P_Valtonen Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Minkä levyjarruja (siis laikkoja) on sovellettu kuplaan kolkin navan kera? Itte navat oli yllättävän halpoja. Jos tuo nyt on alkuperäsen verosta eli takoa? Vai onko? (kysely Tompalla sisällä materiaalista) Bolt-on setit taas maksaa senverran että pakko persaukisen soveltaa muita osia :( Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Porsche 914 levy on helpoin, käy suoraan ja pulttijakokin on oikea. Varhaisen 912 ja 911 possun levyt on kanssa helppoja asentaa ja löytää. Taas jaon tekeminen helppoa joko poraamalla uusi tai adapteria käyttämällä. 123 mersun levyjä taitaa suuri osa käyttää mut niiden sopivuudesta ilman koneistamista en tiedä. Pulttijako on ainakin väärä. Quote Link to comment
-AP- Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Muistanko oikein, että ainakin Neoretron brassinapa oli valua? Quote Link to comment
Guest Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Kaikki vastaan tulleet repronavat on olleet valua. Mikäli kuitenkin päädyt käyttämään niitä niin osta suosiolla kaveriksi se 914 levy, kustantaa naurettavan 49,-/kpl CSP:llä. Ei nähdäkseni maksa enää vaivaa lähteä soveltamaan muita levyjä. Mul on sulle Petteri kyllä ihan oikeetkin jarrukamat. :-) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 2, 2010 Author Share Posted February 2, 2010 Liikkuvainen linkki tuolla navalla, joka halvatun klikkaamisella toimii, mutta vain kerran. Sit häviää. Ohessa taas uusi linkki aiheeseen Quote Link to comment
Ketsa Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Ennemmin sijoittaisin 2,5 x rahaa ja hankkisin nämä: http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=836697 Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 Meille Mikko sorvasi CSP navallisista laikoista navat vekeen kun niistä oli boorit siloitettu urtsissa. Eivät valutavarana siis kestäneet kun pari tuntia. Ei tosin ollu ihan bolt-onnea enää siinä vaiheessa vaan vaati toki hieman sovittelua. OEM navat ovat toistaiseksi kestäneet hyvin kaikki aikaisemmat urtsit (vielä kun oli T3 rummut takana, oli myös meidän vanhassa tuho-kuplassa) ja nyt levyjen kaverina sen puoltoista urtsia. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 On halvempiakin takasettejä. Quote Link to comment
Timppa Posted February 2, 2010 Share Posted February 2, 2010 hieman ohi aiheen, mutta edelleen 944 -87 koko takakelkka, sis. alumiinitukivarret uudempi et. täydelliset jarrut + käsijarrut, 16" vanteet (d90) jnejne. 500e Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted February 4, 2010 Share Posted February 4, 2010 rummusta sorvilla napa irti ja siihen levy kiinni,toimii. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 4, 2010 Author Share Posted February 4, 2010 Kiitos vinkeistä. Homma kehitty siihen vaiheeseen että Paroniin tulee samasta materiaalista navat kuin on KLR poppoolla. Napasen tyyppi on kolkki ja näissä on kolmet eri kierteet; Kuplan 4x130, Possu 5x130 ja Mersu/Pallis/etc 5x112. Em jakoihin on saatavana runsaasti erilaista 15" tai suurempaa vannetta. Eli sama napa käy suuren budjetin laitteisiin ja myös persaukiselle eli Paronin Pojille :) Loppuosat (laikka + jarrusatula + jarrusatulan kiinnityskikkeet) saat hankkia ihan itte + asentaa myös. Napoihin käy bolt-on Mersun 123'n takapään jarrulaikka (hinta n 16e/kpl Mätänet nr: 22-5047). Näissä on uutena vain 5x112 jako, muut reijät saat kairata ihan itte. Navoillani olis sikamainen hinta 100/kpl (vapaasti tallissani) URHO tiimeille, muille 15e/kpl enemmän. Sarja on valmis kun lumet on sulaneet tänä keväänä. Tulee vaan tää yksi tuotantoerä ja sen määrän mitoitan etukäteisvarausten mukaan + jokunen varaosiksi. Siitä vaan halukkaat hakkaamaan sähköpostia osotteeseen P_Valtonen[ätwät]hotmail.com, ja varaamaan oma. Kun CNC alkaa sylkee lastua laitan lisää tietoa näkösälle. Esim tarkemman myynti ilmotuksen MYYNTI puolelle. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 Porschen 5x140 vanteet on aika arvokkaat löytää... Quote Link to comment
Guest Posted February 5, 2010 Share Posted February 5, 2010 eläpäs saivartele :) jos se onkin 1*700mm Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 5, 2010 Author Share Posted February 5, 2010 Porschen 5x140 vanteet on aika arvokkaat löytää... Näppihärö korjattu.... Quote Link to comment
