Jump to content

Puhalletaan -71 henkiin+muita räpellyksiä


Anpu

Recommended Posts

Tänään sitten pätkähti leima papereihin, kun vielä sais alut maalauksesta ja uudet kummit alle ja purettua katsastusvermeet niin pääsis kiusamaan noita bemarikuskeja ;). 8 % muutokset tuli vaik on samat vermeet (pois lukien levyt) kuin -92 muutoskatsastuksessa.

Link to comment
jrasille kymmenen pistettä ja papukaijamerkki, mäntää kiertämällä saa säädettyä tota kässärin välystä... kiittää ja kumartaa. Sepi on ihan oikeassa tosta sarjasta ihan täyttä sontaa. Eiköhän toi mee aika nopeesti vaihtoon, mulla on junikseen varattu CSP setti odottamassa asennusta joka vaikuttaa huomattavasti laadukkaamalta. Leimataan nyt tää kuitenkiin ekaks kiitoksia kaikille.

 

Samanlainen systeemi on kaikissa vw malleissa joissa levyt takana, ainakin vento/golf GT/GTI.

Käsijarruongelmat niissäkin on murheena, biltemasta saa uuden koko satulan noin 70e hintaan.

Link to comment

sun tapauksessas kannattaa, ei tartte kaasareita ottaa pois ja ei o termaria+läppiä joiden tangot ahdistaa, Runkoaisojen päästä jos ottaa pultit pois niin saanee muutaman lisäsentin jos ei meinaa muuten mahtua nousemaan tarpeeksi.

Link to comment
sun tapauksessas kannattaa, ei tartte kaasareita ottaa pois ja ei o termaria+läppiä joiden tangot ahdistaa, Runkoaisojen päästä jos ottaa pultit pois niin saanee muutaman lisäsentin jos ei meinaa muuten mahtua nousemaan tarpeeksi.

 

Huh helpotusta, vuoto ei ole paha mut ylittää korjauskynnyksen. Taitaa tosin jäädä vappuajojen jälkeiseen ajankohtaan, huomenna pitäs saada vielä kumit vanteille ja spinnersit paikoilleen kaiken muun lisäksi. Toi pulttijuttu oli hyvä oivallus kiitoksia.

Link to comment

Vappuajelut suoritettu ilman vaurioita aurinkoisessa mutta tuulisessa kelissä. Osanotto oli varsin runsas (ite eka kerran) oli räbää, Kg:tä rättiovaalia, junista, kirppua, pystäriä.paksutolppaa, notsia, munkkii ja kahvia kitos järjestäjille. Viime yönä meni kahteen asti et sai viimeset palikat kiinni, tuli myös tutkittua paremmin sitä öljyvuoto joka ei sitten tulekkaa kennosta. Öljykellon kanavaan joka korjattiin rempan yhteydessä on jäänyt ilmeisesti huokoisuutta hitsaukseen ..tana.

_img900.jpg

 

Vuotokohta on tossa öljykellon kanavassa suunnillen tulpan kohdilla, ehdotuksia otetaan vastaan tuhrii nimittäin tehokkaasti koko alakerran.

 

Muutamia kuvia laitoksesta, valmis? ei varmaan koskaan.

_img900.jpg

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

Riittävä 5mm ilmaa.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mitäs raati suosittelis putkeksi?, kone 1835 44 tupla idf 043 kannet 40/35,5 venttiilit 10,3 puristussuhde nokka w-120. Riittääkö nykyinen 35 mm bucpackki hideoutilla, vai laittaisko AC:n 41mm sidewinger?

Link to comment
  • 2 months later...

Rullilla tuli käytyä.

_img900.jpg

 

 

Tehoja ei hirveesti ole, mut mukavan vääntävä ja helppo ajaa. Tunea tuli roplattu vähäsen siellä dynossa ja 34 asteen maksimiennakkoon päädyttiin.

 

Tuli noi linkit korjattua, jotkut kuvat saattoivat vaihtua, mut eiköhän tosta selvää saa.

http://anpu.kuvat.fi/kuvat/kupla/23082012044.mp4 tossa toi dynovideo, ei ole täysi veto vaan testaillaan tota ennakkoa (ei vetäny loppuun asti).

Tuli testattua myös takaluukun "cool air kitt" vaikutus, koneen lämmöt nousi n. 30c eikä kaasarit saanu enään riittävästi ilmaa (lambda sekos kun meni liian rikkaalle).

