MESIKÄMMEN Posted May 1, 2010 Share Posted May 1, 2010 Vappuajelulta juuri palanneena vahvistui ajatus, että tuo junikseni tarvitsee lisätehoa. Varastoissa olisi useitakin aihioita uudeksi moottoriksi ja jospa nyt pysyttäisiin ihan pykälien ja määräysten puitteissa. Eli mikä on -62 mallisen kastenwagenin vertailumoottori? Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 1, 2010 Author Share Posted May 1, 2010 Tuo vertailumoottoritieto on hyvä, sillä silloin pihalleni tupsahtaneista 1600 cm3 teollisuusmoottoreista toista alan rakentelemaan junikseen sopivaksi. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 2, 2010 Share Posted May 2, 2010 Eli meneeks se sit niin et 1493cc x1,25 = 1867cc. Eli jos ekaks leimaa, vakiokoneen Ø92mm putkilla. Niin sitä sitten saa virittää sinne 7kg/kW rajaan saakka? Eli jos Junis painas 1130kg, niin se tekis max 161 kaakkia. Luulis riittävän suurimmalle osalle. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 2, 2010 Author Share Posted May 2, 2010 Eikös siinä olisi sitten noita kaakkeja jo reilusti yli 200. Minulle riittää junikseen kun vaihdan siihen vakio 1600 koneen. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Muutama vuosi sitten kun olin -61-vuosimallin juniksen kanssa samoissa aatoksissa, sanoivat konttorilla, että koska jarruhihnat edessä muuttuivat leveämmiksi joskus vuoden -64 kieppeillä, ei vertailumoottori ole se tonniviissatanen. Olivat sitä mieltä, että isomman koneen laittaminen vaatii etujarrujen vaihtamisen uudempiin. Mites tämä nyt sitten on? Minkäslainen rosessi se olisi se uudempien jarrujen vaihto? Menisikös koko etuakseli vaihtoon ja menisikös se uudemman juniksen akseli puolestaan heittelemällä tuohon kuuskytluvun alkupuolen autoon? Quote Link to comment
jori Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Menee akseli ihan suoraan, mutta sitten sulla pitää olla sen akselin lisäksi kaikki muutkin vermeet napoja myöten 64-> juniksesta...tai siis olat yms.. Quote Link to comment
Mika Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 menee pikkuisen asian viereen, mutta onko kukaan saanut isompaa konetta muutoskatsattua esim. palliksen akseleilla ja jarruilla? Quote Link to comment
JaniM Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Mikä on isompaa? Ite sain vuosituhannen vaihteessa, mutta silloin säännökset muuttui. Eli mallisarjan sisään pitää osua vertailukone. Joten junis 1.5 ja jarrut sen mukaan. Sit prossien mukaan isonnus. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 5, 2010 Author Share Posted May 5, 2010 Elikkä tuohon -62:seeni voin muutoskatsastaa vakio 1600 koneen päivittämällä etujarrut ( vaihtamalla uudemman etuakselin ) vai onnistuuko tuo muutos etujarruja muuttamatta? Quote Link to comment
JaniM Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Ilman jarrumuutoksia, nykyisestä koosta prossien mukaan. Eli koneen koko 25, teho 20 ja paino oli jotain, 10 ? Quote Link to comment
-AP- Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 , nykyisestä koosta prossien mukaan. Nykyinen 1200 vai 1500 ? Quote Link to comment
metake Posted May 5, 2010 Share Posted May 5, 2010 Ilman jarrumuutoksia, nykyisestä koosta prossien mukaan. Eli koneen koko 25, teho 20 ja paino oli jotain, 10 ? Tämä koskee vain mallisarjan suurinta moottoria, eli tässä tapauksessa 1500:sta. Jos 1200:n koon ylittää yli 10% niin tulee muutoskatsastustarve ja pitää päivittää ajoneuvo vastaamaan mallisarjan seuraavaksi suurempaa, eli tässä tapauksessa 1500:sta. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 11, 2010 Author Share Posted May 11, 2010 Nyt olisivat ajatukset tuon juniksen koneen kanssa seuraavat. 1600 kuutioinen teollisuusmoottori Siihen 34 heppaisen pyöreä puhallinkoppa ilman puhalluslähtöjä sorsille muutettuna dog houseksi. Vanhanmalliset 30 / 34 hp sorsat Vaihtovirtalaturi 12 V Mangneeton tilalle jakaja Teollisuusmoottorin solex 32 kaasari Tämä kokoonpano siksi, että haluaisin koneen näytävän vanhahtavalta, koska juniskin on mallia -62. Tämä paketti mahdollistaisi myös myöhemmin mahdollisen nurkkakaasarisetin käytön. Onko tämmöisessä paketissa mitään järkeä ja mitä tuossa rakentamisessa kannattaisi ottaa huomioon? Quote Link to comment
