vesav Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 mitenkä onko noita prikkoja pakko olla vähinttään 3kpl? Kellolla kun mittailin välyksen niin olis ilman prikkoja 0,51mm ja jos sen 0,13mm halajaa niin tarttis kasata 0,38mm prikkanippu... Ongelmaa tuottaa ikävästi se että itsellä ei ole kuin kaksi 0,30 prikkaa ja yksi 0,28mm operin pojilta saa vaan 0.24 , 0.30 , 0.32 , 0.34 prikkoja hotcarsin tarjontakaan ei auta... pitääkö hilppasta vauhtiksesta siivua vai mitenkä? Vesa Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Keiteleen Koneesta löytyy 0,38mm. prikkoja Quote Link to comment
vesav Posted January 30, 2010 Author Share Posted January 30, 2010 Keiteleen Koneesta löytyy 0,38mm. prikkoja eli prikkoja ei ole pakko olla kolmea? Quote Link to comment
Racing Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Keiteleen Koneesta löytyy 0,38mm. prikkoja eli prikkoja ei ole pakko olla kolmea? Kyllä se säätö on tarkoitettu tehtäväksi kolmella välilevyllä vw-tehtaan ohjeen mukaan. Quote Link to comment
Virtanen Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 Ei niitä kolmea tarvitse olla, jos vähemmälläkin pääsee tavoitteeseensa. 3 kpl lienee perustuvan säädön "matematiikkaan", jossa on otettu huomioon kokoonpuristuvuuksia yms. Esim. 50-luvun alkuun asti oli vain 1 prikka käytössä. Ja jos on paperitiiviste käytössä, on sillä oma vaikutuksensa välyksen säädössä. Quote Link to comment
vesav Posted January 30, 2010 Author Share Posted January 30, 2010 sitä tuossa vaan mietin että toimivatko noi kolme prikkaa jonkilaisena liukulaakerina? vai pyörivätkö sitten ihan nipussa vauhtipyöränmukana? jos nipussa menevät niin silloinhan se on ihan sama monta niitä sinne laittaa... vesa Quote Link to comment
Racing Posted January 30, 2010 Share Posted January 30, 2010 sitä tuossa vaan mietin että toimivatko noi kolme prikkaa jonkilaisena liukulaakerina? vai pyörivätkö sitten ihan nipussa vauhtipyöränmukana? jos nipussa menevät niin silloinhan se on ihan sama monta niitä sinne laittaa... vesa Muistelisin juuri että kolme levyä siellä on sen takia että estävät laakerin kulumista tms.,uudemmissa koneissa niitä kuitenkin on kolme kappaletta tehtaalta lähtienkin. Quote Link to comment
vesav Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 tossa tota taas ihmettelin ja mittailin niin ilman vauhtipyörää välys on 0,70-0,75 tämä on noin arvo siksi koska mittasin tämän liuskalla laakeripukin toiselta puolelta niin että välys oli työnnetty hihnapyöränpäähän ja kampuran ja laakerin väliin meni 0,70 muttei enään 0,75... tällä mitalla tosin ei taida olla mitään merkitystä koska tällöin päittäisvälystä rajoittaa jokin muu laakeri kuin se jonka tehtävä se on... Millainen välys yleensä on ilman vauhtipyörää? vesa Quote Link to comment
Guest Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 valyksella ei ole merkitysta ilman vauhtipyoraa. Valys mitataan vain vauhtiksen kanssa. Prikkoja pitaa olla useampi kuin yksi koska ne toimivat myos laakerina, jokaisen valissa on oljykalvo. Jos prikkoja on vain yksi, on oljykalvoja vain kaksi. Kahdella prikalla on kalvoja kolme, kolmella prikalla on kalvoja 4. Liian pieneksi saadetty valys ei jata tarpeeksi tilaa oljylle. Itse olen minimissaan laittanut 2 prikkaa. Paperitiivistetta en tykkaa kayttaa, mutta metallisella voi saada hiukan lisavalysta, jotta saa laitettua sen kolmannen prikan. Possu 356 koneessa on vain yksi prikka, mutta siina on hiukan erilainen kampuran kiinnitys ja koneessa on muutenkin eroja. Quote Link to comment