  • Like 1
Link to comment

Nälkä kasvaa syödessä elikkä hevosia pitäs saada lisää. Täällä palstalla pyöri linkki sivustolle jossa laskettiin moottorin tilavuuksia mäntiä ja iskua vaihtamalla, ei kellään sattus olemaan linkkiä tallessa? Mikä kanki mahtuu suht helpolla pyörimään kun noita AB lohkoja on parikin kappaletta?. AB lohko on 1300 kahdella öljyvenalla ja olen siinä uskossa että 1600 kanavilla, eikö ? Etsi nappulaa on selattu pari päivää mutta ilman haluttuja tuloksia. Jos et jaksa kirjoitella niin nolnelnol 5560138 kiitos.

Link to comment
  • 4 months later...
  • 7 months later...

Viime talvena konetta rassattiin jälleen kerran. Kuningas ajatuksena oli vaihtaa kauan himoittu sidewinger ja 1,25 kiikut. Putken vaihdos aiheutti myös öljypumpun vaihdoksen joka oli jo osattu ennakoida. Elikkä bugpackin suodatinpumppu veke ja tilalle shadekin 26mm pumppu in ja out kannella, olin siinä luulossa että tämä in/out kansi hoitaisi sopivuus onkelman putken kanssa, mutta ei. Kannen lähdöt ovat 45' kulmassa alaviistoon ja suoraan putkeen päin ja kaiken lisäksi messinkinipat on 6mm pillit. Hetken päänraapimisen jälkeen otin teräksisen vakio kannen ja mallailin tehohydrosta hommattuja 90' letkunippoja jotka käyvät suoraan AC:sta hommattuihin AN-liittimiin. Turasin nipat kanteen kiinni ja kiikutin kaverille joka plaanas kannen. Kamat kasaan ja homma toimi. Sitten kansien kimppuun vähän kanavien kiillottelu ja kiikut vaihtoon. Kiikut on bucpackin kun AC:lla Scatit oli loppu, no makso puolet vähemmän. Geometria kuntoon uusilla tönäreillä ja kiinni. Vakiokopat pois ja csp:n kopat tilalle wtf, eipä toimi kopat puolireikää liian alhaalla ja taas päänraapimista. No ratkaisu oli simppeli, vingulla kopan yläpuolen(tai alapuolen ei voi muistaa) tiivisteen ohjaus väkäset pois. Sovittelu paljasti ettei koppien omia o-rengas tiivisteitä voi käyttää, jäi kannen reunan huulelle. Onneksi löyty käyttämättömät korkkitiiviste ja ne toimi.

 

Sitten moottorin putsausta, peltien sipistely, lisäöljypohjan hitsausta yms. ja koneen nosto Getrag-koppaan. Koppaa piti avartaa 12v vauhtipyörää varten (vauhtipyörä viimeisteli homman) etujaloista puolet pois että mahtuu liäsöljypohjan kanssa ja tietysti jalusta ettei tarvi kykkiä lattialla. Startiksi oli hommattu hitorque AC:lta, vähän on arvokas mut eipä oo tarvinnu enään tuskailla starttauksen kanssa.

 

Koekäytöt onnistu ihan mallikkaasti venttiilin säätöineen ja vippasten shimmauksineen eikä poksahtanu kuin yksi ph8-a suodatin, pikasoitto mäntsälään ja neuvojen mukaisesti HP-1 tilalle, ei poksu enää.

 

Seinien siivomisen lomassa ahistelin "naapurin" miestä vaihteisto asiassa. Tarttis saaha pitempiperänen ja vahvistettu loota uusien renkaitten ja vanteitten kaveriksi. Vanteet löyty Savonlinnasta, käännetyt ja levitetyt vakio vanteet, taakse 7,5'' 225/55-15 ja eteen 6'' 195/50-15 jos sais vähä alemmas karsimatta ajomukavuudesta.

Loota tuli paksummilla poksilla ja superdiffilla (1302 aski vähä pitemmällä perällä ja pitkallä nelosella), takapään pomppimisen estämiseksi modatut bugpackin henkselit ja Billsteinin iskarit. Vanteiden sovittelussa havaittiin että venttillit ottavat jarrusatuloihin kiinni niin edessä kuin takana, takana otti myös jarrusatula vanteeseen kiinni, kiva. Empin adapterin modaamisen jälkeen vanteet maalaukseen.

 

Ähtäri kun on niin piti saada ähtäripenkit, naapurista vr-6 penkit, kauheaa 90-luvun kuosia vinyylimustalla peittämään huonolla menestyksellä. No to do-listalle verhoilu, runkojen madallus penkeistä ja oikean kohdan etsiminen (tokalla kerralla onnistu).