-MITO- Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Onko tuommoisessa teollisuuskoneessa nokka samanlainen kuin autoon tarkoitetussa? Quote Link to comment
metake Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Siihen 34 heppaisen pyöreä puhallinkoppa ilman puhalluslähtöjä sorsillemuutettuna dog houseksi. Tää ei käytännössä helpolla onnistu, toisinpäin vois vielä onnistuakin, eli DH-koppa muutettuna pyöreäksi ilman puhalluslähtöjä. Se DH-kanavan lähtö on takaseinässä ihan omansa alusta asti, huomaat jos laitat kopat vierekkäin ja vertaat. Uusia vanhan mallisia DH-koppia saa sen verran edukkaasti, että välttämättä ei ihan heti kannata ruveta muokkaamaan. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Mulla oli tuossa teollisuusmoottorin kaasarissa käsiryyppy. Pistin muuten yyveetä. Quote Link to comment
vwagen Posted May 11, 2010 Share Posted May 11, 2010 Vw teollisuusmoottorit ovat sisäisesti täsmälleen samanlaisia kuin vastaavat autonmoottorit,ainoa poikkeus joissain pienillä kierroksilla käyvissä moottoreissa olevat rotocap venttiilin jousilautaset,palopumpussa niitä tuskin on mutta kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tavallisiin jos jos on rotocapit. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Vertailin jo noita koppia vierekkäin ja ainakin seuraavat ajatukset tulivat mieleen. DH-puhallinpyörän käyttö vaatisi vielä rajumpaa kopan muuttamista, joten tuossa pitäisi melkeimpä tyytyä alkuperäiseen kapeampaan puhallinpyörään. Termostaatin käytövivusto / läpät pitäisi ottaa DH-kopasta, pyöreän kopan keskirengassysteemi ei sopine muokkaamisen jälkeen. Tiedän, että tuonlaisia koppia on valmiinakin myytävänä, mutta kaikki eivät ole kovinkaan varauksettomasti niittä kehuneet. Quote Link to comment
JM Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Niitä tarvike koppia on monenlaisia. Joissain on ilmanohjaimet ihan fiksun olosesti/mulla toiminut ihan hyvin. Quote Link to comment
Guest Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Siihen 34 heppaisen pyöreä puhallinkoppa ilman puhalluslähtöjä sorsille Vanhanmalliset 30 / 34 hp sorsat Ööö... mikäs järki noita sorsia on laittaa jos niille ei edes puhaltimelta lähtöjä ole? Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Mä laitoin pyöreeseen uustuotantokoppaan ne termostaatin ohjaamat ilimaläpät. Ei ollu vaikea homma kun mäkin siihen pystyin. (Vanhanmalliset sorsat ei niitä ilmalähtöjä tarvitse, koska ne siirtää tarvittaessa koppiin sen jäähdytykseen jo kertaalleen käytetyn ilman.) Quote Link to comment
-MITO- Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Joo ei oo iso savotta tehä uustuotantokoppaan lovet yms niille ilmaläpille. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 12, 2010 Author Share Posted May 12, 2010 Siksi, että saa lämpöä kajuuttaan. Silloin kun ei ole puhalluslähtöjä, tarvitaan juurikin vanhanmalliset sorsat. Quote Link to comment
Guest Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Kappas... sitähän oppii kaikkea uutta =) Quote Link to comment
DOODAH Posted May 12, 2010 Share Posted May 12, 2010 Linkin 30 heppasen pelleissa pakoputki kulkee ulkopuolella. 34hp alapellit on erimalliset, niissä menee kyllä läpi. http://1.bp.blogspot.com/_4QTtSuiuhxg/SRqCYrPi9kI/AAAAAAAAAHA/d1idudUPQNQ/s1600-h/IMG_0233.JPG Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Tänään on kone irrotettu esasta ja purettu pois siitä juniskäyttöön sopimattomat / tarpeettomat osat. Kone on erittäin siisti ja näyttää melkein uudelta. Pari asiaa lisää tuli selvitettäväksi purkuvaiheessa. Kaasari on solex 32 PCI. Tuosta ei taida saada mitenkään alipainetta jakajalle, eli rajoittaa jakajavaihtoehtoja. Kaasarissa on kaasuläpän ja ryyppyläpän yhdistävä tanko, joka avaa kaasuläppää kun ryyppyläppää ( käsiryyppy ) suljetaan. Tuo tanko täytynee autokäytössä poistaa. Kaasarissa löytyy myös käsikäyttöinen tyhjäkäyntisolenoidi, täytynee vaihtaa sähkoiseen. Edelleen tuosta jäähdytyksestä. Moottori on ollut pumppukäytössä vanhalla puhallinkopalla ja pienellä öljynjäähdyttimellä. Mahtaisivatkohan nuo riittää juniskäytössä? Quote Link to comment
