Jump to content

Minkälaisia lämmitys virityksiä ilmajäähyissä !


Guest jukka nurmo

Recommended Posts

Guest jukka nurmo
Posted

Minua kiinostaisi tietää et onko kukaan keksinyt (omaa) ratkaisua.

lämmittykseen esim kuplassa. en puhu nyt ebereistä tai normi ratkaisuista :)

jokin lämpöpuhallin? ym.

onko laitetta joka esim muuttaa 12v normaali autonlämmittimen käytön mahdolliseksi ajon aikana :)

Posted

Laita persuksesi alle joku 12v sähkölaite jossa on tarpeeksi hukka tehoa lämmön tuottoon.

Vaikka H4 umpio, saat siihen vielä 3 eri tehoporrastakin (lähi - kauko - lähi&kauko) :)

Posted

Mitkä luokitellaan normiratkaisuiksi? Kuplan ohjaamoon saa hyvin kuumaa ilmaa jos kaikki on puhallinkopasta lähtien kunnossa.

 

Kopan sisällä oleva puhallin työntää ehjien pahviputkien kautta orkkisvaihtimiin tiiviiden liitosten kautta ilmaa joka jatkaa vuotovapaasti pitkin putkistoja ohjaamoon.

 

Jos ilmaa ei tule, joku paikka vuotaa tai ei tuu kuuma, on paskat vaihtimet tai konee termari nakattu mäkeen.

 

Ei toki mikään maailman lämpimin auto, mutta jos kierroksia käyttää lämpenee kohtuullisesti. Ei tän päivän ihmedieselitkään mitään lämpimänä pysymisen riemuvoittoja ole pätkäajossa ilman lisäapuja.

 

99% kuplan kylmyysongelmista johtuu huonoista vaihtimista ja lämmön karkaamisesta väärään suuntaan.

Guest jukka nurmo
Posted

niin normiratkaisu, eli eberit ja omat puhallus lämmöt :) koska mulla ei juuri puhallus tehot riitä, niin olisin ollut kiinostunut muiden lämmön tuotto ratkaisuista :)

Posted

Jos ei oma lämmitys ja bensalämmittimet kelpaa/riitä, sitten nestekaasulaitteet ja kaasupullo(t) keulaan lisäpainoa/pitoa tuomaan.

Posted

Mulla on ainakin aika hyvä lämmitys: hallissa lokakuusta huhtikuuhun... :-D Saa vaikka päristää ratin takana, eikä räkä jääry klasihin... :-D

Posted

Joskus nähnyt sellaisen toteutuksen että ulkoisen öljyjäähdyttimen kennon jäähdytysilma on ohjattu puhaltimella auton sisäpuolelle.

Posted

Usein ongelmana on lämpökotelot ja niiden vuoksi on joku joskus tehnyt virityksen jossa takajalkatilan rei´istä on vedetty letkut tuulilasille. Ei ainakaan ilma jäähdy/karkaa koteloissa/sta.

 

t. Mika

Posted

BN4 paku-mallinen bensalamppari kuplan keulapellin alla, sahkolammitteinen tuulilasi ja penkit.

 

Se erillisen oljyjaahdyttimen kautta otettava lammitys on vahan huono idea. Kun on niin kylma etta sita tarvitsee, niin oikein asennettuna termostaatti ei anna sinne kuumaa oljya, joten ei tuu kuumaa ilmaakaan. Jos taas asentaa jatkuvasti kierrattavaksi, niin kone jaahtyy liikaa, eika lammitystehokaan liene kummoinen. Kesalla sitten sita coolerin lapi virtausta voisi tartteakin, ja silloin se flekti pitaa pystya puhaltamaan kabiinin sijaan lammenneen ilman ulos.

Posted

Tässä sambassa jo kauan myynnissä olleessa drooling patinassa on kans takalasille omat systeemit.

1951blauwebril-056.jpg

Guest Mika Raussi
Posted
Usein ongelmana on lämpökotelot ja niiden vuoksi on joku joskus tehnyt virityksen jossa takajalkatilan rei´istä on vedetty letkut tuulilasille. Ei ainakaan ilma jäähdy/karkaa koteloissa/sta.

 

t. Mika

 

Tulee muuten ilmaa ihan toisella tavalla kun puhkoo putket suoraan pellistä läpi ja heittää takapenkin mäkeen. Jäärata-autossa oli muuten aika hiton kuuma välillä!

  • 2 weeks later...
Posted

Tällainen on käynyt mielessä, valmista tuotetta tosin ei ole esitellä:

Jonkin vesivehkeen turbo, jossa siis nestejäähdytys. 12V pumpulla kierrättää turbon kautta nestettä, edessä kenno, kennolla puhallin ja putket siitä tuullilasille.

Guest Mika Raussi
Posted

Tuipa muuten mieleen. Kauankohan lämmittäis tommosella bilteman kaasutoholla kennossa kiertävää vettä? Lähinnä ajatus, että jos noin kesäöinä ja syksyllä ja keväällä käyttäs.

 

Arvioita laskelmia?

Guest Toheltaja
Posted

ja väliin hana, ni saa kupposen kuumaa jos alkaa viluttaa :D

Posted

Oon nähnyt joskus pallokeula pakussa nerokkaan oivalluksen, missä yhdistyy ajonaikainen- sekä taukolämmitys. Tää on ysärisatoa, mutta jäänyt hyvin mieleen! Jäi tutulle autokaupoissa pallokeula ja innostui sillä yhden talven ajelemaan. Näin tän tyypin huoltiksen pihassa ja perinteinen kysely, et miten tarkenet yms.

Kohtuullisesti kuulemma ja mentiin katsomaan, kun oli kuulemma lämmitin juuri päällä. Joo iltahämärässä ohjaamossa näkykin sinertävän valkoinen pikku kajo: trangia repsikan penkillä loimut päällä! Vähän ihmettelin, että arvaa jättää avoliekin päälle kahvittelun ajaksi. Oli kuulemma miettinyt samaa, mutta tunnusti, että on sitä ajaessakin paha valvoa.

Ei helvetissä tullut ees mieleen, että joku pitäisi trangiaa valkeessa liukkailla vinyylipenkeillä ajon aikana!

Kuulemma ainoa miinuspuoli oli, että yrittää lasit huurtua+että kaipaisi isompaa liekkiä, kun teho ei oo häävi!

Kaupungissa kanttailu ja munissa liekehtivä tenu ei ilmeisesti kuulunut miinuspuoliin tai ei tullut tälle sudenpennulle edes mieleen! Heh!

Posted

Joskus tullut mieleen että kestäisköhän vesilämppärin puhallin takapenkin alla imemässä ja puhaltamassa ilmaa eteenpäin, kun kaupunkiajossa kone käy pienillä kierroksilla?

Posted

trangiakikka on vahan takapajuinen, silla lammon lisaksi palotapahtumassa syntyy kasittaakseni vesihoyrya :D :D :D lisaksi se tietenkin syo kabiinista happea ja tuottaa hiilidioksidia.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...