vesav Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 mulla tuossa nyt ei mitään tiivistettä ole koska käsitykseni mukaan O-renkaallisen vauhtipyörän kanssa sellaista ei kuulu käyttää? Kuinka nopeasti muuten tuo säädetty päittäisvälys kasvaa uudessa koneessa? ensinmäisten kilometrien aikana parin kytkinpainalluksen jälkeen luusi olevan jotain eroa... kukaan tutkinut? vesa Quote Link to comment
Racing Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 mulla tuossa nyt ei mitään tiivistettä ole koska käsitykseni mukaan O-renkaallisen vauhtipyörän kanssa sellaista ei kuulu käyttää? Kuinka nopeasti muuten tuo säädetty päittäisvälys kasvaa uudessa koneessa? ensinmäisten kilometrien aikana parin kytkinpainalluksen jälkeen luusi olevan jotain eroa... kukaan tutkinut? vesa O-renkaallisen kanssa ei kuulu käyttää muuta tiivistettä kun 0-rengasta. Quote Link to comment
Guest Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 mulla tuossa nyt ei mitään tiivistettä ole koska käsitykseni mukaan O-renkaallisen vauhtipyörän kanssa sellaista ei kuulu käyttää? Kuinka nopeasti muuten tuo säädetty päittäisvälys kasvaa uudessa koneessa? ensinmäisten kilometrien aikana parin kytkinpainalluksen jälkeen luusi olevan jotain eroa... kukaan tutkinut? vesa Joo ei sinne kuulu tiivistetta jos on O-rengas, mutta jos taytyy valysta saada lisaa niin tiivisteella sita saa. Valys hiukan elaa ja kasvaa tosiaan ekojen kilsojen aikana kun levyt asettuu toisiinsa ja vauhtiksen seka laakerin pintoihin. Ei silla ole paljoa merkitysta, jos se saadetaan ohjearvoon niin se pysyy sallituissa rajoissa. Quote Link to comment
vesav Posted January 31, 2010 Author Share Posted January 31, 2010 tästä välyksestäkin tuntuu porukka olevan niin montaa mieltä... how to rebuild your volksvagen aircooled engine kirja suosittelee 0.07-0.13 välystä kun täällä taas moni sanoo että 0.10 on jo liian kierä, tosin toiset sanoo ongelmitta käyttäneensä 0,09 välystä... joten mikä se ohjearvo nyt sitten oikeasti edes on? vesa Quote Link to comment
Guest Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 olen kymppia kayttanyt itte, se kasvaa pian hiukan yli ja ollaan sopivassa valyksessa. Muitakin mielipiteita lienee. Quote Link to comment
Pepe Posted January 20, 2011 Share Posted January 20, 2011 Kyselläänpä tästä ketjusta. Lähtökohta on T1 kampikammio josta on laippaväli ajettu alikokoon ja siellä on Mahlen uudet laakerit. Säätöprikat, 3kpl, on öljytty myyjän ohjeiden mukaisesti ennen asennusta. Kasassa on ainoastaan kampikammio eli siitä eteenpäin mitään ei ole kiinni. 0,26 + 0,30 + 0,30 prikkakombinaatiolla kello sanoo päittäiseksi 0,07-0,08 (kaksi eri kelloa). Tämä on nähdäkseni monen mielestä liian vähän "viritettyyn" moottoriin. 0,26 + 0,26 + 0,30 kombinaatiolla alkaa päittäistä kokeillessa kuulua jo kolahtava ääni ja päästä päähän vedettäessä kello "piikkaa" nanosekunnin ajan näyttäen 0,25 päittäistä (vaikea selittää kirjoittamalla). Onko ideoita että mikähän helvetti siellä kolisee ja miksi kello rupeaa näyttämään tuollaisia? Miten käyttäytyy jos laakerin ja kampikammion sovite ei ole täydellinen? En tajunnut mitata sitä ja sen teen seuraavaksi jos ei tule muita hyviä ideoita mieleen. Quote Link to comment
Guest Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 saada valys nollaan, ala kirista momenttiin vauhtista vaan aika silleen hitaasti mutta napakasti vaan kunnes huomaat etta otti kiinni. Ei pitais kampuran pyoria nyt ollenkaan. Jos viela on paittaisvalysta, niin se on laakerin ja lohkon valissa... ei hyva. Quote Link to comment
