Guest jukka nurmo Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Minua kiinostaisi tietää et onko kukaan keksinyt (omaa) ratkaisua. lämmittykseen esim kuplassa. en puhu nyt ebereistä tai normi ratkaisuista :) jokin lämpöpuhallin? ym. onko laitetta joka esim muuttaa 12v normaali autonlämmittimen käytön mahdolliseksi ajon aikana :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Laita persuksesi alle joku 12v sähkölaite jossa on tarpeeksi hukka tehoa lämmön tuottoon. Vaikka H4 umpio, saat siihen vielä 3 eri tehoporrastakin (lähi - kauko - lähi&kauko) :) Quote Link to comment
ARTO Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Mitkä luokitellaan normiratkaisuiksi? Kuplan ohjaamoon saa hyvin kuumaa ilmaa jos kaikki on puhallinkopasta lähtien kunnossa. Kopan sisällä oleva puhallin työntää ehjien pahviputkien kautta orkkisvaihtimiin tiiviiden liitosten kautta ilmaa joka jatkaa vuotovapaasti pitkin putkistoja ohjaamoon. Jos ilmaa ei tule, joku paikka vuotaa tai ei tuu kuuma, on paskat vaihtimet tai konee termari nakattu mäkeen. Ei toki mikään maailman lämpimin auto, mutta jos kierroksia käyttää lämpenee kohtuullisesti. Ei tän päivän ihmedieselitkään mitään lämpimänä pysymisen riemuvoittoja ole pätkäajossa ilman lisäapuja. 99% kuplan kylmyysongelmista johtuu huonoista vaihtimista ja lämmön karkaamisesta väärään suuntaan. Quote Link to comment
Guest jukka nurmo Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 niin normiratkaisu, eli eberit ja omat puhallus lämmöt :) koska mulla ei juuri puhallus tehot riitä, niin olisin ollut kiinostunut muiden lämmön tuotto ratkaisuista :) Quote Link to comment
ARTO Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Jos ei oma lämmitys ja bensalämmittimet kelpaa/riitä, sitten nestekaasulaitteet ja kaasupullo(t) keulaan lisäpainoa/pitoa tuomaan. Quote Link to comment
mikko k Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Mulla on ainakin aika hyvä lämmitys: hallissa lokakuusta huhtikuuhun... :-D Saa vaikka päristää ratin takana, eikä räkä jääry klasihin... :-D Quote Link to comment
Tanhis Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Joskus nähnyt sellaisen toteutuksen että ulkoisen öljyjäähdyttimen kennon jäähdytysilma on ohjattu puhaltimella auton sisäpuolelle. Quote Link to comment
mikan Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Usein ongelmana on lämpökotelot ja niiden vuoksi on joku joskus tehnyt virityksen jossa takajalkatilan rei´istä on vedetty letkut tuulilasille. Ei ainakaan ilma jäähdy/karkaa koteloissa/sta. t. Mika Quote Link to comment
Virtanen Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 Sit kun alan ajaa splitillä ympäri vuoden kunnostan ja asennan nämä ;-) Quote Link to comment
Volkkaristi Posted January 7, 2010 Share Posted January 7, 2010 spesiaali mallit, mistä näitä sais? Quote Link to comment
Guest Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 BN4 paku-mallinen bensalamppari kuplan keulapellin alla, sahkolammitteinen tuulilasi ja penkit. Se erillisen oljyjaahdyttimen kautta otettava lammitys on vahan huono idea. Kun on niin kylma etta sita tarvitsee, niin oikein asennettuna termostaatti ei anna sinne kuumaa oljya, joten ei tuu kuumaa ilmaakaan. Jos taas asentaa jatkuvasti kierrattavaksi, niin kone jaahtyy liikaa, eika lammitystehokaan liene kummoinen. Kesalla sitten sita coolerin lapi virtausta voisi tartteakin, ja silloin se flekti pitaa pystya puhaltamaan kabiinin sijaan lammenneen ilman ulos. Quote Link to comment
