Jump to content

Nostajista


Recommended Posts

Tutkailin nostajia mitkä tuolta koneesta kaivoin esiin. Niissä on tassuissa pieniä kynnellä tuntuvia kraatereita, ihan kuin olisivat valuhuokosia. Meneekö vaihtoon vai tuleeko vaihtamalla huonommat tilalle?

 

Itse mietin jos laittaisi noi nokkarasvan kanssa takaisin, koska niissä ei muuta vikaa ole.

Link to comment

Pahoin kuluneet, vaihtoon menee. Tutki nokka hyvin tarkkaan myos. Yleinen ongelma alkanut olemana kun oljylaadut on koostumukseltaan muuttuneet huonommin voiteleviksi (meidan vanhanaikaisiin koneisiin). Paljon keskustelu aiheesta taalla ja muualla.

 

Kerropas mita oljya olet kayttanyt ja millainen kone on kyseessa?

Link to comment

No nokasta en mitään vikaa löytänyt, eli siksi oletin niiden olevan valuhuokosia. Nostajissa ei ole kuoppaa jne. No mitkä olisi hyvät nostajat?

 

Muistan jostakin lukeneeni, että nokasta pitäisi hioa nostajien reunoista terävät pois. Onko näin?

 

Perussynteettisillä olen ajanut. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta niin kait se maailma muuttuu.

 

Joskus kun muistaisi ottaa paremman kameran tonne tallille niin saisi kuvia esille.

Link to comment

Itse käyttänyt Keiteleen koneen Mahleja,saa sieltä sopivaan hintaan ja valmiiksi muutettuna isonostoiselle nokalle. Kai ne kaikki merkit kuluu ennemmin tai myöhemmin kraatereille riippuen kuinka jäykät jouset koneessa on.

Scatin nostajat meni muutamia vuosia sitten 300km aikana kraatereille,vaikka nokka oli uusi,jouset yksinkertaiset ja nokan sisäänajo suoritettu oikein+moottorissa öljynpaineet jne kunnossa.

Link to comment

Jos paljon pelottaa kuluminen jatkossa, niin saksalaiset, esim. udo beckerin tool steel nostajat ;) Niiden kanssa ei tartte sisäänajaa nokkaa. Ovat vain aika kalliit, n. 290 euroa normipainoiset ja n. 580 euroa keveät.

 

Udo on tutkinut mikroskoopilla tavallisia nostajia sekä työkalu teräs nostajia, ja pinta tavallisissa nostajissa on ollut huomattavasti rosoisempi. En tiiä tosin tavallisen tutkitun nostajan merkkiä, enkä myöskään tiedä että onko tämä täysin totta vai mainospuhetta.

Link to comment

Ihan vakio vw nostajat on ok , jos ei ole tarvetta isommalle (lautaselle) . Monesti on hiotu vw original nostajista pinnat vaan suoraksi ( ei mitään linssiä vaan ihan suoraksi) ja kestää jäykillä jousilla " isältä pojalle" . Stantut on kunnon ainetta ja karkaisu riittävän syvälle aineessa. Toki kunnollisen öljyn käyttö on suotavaa.

Link to comment
Ihan vakio vw nostajat on ok , jos ei ole tarvetta isommalle (lautaselle) . Monesti on hiotu vw original nostajista pinnat vaan suoraksi ( ei mitään linssiä vaan ihan suoraksi) ja kestää jäykillä jousilla " isältä pojalle" . Stantut on kunnon ainetta ja karkaisu riittävän syvälle aineessa. Toki kunnollisen öljyn käyttö on suotavaa.

 

Onkos kukaan oikeasti tarvinnut isompaa lautasta?

Ja miksi hiottu suoraksi, oliko siihen joku selitys vai vain siksi kun se on helpompi niin?

Kiinnostaisi tietaa miten suoraan hiontaan paadyttiin ja millaista kulumajalkea siita syntyi. Perimatieto kertoo etta ne pitais olla linssit.

Link to comment
Ja miksi hiottu suoraksi, oliko siihen joku selitys vai vain siksi kun se on helpompi niin?

Kiinnostaisi tietaa miten suoraan hiontaan paadyttiin ja millaista kulumajalkea siita syntyi. Perimatieto kertoo etta ne pitais olla linssit.

 

Nostaja ja nokka-akseli ovat toisinsa nähden pari. Nostajan suoruuden tai kaarevuuden tarve nokan pinnan mukaan. Syy miksi pinoissa oltava "vinoutumaa" on että saataisiin nostaja laahausliikkeen aikana myös pyörähtämään ja sitä kautta kulumista tapahtuu vähemmän.

Link to comment
Ja miksi hiottu suoraksi, oliko siihen joku selitys vai vain siksi kun se on helpompi niin?

Kiinnostaisi tietaa miten suoraan hiontaan paadyttiin ja millaista kulumajalkea siita syntyi. Perimatieto kertoo etta ne pitais olla linssit.

 

Nostaja ja nokka-akseli ovat toisinsa nähden pari. Nostajan suoruuden tai kaarevuuden tarve nokan pinnan mukaan. Syy miksi pinoissa oltava "vinoutumaa" on että saataisiin nostaja laahausliikkeen aikana myös pyörähtämään ja sitä kautta kulumista tapahtuu vähemmän.

