Jump to content

-57 Kastenwagen - liian huono museoon


Guest Hemuli

Recommended Posts

Homma etenee - Helsingin rakennusvalvonta ilmoitti juuri myöntäneesä rakennusluvan 46 neliön autotallille. Ei mennytkään kovin viime tippaan, jäävät huomenna kuukauden kesälomalle...

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Saatiin tallin pohjat tehtyä mutta siihen tyssäs - eipä löydy tästä maasta rakennusinssiä joka tekis heinäkuussa perustussuunnitelmaa... Ja jatkamaan ei pääse ennen kuin on paalut lyöty maahan.

 

No, projektia vauhdittamaan hankittiin viisseiskan kaveriksi tällainen:

 

100714.jpg

 

1007142.jpg

 

Kun uskollinen kuormajuhta on tehnyt työnsä loppuun niin saattaapi olla että päätyy juniksen elintenluovuttajaksi. Hmmm.... Syncro-Wasser-Junis... Pääsisköhän tuolla jo yleisestä hyväksynnästä eroon? Pikaisesti mittailin tänään niin akseliväli eroaa kuutisen senttiä mutta suurin ongelma on raidevälissä, molemmilta puolilta pitäisi kaventaa kymmenisen senttiä. Pääsis nyt äkkiä timpuroimaan niin ei tulis tällasia suunnitelmia ;)...

Link to comment
Guest pihlainen

Mun vaatimaton mielipide, jota ei kukaan tietenkään oli kysyny, mutta silti sen julkistan...

 

Pidä 57:ska viisseiskana ja ilmajäähynä ja synssödoppeli omanaan.

 

Tolkki on kuvista päätellen kopsakassa kunnossa ja tuleva keräilyharvinaisuus jo itsessään.

 

Jop, pussihousu pois sotkemasta toisten systeemejä, sori.

Link to comment

Ei saa olla tosikko :)... Mulla on tapana pähkäillä välillä ihan päättömiä juttuja, varsinkin sellaisia mitä moni muu ei kehtaisi ääneen sanoa. Aina sieltä sitten välillä tulee toteuttamiskelpoisiakin. Meidän kaikkien sisällä asuu pieni pussihousu enkä itsekään menisi raiskaamaan hyvää alkuperäiskuntoista klassikkoautoa, viiseiska on niin laho pohjastaan että se on ihan vapaata riistaa minkälaiselle modaukselle tahansa. Syncrodoppelin harvinaisuuteen en ota kantaa.

 

Tölkki pitää käyttää elokuun aikana leimalla, katsotaan mikä on tuomio ja otetaanko siitä oikein pitopeli. Vitutti nimittäin kuin pientä oravaa jonka käpy on jäässä kun menin myymään edellisen pakettiauton viime keväänä, sen jälkeen tuntui että jotain keikkaa olisi ollut joka päivä.

Link to comment
Korotettu 4-vetoinen maastojunis oliskin hieno. jotain vaihtelua ainaiselle tontitukselle. Kilpiinhän sitä ei (helposti) saa, mutta hieno olis.

 

Eeiiii maastokorkeutta... Onneksi kierrejousitettu auto on helppo madaltaa ;). Ja mitä pikaisesti Finlexistä luin niin ainoa mikä tuossa muutoksessa vaatisi Trafin erikoisluvan on moottorin koko ja teho. Kaikki muu on (ihme kyllä) hyväksyttävissä muutoskatsastuksella. Ja kun käytettäisiin koko alusta jarruineen samasta autosta mistä kone on peräisin niin ei kai tuokaan ylitsepääsemätön kynnys olisi.

 

Kiitos PZQ:lle videosta, Race Taxi on toki tuttu laite mutta videota en ollut nähnyt.

Link to comment
Kaikki muu on (ihme kyllä) hyväksyttävissä muutoskatsastuksella.

 

Kyllä se suurin hankaluus tässä tapauksessa olisi tuo vetotapa. 2-vetoista ei saa 4-vetoiseksi muuttaa, ja mun tietojen mukaan siihen ei heru edes poikkeuslupia.

Link to comment

No nyt kun yritetään lannistaa niin kohtahan se on pakko tehdä...