-AP- Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Onko säätölevyt uusia? Käytetyillä, kuluneilla, mittaustulokseksi on mahdollista saada eri tulos joka kerta samallakin prikkayhdistelmällä. Eli välys vaihtelee sen mukaan mihin asentoon ja järjestykseen levyt sattuvat osumaan. Toisaalta, oikein puristamalla on tosiaan mahdollista saada isompikin lukema 'vilahtamaan', yleensä en ole siitä välittänyt... Quote Link to comment
Pepe Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 saada valys nollaan, ala kirista momenttiin vauhtista vaan aika silleen hitaasti mutta napakasti vaan kunnes huomaat etta otti kiinni. Ei pitais kampuran pyoria nyt ollenkaan. Jos viela on paittaisvalysta, niin se on laakerin ja lohkon valissa... ei hyva. Hyvä vinkki, kokeilen tämän. Onko säätölevyt uusia? Käytetyillä, kuluneilla, mittaustulokseksi on mahdollista saada eri tulos joka kerta samallakin prikkayhdistelmällä. Eli välys vaihtelee sen mukaan mihin asentoon ja järjestykseen levyt sattuvat osumaan. Toisaalta, oikein puristamalla on tosiaan mahdollista saada isompikin lukema 'vilahtamaan', yleensä en ole siitä välittänyt... Itsekin epäilin aluksi kuperalle kääntyneitä käytettyjä säätöprikkoja ja tilasen sitten uudet, eivät auttaneet yhtään mitään. Vilahtaminen ei niin haittaisi, mutta sen mukana tuleva kolahdus ja reilulle käsin tuntuva päittäisvälys haittaa :) Tuossa on toinenkin henkilö käynyt sitä katsomassa ja oli samaa mieltä ettei se ihan terveelle tunnu. Mutta kokeillaan Bugfuelin vinkki ja sitten kampikammio auki. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted January 21, 2011 Share Posted January 21, 2011 Mitä turhaan. 11. kesä lähtee millin päittäisvälyksellä.. Quote Link to comment
Pepe Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Mitä turhaan. 11. kesä lähtee millin päittäisvälyksellä.. :D No jos nyt säädän omaan moottoriin kuitenkin sen kuntoon. Bugfuelin ohjeilla shimmattu vauhtis yhdeksi puuksi laakerin kanssa, ei löydy välystä eli ei liiku laakeri. Muita ideoita...? Quote Link to comment
jori Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 voisko olla puhki soudettu lohko jo? Just viikko sitten tapeltiin saman ongelman kanssa, lohko auki niin vauhtiksen pään kauluslaakerin tapin reikä muuttunu pysty reiäksi. Quote Link to comment
Pepe Posted January 22, 2011 Share Posted January 22, 2011 Siis kyseessä on ennen kasaamista koneistettu kampikammio. Quote Link to comment
metake Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Siis kyseessä on ennen kasaamista koneistettu kampikammio. Harvemmin niitä kai on kasaamisen jälkeen koneistettu :P Quote Link to comment
Pepe Posted January 23, 2011 Share Posted January 23, 2011 Vähän niinku tarkoitin kertoa että minä olen JUURI ENNEN kasaamista koneistuttanut sen, ei edellinen omistaja 84 tkm sitten. Ymmärsikö Opel-harrastaja nyt?!?! :) Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Oletko mitannut välysprikkojen oikean paksuuden. Välillä joutuu ihmettelemään mistä se merkintä oikein on tempaistu. Myös yksi mahdollinen muuttuja on reunojen stanssausjäljet/taipumat. Pienellä viilalla yleensä vedän sekä sisä että ulkoreunan ennen asennusta. Quote Link to comment
Pepe Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Joo mittasin kaikki prikat ja katsoin että ovat tasaisesti saman mittaiset eri kohdista. Todettiin erään kanssaharrastajan kanssa että kasaan nyt pytyt ja kannet paikalleen ja katson sitten että rauhoittuuko kolahdus -> teinkö tikusta asiaa (?). Quote Link to comment