SePi Posted January 8, 2010 Share Posted January 8, 2010 Tässä sambassa jo kauan myynnissä olleessa drooling patinassa on kans takalasille omat systeemit. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Usein ongelmana on lämpökotelot ja niiden vuoksi on joku joskus tehnyt virityksen jossa takajalkatilan rei´istä on vedetty letkut tuulilasille. Ei ainakaan ilma jäähdy/karkaa koteloissa/sta. t. Mika Tulee muuten ilmaa ihan toisella tavalla kun puhkoo putket suoraan pellistä läpi ja heittää takapenkin mäkeen. Jäärata-autossa oli muuten aika hiton kuuma välillä! Quote Link to comment
SePi Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 spesiaali mallit, mistä näitä sais? Nyt kun toimit rivakkaan niin saatat vielä löytää: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=779895 Quote Link to comment
mick Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Tällainen on käynyt mielessä, valmista tuotetta tosin ei ole esitellä: Jonkin vesivehkeen turbo, jossa siis nestejäähdytys. 12V pumpulla kierrättää turbon kautta nestettä, edessä kenno, kennolla puhallin ja putket siitä tuullilasille. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Tuipa muuten mieleen. Kauankohan lämmittäis tommosella bilteman kaasutoholla kennossa kiertävää vettä? Lähinnä ajatus, että jos noin kesäöinä ja syksyllä ja keväällä käyttäs. Arvioita laskelmia? Quote Link to comment
JaniM Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Ennemmin vesivaippa j-putkeen ja siitä vettä kiertämään kennoille. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 ja väliin hana, ni saa kupposen kuumaa jos alkaa viluttaa :D Quote Link to comment
Ketsa Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Tai tekee J-putken päälle kuumavesivaraajan, josta voi täyttää palttoon alle kuumavesipullon :-) Quote Link to comment
janiman Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Oon nähnyt joskus pallokeula pakussa nerokkaan oivalluksen, missä yhdistyy ajonaikainen- sekä taukolämmitys. Tää on ysärisatoa, mutta jäänyt hyvin mieleen! Jäi tutulle autokaupoissa pallokeula ja innostui sillä yhden talven ajelemaan. Näin tän tyypin huoltiksen pihassa ja perinteinen kysely, et miten tarkenet yms. Kohtuullisesti kuulemma ja mentiin katsomaan, kun oli kuulemma lämmitin juuri päällä. Joo iltahämärässä ohjaamossa näkykin sinertävän valkoinen pikku kajo: trangia repsikan penkillä loimut päällä! Vähän ihmettelin, että arvaa jättää avoliekin päälle kahvittelun ajaksi. Oli kuulemma miettinyt samaa, mutta tunnusti, että on sitä ajaessakin paha valvoa. Ei helvetissä tullut ees mieleen, että joku pitäisi trangiaa valkeessa liukkailla vinyylipenkeillä ajon aikana! Kuulemma ainoa miinuspuoli oli, että yrittää lasit huurtua+että kaipaisi isompaa liekkiä, kun teho ei oo häävi! Kaupungissa kanttailu ja munissa liekehtivä tenu ei ilmeisesti kuulunut miinuspuoliin tai ei tullut tälle sudenpennulle edes mieleen! Heh! Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Morjens.. Quote Link to comment
Jope Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Joskus tullut mieleen että kestäisköhän vesilämppärin puhallin takapenkin alla imemässä ja puhaltamassa ilmaa eteenpäin, kun kaupunkiajossa kone käy pienillä kierroksilla? Quote Link to comment
Guest Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 trangiakikka on vahan takapajuinen, silla lammon lisaksi palotapahtumassa syntyy kasittaakseni vesihoyrya :D :D :D lisaksi se tietenkin syo kabiinista happea ja tuottaa hiilidioksidia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.