 

Löydätkö Metake jostain pykälää joka kieltää 2WD->4WD? Finlex ei auton rakenteen muuttamista koskevassa laissa mainitse asiasta mitään - tässä vähän lyhenneltynä:

 

11 §

Akseliston muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

 

...

 

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

2. Muutoskatsastuksessa voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin hyväksyä myös auton jäykän vetävän taka-akselin vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan saman tyyppiseen akseliin.

 

Tämäkö sitten rajoittaa: "akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen"

 

Tölkin papereille tehtäessä on se ongelma että se on sen verran uusi että todennäköisesti tekninen vaatimustaso on sitä luokkaa että siitä ei pääse läpi juniksen kopalla vaikka prossat riittäisikin.

Link to comment
Guest laiska`s custom

kyllä se on toi moottori mikä vaatii ainoastaan poikkeusluvan. ei ole kyllä tullut ikinä mieleen sellaista rakennelmaa mitä ei saisi suomessa leimattua,mikäköhän se on?

Link to comment

Ei nyt vielä hamekangasta hakuun... Tölkki sai ainakin vuoden verran armonaikaa hakkuupölkyltä kun inssi ystävällisesti myönsi siihen vielä tuoreen leiman. Oli tainnu vaimo olla suopeana edellisyönä...

 

Katsuri ei muuten sinänsä pitäny pahana ideana tuota swappia, muisteli kyllä samoin kuin Metakekin että joku pykälä olisi ollut joka kieltää nelivetokonversion. Joku oli kuulemma yrittänyt Blazerin voimansiirtoa vastaavaan letukan pikuppiin ja se oli tyssännyt ko. lainkohtaan. Sanoi kyllä samaan hengenvetoon että voipi olla että juniksen -57 käyttöönottovuosi vaikuttaa asiaan. Tutkitaan... Jos ei muuta niin voishan sen etuperän jättää vetareineen pois ja tehdä takavedon. Olis se hienoa kun olis paineilmalla kytkettävä lukko niin sais kumin palamaan molemmin puolin :).

 

Sama inssi jäi pohtimaan projektia vielä kun tölkki oli nosturilla, siinä kun on koko voimansiirtopaketti oman apurunkonsa varassa - ei olis nimittäin ihan mahdoton sovitettava. Katseli jo vetareitakin sillä silmällä että noihan sais kavennettua kun jyrsis uudet spoorit toiseen päähän. Että tällaisia katsastusmiehiä meillä päin, ei ne kaikki ihan kusipäitä ole.

Link to comment

Jep, en löytänyt tähään hätään pykälää missä tuo olisi sanottu, löydän sen kyllä kun jaksan tietomasiinaa penkoa. Mutta se on fakta että mallisarjan ulkopuolisesta 2-vedosta ei tässä maassa tehdä 4-vetoa, tai etuvedosta takavetoa. Joskus tuo on ollut mahdollista (farkku 4-veto Tercelin tekniikan tiedän vaihdetun viistoperäiseen henkilöautomalliin), mutta ei enää. Tuon toisen harrastukseni parissa asia on kyllä aika hyvinkin selvillä ja alkaisi varmaan kuhina käymään autotalleissa jos se olisi mahdollista :)

Link to comment
Guest laiska`s custom
Jep, en löytänyt tähään hätään pykälää missä tuo olisi sanottu, löydän sen kyllä kun jaksan tietomasiinaa penkoa. Mutta se on fakta että mallisarjan ulkopuolisesta 2-vedosta ei tässä maassa tehdä 4-vetoa, tai etuvedosta takavetoa. Joskus tuo on ollut mahdollista (farkku 4-veto Tercelin tekniikan tiedän vaihdetun viistoperäiseen henkilöautomalliin), mutta ei enää. Tuon toisen harrastukseni parissa asia on kyllä aika hyvinkin selvillä ja alkaisi varmaan kuhina käymään autotalleissa jos se olisi mahdollista :)

 

faktaa toi on esson baarissa ei suomen laissa.

Link to comment
faktaa toi on esson baarissa ei suomen laissa.

