Jump to content

T1 1963


metake

Recommended Posts

Juu tuo uusi Trafin tietojärjestelmä on tuonut paljon mieleenkiintoista mukanaan:

 

-Mun -74 kupla muuttui yhtäkkiä viime katsastuksessa tuontiautoksi rekisteriotteen mukaan, no toki onhan se tuotu uutena suomeen, kovan soittorumban jälkeen Trafi osoitti edelleen syyttävää sormea katsastuskonttoriin päin vaikka siellä sanoivat etteivät pääse sellaisiin tietoihin käsiksi.

 

Sain sitten katsastukonttorilta heidän oman sisäisen numeron Trafille (ei kuluttajille) ja siellä syyttivät vuonna -92 tehtyä uudelleenrekisteröintiä että olisi syötetty väärin, lupasivat hoitaa asiaa ja parin viikon päästä tuli uusi ote mistä ensimmäinen kohta (kilpi) poistetu, sekään ei ole oikein kun nyt taas puuttuu ekat kilvet jotka ovat samat kun nykyiset kun siinä on ollut alunperin UCB-XXX ja -92 uudelleenrekisteröinnin mukaan tuli BGE-XXX, lakimuutoksen jälkeen hain takaisin nuo UCB-XXX kilvet.

 

Ei vaan jaksais jumpata sitä asiaa edelleen, pitäisi kyllä kun autonomistajilta vaaditaan pilkuntarkkaan oikeat tiedot (kokemuksesta tiedän kun yhtä päivämäärää väänsin, minulla oli oikein papereissa ja heillä oli väärin syötetty koneelle, silti minun vika ja minun oli todistettava olevani oikeassa)

 

-Splitin alkuperäiset ja ainoat kilvet on taas mopossa varattuna :-(

 

Onnea vaan järkevään ja hyvään projektiin, turhaa mistään metsäraadosta tehdä

 

Dennis

Link to comment

Tavoitin tänään puhelimella Kuplan entisen omistajan ja historia valottui jonkin verran.

 

Kuplan ensimmäinen omistaja on ollut mieshenkilö, nykyään 91 vuotias. Toinen omistaja on ollut hänen tyttärensä, joka on siis henkilö jolle soitin.

 

Todellinen ajomäärä ei vieläkään selvinnyt, mutta kupla on ollut liikenteessä 1964 - 1976 välisen ajan, ja naishenkilö epäili että tuo 34 tkm (ei 37 kuten aiemmin muistin/kirjoitin) voisi olla se todellinen, koska muisteli ettei isänsä sillä paljoa ajellut, eikä hänelläkään kilometreja tullut reilummin. Toisaalta autolla on kyllä tehty ainakin yksi lapinreissukin, joten edelleenkin se voi olla myös 134 tkm. Asia todennäköisesti selviää, kun hän varmistaa asian isältään. Auto oli katsastettu vielä vuosina 1977 ja 1978, mutta 1976 vuoden jälkeen sillä ei juurikaan ajettu.

 

Tyttärelle auto oli siirtynyt vuonna 1968 kun isä oli ostanut uuden kuplan. Vuonna 1969 autolla ajettiin peurakolari jossa vaurioitui vasen etulokasuoja ja kuljettajan ovi. Auto oli korjattu alkuperäisillä osilla Wihurilla Forssassa ja tuosta johtuen kuljettajan ovessa on uudempi vm. 1965-1966 ovenkahva. 70-luvun alkupuolella auto valui navetan seinään kun käsijarru unohtui ja vaihde oli vapaalla. Tässä episodissa vaurioitui nokkapelti. Nokkapelti korjattiin ja tässä yhteydessä auto maalattiin kokonaisuudessaan, mutta maalin sävy ei osunut ihan oikeaan.

 

Hieman tämän jälkeen oli huollossa jäänyt öljyn tyhjennystulppa löysälle ja moottori ilmeisesti vaurioitunut tässä yhteydessä, koska tuon jälkeen auton alkuperäinen omistaja oli vaihtanut tyttärensä autoon Wihurilta hankitun uuden moottorin. Samoihin aikoihin autoon asennettiin lisälämmittimeksi eberi, joka oli kyllä ollut talvella käytössä, vaikka käyttämättömältä näyttääkin.

 

Alkuperäinen omistaja oli pitänyt hyvää huolta autostaan ja mm. joka kesä oli auton alusta pesty läpikotaisin ja käsitelty öljyllä.

 

Autoon on edelleen jotain alkuperäisiä osia, mm. vanteet ja pölykapselit ensimmäisen omistajan hallussa.

