Lasse Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Tutkailin nostajia mitkä tuolta koneesta kaivoin esiin. Niissä on tassuissa pieniä kynnellä tuntuvia kraatereita, ihan kuin olisivat valuhuokosia. Meneekö vaihtoon vai tuleeko vaihtamalla huonommat tilalle? Itse mietin jos laittaisi noi nokkarasvan kanssa takaisin, koska niissä ei muuta vikaa ole. Quote Link to comment
Guest Posted February 20, 2010 Share Posted February 20, 2010 Pahoin kuluneet, vaihtoon menee. Tutki nokka hyvin tarkkaan myos. Yleinen ongelma alkanut olemana kun oljylaadut on koostumukseltaan muuttuneet huonommin voiteleviksi (meidan vanhanaikaisiin koneisiin). Paljon keskustelu aiheesta taalla ja muualla. Kerropas mita oljya olet kayttanyt ja millainen kone on kyseessa? Quote Link to comment
ARTO Posted February 21, 2010 Share Posted February 21, 2010 Jos jatkossa valuhuokoset hirvityttää, kannattaa siirtyä nostajiin jotka eivät ole perusvaluklöntistä sorvattuja. Quote Link to comment
Lasse Posted February 24, 2010 Author Share Posted February 24, 2010 No nokasta en mitään vikaa löytänyt, eli siksi oletin niiden olevan valuhuokosia. Nostajissa ei ole kuoppaa jne. No mitkä olisi hyvät nostajat? Muistan jostakin lukeneeni, että nokasta pitäisi hioa nostajien reunoista terävät pois. Onko näin? Perussynteettisillä olen ajanut. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta niin kait se maailma muuttuu. Joskus kun muistaisi ottaa paremman kameran tonne tallille niin saisi kuvia esille. Quote Link to comment
Marko Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Sisään ajon ajaksi sinkkipitosta öljyä esim diesel öljyt tai gulf zinc tai sitten sinkki lisäaine normi öljyn sekaan. sen jälkee voi ajella normi öljyillä. Quote Link to comment
Timo Mäntyharju Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Moon aina päriänny pelekällä valvoline racing öliyllä. Enkä muuten vaihra heti merkkiä, son testattu ja hyväksi torettu. Quote Link to comment
Guest Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 nostajissa ei ole valuhuokosia. kraaterit syntyy kun oljyn voitelu pettaa ja metallia lahtee kavelemaan Quote Link to comment
Lasse Posted February 24, 2010 Author Share Posted February 24, 2010 Joojoo pannaan sinkkiä, mutta mitkä nostajat mää sinne ostan? Höh, tossa koneessa ei ole edes tuplajousia ja nokkakin on melko löysä. Quote Link to comment
mikko k Posted February 24, 2010 Share Posted February 24, 2010 Jos jouset onkin liian löysät ja sen seurauksena oliskin hakkaantunut nostajat piloille?? Quote Link to comment
Lasse Posted February 25, 2010 Author Share Posted February 25, 2010 No jäykät yksinkertaiset siellä on, mutta en oikein jaksa uskoa että siitä on kyse. No kenen tekeleet nostajiksi olis hyvät? Quote Link to comment
Racing Posted February 25, 2010 Share Posted February 25, 2010 Itse käyttänyt Keiteleen koneen Mahleja,saa sieltä sopivaan hintaan ja valmiiksi muutettuna isonostoiselle nokalle. Kai ne kaikki merkit kuluu ennemmin tai myöhemmin kraatereille riippuen kuinka jäykät jouset koneessa on. Scatin nostajat meni muutamia vuosia sitten 300km aikana kraatereille,vaikka nokka oli uusi,jouset yksinkertaiset ja nokan sisäänajo suoritettu oikein+moottorissa öljynpaineet jne kunnossa. Quote Link to comment