 

Olisitko ystävällinen ja kertoisit miten tää onnistuu? Tiedän useita henkilöitä jotka kuumeisesti haluisivat muuttaa etuvetoautonsa nelivetoiseksi. Vai oliko tää vaan sun mutu että kun ei löydy pykälää heti joka kieltää niin se on sallittua?

Link to comment

Noni, löytyhän se kun haki. Eli AKE:n sivuilta jokin aika sitten poimittu teksti, siis ohje auton rakenteen muuttamisesta:

 

 

Akseliston muutokset

 

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin.

 

Muutos voidaan hyväksyä seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

 

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm; Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).

 

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

 

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

 

Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen, lyhentäminen, akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.

 

Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.

 

Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus- tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns. nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien" akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi.

 

Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina voidaan pitää myös rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan lausunto.

 

Esimerkki 1.

 

Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.

 

Esimerkki 2.

 

Ns. Ladder bar-tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.

 

Esimerkki 3.

 

Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa

 

 

Mun mielestä toi esimerkki 3 on aika selkeesti sanottu, vai oliko joku joka ei ymmärtänyt mitä tuossa tarkoitetaan?

Link to comment

Poikkeusluvalla voi koettaa. Yritin aikoinaan kysellä 80 audin muuttamista q:ksi, olisi muuten onnistunut mutta q ja etuveto ovat eri mallisarjaa. Muistaakseni tölkeissä sama homma. Eihän tämä mitenkään liity aiheeseen mutta tulipahan avauduttua :D

Link to comment

Näin mä vähän arvelinkin, eli kyse on Trafin menettelyohjeesta jotka yleensä perustuu lain tulkintaan. Tuossa on nyt kaksi vaihtoehtoa - joko hakee Trafilta erikoislupaa tai sitten tekee muutoksen ja lähtee esittämään oman tulkintatapansa hyväksymistä oikeusteitse. Nimittäin tuo mistä Trafi on oman menettelyohjeensa vääntänyt on lainaus suoraan Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta. Eikä siinä missään sanota suoraan etteikö nelivetoiseksi muuttaminen onnistuisi.

 

"Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin."

 

Veikkaan että Trafi perustaa ohjeensa alleviivattuun osaan. Erikoisluvan perusteluna voisi käyttää Syncrotölkin omalle apurungolleen rakentuvaa nelivetojärjestelmää jolloin voimansiirron rakenne säilyisi luovuttaja-auton kaltaisena. Pitäisin tölkkiä ja junista "vastaavina" autoina joissa molemmissa erillisjousitetut akselit.

Link to comment

Kun nyt tuota lakitekstiä on tullut tavattua niin ymmärtäisin niin, että korinvaihtoa ei voi tehdä kuin mallisarjan sisällä. Eli -57 junis ei onnistu tölkin alustalle. Toinen ongelma on siinä että silloin kopalta vaadittava tekninen vaatimustaso menisi vuoden -87 mukaan. Tämä tarkoittaisi mm. vilkkujen asentamista (nyt vinkkarit), kahta jarruvaloa, E-hyväksyttyjä ajovaloja, kolmipisteturvavöitä etu- ja takapenkeille, 80 kmh nopeusrajoitus (pakettiauto), pakokaasupäästöt 83/351/EEC, peilit molemmilla sivuilla, koneellisesti toimiva lasinpesulaite, ohjauslukko. Tuossa nyt muutama mitä äkkiä löysin.

Link to comment
Guest laiska`s custom
Näin mä vähän arvelinkin, eli kyse on Trafin menettelyohjeesta jotka yleensä perustuu lain tulkintaan. Tuossa on nyt kaksi vaihtoehtoa - joko hakee Trafilta erikoislupaa tai sitten tekee muutoksen ja lähtee esittämään oman tulkintatapansa hyväksymistä oikeusteitse. Nimittäin tuo mistä Trafi on oman menettelyohjeensa vääntänyt on lainaus suoraan Liikenneministeriön päätöksestä auton rakenteen muuttamisesta. Eikä siinä missään sanota suoraan etteikö nelivetoiseksi muuttaminen onnistuisi.

 

"Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon tai mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin. Vaihtaminen on sallittua myös akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin."

