Jump to content

Konepäivitystä junikseen


Recommended Posts

Posted

Vappuajelulta juuri palanneena vahvistui ajatus, että tuo junikseni tarvitsee lisätehoa.

Varastoissa olisi useitakin aihioita uudeksi moottoriksi ja jospa nyt pysyttäisiin ihan pykälien ja määräysten puitteissa.

Eli mikä on -62 mallisen kastenwagenin vertailumoottori?

Posted

Eli meneeks se sit niin et 1493cc x1,25 = 1867cc. Eli jos ekaks leimaa, vakiokoneen Ø92mm putkilla. Niin sitä sitten saa virittää sinne 7kg/kW rajaan saakka? Eli jos Junis painas 1130kg, niin se tekis max 161 kaakkia. Luulis riittävän suurimmalle osalle.

Posted

Muutama vuosi sitten kun olin -61-vuosimallin juniksen kanssa samoissa aatoksissa, sanoivat konttorilla, että koska jarruhihnat edessä muuttuivat leveämmiksi joskus vuoden -64 kieppeillä, ei vertailumoottori ole se tonniviissatanen. Olivat sitä mieltä, että isomman koneen laittaminen vaatii etujarrujen vaihtamisen uudempiin.

 

Mites tämä nyt sitten on?

 

Minkäslainen rosessi se olisi se uudempien jarrujen vaihto? Menisikös koko etuakseli vaihtoon ja menisikös se uudemman juniksen akseli puolestaan heittelemällä tuohon kuuskytluvun alkupuolen autoon?

Posted

Menee akseli ihan suoraan, mutta sitten sulla pitää olla sen akselin lisäksi kaikki muutkin vermeet napoja myöten 64-> juniksesta...tai siis olat yms..

Posted

menee pikkuisen asian viereen, mutta

 

onko kukaan saanut isompaa konetta muutoskatsattua esim. palliksen akseleilla ja jarruilla?

Posted

Mikä on isompaa?

Ite sain vuosituhannen vaihteessa, mutta silloin säännökset muuttui.

Eli mallisarjan sisään pitää osua vertailukone. Joten junis 1.5 ja jarrut sen mukaan. Sit prossien mukaan isonnus.

Posted

Elikkä tuohon -62:seeni voin muutoskatsastaa vakio 1600 koneen päivittämällä

etujarrut ( vaihtamalla uudemman etuakselin ) vai onnistuuko tuo muutos etujarruja muuttamatta?

Posted

Ilman jarrumuutoksia, nykyisestä koosta prossien mukaan. Eli koneen koko 25, teho 20 ja paino oli jotain, 10 ?

Posted
Ilman jarrumuutoksia, nykyisestä koosta prossien mukaan. Eli koneen koko 25, teho 20 ja paino oli jotain, 10 ?

 

Tämä koskee vain mallisarjan suurinta moottoria, eli tässä tapauksessa 1500:sta. Jos 1200:n koon ylittää yli 10% niin tulee muutoskatsastustarve ja pitää päivittää ajoneuvo vastaamaan mallisarjan seuraavaksi suurempaa, eli tässä tapauksessa 1500:sta.

Posted

Nyt olisivat ajatukset tuon juniksen koneen kanssa seuraavat.

 

1600 kuutioinen teollisuusmoottori

Siihen 34 heppaisen pyöreä puhallinkoppa ilman puhalluslähtöjä sorsille

muutettuna dog houseksi.

Vanhanmalliset 30 / 34 hp sorsat

Vaihtovirtalaturi 12 V

Mangneeton tilalle jakaja

Teollisuusmoottorin solex 32 kaasari

 

Tämä kokoonpano siksi, että haluaisin koneen näytävän vanhahtavalta,

koska juniskin on mallia -62.

Tämä paketti mahdollistaisi myös myöhemmin mahdollisen

nurkkakaasarisetin käytön.

 

Onko tämmöisessä paketissa mitään järkeä ja mitä tuossa rakentamisessa

kannattaisi ottaa huomioon?

Posted
Siihen 34 heppaisen pyöreä puhallinkoppa ilman puhalluslähtöjä sorsille

muutettuna dog houseksi.