-Alex- Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Jos paljon pelottaa kuluminen jatkossa, niin saksalaiset, esim. udo beckerin tool steel nostajat ;) Niiden kanssa ei tartte sisäänajaa nokkaa. Ovat vain aika kalliit, n. 290 euroa normipainoiset ja n. 580 euroa keveät. Udo on tutkinut mikroskoopilla tavallisia nostajia sekä työkalu teräs nostajia, ja pinta tavallisissa nostajissa on ollut huomattavasti rosoisempi. En tiiä tosin tavallisen tutkitun nostajan merkkiä, enkä myöskään tiedä että onko tämä täysin totta vai mainospuhetta. Quote Link to comment
Guest paha Posted February 26, 2010 Share Posted February 26, 2010 Ihan vakio vw nostajat on ok , jos ei ole tarvetta isommalle (lautaselle) . Monesti on hiotu vw original nostajista pinnat vaan suoraksi ( ei mitään linssiä vaan ihan suoraksi) ja kestää jäykillä jousilla " isältä pojalle" . Stantut on kunnon ainetta ja karkaisu riittävän syvälle aineessa. Toki kunnollisen öljyn käyttö on suotavaa. Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Ihan vakio vw nostajat on ok , jos ei ole tarvetta isommalle (lautaselle) . Monesti on hiotu vw original nostajista pinnat vaan suoraksi ( ei mitään linssiä vaan ihan suoraksi) ja kestää jäykillä jousilla " isältä pojalle" . Stantut on kunnon ainetta ja karkaisu riittävän syvälle aineessa. Toki kunnollisen öljyn käyttö on suotavaa. Onkos kukaan oikeasti tarvinnut isompaa lautasta? Ja miksi hiottu suoraksi, oliko siihen joku selitys vai vain siksi kun se on helpompi niin? Kiinnostaisi tietaa miten suoraan hiontaan paadyttiin ja millaista kulumajalkea siita syntyi. Perimatieto kertoo etta ne pitais olla linssit. Quote Link to comment
ARTO Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Ja miksi hiottu suoraksi, oliko siihen joku selitys vai vain siksi kun se on helpompi niin? Kiinnostaisi tietaa miten suoraan hiontaan paadyttiin ja millaista kulumajalkea siita syntyi. Perimatieto kertoo etta ne pitais olla linssit. Nostaja ja nokka-akseli ovat toisinsa nähden pari. Nostajan suoruuden tai kaarevuuden tarve nokan pinnan mukaan. Syy miksi pinoissa oltava "vinoutumaa" on että saataisiin nostaja laahausliikkeen aikana myös pyörähtämään ja sitä kautta kulumista tapahtuu vähemmän. Quote Link to comment
Guest Posted February 27, 2010 Share Posted February 27, 2010 Ja miksi hiottu suoraksi, oliko siihen joku selitys vai vain siksi kun se on helpompi niin? Kiinnostaisi tietaa miten suoraan hiontaan paadyttiin ja millaista kulumajalkea siita syntyi. Perimatieto kertoo etta ne pitais olla linssit. Nostaja ja nokka-akseli ovat toisinsa nähden pari. Nostajan suoruuden tai kaarevuuden tarve nokan pinnan mukaan. Syy miksi pinoissa oltava "vinoutumaa" on että saataisiin nostaja laahausliikkeen aikana myös pyörähtämään ja sitä kautta kulumista tapahtuu vähemmän. Niinpa, siis nokan profiili ei ole 90 astetta vaan siina on pieni vinoutuma, joka vastaa nostajan tassun kaareutumaa, jotta nostaja pyorisi koneen kaydessa. Siksi ihmettelin tuota suoraksi hiomista. Luulisi silloin osien kuluvan aika vauhdilla ennenkuin hioutuvat toisiinsa. Ellei tosiana ole sitten laitettu nokkaa jossa onkin suora profiili. En vaan ole semmoisista kuullut. Quote Link to comment
Lasse Posted March 2, 2010 Author Share Posted March 2, 2010 Niin että valkkaanko mää tuolta romulaatikosta kaheksan terveimmän näköistä orkkisnostajaa ja vien ne plaanattavaksi? Sitten vaan uusi nokkarasva ja toi eagle sekaan? Quote Link to comment
JM Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 Niin että valkkaanko mää tuolta romulaatikosta kaheksan terveimmän näköistä orkkisnostajaa ja vien ne plaanattavaksi? Sitten vaan uusi nokkarasva ja toi eagle sekaan? Joo Quote Link to comment