 

katsoppa katsos,pitää ottaa sanoja näköjään pikkusen takas,eipä ole kovin vanha toi menettelyohje.muutama vuosi takaperin muutos olisi onnistunut ihan niin kuin laissa se on määrätty.ennakkotapausta sisään vaan.

 

aika monen auton muuttaminen nelivedoksi ei tarvitse kuin korimuutokset kardaanille,vaihteiston ja napojen muutokset,ei edes koko akselin vaihtoa.

Link to comment

Koska tää meni nyt niin kauas joka tapauksessa alustan sopivuudesta niin vois jatkaa. Tuolle sycrodoppelin lavalle olen nähny laitetun (siis Suomessa vaan kuljettevaksi kuormaksi) telttaperävaunun ilman alustakamoja. Oli vähän safarimaisesti muuteltu, rautoja ja kaaria taakkatelineeksi pyörille ja kanooteille, sekä ne isommat renkaat. Jo vain oli mukavan näköinen retkivehje korpien koluajille.

 

Mutta tohon tölkkialustaan ja junakeulaan. Miksi nähdä vaiva ja leventää koko kori jos asiallisilla levikkeillä päässään samaan? Eikä nuo muutkaan vaatimukset pahoja ole, umpioita ja vilkkuja löytyy siistejä ja joka tapauksessa ne pitäis olla 12 volttisia

Link to comment

Onko tölkissä erillinen runko? Itsekantavien korinvaihdot on kiellettyjä...

 

Juuri kuten Laiska totesi, niin jokin aikaa sitten vielä sai muuttaa 2-vetoisen 4-vetoiseksi mutta ei enää. Ja vaikka se menisi pienillä muutoksilla niin homman nykyään estää (yleensä) se, että 2-vetoiset on eri mallisarjaa kuin 4-vetoiset, kuten jo tuokin ainakin Audin kohdalla edellä todettiin.

Link to comment
Guest Toheltaja

Näistä kannattaa kuukkeloida FFp:n puolelta, ei o hirmu kauaa ku oli tarinaa kakkakoppasesta golfista josta joku väen väkisin alko tekemään nelikkoa, ja kusi alleen projektin lopussa...

Link to comment
  • 2 months later...

Eipä tääkään projekti oikein etene, talliprojekti takkuaa oikein kunnolla. Pääasiassa tietysti sen takia että olen niin pirun saita etten halua maksaa täyttä hintaa mistään - niinpä sitten saa odotella sopivaa hetkeä että saa esim. kaivinkoneen tontille. No, kyllä se joskus valmistuu... Sitä odotellessa on hyvä todeta että doppeli on sitten hyvä kuormajuhta, oli rautakaupan väellä hauskaa kun tätäkin kuormaa tein...

 

100909001.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

Tällä rintamalla ei oikeastaan muuta kuin hyvän joulun toivotukset. Sen verran on pakkasta että tallinrakennus on aika hidasta hommaa - yhden naulapyssyn jo särjin ja kompura lopettaa yhteistyön jos se ehtii seistä yli kymmenen minuuttia käyttämättä...

 

Vähän käy pikkukaveria sääliksi...

 

1012244.jpg

 

1012242.jpg

Link to comment
  • 9 months later...

Lumet on sulaneet ja uusia odotellaan lähiviikkoina, tölkkikin poistui pihasta uuden omistajan matkaan jo viime talvena mutta vihdoin eilen sain tallin siihen malliin että junis voitiin jumpata sisään. Tuossa ensin kuvaa siitä minkälaiseen pesään umppari pääsee...

 

1110021.jpg

 

1110023.jpg

 

Sitten kun kalusto oli tuupattu sisään niin tilaa ei yht'äkkiä ollutkaan enää niin ruhtinaallisesti...

 

1110026.jpg

 

11100210.jpg

 

Tuosta on hyvä jatkaa, nyt tarvittaisiin muutama kriittinen mitta juniksen kopasta niin ensimmäisenä saisi hitsattua tukikehikon ennen kuin läjä nostetaan pukeille.

 

Edit: Mitat löytyi, suurkiitokset NordBlingille!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...