Jump to content

öljyt jälleen


Recommended Posts

Posted

Mikähän öljy olisi paras kuppelon moottorillle.Lievä viritysaste?Ja mikä laatikkoon?Onko kellään käytössä red line öljyt?On kalliita mutta maksaako vaivan?J asaako rahoille vastinetta?

 

Kiitti

Posted

Red line on niitä harvoja yleisesti saatavissa olevia polyesteripohjaisia öljyjä, eli oikeassa kilpamoottorissa pesee tuollaiset valvolinet mennen tullen. Se, että saako rahalle vastinetta kuplan moottorissa onkin sitten toinen juttu.

Posted

ELI MINERAALEILLA SISÄÄNAJO.ONHAN NUO RED LINE ÖLJYT KYLLÄ VÄHÄN TURHAN HINTAVIA.MUTTA LAATIKOSSA JONKA ÖLJYJÄ EI TARTTE IHAN HETI VAIHDELLA VOIS TOIMIA HYVIN???

Posted

Mä olen nyt ajanu kaksi kesää ilmajäähdytteisellä prätkällä Redlinen öljyillä. Sitä ennen käytin Kendallia. Nyt kun keväällä vaihdan kuplaan öljyt, paan ehdottomasti Redlinet. Siitä vois pitää pitkän esitelmän, kuin paljon paremmin ne pelittää, että tässä en viitsi. Sen vaan sanon että siinä vaiheessa, kun hyvän koneen tekeminen maksaa 3000 €, niin mulla ei ainakaan ole varaa panna kuin parhaat öljyt. Tulee meinaa ajan mittaan halvimmaksi.

Tää kandee lukea.

http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html

Posted

Laitan 15w-50. Suosittelevat jos öljyn lämpötila saattaa nousta yli 110 asteen. Sitä käytän prätkässäkin.

Se maksaa 20 litra.

Täältä meinaan ostaa.

http://netti.nic.fi/~marlin/index.html

 

Jos joku tietää että saako muualta, niin kertokaa. Kilpailu tekis aina hyvää. Varsinkin jos sen käyttö lisääntyisi, niin vois hintakin tippua, kun tilaisivat isommissa erissä.

Muistan nähneeni että Summitin katalookissa sitä olis myyty $7/pullo.

Öljyn tilaaminen ite meren takaa on vaan kai vähän ongelmallista, kun niitä ei kai oikein sais ainakaan lentsikalla tuoda.

Posted

Mitä laittasit laatikkoon(siis red lineä).Onkohan muuten järkevämpää ajaa uus kone sisään esim.halvemmilla mineeraaleilla ja sit vaihtaa red linet sisään.Vai onkohan siitä haittaa.Tulee meinaan kalliiks sisäänajo noilla öljyillä.

Posted

Joo ilman muuta sisäänajo tavallisilla mineraaliöljyillä. esim. kendall 20w-50, tai jollain vastaavalla, kunhan on vaan peseväöljy. Niin kuin kaikki moniasteöljyt on. Sisäänajo on sit vaan muutama sata kilsaa.

Kuplan laatikkoon sopis varmaan se Lightweight. Pyörässä käytän heavyproofia. Se maahantuoja heppu kyllä osaa neuvoa. Hän on autoharrastaja ite ja mukava kaveri kaikinpuolin.

On muuten ihme mämmiä toi laatikkoöljy. Se tarttuu jokapaikkaan kiinni, kuin siinä olis liimaa. Vaikka vehje seisoo kuukauden, niin kaikkien rattaiden pinnoissa on punainen kalvo mikä ei valu pois.

Pyöränlaatikon mekaaniset äänet (suorahampaiset rattaat) hiljeni huomattavasti.

 

Tosta moottoriöljystä vielä sen verran että muodostaa karstaa ja muuta skeidaa niin vähän ja pysyy stabiilina niin hyvin, että vaihtovälin voi tuplata aivan turvallisesti, sisäänajon jälkeen.