 

 

Lupasin ensi kesänä käydä autoa vanhalle isännälle näyttämässä, joten nyt ei parane kuin pistää auto kilpiin.

Link to comment

Joo pilaa huolella, niin on sit yks eläkkeen nauttija keskuudessamme vähemmän.

 

Mut noi historiat on hauskoja yksityiskohtia. Ennen autolla oli vähän erilainen rooli maailmassa. Kuinkahan montaa yaris versoa muistellaan 40 vuoden päästä tähän tyyliin?

Link to comment

Dodii, vielä vaha päälle ni saa kelvata:

 

Maali.jpg

 

 

 

Ja tässä maalipinta ennen kiilloitusta:

 

Haalea.jpg

 

 

 

Ja vaikka se maali tulikin nyt kiillotettua, niin kyllä sitä patinaakin vielä jäi:

 

Patina.jpg

 

 

 

Edit: lisäsin kuvan maalipinnasta ennen kiilloitusta.

Link to comment

Tänään tuli lisää infoa Kuplan historiasta, kun aikaisemmin mainittu rouva oli jutellut isänsä kanssa. Selvisi että kyseinen isäkään ei ollut Kuplan ensimmäinen omistaja vaan ensimmäinen omistaja oli Loimaan Hankkijan myyjä jolla auto oli ollut alle vuoden, ja tältä henkilöltä aikaisemmin mainittu isä oli auton ostanut käteisellä 5000 mk:n hintaan.

 

Moottorin tarkka vaihtoaika ei selvinnyt mutta ennen -70 luvun puoliväliä kuitenkin, veikkaus oli -73 tai -74. Moottorin vaihdon oli kuitenkin suorittanut Wihuri Forssassa.

 

Kilometrimäärä sen sijaan selvisi rouvan isän kertoessa että autolla ei paljon ajettu, joten kilometrit on kaikki mittarissa, kokonaisajomäärän ollessa siis 34 tkm. Moottorin vaihdon jälkeenkin ajomäärä oli jäänyt hyvin vähäiseksi ja moottorilla on mahdollisesti ajettu vain pari tuhatta kilometriä.

Link to comment
Guest aki lehtonen

kilpipulmaan on helppo ratkaisu.

 

soitto mopopojalle,

isällinen kertomus ongelmasta,

lupaat poitsulle tankin bensaa, uuet kilvet ja topan laittimallua,

sovit tärskyt lähimmälle konttorille.

muistet sitten heti varata mopon kilven itelles,kun se on poistettu, ettei mene taas kiertoon.

Link to comment

Näin ehdotettiin epävirallisesti myös Trafilla minun splitin kohdalla, mutta pitää saada auto katsastuskuntoon ensin koska kilpiä ei voi varata etukäteen, vain muutaman viikon ennen katsastusta jotta voivat tilata kilvet, mutta ei kuukausitolkulla.

 

Projekti nyt tahtoo levitä käsiin mitä enemmän penkoo ja tutkii, joten kiire alkaa menemään ohi....

 

Dennis

Link to comment

Höh, mulle kerrottiin ettei voi varata kun sen kilventekoajan, mutta se on kai se virallinen tapa jotta ei kaikki varailis näitä kilpiä...

 

Eikun lähikaupalle pussikalja- / nortti-ostoksille ja mopopoikaa lahjomaan, käytännössä se ei ole niin helppoa kun mopo on tuolla länsirannikolla ja ite täällä etelässä.

 

alkaa menemään tää projektikeskustelu vähän sivuraitelle... :-)

 

Dennis

Link to comment

Mihinkäs suuntaan Kupla lähtee rakentumaan vai meneekö sittenkin nyt myyntiin 34tkm ajettuna ja hirveällä hinnalla:)

 

Missäs/miten tätä Kuplaa säilytelty kun jokavuotisesta öljyämisestä ja vähäisestä ajomäärästä huolimatta pohjaan pesiytynyt pintaruostekukkasia?!

Link to comment
Mihinkäs suuntaan Kupla lähtee rakentumaan vai meneekö sittenkin nyt myyntiin 34tkm ajettuna ja hirveällä hinnalla:)

EI. Jos vihaa ruostekorjauksia sydämensä pohjansa kuten minä, niin en myy autoa jossa vihdoinkin ei niille ole tarvetta :)

 

Saas nyt nähdä, kai siitä jotain tällaista tulee:

Selecta.jpg

 

 

Missäs/miten tätä Kuplaa säilytelty kun jokavuotisesta öljyämisestä ja vähäisestä ajomäärästä huolimatta pohjaan pesiytynyt pintaruostekukkasia?!