Ketsa Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Urhon kolkkinapaa ja mesen levyä illalla tuijottaneena suhtaudun suurella varauksella ajatukseen 4x130 + 5x130 + 5x112 jaot samassa navassa (ainakaa M14 jengoilla). Quote Link to comment
Timppa Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Urhon kolkkinapaa ja mesen levyä illalla tuijottaneena suhtaudun suurella varauksella ajatukseen 4x130 + 5x130 + 5x112 jaot samassa navassa (ainakaa M14 jengoilla). kuulostaa siltä että materiaalivahvuus kilpa-autolle ei ole paras mahdollinen.. eikös toi kolkin napa toteutettu parhaiten reseptillä, navasta pieni siipaisu pois, 124 mersun taka-levyt, (napa keskittää levyn) ja levyyn vw jako, jolloin materiaalivahvuuskin säilyy tehtaan suunnittelemalla tasolla. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Kolkkinavassa ne 4x130 pulttijaon vahvikkeet ovat kyllä aika ohuet (kierteen kohdalla ehkä 2-3mm ja vahvikkeet keskipistettä kohden ehkä 1mm paksut). Olettaisin että Petteri tekee tasavahvat paksummat navat. 4x130 ja 5x130 jaoissa yksi reikähän menee samalle kohdalle ja muut sitten enemmän ja vähemmän toisistaan erilleen, mutta oliko se silleen että jotkut pultinreiät sattuu aika lähelle toisiaan? 5x112-jako tulee sisemmäksi jonkun X milliä johon ei just nyt riitä äly laskemiseen, joten pystyykö sen tekemään jo kokonaan reilusti sen 130-jaon sisään vai meneekö sekin sitten lähekkäin tuon 4x130 -jaon jotain reikää? Puavo Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 aikanaan tein kuplaan 108 jaon, ja sekin oli mun makuun hiton laihalla noihin 130 jaon reikiin, kun näin haluttiin että tulevat samojen vahvikkeiden kohdalle... Quote Link to comment
pipo_esa Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Niin onko nämä siis valunapaan koneistettuja jakoja vai koko napa uusiksi? Quote Link to comment
JM Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Joo, laittakaa vaan 108 oman jaon sisään valu napaan. Toi kuva on meijän autosta, kesti kolme nopeeta kierrosta. Olis kestänny jos olis porattu johonkin muualle kun vahvikkeen kohtaan, niinkun nyt on tehty. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 henkilökohtaisesti en luota valunapaan yhtään, jos tarttee radalla ajaa, on jako mitä vaan (paitsi tehtaalla tehty) Aikanaan myös oon tästä maininnu että levystä tai rummusta sorvattuun napaan ei kannata tehdä mitään, koska on vakiojaollakin heikko muun materiaalin poiston jälkeen... Mutta teinhän mie jakoja ku jakoja jos ihmiset niin halus ja niistä makso :) omapahan on ongelmansa, jos fillari irtoo kesken reissun ;) omissa ei o ollu vakiojaon lisäks ku 5x130 jakoja, ne on toistaseks kestäny vakiojarruissa hyvin - läpilyötävillä pinnapulteilla Quote Link to comment
Lasse Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Mitäs jos sen navan tekiskin sokeasta aftermarket-levystä? Niissähän aika paljon enemmän matskua kuin noissa orkkiksissa, jossa on vain ne vahvikkeet pulttien kohdalla? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Niin onko nämä siis valunapaan koneistettuja jakoja vai koko napa uusiksi? 100% uutta tavaraa ja nimenomaan ei valua. Tarkennuksena. Paronista menny vakiorumpuja vähintään 1 per kesä (boorit poikineen). Nyt tarkotus päivittää jarrut taakse ja samalla päästä eroon em. boori ongelmista. Tässä olis mahdollisuus polkea noita napoja useampiakin, siksi ajattelin tarjota tätä vaihtoehtoa muillekkin tarvitsijoille. Palaan asiaan sitten ku kuvat 100% valmiina ja matksut selvillä. Ja sameten tarkennan vielä hintaa. Toi hinta voi vielä tippua, riippuen miten materiaalia saa ostettua (saako tätä pyöröä optimikoossa d = 170/180mm vai onko otettava d = 200mm tai jopa paksumpana) I'll be back.... Quote Link to comment
pipo_esa Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Selvä pyy Voiko erikoisempia jakoja tai sokeaa napaa toivoa myös? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted February 11, 2010 Author Share Posted February 11, 2010 Voiko erikoisempia jakoja tai sokeaa napaa toivoa myös?Kyllä. Kuittaa e-maililla mitä haluat. Tänään viety viimeset piirustukset koneistajalle. Jatkan myynti imotuksella kun ekat protot saatu pajasta ulos. Hinnasta johtuen arvio aikataulusta on 1-2kk (hirasta ja halapaa) Jos jotakin materiaali kiinnostaa, niin se tulis olemaan; EN10083-1-42CrMo4 (Vastaa Jenkki materiaali 4140 tän taulukon mukaan ) Jako-homma muuttui lennossa, kuplan 4-pulttinen idea haudattu (ei mahu, ei osu). Nyt tulossa jaoksi; Possu 5x130 + Mersu/Pallis/etc 5x112 + Chevyn 5x4,75" Kierreosuuden paksuus 14mm Quote Link to comment