JaniM Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Tökkää liitin imariin, niin saat alipaineen tarvittaessa. Vai pitääkö olla pussihousuversio? Quote Link to comment
metake Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Tökkää liitin imariin, niin saat alipaineen tarvittaessa.Vai pitääkö olla pussihousuversio? Ei jakajalle voi alipainetta ottaa imusarjasta, se pitää ottaa kaasarista kaasuläpän kohdalta. Quote Link to comment
JaniM Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Öö miks? Taitaa vissiin alipainekellon toiminta niin vaatia. No tämämpä takia en käytä kaasareita ja jakajia enään. Quote Link to comment
metake Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Öö miks? Taitaa vissiin alipainekellon toiminta niin vaatia.No tämämpä takia en käytä kaasareita ja jakajia enään. En ihmettele jos sulla jakaja on huonosto toiminut :D Mutta toisaalta hyvä niin, ollaan saatu paljon tietotaitoa kuplan ruiskusta ;) Jakajan alipaine kellolle tarvitaan alipaine joka syntyy ilman virratessa ohi kaasuläpän, mitä suurempi virtaus ja mitä vähemmän kaasuläppä auki (=pieni kuorma, laiha seos) sitä enemmän alipainetta (koska laiha seos tarvii enempi ennakkoa jotta kerkii palaa). Tämän takia imusarjasta otettu alipaine ei toimi, vaan kaasuttimissa on sitä varten oma liitäntä putki, johon se alipaine tulee juurikin kaasuläpän kohdalta. Ja tyhjäkäynnillä tuo reikä menee kiinni, eli alipaine on nolla, imusarjassa taasen jotain muuta. Quote Link to comment
JaniM Posted May 13, 2010 Share Posted May 13, 2010 Nonni, eipä tuo jakaja olekkaan toiminut mulla Wiimassa oikein taannoin, ku oli L-jetillä ja alipainekello. Alipaine otettu just ihan muualta. No, eipä ole tuotakaan kelloa enään ja kohta ei ole jakajaa myöskään. Joutavat kohta wasserin jakaja, l-jettiosat myyntiin, jos jollekki kelpaa. Jahka saan purettua loputkin hilut pois ja asennettua uusia tilalle. No hyvä että löytyy old skuuli ukkoja neuvomassa tietämättömiä, niinkuin mä kaasareista ja jakajista.. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Mitäs jakajavaihtoehtoja sitten oikein jää jäljelle kun alipainetta ei ole käytettävissä. 009, 123 ? Mitä muita? Quote Link to comment
-MITO- Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 010 on luonnollisesti oikea vaihtoehto tuohon :) Quote Link to comment
vwagen Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Miksi se läppien välinen tanko pitäisi poistaa autokäytössä?Tanko on kaikissa käsiryypyllisissä kaasuttimissa(ilmajäähdytteiset VW:t),vastaava toiminto on myös automaattiryypyllisissä,porraslevy joka pitää tyhjäkäynnin kovemmalla niinkauan kun ryyppy on päällä. Miksei vanhanmallinen öljynjäähdytys riittäisi jos moottori on vakio?Samanlainen se oli vielä-68-70 T2:ssakin. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Tuohon nykyiseen öljynjäähdytykseen olen itsekin päätymässä. Ei tarvitse muuttaa / hankkia mitään. Tuon tangon ajattelin liittyvän teollisuusmoottorin tasakierroskäyntiin, mutta nythän sekin saa sitten olla noin. Vekkulin näköinen vauhtis tuossa koneessa ainakin oli. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Elikkä tuohon -62:seeni voin muutoskatsastaa vakio 1600 koneen päivittämälläetujarrut ( vaihtamalla uudemman etuakselin ) vai onnistuuko tuo muutos etujarruja muuttamatta? Palaanpa vielä tähän kun tuli mieleen. Mahtaisiko tuo etuakseli/etujarrumuutoksen tilalle konttyyrilla kelvata aftermarket-levyjarrusetti (CPS:ltä esim.)? Voihan tämän konttorilta kysyä, mutta tämä oli lähempänä kuin konttori. J. Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted March 8, 2011 Share Posted March 8, 2011 Oli tuo konttori näköjään lähempänä. Levyjarrut katsotaan aina tehokkaamiksi kuin rummut. Mutta sitten tuli puhetta takajarruista. Paikalla olleiden mukaan nekin pitäisi päivittää uudempiin. Nehän taisivat muuttua samalla kuin etujarrutkin. Seuraava ihmetyksen aihe onkin se, että mitä niissä takajarruissa muuttui ja miten. Rumpu ja kengät ovat ainakin erilaiset kuuskytluvun alun ja puolenvälin juniksessa. Jarrusylinteri ei kuitenkaan ole muuttunut. Mitäs siellä muuttui, eli miten takajarrujen vaihtaminen uudempiin onnistuu? Onko kokemusta? Arvailuja edes? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.