 

Paketti kasaan ja koeajolle, hyvin kulki, perä ei pompinu, superdiffi toimi kuin lukkona suttas molemmilla pyörillä asfaltilla sai pyörittää jopa paskarinkiä, ja mikä tärkeintä öljyt pysy sisällä. Sidewingerin matalat murinat poistettiin lisäämällä villaa ja pieni jatke ämyrin päähän (suuntaa mölyt pois auton alta). Venttiilit ei tosin pysyny säädöissä ja vikakin löytyi http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/15240-moottori-tikittää/

 

Nyt kun ajokausi lähenee loppuaan niin uudet suunnitelmat matkaa jo bussissa kohti Lpr:aa.

 

Dynossa 123,7 hp 167 NM editoimaton versio

http://anpu.kuvat.fi/kuvat/kupla/dynotusta.mp4

 

Kuvat on aina kivoja.

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

 

_img900.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Haave isommasta koneesta on pikkuhiljaa toteutumassa, mutta nokka-akselin valinta tuottaa hieman pään raapimista. Elikkä 78X94 (2165) kampura 5.500 kangilla ja scatin d-kannet (42x37) mutta mikä kepiksi. Katu-moottorihan tästä tulee joten varmin ratkaisu olisi Englen W-120 mutta tällä kepillä elo loppuu 6300 rpm (nykyisessä koneessa 1,25 kiikuilla testattu) valmistajan speksit 2000-6000 rpm. FK-89 aika yläkiree 4000-8000 elikkä stripille tarkotettu. Mitens Fk-8 onko kokemuksia jos tämän kaveriksi hommais 1,4 suhteen keinut? Voiko 1,4 käyttää W-120 kanssa? Kompensoiko kasvanut moottoritilavuus yläkireen nokan heikkoa matalakierrosvääntöä?

Link to comment

Kiitokset Kouvolan miehille fk-44/45 tulee sitten. Jos jollain specsejä miten vakionostajia kevennetään ja hiotaan 1 asteen kulmaan tai jopa myydä valmista settiä niin yhteyttä allekirjoittaneeseen kiitos.

Sit jos jotakuta kiinnostaa runkomoottorit 92x69 ja 92x76 nyt vois vaikuttaa vielä komboon, kärräsin talliin kertyneet moottoriosaset naapurille ja tarkoituksena hävittää omakustannehintaan kyseiset tuotteet kasattuna ja tarkistettuna Heikki Naapurin toimesta.

Link to comment
  • 4 months later...

Morjenta taasen , vokkelo tuli eilen katsastettu pitkästä aikaan ajallaan. Rentoa puuhaa toi harrasteauton katsastus verrattuna -90 lukuun. Moottorihommat on edenny hieman verkkaisesti mut kerkeepähän lueskella ameerikan voorumeita, josta päästään asiaan. Näillä voorumeilla nääs sanotaan että fk-40 sarjan nokan nopean rampin takia nostajien pesät olisi syytä holkittaa vakiolohkoissa, onko näin vai onko pelkkää fuulaa?.

 

On tässä talven aikana jotain räplätty.

-65 junakeula paku jota muunnellaan bussiksi ja korjaillaan vanhoja korjauksia. Auto on perimätiedon mukaan ollut pitkään projektiasteella ja nyt olisi tarkoitus rypistää hitsuuhommat pois. Eniten päänvaivaa on aiheuttanut korjaukset jonka alle on jätetty vanhat pellin raadot ja bonuksena kotelon täydeltä hiekkaa,,,perskutarallaa. 

 

_img900.jpg

 

Alustan korjauksi, runkopalkkien paikkausta, etummainen poikittainen uusiksi, putket uusiksi.

 

_img900.jpg

 

Haminasta löytyneitten karmien liimuuta.

 

_img900.jpg

 

 

 

_img900.jpg

 

Tinauksen harjoittelua, pirun kivaa ainetta.

 

_img900.jpg

 

Ja tietenkin huoltoluukkua.

 

_img900.jpg

Link to comment

Eipä oo tullu ainakaan yhtään nostajanreikää holkitettua vaikka noit on tullu noin kymmenkunta konetta kasattua eri fk 4x nokka versioilla... Rajuin versio on kiertänny lähes 9000rpm ja jouset on ollu silloin kansissa jo oikeesti rajut,seetipaine 110kg ja n.16mm nostolla 190kg enkä silti oo huomannu mitään ongelmaa nostajien enkä nostajan reiän kulumisessa... ohjurit kyl kuluu jo aika kovaa vauhtia kansissa noilla paineilla vaikka onkin rullakeinut