Pyörään vaihdan 10 tonnin välein nykyään.

Posted

Juu tälläsen vastauksen sain red lineltä

 

Kerrataanpa:

API GL-5 luokituksen omaavat eli nk. hypoidiöljyt/peräöljyt todellakin

syövät punametalleja, YLEISESTI OTTAEN. Red Line 75W90NS ei kuitenkaan

sitä tee, vaikka onkin GL-5, koska siinä kätetyt EP-lisäaineet on valittu

nimen omaan vaihteistokäyttöä silmällä pitäen, eli se ei ole varsinaisesti

peräöljy. Se kuitenkin muuttuu korrosoivaksi kun öljyn lämpötila nousee

yli 150 C, mitä ei vaihteistossa koskaan tapahdu. Lisäksi YLEENSÄ GL-5

öljyt ovat liian liukkaita synkkarenkaille, kun taas Red Line 75W90NS

öljyn kitkakerroin on optimoitu synkkarenkaille. Tällaista öljyä

tarvitaan, kun vaihteiston yhteydessä on hypoidityyppinen "perä", kuten

monissa vanhemmissa etuvetoisissa ranskalaisissa ja esim. takavetoisissa

ferrareissa. Kellään muulla valmistajalla ei ole tällaista GL-5 öljyä,

joka on sopiva myös synkkarenkaille.

 

Kuplan perä ei muistaakseni ole hypoidityyppinen, joten siihen riittää

GL-4, joten virallinen suositus on Red Line MT-90, joka on 75W90 GL-4.

Suosittelin siitä huolimatta ensin 75W90NS -laatua, koska olen saanut

palautetta, jonka mukaan rata-kuplassa 75W90NS toimi paremmin kuin MT-90.

Koska sinun autosi ei ole ratakupla, siinä luultavasti toimii hyvin MT-90.

 

Aika tyhjentävä vastaus vai mitä?

Guest Mika Raussi
Posted

Kuinkohan suuri osa tostakin vastauksesta on ollu mainostusmielessä paskapuhetta?

Posted

Varmaan osa on mainos puhetta.

 

Öljyt vaan sattuu olee sellanen tuote, että hinta ja laatu kulkee käsikädessä.

Tää Redline on Suomessa siin mielessä hassussa asemassa, että se ei ole minkäänlainen brändi tuote, joten se ei vaikuta täällä mitään. Maahantuojakin toimii harrastepohjalta.

Mäkin olin ennen samoilla linjoilla kun Raussi ja suhtaudun yleensäkin varauksella kaikkiin mainospuheisiin. Mutta onneks kokeilin tota merkkiä.

Musta tuli laakista merkkiuskollinen.

 

Mun puolesta Raussi ja muut samalla lailla funtsivat ajakoon millä paskoilla haluaa. Niikuin sanoin, persaukisella,niikuin minä, ei ole varaa muihin öljyihin.

 

Ja nyt loppu nää mun mainospuheet. Joku pian luulee, et mä myyn niitä.

Guest ritariässä
Posted

on ihan käytännössä todettua redlinen oilien olevan oikeesti hyviä. kysykääpä joltain kilpaa ajavilta ja kuinka esin voimansiirron kestävyys on parantunut jne...

 

uuteen ja/tai rempattuun koneeseen en laittais sisäänajoöljyiksi 20w/50, koska ovat turhan paksut.

Guest Mika Raussi
Posted

Kokeneita käyttäjiä mie uskon paljon enemin kun kauppamiehiä. En siis missään nimessä väitä, että Redlinen öljyt ois yhtään paskoja.

Posted

Mielenkiintoinen tuo öljymaailma. Vielä mielenkiintoisempaa että kaikki synteettiset öljyt eivät ole synteettisiä enää (motorcycleinfo juttu). Noita juttuja lukemalla tuli esiin paljon, ainakin mulle, uutta tietoa öljyistä. Tuli ihan sopivaan aikaan kun on just uus kone valmistumassa.

