Jump to content

Vauhtipyörän paino rata-autossa


Recommended Posts

Jos kytkin levy ja asetelma on vakiokamaa niin tuskin sitä vauhtipyörää saakaan liian kevyeksi, toimii kytkinkamat hyvinkin vauhtipyöränä. Joskus näin taulukon siitä, että paljonko pitää kuplaa keventää verrattuna vauhtiksen keventämiseen kun verrataan kiihtyvyyttä 0-100 km/h. En muista enää tarkkoja arvoja, mutta jotain luokkaa 3 kiloa vauhtiksesta vastasi 100 kiloa autosta, pitää katsoa jos löytyis se taulukko.

 

Joskus aikanaan omistin moottoripyörän jonka vauhtipyörä oli alumiinia ja kooltaan nuuskapurkin kokoinen, ja ihan hyvin sekin oli ajettavissa, ei ollut ainakaan painolla pilattu.

Link to comment

moottorijarrussa todettua et kuplan moottori ei alle 5kg vauhtipyörän jälkeen tee muuta kun menettää tehoja,ainakin jos toiseen päähän tai kampuraan ei lisätä painoa... siltikin se vauhtipyörän keventäminen siintä 5kg painosta lisää on melkoisen turhaa touhua,palaa vaan herkemmin kieroksi ja saavutettava hyöty on olematon käytönnössä...

Link to comment

viiteen kiloon oon yleensa keventanyt, ja matskua pois ulkokehalta, ei yhtaan kytkinpinnan takaa. Hyvin pelaa kadullakin. Kuulemma vastaa 80kg auton kevennysta ykkosvaihteella.

 

Jokajokaan sitten ultrakevyita :)

Link to comment

No eilen päiväl just ajettiin rullilla jokajoka vw-boxerimoottori jos oli 6kg vauhtis ja vakio kampura,kaasutin vain yksi 2x38mm läpillä ja tuotti 156hv 6800r/min ja 175nm 5400r/min ja teho pysyi 7500r/min viel yli 140hv et en tiedä sit mihin niitä kevyempiä vauhtiksia tarvis... ja puristus konees laskennallinen vaan 10,5

Link to comment
Guest VW 1303

38mm läppäkaasari loppuu vaan yksinkertasesti kesken siitä ei mene tavaraa tarpeeksi läpi jotta moottorista voisi tulla 7500rmp yläpuolella yli 140hv. olipa kurkut kulmissa, keskellä kammiolla, jne ei auta kesken loppuu.

Link to comment

joo niin loppuu ilma 7600r/min ei ollukkaa enää kun 130hv kun ei imusarja-ahtaminen toimi enää niil kierroksilla,mut tämän kyseisen moottorin osat on maksannu kun se oli valmis niin reilusti alle 1k€... eli hv/€ vertailussa saakin tehä kovasti töitä et pääsee samaan lopputulokseen...

Link to comment
  • 1 year later...

Kärsii kaventaa,JM koneissakin on otettu monesti puolet pois ja monessa muussakin autossa on vakionakin paljon kapeempi. Turha sitä vauhtista on kuitenkan keventää liikaa siviilikäyttöön,jos kevennetään rajusti saa autokin olla kevyt ja kone tehty / vaiheisto läpivälitetty niin että haluttu teho tulee ylhäällä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...