-Alex- Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa. Quote Link to comment
Jooo Posted March 2, 2010 Share Posted March 2, 2010 http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa. Oletko itse käyttänyt noita nostajia? Quote Link to comment
-Alex- Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa. Oletko itse käyttänyt noita nostajia? En vielä, yksi sarja odottaa hyllyssä asennusta. Udon ja muiden käyttäjien kokemuksien perusteella vaikuttavat kestäviltä nostajilta, eikä tartte tehdä sisäänajoa. Quote Link to comment
Lasse Posted March 3, 2010 Author Share Posted March 3, 2010 No tohon hintaa sietääkin olla kohtuullisen kestävät. Quote Link to comment
JM Posted March 3, 2010 Share Posted March 3, 2010 http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa. Oletko itse käyttänyt noita nostajia? En vielä, yksi sarja odottaa hyllyssä asennusta. Udon ja muiden käyttäjien kokemuksien perusteella vaikuttavat kestäviltä nostajilta, eikä tartte tehdä sisäänajoa. Itse olen kuullut muotovirheistä. Quote Link to comment
mite^ Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Onko tuo vanhojen orkkis nostajien koneistaminen kuinka kannattavaa loppupeleissä ja kuinka kalliiksi ko koneistus mahtaa tulla? Paljonko merkitystä on että lautanen on normaalia ohkasempi, vaikuttaako merkittävästi kestävyyteen? Quote Link to comment
Gerbiili Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Onko tuo vanhojen orkkis nostajien koneistaminen kuinka kannattavaa loppupeleissä ja kuinka kalliiksi ko koneistus mahtaa tulla? Paljonko merkitystä on että lautanen on normaalia ohkasempi, vaikuttaako merkittävästi kestävyyteen? Meillä on ollu kaikissa koneissa melkeen noi koneistetut. Sorvilla vaa oikee ohut siivu pois ja hyvin on pelannu. Tosin tuplajousellisia ei itsellä ainakaan ole ollut, kaverista en tiedä. Ainoat hajonneet nostajatkin jotka on vastaan tullu oli jotku scatin tms vastaavan kevennetyt jotka hajos melkein välittömästi. Hirveen paljonhan niistä ei kärsi ottaa ettei se mene se karkaistu pinta pois. Mutta kukin tavallaan. Quote Link to comment
mite^ Posted March 4, 2010 Share Posted March 4, 2010 Mistä sen sitten totetaan mikä on vielä kunnostuskelpoinen nostaja? Noita enemmän vähemmän kuluneita nostajia löytyy kyllä.. Quote Link to comment
Guest Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Mistä sen sitten totetaan mikä on vielä kunnostuskelpoinen nostaja? Noita enemmän vähemmän kuluneita nostajia löytyy kyllä.. itte oon aatellu etta jos ei ole kraatereita vaan vain normaalia kulumaa, niin ne voi koneistaa Quote Link to comment
ARTO Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Mistä sen sitten totetaan mikä on vielä kunnostuskelpoinen nostaja? Noita enemmän vähemmän kuluneita nostajia löytyy kyllä.. itte oon aatellu etta jos ei ole kraatereita vaan vain normaalia kulumaa, niin ne voi koneistaa Monissa "normaalisti" kuluneissäkin ollut kun lätkässyt suoraakulmaa päälle melkoinen monttu nostajassa eli monesta nostajasta saa sen pari milliä ottaa että päästään puhtaalle pöydälle. Onko siellä enää tarpeeksi kova karkaisua onkin jo toinen juttu... Moniko muuten laittaa nämä vanhat nostimet uuteen lohkoon tai käytettyyn josta holkitettu pesät? meinaan sitä kun jos jo valmiiksi kulahtaneeseen pesään laitetaan myös nostimen varreltaan kulahtaneet uuden ja kireän nokan kanssa paikalleen niin onko sekään hyvä?! Quote Link to comment