 

Tää ei käytännössä helpolla onnistu, toisinpäin vois vielä onnistuakin, eli DH-koppa muutettuna pyöreäksi ilman puhalluslähtöjä. Se DH-kanavan lähtö on takaseinässä ihan omansa alusta asti, huomaat jos laitat kopat vierekkäin ja vertaat. Uusia vanhan mallisia DH-koppia saa sen verran edukkaasti, että välttämättä ei ihan heti kannata ruveta muokkaamaan.

Posted

Vw teollisuusmoottorit ovat sisäisesti täsmälleen samanlaisia kuin vastaavat autonmoottorit,ainoa poikkeus joissain pienillä kierroksilla käyvissä moottoreissa olevat rotocap venttiilin jousilautaset,palopumpussa niitä tuskin on mutta kannattaa tarkistaa ja vaihtaa tavallisiin jos jos on rotocapit.

Posted

Vertailin jo noita koppia vierekkäin ja ainakin seuraavat ajatukset tulivat mieleen.

DH-puhallinpyörän käyttö vaatisi vielä rajumpaa kopan muuttamista, joten tuossa

pitäisi melkeimpä tyytyä alkuperäiseen kapeampaan puhallinpyörään.

Termostaatin käytövivusto / läpät pitäisi ottaa DH-kopasta, pyöreän

kopan keskirengassysteemi ei sopine muokkaamisen jälkeen.

 

Tiedän, että tuonlaisia koppia on valmiinakin myytävänä, mutta kaikki eivät

ole kovinkaan varauksettomasti niittä kehuneet.

Posted

Niitä tarvike koppia on monenlaisia. Joissain on ilmanohjaimet ihan fiksun olosesti/mulla toiminut ihan hyvin.

Posted

Siihen 34 heppaisen pyöreä puhallinkoppa ilman puhalluslähtöjä sorsille

Vanhanmalliset 30 / 34 hp sorsat

 

Ööö... mikäs järki noita sorsia on laittaa jos niille ei edes puhaltimelta lähtöjä ole?

Posted

Mä laitoin pyöreeseen uustuotantokoppaan ne termostaatin ohjaamat ilimaläpät. Ei ollu vaikea homma kun mäkin siihen pystyin. (Vanhanmalliset sorsat ei niitä ilmalähtöjä tarvitse, koska ne siirtää tarvittaessa koppiin sen jäähdytykseen jo kertaalleen käytetyn ilman.)

Posted

Tänään on kone irrotettu esasta ja purettu pois siitä juniskäyttöön sopimattomat / tarpeettomat osat.

Kone on erittäin siisti ja näyttää melkein uudelta.

Pari asiaa lisää tuli selvitettäväksi purkuvaiheessa.

 

Kaasari on solex 32 PCI.

Tuosta ei taida saada mitenkään alipainetta jakajalle, eli rajoittaa jakajavaihtoehtoja.

Kaasarissa on kaasuläpän ja ryyppyläpän yhdistävä tanko, joka avaa

kaasuläppää kun ryyppyläppää ( käsiryyppy ) suljetaan.

Tuo tanko täytynee autokäytössä poistaa.

Kaasarissa löytyy myös käsikäyttöinen tyhjäkäyntisolenoidi, täytynee vaihtaa sähkoiseen.

 

Edelleen tuosta jäähdytyksestä.

Moottori on ollut pumppukäytössä vanhalla puhallinkopalla ja pienellä öljynjäähdyttimellä.

Mahtaisivatkohan nuo riittää juniskäytössä?

post-610-1388836217953_thumb.jpg

post-610-13888362179736_thumb.jpg

post-610-1388836218025_thumb.jpg

Posted

Tökkää liitin imariin, niin saat alipaineen tarvittaessa.

Vai pitääkö olla pussihousuversio?

Posted
Tökkää liitin imariin, niin saat alipaineen tarvittaessa.

Vai pitääkö olla pussihousuversio?

 

Ei jakajalle voi alipainetta ottaa imusarjasta, se pitää ottaa kaasarista kaasuläpän kohdalta.

Posted

Öö miks? Taitaa vissiin alipainekellon toiminta niin vaatia.

