menettää tehoja,ainakin jos toiseen päähän tai kampuraan ei lisätä painoa... siltikin se vauhtipyörän keventäminen siintä 5kg painosta lisää on melkoisen turhaa touhua,palaa vaan herkemmin kieroksi ja saavutettava hyöty on olematon käytönnössä...

Posted

Tuollainen hivenen kevennetty vauhtipyörä ja sille kaveriksi vaikka Tiltonin kytkintä, niin voisi se kierrosherkkyyskin parantua:

post-948-13888361701734_thumb.jpeg

post-948-13888361701892_thumb.jpeg

Posted

Jos ei satu olemaan vaille rahoitusta jäänyt Räikköstäkin nopeampi entinen mikroautoilija, niin kannattaa myös muistaa että vääntävämpi moottori on huomattavasti helpompi ajettava radalla.

Posted

viiteen kiloon oon yleensa keventanyt, ja matskua pois ulkokehalta, ei yhtaan kytkinpinnan takaa. Hyvin pelaa kadullakin. Kuulemma vastaa 80kg auton kevennysta ykkosvaihteella.

 

Jokajokaan sitten ultrakevyita :)

Posted

No eilen päiväl just ajettiin rullilla jokajoka vw-boxerimoottori jos oli 6kg vauhtis ja vakio kampura,kaasutin vain yksi 2x38mm läpillä ja tuotti 156hv 6800r/min ja 175nm 5400r/min ja teho pysyi 7500r/min viel yli 140hv et en tiedä sit mihin niitä kevyempiä vauhtiksia tarvis... ja puristus konees laskennallinen vaan 10,5

Guest VW 1303
Posted

38mm läppäkaasari loppuu vaan yksinkertasesti kesken siitä ei mene tavaraa tarpeeksi läpi jotta moottorista voisi tulla 7500rmp yläpuolella yli 140hv. olipa kurkut kulmissa, keskellä kammiolla, jne ei auta kesken loppuu.

Posted

joo niin loppuu ilma 7600r/min ei ollukkaa enää kun 130hv kun ei imusarja-ahtaminen toimi enää niil kierroksilla,mut tämän kyseisen moottorin osat on maksannu kun se oli valmis niin reilusti alle 1k€... eli hv/€ vertailussa saakin tehä kovasti töitä et pääsee samaan lopputulokseen...

  • 1 year later...
Posted

Aiheeseen liittyen, muutama tapa tehdä 5kg limppu kuplaan.

Molemmat setit myyty viimevuosituhannen puolella.

 

Ensin Fiat TC'n paineasetelma kuplan 180mm vauhtikseen sovitettuna;

post-78-13888363168148_thumb.jpg

post-78-13888363168311_thumb.jpg

Posted

228 kytkinkamoille muokattu limppu jäi 5,4 kiloon ilman mitään varsinaista kevennystä.

Posted

Kärsii kaventaa,JM koneissakin on otettu monesti puolet pois ja monessa muussakin autossa on vakionakin paljon kapeempi. Turha sitä vauhtista on kuitenkan keventää liikaa siviilikäyttöön,jos kevennetään rajusti saa autokin olla kevyt ja kone tehty / vaiheisto läpivälitetty niin että haluttu teho tulee ylhäällä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...