 

 

Ajattelin lähteä tällä kertaa seuraavalla tavalla. Sekoitus vanhaa käytäntöä ja uutta tietoa, saa kommentoida vapaasti.

Koneessa full-flow filtteri ja on siis "kuiva" kone.

 

1. Kaadetaan öljyä pumpusta lähtevään letkuun jotta pumpun on helpompi saada imusta kiinni. Täysin kuivana voi kestää turhan kauan.

 

2. Kaadetaan öljyä suodattimeen ja kierretään kiinni.

 

3. Pyöritetään moottoria ilman tulppia kunnes saadaan pieni öljypaine päälle (öljyvalo sammuu).

 

10W30 öljyllä ekaan käynnistykseen. 10W30 on aika litkua joten pitäisi äkkiä ulottua kaikkiin paikkoihin.

 

4. Tulpat kiinni ja kone käyntiin. Kun lähtee niin pidetään korkeaa tyhjäkäyntiä, noin 2500 kierrosta/min. Näin saadaan parempi voitelu sylinteriputkiin. Välillä päästetään tyhjäkäynnille jotta huomaa ajoissa jos käynti muuttuu raskaaksi.

 

5. Kun on ajettu noin 5-15 minuuttia sammutetaan moottori ja vaihdetaan öljy ja suodatin. Ihan vain sen takia että on todennäköistä että moottoriin on tullut pölyä ja hiukkasia kasauksen aikana tai jäännyt jokunen lastu koneistuksesta.

 

6. Venttiilivälyksen ja sytkän tarkistus.

 

7. Uudet 10W30 ja uusi filtteri kehiin ja baanalle ajamaan männärenkaita sisään. Eli ihan vakiot kiihdytykset ja moottorijarrutukset. Kaasarit säätöihin ja noin 100-200km rauhallista ajoa päälle ja sit taas öljyvaihtoon.

 

8. Nyt pitäisi olla jonkinlainen kuva siitä millaiset lämmöt kone ottaa ja millaiset paineet ovat eri kierroksilla. Sen tiedon kanssa voi sitten laatia omat "öljyspeksit", siis suomeksi mitä laittaa seuraavaksi.

 

Varmaan jotian jäi mainitsematta, mutta sinnepäin varmaan meni. Ehkä hieman OT, mutta sitä tekstiä taas vaan tuli...

Posted

Jepjep, Aircooled.fi on Aircooled Finland Oy:n web-sivusto joka aukeaa piakkoin yleisölle. Tällä hetkellä sivusto on vielä suojattu salasanalla, jotta pääsen räpläämään sitä ilman, että sivulliset näkevät räpellykseni.

 

Siihen asti, kun sivusto aukeaa, voi minulle lähettää sähköpostia osoitteeseen: tomppa@aircooled.fi tai info@aircooled.fi

 

- Tomppa

Posted

oh the topic vähän, mutta noi sisäänajovinkit olis mullekin tarpeen.Kuten pitäskö noudattaa nokan valmistajan ohjeita vai ajaa nokka sisään tolla 2000-2500 rpm?Ja mitähän muita juttuja pitäs ottaa huomioon?Ajetaanko nokkaa sisään 10-20 minsaa vai miten se menee?Meinaan jos ei oo ohjeita nokan mukana?

Posted

Uuden nokan sisäänajo, vähintään 2500 rpm, n. 10-20 min. Tyhjäkäynti ehdottomasti kielletty. Sitten ajoon tai penkissä säätöä, 30-60 min. Jos tarvii välillä säätää venat tai jotain muuta, niin sammutataan kone kokonaan ja hoidetaan homma. Sitten uutta ölkkiä ja suodatinta peliin ja normaalia rauhallista sisäänajoa min. 500 km, mielummin jotain 1000 km luokkaa.