No tämämpä takia en käytä kaasareita ja jakajia enään.

Posted
Öö miks? Taitaa vissiin alipainekellon toiminta niin vaatia.

No tämämpä takia en käytä kaasareita ja jakajia enään.

 

En ihmettele jos sulla jakaja on huonosto toiminut :D Mutta toisaalta hyvä niin, ollaan saatu paljon tietotaitoa kuplan ruiskusta ;)

 

Jakajan alipaine kellolle tarvitaan alipaine joka syntyy ilman virratessa ohi kaasuläpän, mitä suurempi virtaus ja mitä vähemmän kaasuläppä auki (=pieni kuorma, laiha seos) sitä enemmän alipainetta (koska laiha seos tarvii enempi ennakkoa jotta kerkii palaa). Tämän takia imusarjasta otettu alipaine ei toimi, vaan kaasuttimissa on sitä varten oma liitäntä putki, johon se alipaine tulee juurikin kaasuläpän kohdalta. Ja tyhjäkäynnillä tuo reikä menee kiinni, eli alipaine on nolla, imusarjassa taasen jotain muuta.

Posted

Nonni, eipä tuo jakaja olekkaan toiminut mulla Wiimassa oikein taannoin, ku oli L-jetillä ja alipainekello.

Alipaine otettu just ihan muualta.

No, eipä ole tuotakaan kelloa enään ja kohta ei ole jakajaa myöskään.

Joutavat kohta wasserin jakaja, l-jettiosat myyntiin, jos jollekki kelpaa. Jahka saan purettua loputkin hilut pois ja asennettua uusia tilalle.

 

No hyvä että löytyy old skuuli ukkoja neuvomassa tietämättömiä, niinkuin mä kaasareista ja jakajista..

Posted

Miksi se läppien välinen tanko pitäisi poistaa autokäytössä?Tanko on kaikissa käsiryypyllisissä kaasuttimissa(ilmajäähdytteiset VW:t),vastaava toiminto on myös automaattiryypyllisissä,porraslevy joka pitää tyhjäkäynnin kovemmalla niinkauan kun ryyppy on päällä.

Miksei vanhanmallinen öljynjäähdytys riittäisi jos moottori on vakio?Samanlainen se oli vielä-68-70 T2:ssakin.

Posted

Tuohon nykyiseen öljynjäähdytykseen olen itsekin päätymässä. Ei tarvitse muuttaa / hankkia mitään.

Tuon tangon ajattelin liittyvän teollisuusmoottorin tasakierroskäyntiin, mutta nythän sekin saa sitten olla noin.

 

Vekkulin näköinen vauhtis tuossa koneessa ainakin oli.

post-610-13888362182098_thumb.jpg

  • 1 month later...
Posted
Elikkä tuohon -62:seeni voin muutoskatsastaa vakio 1600 koneen päivittämällä

etujarrut ( vaihtamalla uudemman etuakselin ) vai onnistuuko tuo muutos etujarruja muuttamatta?

 

Palaanpa vielä tähän kun tuli mieleen. Mahtaisiko tuo etuakseli/etujarrumuutoksen tilalle konttyyrilla kelvata aftermarket-levyjarrusetti (CPS:ltä esim.)? Voihan tämän konttorilta kysyä, mutta tämä oli lähempänä kuin konttori.

 

J.

  • 8 months later...
Posted

Oli tuo konttori näköjään lähempänä. Levyjarrut katsotaan aina tehokkaamiksi kuin rummut. Mutta sitten tuli puhetta takajarruista. Paikalla olleiden mukaan nekin pitäisi päivittää uudempiin. Nehän taisivat muuttua samalla kuin etujarrutkin. Seuraava ihmetyksen aihe onkin se, että mitä niissä takajarruissa muuttui ja miten. Rumpu ja kengät ovat ainakin erilaiset kuuskytluvun alun ja puolenvälin juniksessa. Jarrusylinteri ei kuitenkaan ole muuttunut. Mitäs siellä muuttui, eli miten takajarrujen vaihtaminen uudempiin onnistuu? Onko kokemusta? Arvailuja edes?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...