Jump to content

madallus


Guest trantla360

Recommended Posts

Guest trantla360

siis -73 kupla madallettu droppeilla, normi vaimentimet , rengastus 145/65-15 ja perskules ku raapii aika ajoin maata (kallistustanko etuakselissa?) eli mikä tai mitä muutettava vielä että raapiminen loppuu? ja oliskos madaltava etuakseli ollut parempi?

Link to comment
Guest trantla360

on tuossa tallissa 165/80-15 mut raapii loksuihin ja sen takia niistä en tykkää... ja ajo ominaisuudet muuttuu hirvittäviksi(vaikka säädetty).

Link to comment

Omassani, jossa oli madaltavat olat ja Empi 8-puolaiset vanteet (näille vanteille leveyden puolesta sopiva koko 185mm), niin rengastuksena joutui käyttämään 185/55/15 rengastusta. Tuota suuremmat alkaa raapia lokasuojia ainakin, jos on vakiolevyinen etuakseli. Tietysti pitää huomioida, että Empi 8-puolaisten offset on varmasti jotain muuta mitä peltivanteilla.

 

Hieman varovainen tietysti sai olla hidastetöyssyissä, mutta niitähän oppii kyllä väistelemään.

Link to comment
Guest Tuoppi

Keiteleen koneesta ostin omani. Hinnasta en oo todellakaan varma, muistelisin 80e pari, mut tolla muistikuvalla ei kannata lähtee tinkaileen :)

 

-Tuomas-

Link to comment
Guest biblo
mistä ootte hommailleet nuita renkaita esim tuo 145/65-15?

 

Kannattaa kysyä ihan lähimmästä rengasliikkeestä. Smartin varakoko niin pitäisi tilaamalla saada melkein mistä vaan liikkeestä.

Link to comment

Kiinalaiset "coiloverit" vai oikeat...kannatan näitä oikeita, vaikka vähän tyyriinpuoleisia ovatkin. Plussaa iskareiden ja maavaran säädettävyys kun voi lehtipakat jättää pois. Parempaa kyytiä lienee luvassa, mutta se selviää vasta testaamalla.

 

 

mm.MBT, remmele ja red9design myy.

 

 

mbt08.jpg

Link to comment

Jos tuonne etupäähän laittaa pelkät coiloverit, niin onkohan iskarin/tolpan alapään kiinnitykseen tarkoitettu alatukivarren pultti riittävän vahva kantamaan etupään massat? Ja varsinkin jarrutettaessa kuormitus suurenee aikalailla!

Link to comment
Guest trantla360

no onhan nuo merkki coilit hyviä varmaan ,mut ehkä sittenkin jotkut halpis mallit vois laittaa tähän kuplaan eli tietoo kehiin mistä halvimmat saa... tai sitten täytyy laittaa -73seen sopivat madallus dropit vaihtoon -73 sopivaan säätökeulaan kun sitä voi säädellä maun mukaan!

Link to comment

Tappi on 12mm halkaisijaltaan, jos en pahasti väärin muista. Suurenna pyöristystä tapin juuressa ja suurenna laskennassa käytettävää kenttää niin saat kymmenen kertaa suuremmat tulokset ;) Jos lasket jollain 3D suunnittelu softalla (Solid tms.) niin sillä saa juuri sellaisen tuloksen kuin itse haluaa, testattu on, useamman kertaa :)

 

Kuormahan ei keulassa ole tuota 700 kg:aa suurempi, mutta pitää huomioida iskuista tulevat rasitukset, ja huomioida siihen kumiholkin vaimentava vaikutus. Lisäksi väitän että iskari aiheuttaa suuremmat voimat kuin jousi, joten iskunvaimenninkin pitää huomioida, ja mitä jäykempi iskari niin sitä suuremmat voimat. Liian monta muuttujaa jotta tuon voisi kotikonstein laskea luotettavasti, esim. iskarin kumiholkki saattaa pohjata, jolloin saattaa aiheutua pistemäinen kuormitus tapin päähän ja ziljoona muuta asiaa..