HSuomi Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Mikäs ton päittäisvälyksen säädön tarkoitus on ja mitä haittaa on jos sitä on liikaa? Nimim. Joitain koneita kasannut, enkä ole ikinä mitannut moista. Quote Link to comment
vwagen Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Olen tiennyt että koneen kasaajia on monenlaisia mutta tuota en sentään olisi uskonut. Quote Link to comment
HSuomi Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Maailma on uskomaton paikka. Mitä hajoaa jos toi välys on väärä? Vai kuluuko vaan laakerit nopeesti? Quote Link to comment
Racing Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Maailma on uskomaton paikka. Mitä hajoaa jos toi välys on väärä?Vai kuluuko vaan laakerit nopeesti? Jos välystä on liikaa,vauhtipyörä-kampipaketti takoo laakeria vasten jolloin laakeripesä tulee väljäksi ja alkaa laakeri liikkua pituussuunnassa ->loksaa. Jos välystä on liian vähän leikkaa kauluslaakeri kiinni vauhtipyörään ja kampeen kyljistä ja pyörähtää lohkossa laakeripesässä useimmiten leipoessaan kiinni ja taas on asiaa tuurista riippuen joko koneistamolle tai lohkokaupoille ;-) Quote Link to comment
HSuomi Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Milläs todennäköisyydellä toi osuu kohdalleen itellään jos tekee esim laakeri remontin ja kasaa koneen samoilla prikoilla mitkä siellä oli? Oon vaa aina heittäny samat rinkulat sinne mitä siellä on purettaessa ollu. Joskus on koneet kestänyt, joskus ei. Mut noi kampuran laakerit ei muistaakseni oo ainakaan ikinä hajonnut. Quote Link to comment
-AP- Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Mitäs se lottoarvonnan suhde on, yksi kahteenkymmenneen miljoonaan tai jotain ...? Enemmän kai välyksestä kampikammio kärsii kuin laakeri? Quote Link to comment
Racing Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Milläs todennäköisyydellä toi osuu kohdalleen itellään jos tekee esim laakeri remontin ja kasaa koneen samoilla prikoilla mitkä siellä oli?Oon vaa aina heittäny samat rinkulat sinne mitä siellä on purettaessa ollu. Joskus on koneet kestänyt, joskus ei. Mut noi kampuran laakerit ei muistaakseni oo ainakaan ikinä hajonnut. Eipä ole koskaan osunut kohdalleen vielä oikeastaan vaikka likelle monesti,jos kasaa samoilla laakereilla niin sitten eri asia. Lohkon päällehän tuo käy ajanmyötä jos välystä on liikaa. Quote Link to comment
HSuomi Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Onneks noi koneet mitä nuorena kasasin oli jotain halpoja 88/keskitupla härveleitä. Joskus ne kesti 5sek, joskus tuhansia kilsoja. Nykyään oon ulkoistanu alakerran kasaamisen ku on kalliimmat vehkeet kyseessä. :) Quote Link to comment
VolksMachine Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Päittäisvälyksen säätöä joskus ite ihmettelin ja jonkunlainen käsitys mulla siitä ehkä on.. Tuonne kotisivuilleni tein jonkulaisen tietopaketin säädöstä ja niiden säätölevyjen sijainnista. Suora linkki päittäivälyksen säätöön: http://www.veewee.net/Ohjeet/Paittasvalyksensaato.html Joo ja jos sivulla on jotain ankaria virheitä niin voijaan korjata, laittakee mailia tai yv:tä. Huom! Ei oo siis mikään Pro- tason korjaus ja huolto-ohje, joten jokainen soveltakoon sitä oman mielensä mukaan ja omalla riskillä. Niin ja varmasti löytyy sata + 50 erilaista mielipidettä, miten tuo pitää tehdä ja mikä on juuri oikea välys. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.