Posted

Hyvä pointti toi nokan sisäänajo. Jäi tossa mun ekassa jutussa huomioimatta kun nokka ja nostajat ovat jo "naitettu" yhteen, siis käytetyt. Eli nokan ohjeita tulee noudattaa koska se on kovan rasituksen alla.

Mistäköhän saisi weppitilaa halvalla? Voisi jo ihan oman muistin virkistämiseksi tehdä "korjausoppaan".

Posted

Nokka-akselin mukana pitäisi aina tulla mukana sisäänajo-ohjeet. Tässä pääkohdat Englen ohjeista:

 

Lähtökohtana uusi nokka, uudet nostajat:

 

1. Asennettaessa käytettävä mukana tullutta töhnää, jolla voidellaan nokka, nostajat ja laakerit (Englellä punaista hyvin epämiellyttävän näköistä mähnää)

 

2. Öljyiksi 10W30:t (yleinen suositus sisäänajossa, en muista oliko varsinaisesti nokkaohjeissa)

 

3. Yksinkertaisilla jousilla (sanottiin jotta 98% epäonnistuneista nokan sisäänajoista johtuu joko a) liian suuresta jousipaineesta, b) väärästä sisäänajon kierrosalueesta)

 

4. Ö-paineet sisään ilman tulppia, tässä varmastikin mitkä tahansa ö-paineen nousemista auttavat metodit sallittuja kuten filsujen ja pumpun esitäyttäminen ym.

 

5. Pata käyntiin, heti 2000-2500rpm

 

6. Kierrosluku pidettävä tasaisena 20-25 minuuttia, ei saa laskea alle 2000rpm missään tilanteessa

 

7. Öljynvaihto + öljyfilsun vaihto

 

8. Tässä vaiheessa voitaneen laittaa jo esim. tuplajouset ja "normaalit öljyt" (ei mainittu erikseen), eli siirrytään tuohon normaaliin sisäänajoon (mm. ei yhtenäisiä pitkiä saman (korkean) kierrosluvun ajoja, paljon kiihdytyksiä ja moottorijarrutuksia (ymmärtääkseni "männänrenkaan sisäänajaminen männän uraan"). Tokkopa sisäänajon aikana tosin tarvitsee esim. tuplajousia jos meinaa varovasti ajella. Asentaa ne sitten sen 200-500km:n jälkeen jossa vaihdetaan öljyt ja tarkastetaan kansien kiristys.

 

Puavo@uho.fi

Posted
Hyvä pointti toi nokan sisäänajo. Jäi tossa mun ekassa jutussa huomioimatta kun nokka ja nostajat ovat jo "naitettu" yhteen, siis käytetyt. Eli nokan ohjeita tulee noudattaa koska se on kovan rasituksen alla.

Mistäköhän saisi weppitilaa halvalla? Voisi jo ihan oman muistin virkistämiseksi tehdä "korjausoppaan".

 

www.serverimaailma.com siellä levytilaa on, halvimmalla tosin vain 500 mb, mutta luulis yhet nettisivut mahtuvan...

Posted

Onko muuten tässä yhteydessä "tuplajouset" ymmärrettävä "jäykemmät jouset", joissain koneissahan on tuplat ihan vakionakin?

Posted

Kiekkamittarit ei oo kalliita ja käytettynä vielä vähemmän. Sen voi vaikka sisäänhuudatuksen ajaksi laittaa vaikka jeesusteipillä puskuriin kiinni :)

Posted

Kyllä nuo ilmajäähdytteiset volkkarit on eri huonoja ku niissä ei tunnu olevan vakiona mitään muuta kuin ropattavaa ;)

Posted
Ilmajäähdytteisten volkkareiden keskustelufoorumi, eli ei kiekkamittaria vakiona. :)

 

Ilmajäähdytteisten Volkkareiden keskustelufoorumi

- vakiona nokat sisäänajettu jo tehtaalla

 

;^)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...