Link to comment
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Pitkästä aikaan jotain tännekin. Kyllä se vain nii on että tauti pahenee pikkuhiljaa, romujen määrä lisääntyy tontilla. Sulo Vilenin oppeja kuunnellen kun halvalla sai niin joku raileri pyörähti pihassa ja puotti jonkun putkirunko ghian pihalle. Kaverit on ihmetelly mitä helvettiä sää tolla teet...ajat postilaatikolle ja takasin? No kuningasajatus oli rekisteröidä auto katukilpuriksi ja kiusata nuorisoa liikennevaloissa mut mut haudataan rekisteröinti nyt toistaseksi johonkin helpompaan aihioon. Tää Roopen entinen kyläseppä ghia ois tarkoitus saada LIY:n ilmailupäivälle kokeilemaan kuinka kovaa seisovalla maililla pääsee (kupla kun ei menny kuin 178km/h). Autohan on osittain purettu joten kasaamista riittää, ruostehommaa ei onneksi tarvitse tehdä. TODO-lista

-kuidut kuntoon, splitteri eteen ja tuenta niille

-laatikko, moottori, jarrut, etupää uusiksi

-vinyyliä pintaan... jos kerkee

Laatikko tilattiin Kouvolasta, vetarit hukassa vielä. Moottoriksi tulee junikseen Naapurin Heikillä rakenteilla ollut CT-kone 2110 JPM raptor, pauter 1,5:1, KK:n entiset muokatut super-d, 44 IDF ja jotain 10 rutut ymms. Jarrut löytyi tallin lattialta elikkä orggis levyt eteen ja taakse ne pirun EMPIT (kässäriä ei laiteta).

Roope olikin vahvistanut takapään joten siihen ei tarvitse puuttua, mutta etupää on vielä Amerikan Joen käsialaa. 12mm uniball:it on turhan hennot, merkkinä siitä jokainen nivel jumissa ja väärä. Rally corsa shopista löytyi kartiotappeja ja niille 20mm uniball:it näihin sitten originaali levyjarruolka ja bolt on jarrukamat, tämä homma vielä vaiheessa.

_img1280.jpg

 

_img1280.jpg

 

_img1280.jpg

 

_img1280.jpg

Edited by Anpu
  • Like 11
Link to comment

Eilen rassattiin sitten tönäreitä ja kiikkuja, keppihän on JPM00808 ja 1.5:1 välityksillä venttiilillä nostoa 14.46mm. Kannet on Karin vanhat super-d:t joita on prepattu Karin toimesta lisää. Lisääntyneen noston takia jouset meni uusiksi OTEVAan. Hemimotors toimitti sitten 3mm paksut lash capit (hyllystä löytyy eri mittoja). Tietysti ekä tönärin lyhennys meni hieman reisille, 1,5mm lyhyempi kuin muut, onneksi sille löytyi sitten pitempi vena kaveriksi (scat laatu). Tönärit on logmechin porkkana-alutikut jotka lyhensin tavan motonet putkileikkurilla.

 

_img1280.jpg

 

_img1280.jpg

 

Tiedossa oli että merged sarja voi olla ongelmissa ton CT:n suodattimen takia mutta ei edes Polon suodatin mahdu ja kun pakari ei muutenkaan oikein miellettänyt niin haetaan uutta sarjaa.

Kysymys: onko uudempi merged samanlainen kuin mun tämä vanha? j-putket kääntyy sisälle.

_img1280.jpg

 

 

Nimim:  tää budjettiluokan kilpuri karkaa pikkuhiljaa käsistä.

Edited by Anpu
  • Like 2
Link to comment

Aito Bosch P3318 ja siitä vielä avainväli sahaten pois on mahtunut mulla oleen OXY:ssa perus 38mm merged headerin kanssa (lämpöeristenauhakin mahtuu väliin). Vaihtaan ei pysty pakosarjaa irroittamatta, mutta ylimääräisiltä liitoksilta välttyi.

Link to comment

Mulla on juurikin toi p3318 suodatin ja se on jotain 79mm korkea.

Tosa ois supermatala http://www.motonet.fi/fi/varaosat/477/858404/autot/renault/laguna-i-1994-2000#Suodattimet-ja-oljyt-Oljynsuodattimet , mut suodatuskyky voi jo olla kyseenalainen 20-50 öljyillä.

 

Oishan wasp kiva mut aivan järettömän hintainen http://en.jpmotorsports.se/ms/ms/j-p-motorsport-ab-products-helsingborg-254-68/ms-90001226-p-5/#wasp%20street

Edited by Anpu
Link to comment

Kantsis kääntää suojaputket oikein päin, kun käytät logmekki puikuloita..

 

-Pete-

Ei oikein voi, ct:n suuremmat lohkon reiät pakottaa käyttämään suojaputkia nuinpäin. Siksvaste eka tönäri meni himpun lyhkäseksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...