Jaa'a, huhun mukaan se on ainakin jossain vaiheessa seissyt Kuplapajan pihalla ikkuna auki vesisateessa (ei ollut Kuplapajan omistuksessa, kunhan nyt seisoi siellä) ..

 

Mutta pidempään se on kyllä seissyt jossain muualla:

Nettiauto.jpg

Link to comment

Kyllä minä tiesin mitä myin..oli myytävänä vuoden verran..vain kaksi soittoa ja toinen eli Åke osti ja hinta oli kyllä kohallaan kun tämmösiä ei löydy montaa enää ja epäilempä että tässä on vähemmän ruostetta kuin Arton möhkössä:)

 

 

 

Aika jänskää miten toikin päässyt lähes rapistumissäilytykseen. Ehkäpä myyjä/myyjät ei aina tiedä mitä omistavat/myyvät, mutta tää yksilöhän on nyt pelastettu sekä rapistumiseltä että myöskin museoinnilta:)
Link to comment
  • 2 weeks later...

Rekisteröinti katsastus häämöttää.. tarkoitus oli saada kupla kilpiin vielä tämän vuoden puolella, mutta saas nähdä, onhan tässä vielä välipäivät aikaa.

 

Jarruista ei ihan pelkillä säädöillä selvitty, sen verran oli työsylinterit jumiutuneet että päätin ne vaihtaa. Tilasin samalla uudet letkut ja jarrukengät niin tulee sitten kerralla kuntoon, ehkä.. Pääsylinteri tuntuu liikkuvan ihan hyvin, joten katsotaan jos selviäisi ilman sen vaihtoa. Vanhat alkuperäiset sylinteritkin laitoin talteen, niin saa ajan kanssa nekin kunnostaa, riippuen missä kunnossa sisältä ovat, ja pitihän ne niitatut kengätkin säästää.

 

Vetariputken suojakumi oli rispaantunut apukuskin puolelta, joten vaihdoin nekin molemmat.

 

Takajarrut on jo kasassa, joten vielä etujarrujen kasaus, jarrujen ilmaus ja moottorin sekä laatikon öljynvaihto niin olisi valmis leimalle.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on kupla viittä vaille katsastusvalmis. Töötin johto pitää liittää tööttinappiin ja vaihtaa valojen palanut sulake. Jarruremontti on nyt valmis ja jarrut säädetty ja ilmattu ja tuntuu toimivan hyvin. Pääsylinterille ei sitten lopunperin tarvinnut tehdä mitään vaan toimi sellaisenaan.

 

Jos lauantaille saan varattua katsastukseen ajan, niin vielä tällä viikolla koittaisi sitten h-hetki.

 

Kupla on taas pyörillään ja tuli vaihdettua alle samanlaiset vanteet jotka kuplan mukana tuli, ja nuo vanteet olisi tarkoitus myös jättää alle.

 

Valmis.jpg

Link to comment
Täytyy kyllä sanoa että vaihto nuorempaan kannatti, tää on vähän tyylikkäämpi ku ARE.

 

Noo, vaihto nuorempaan kannattaa yleensä aina, eritoten kun kyse on naisista ;)

 

Kyllä sitä ARE:a on hiukan ikäväkin ollut, mutta tällä mennään nyt. Ja ARE:lla ainakin on SIELU, edellisten omistajien toimesta sillä on kierreltu pitkin Eurooppaa, Puolat ja muut maat, mitä lie sekin nähnyt elämänsä aikana, tämähän on vaan viettänyt ladossa suurimman osan ajastaan :D

 

 

 

Tänään tuli korjattua äänitorvi, vaihdettua oikean ajovalon sulake ja polttimo. Moottori- ja vaihteistoöljytkin vaihdoin, joten seuraavaksi katsastus. Ja se katsastuskin tuli siis varattua, puoliltapäivin lauantaina, saa pitää peukkuja :)

Link to comment
Mitä sää nyt meinaat loppu talven tehdä?

Jos tekis vielä eberille liitännän bensatankkiin ja laittais talvirenkaat alle, ni siinähän sitä tekemistä sitte riittäis kun pääsis ajokauden avaamaan jo tammikuussa :)

 

On toi hieno, saako tulla ihailemaan ennen kevättä?

Ei muuta kuin tervetuloa. Voidaan samalla vaikka grillailla makkarat tallilla..

Link to comment

Noniin, ajoneuvo rekisteröity ja kilvet haettu, tunnukseksi tuli CSS ja pari numeroo päälle. Noin 30 vuotta ehti Kupla oleen rekisteristä poistettuna. Mustat kilvet tuli tilattua samantien, kolmisen viikkoa kestää toimitus.