 

 

Niinpa, siis nokan profiili ei ole 90 astetta vaan siina on pieni vinoutuma, joka vastaa nostajan tassun kaareutumaa, jotta nostaja pyorisi koneen kaydessa. Siksi ihmettelin tuota suoraksi hiomista. Luulisi silloin osien kuluvan aika vauhdilla ennenkuin hioutuvat toisiinsa. Ellei tosiana ole sitten laitettu nokkaa jossa onkin suora profiili. En vaan ole semmoisista kuullut.

Link to comment
Niin että valkkaanko mää tuolta romulaatikosta kaheksan terveimmän näköistä orkkisnostajaa ja vien ne plaanattavaksi? Sitten vaan uusi nokkarasva ja toi eagle sekaan?

Joo

Link to comment
http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm

 

stoessel94.JPG

 

Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa.

 

Oletko itse käyttänyt noita nostajia?

 

En vielä, yksi sarja odottaa hyllyssä asennusta. Udon ja muiden käyttäjien kokemuksien perusteella vaikuttavat kestäviltä nostajilta, eikä tartte tehdä sisäänajoa.

Link to comment
http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm

 

stoessel94.JPG

 

Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa.

 

Oletko itse käyttänyt noita nostajia?

 

En vielä, yksi sarja odottaa hyllyssä asennusta. Udon ja muiden käyttäjien kokemuksien perusteella vaikuttavat kestäviltä nostajilta, eikä tartte tehdä sisäänajoa.

 

Itse olen kuullut muotovirheistä.

Link to comment

Onko tuo vanhojen orkkis nostajien koneistaminen kuinka kannattavaa loppupeleissä ja kuinka kalliiksi ko koneistus mahtaa tulla? Paljonko merkitystä on että lautanen on normaalia ohkasempi, vaikuttaako merkittävästi kestävyyteen?

Link to comment
Onko tuo vanhojen orkkis nostajien koneistaminen kuinka kannattavaa loppupeleissä ja kuinka kalliiksi ko koneistus mahtaa tulla? Paljonko merkitystä on että lautanen on normaalia ohkasempi, vaikuttaako merkittävästi kestävyyteen?

 

Meillä on ollu kaikissa koneissa melkeen noi koneistetut. Sorvilla vaa oikee ohut siivu pois ja hyvin on pelannu. Tosin tuplajousellisia ei itsellä ainakaan ole ollut, kaverista en tiedä. Ainoat hajonneet nostajatkin jotka on vastaan tullu oli jotku scatin tms vastaavan kevennetyt jotka hajos melkein välittömästi. Hirveen paljonhan niistä ei kärsi ottaa ettei se mene se karkaistu pinta pois.

 

Mutta kukin tavallaan.

Link to comment
Mistä sen sitten totetaan mikä on vielä kunnostuskelpoinen nostaja? Noita enemmän vähemmän kuluneita nostajia löytyy kyllä..

 

itte oon aatellu etta jos ei ole kraatereita vaan vain normaalia kulumaa, niin ne voi koneistaa

Link to comment
Mistä sen sitten totetaan mikä on vielä kunnostuskelpoinen nostaja? Noita enemmän vähemmän kuluneita nostajia löytyy kyllä..

 

itte oon aatellu etta jos ei ole kraatereita vaan vain normaalia kulumaa, niin ne voi koneistaa

 

Monissa "normaalisti" kuluneissäkin ollut kun lätkässyt suoraakulmaa päälle melkoinen monttu nostajassa eli monesta nostajasta saa sen pari milliä ottaa että päästään puhtaalle pöydälle. Onko siellä enää tarpeeksi kova karkaisua onkin jo toinen juttu...

 

Moniko muuten laittaa nämä vanhat nostimet uuteen lohkoon tai käytettyyn josta holkitettu pesät? meinaan sitä kun jos jo valmiiksi kulahtaneeseen pesään laitetaan myös nostimen varreltaan kulahtaneet uuden ja kireän nokan kanssa paikalleen niin onko sekään hyvä?!

Link to comment

Niin en tiedä paljonko nostajat kuluvat varsistaan? Äkkiäkös minä sen noista orkkiksista ja tärveltyneistä aftermarket-nostajista mittaan.

 

Se nyt on tullut tässä selväksi, että uutta osaa ostamalla ei välttämättä pääse käytettyä osaa parempaan lopputulokseen. Paitsi jos mittarina on lompsan keveys.

 

Se on melko varmaa, että en 300 euron nostajia aatellut ostaa.

 

Jotenkin on taas tämä glopipalisaatio alkanut ottaa pattiin.

Link to comment
http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm

 

stoessel94.JPG

 

Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa.

 

 

En vielä, yksi sarja odottaa hyllyssä asennusta. Udon ja muiden käyttäjien kokemuksien perusteella vaikuttavat kestäviltä nostajilta, eikä tartte tehdä sisäänajoa.

 

Itse olen kuullut muotovirheistä.

 

 

Jaa, jos ne on niin huonot, pitää sitten kai myydä pois halavalla että just saa niistä saaduista rahoilla ostettua brasililaiset mahlen nostajat :D

Link to comment

 

Missä öljyn lisäaineessa on tuota sinkkiä? Stp:ssä ?

 

En muista kauppanimeä mutta ihan tavallisesta hyvinvarustetusta tarvike kaupasta pitäisi löytyä. Myös ainakin jotkut Diesel moottoreihin tarkoitetut öljyt sisältävät sinkkiä ellei ole jo niistäkin poistettu. Syy poistoonhan on se että sinkki tuhoaa nykyautojen katalysaattorit.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...