Timppa Posted February 11, 2010 Share Posted February 11, 2010 tarviiko chevyn jaolla epäkeskopultit jotta saa bemarin vanteet kiinni? Quote Link to comment
Roope Posted February 11, 2010 Share Posted February 11, 2010 tarviiko chevyn jaolla epäkeskopultit jotta saa bemarin vanteet kiinni? Ei tarvii niin mitätön heitto. Quote Link to comment
peeki Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Onnistuuko 4x130 ja 5x130 jako samaan? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Peeki: onnistuu. Quote Link to comment
pipo_esa Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Mikäs tän tilanne on? Quote Link to comment
Ketsa Posted August 2, 2010 Share Posted August 2, 2010 Muistanko väärin, vai meniköhän taassa Apparilla Pjetteriltä boorit... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 3, 2010 Author Share Posted August 3, 2010 Mikäs tän tilanne on?Homma jäissä, jopa ikiroudassa. Amiskalla noiden boorien teko ei onnistu (höylä vai mikä lie työkalu olikaan oli myyty pois. Liian vaarallinen kuulemma). Kipinätyöställä olis onnistunu, mutta omakustanne hinta olis ollu n 50e/napa. Ja CNC ei sovellu, ei mtn hajua miksi...Anyway lisäksi löytämäni ulkopuoliset metallipajat pitävät sen sortin hintatasoa, että noi Ketsan aikasemmin linkittämät USAnavat alkavat tuntua kokoajan kiinnostavammilta. Nii ja kuten Ketsa veikkas, niin kisa Apparilla vei taas (perinteen mukkaan) boorit rummusta. Nyt oli onneksi pieni poikkeus aikaisempiin vuosiin: nyt meni päreiksi boorien (rivahti 4h kohdalla) lisäksi samalla myös jarruhihnat jousineen ja itte jarrusylinterikin. Laturi kilahti sitä ennen 1,5h kohdalla ja boonuksena nelonen alko pomppia pois paikaltaan jo bonderikierroksella. Ihanaa ettei aina samat osat hajoa, vaihtelu kuulemma virkistää? Edit-1 Purkuvaiheessa huomasin toissapäivänä että myös toinen boori oli kappalaina. Kaksi takarumpua per kisa = uusi ennätys tässä lajissa? Edit-2 Tarkennuksena; toi 50e on siis pelkkä HIILI kulu per napa. Siihen tulee päälle materiaali + maksu työstä (amiska ei ole ilmanen, vaikka niin luullaan). Lisäksi hommassa painaa suurena miinus merkkisenä mahdollisuutena että koneistetut osat tehdään kaikesta valvonnasta huolimatta päin peffaa, eli tulee sutta ja sekundaa. . . . . . Quote Link to comment
metake Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Jos tekee itse tuon navan, niin mites valmistusteknillisesti olis helpoin ratkoa se, että se boori on siinä navassa kartio? Kipinätyöstöllä se kai onnistuis, mutta maksaa hitosti enemmän kuin suora reikä koska elektrodista tulee pirun iso. Höylällä jo paljon pahempi ja cnc:llä en osaa edes kuvitella.. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 höylällä se onnistuu siinä missä suorakin. Quote Link to comment
pipo_esa Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Kiinnostusta olis vielä jos joku innostuu näitä tekee/teettää jos hintaluokka ei kauheasti pomppaa Quote Link to comment
P_Valtonen Posted August 15, 2010 Author Share Posted August 15, 2010 Alle kolmen promilln mahdollisuus että noita sais sittenkin aikaiseksi järkirahaan. Selvinnee parissa viikossa..... Edit-1 Käyty ukkojen juttusilla tänään. Ottavat työn alle, tai siis ainakin tekevät proton ja kattovat että ottavakko sitten suuremman sarjan työn alle... Quote Link to comment
pipo_esa Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Hintapolitiikasta ja aikatauluista tietoa? Kiirettä ei nyt ole enää tänä kesänä Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 9, 2010 Author Share Posted September 9, 2010 Hintapolitiikasta ja aikatauluista tietoa? Kiirettä ei nyt ole enää tänä kesänäLupasivat palata asiaan kun pysyvät lumet maassa. Hintaluokasta ei voi sanoa mitään, kun ei ole tiedossa koneistamisen tarkkaa hintaa. Voi olla "kättä päivää" tai sitten triplaten saman homman teetättäminen ns vapailla markkinoilla. Jos menee hintaluokan 100-150e yli jos, niin ei ole järkeä alkaa kilailemaan näiden kanssa. Edit-1 Homma menny puihin lopullisesti. Suomeksi P_Valtosen napakauppa kiinni lopullisesti Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.