 

Vielä tuli eräs mahdollisuus alkuperäisiin kilpiinkin kun tajusin ettei tuo HF-tunnus voi olla auton eka kun se on kerran uutena myyty Loimaalle, ja Loimaa on ollut Turun ja Porin lääniä joten autoon pitäisi löytyä T-alkuisetkin kilvet. Asiasta innostuneena tilasin Trafilta selvityksen omistajahistoriasta sekä ensimmäisen rekisteritunnuksen selvityksen. Tosin ei tuo uusikaan tunnus pöllömpi ole..

 

CSS.jpg

Link to comment
Guest -sippo-

Rekisteröintikatsastus ja uusi tunnus/kilpi CSS-xx. Millä perusteella sait 5-merkkisen lyhyen kilven?

Siis hyvä näin, mutta pyysitkö vai antoivat vaan?

Joskus itselläkin edessä toi uudelleen kilvitys.

-sippo-

Link to comment

Selitin kuinka hölmöltä näyttää pitkä valkoinen EU-kilpi museoikäisessä ajoneuvossa ja olin aidosti harmistunut kun vanha tunnus oli käytössä. Ystävällinen naishenkilö kaivoi kaapista lyhyen valkoisen kilven ja sanoi että rekisteröidään tällä ja tilataan sama mustana niin sopii paremmin, käsittääkseni noita kilpiä on (hyvin) rajoitetusti saatavilla vanhempiin ajoneuvoihin.

Link to comment
Guest -sippo-

Moukan tuuri ja oudon ymmärtäväistä porukkaa. Jos et muistanut, niin koita ehtiä tarkentamaan tilausta, että ILMAN KIINNITYSREIKIÄ.

Saa itse reiät siihen mihin tarvii, jos on esim. konepellissä vanhat reiät ja etukilven ripustukseen vapaus sommitella.

-sippo-

Link to comment
Jos et muistanut, niin koita ehtiä tarkentamaan tilausta, että ILMAN KIINNITYSREIKIÄ.

Saa itse reiät siihen mihin tarvii, jos on esim. konepellissä vanhat reiät ja etukilven ripustukseen vapaus sommitella.

-sippo-

 

Muistin kyllä, mutta ilman reikiä tilaaminen vaatii nykyään kuulemma erillistilauksen sähköpostilla ja suoraan järjestelmästä tilaaminen ei onnistu, koska sinne ei voi antaa lisätietoja (aplodit sille ATK-firmalle joka totetutti Trafin uuden järjestelmän), joten hyvästä palvelusta johtuen myönnyin että saa tulla valmiilla rei'illä, niin teen kiinnitysraudat sen mukaan. Lupasivat kuitenkin vielä yrittää jos saisivat jotenkin lisätiedon että ilman reikiä.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Vielä tuli eräs mahdollisuus alkuperäisiin kilpiinkin kun tajusin ettei tuo HF-tunnus voi olla auton eka kun se on kerran uutena myyty Loimaalle, ja Loimaa on ollut Turun ja Porin lääniä joten autoon pitäisi löytyä T-alkuisetkin kilvet. Asiasta innostuneena tilasin Trafilta selvityksen omistajahistoriasta sekä ensimmäisen rekisteritunnuksen selvityksen.

 

Eipä löytynyt Trafin selvityksestäkään aikaisempaa kilpeä eikä omistajaa, joten pitänee tyytyä tuohon uusiokilpeen.

Link to comment

Aina ei löydy :-(

 

Onneksi sulla on paperit muuten kunnossa, pahempi jos kilvittäminen ylipäätänsä on kiinni tuosta Trafin tietokannasta jos esim kaikki paperit on hukassa.

 

Mulla on onneksi sekä rekisterikirja että Trafin paperit splitistä, kats. -69 poist. rek. -73

 

Dennis

Link to comment
  • 3 weeks later...

Frozen.jpg

 

Piti hiukan päästä fiilisteleen ratin takana ja ajella edes hiukan, että kesä tuntuis olevan pikkuisen lähempänä :)

 

 

Säätöpaloja olisi tarkoitus alkaa väkästeleen etuakseliin, jotta saa hieman maanläheisemmän tuntuman. Ja takapää siis edelleen jää sille korkeudelle kuin tehdas on sen asentanutkin. Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin pykäläthän kieltää muuttamasta kuplan takapään korkeutta, joten hävetkää te lain rikkojat jotka mistään piittaamatta ajelette niillä madalletuilla tuomiopäivän vaunuillanne :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...