Lasse Posted March 5, 2010 Author Share Posted March 5, 2010 Niin en tiedä paljonko nostajat kuluvat varsistaan? Äkkiäkös minä sen noista orkkiksista ja tärveltyneistä aftermarket-nostajista mittaan. Se nyt on tullut tässä selväksi, että uutta osaa ostamalla ei välttämättä pääse käytettyä osaa parempaan lopputulokseen. Paitsi jos mittarina on lompsan keveys. Se on melko varmaa, että en 300 euron nostajia aatellut ostaa. Jotenkin on taas tämä glopipalisaatio alkanut ottaa pattiin. Quote Link to comment
Marko Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=351 Noilla pärjää hyvin kunhan kaikki mitotukset on kohdallaan ja nokan sisäänajo suoritetaan niinkuin kuuluu ja aluksi käytetään sinkki pitoista öljyä tai sinkki lisäainetta. Quote Link to comment
Racing Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=351 Noilla pärjää hyvin kunhan kaikki mitotukset on kohdallaan ja nokan sisäänajo suoritetaan niinkuin kuuluu ja aluksi käytetään sinkki pitoista öljyä tai sinkki lisäainetta. Missä öljyn lisäaineessa on tuota sinkkiä? Stp:ssä ? Quote Link to comment
xam1 Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=351 Noilla pärjää hyvin kunhan kaikki mitotukset on kohdallaan ja nokan sisäänajo suoritetaan niinkuin kuuluu ja aluksi käytetään sinkki pitoista öljyä tai sinkki lisäainetta. Missä öljyn lisäaineessa on tuota sinkkiä? Stp:ssä ? http://www.race.fi/fi/product/31627-Red ... tives.html Quote Link to comment
mikko k Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Moon aina päriänny pelekällä valvoline racing öliyllä.Enkä muuten vaihra heti merkkiä, son testattu ja hyväksi torettu. Näillä ollaan menty. Sisältää myös zddp:tä. Ks. vaikka täältä: http://www.valvoline.fi/tuotteet/voitel ... acing.html Quote Link to comment
Racing Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Valvoline racingiä 20w-50 itsekin käyttänyt vain ja ainostaan viimeiset 8 vuotta T1 moottoreissa,eikä ikinä voiteluongelmia. Quote Link to comment
xam1 Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Kendall Super-D 3, 15W-40 toimii myös hyvin. Ja sisältää sinkkiä. Quote Link to comment
x-pj Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Lisätään vielä tähän listaan Gulfin zinc plus. Saa ainakin US Partsista. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 http://www.udobeckertuning.de/Teile/stoessel.htm Viimeiset nostajat mitä tarvitset, voi käyttää myös useamman eri nokan kanssa. Ei tarvitse tehdä sisäänajoa. En vielä, yksi sarja odottaa hyllyssä asennusta. Udon ja muiden käyttäjien kokemuksien perusteella vaikuttavat kestäviltä nostajilta, eikä tartte tehdä sisäänajoa. Itse olen kuullut muotovirheistä. Jaa, jos ne on niin huonot, pitää sitten kai myydä pois halavalla että just saa niistä saaduista rahoilla ostettua brasililaiset mahlen nostajat :D Quote Link to comment
pantse1 Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Saisko näistä "muotovirhe" kuulopuheista tarkempaa tietoa? Itseäkin nimittäin kiinnostais tuollaiset Udon "stressivapaat" nostajat. Quote Link to comment
Marko Posted March 5, 2010 Share Posted March 5, 2010 Missä öljyn lisäaineessa on tuota sinkkiä? Stp:ssä ? En muista kauppanimeä mutta ihan tavallisesta hyvinvarustetusta tarvike kaupasta pitäisi löytyä. Myös ainakin jotkut Diesel moottoreihin tarkoitetut öljyt sisältävät sinkkiä ellei ole jo niistäkin poistettu. Syy poistoonhan on se että sinkki tuhoaa nykyautojen katalysaattorit. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.