 

 

Edit: Niin ja siinähän ei ole siis kierrettä lainkaan rasituksen alaisessa osassa, joten ei haittaa vaikka sen kokoa ei muistaisikaan.

Link to comment

Jep, "kylmiltään" tein tuon testin, varmasti saa paremmat lukemat pyöristyksellä ja lyhyemmelle alueelle suunnatulla kuormalla.

 

CAD ohjelmalla tehty testit ovat käteviä joissain tapauksessa, mutta moni asia pitää tarkkaan huomioida, jos haluaa edes suuntaa antavia tuloksia, yleensä testattava kappale/kokoonpano oltava suht yksinkertainen.

 

 

Lienekkö saksassa TUV hyväksyttyjä nuo coiloverit. Itselläni on aikomus hankkia tuollaiset eteen hammastanko-ohjauksen seuraksi, en vielä tiedä että keltä näistä kolmesta otan.

Link to comment

Itselläkin suunnitteilla sama coilover ratkaisu mutta ajattelin tuolta http://www.rallyracefin.fi/ hankkia ja muuten kierretanko vaikuttaa riittävän akseliksi. Perimmäinen syy on se että keula on liian pehmeä dropeilla ja säätöakselilla, ja se korkeuden säädön mukavuus. Ja toinen hyvä syy on se että iskarit pohjaa jos on muita kyydissä (liikevara loppuu). Sitten noita jousivakioita olen pohdiskellut, KW:n alustasarja McPherson keulaan on 170 lbs/in joka vastaa 30kg/cm. Ehkä vähän pehmeämmät jouset olisi paremmat kevyempään pukkikeulaan..

Tässä pari kuvaa netistä:

post-3036-13888363342614_thumb.jpg

post-3036-13888363342964_thumb.jpg

post-3036-13888363343341_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

Tähän pieni ot mutta tilasin rallracefin.fi:stä coiloverit eteen, menee elokuuhun kun tilaus tulee suomeen mutta koko paketti 280€, jouset tulee olemaan 70mm halkaisialla ja Gazin säädettävät kynäiskarit. Kerron sitten miltä tuntuu ja näyttää kun ne on asennettu.

Link to comment
  • 1 month later...

No nyt on asennettu ja hyvinhän ne sinne menee, mitä nyt vanhan iskarin alakiinnityksen holkki oli jumissa mutta pienellä väkivallalla irtosi. Toistaiseksi vakio jousipakat kiinni, säätöakselin pultit irrotettuna eli liikkuu vapaasti. Vielä en jaksanut lähteä kokeilemaan kun on vielä muita keskeneräisiä juttuja mutta huomenna testiä. Jouset on jäykkyydeltään 1.78 kg / mm ja halkaisia on 67mm, näillä mennään toistaiseksi. Ainakin on korkeudensäätö helppoa.

post-3036-13888363571663_thumb.jpg

post-3036-13888363572047_thumb.jpg

post-3036-13888363572289_thumb.jpg

Link to comment

Pääseekö Danielilla etuakselissa alkuperäiset jousipakat (ja täten tukivarret) liikkumaan sivusuunnassa? Säätösakselin keskipultin hahlossahan on välystä ja näyttäis olevan alkuperäset kumiset rasvatiivisteet päissä. Käsittääkseni Airkewldin setissä tuo shimmataan napakaksi uretaanipuslilla, prikoin ja tuplamutterein.

Link to comment

Eihän tuosta hyvää saa mitenkään jos jousipakka ei ole keskeltä kiinni. Vaikka laittaisikin kierretangot ja säätäisi välykset pois, niin silti mikään ei kunnolla vastaanota sivuttaisvoimia. Jos olka-akseli on tiukattu akseliputkea vasten, niin ei siellä mitään laakerointia ole, eli se hankaa johonkin kohtaan johon sen ei kuuluisi hangata, ja silloin ei kyllä olka-akseli liiku niinkuin sen pitäisi. Jos tuosta haluaa kunnollisen tehdä "uivilla" jousipakoilla (tai kierretangoilla) niin vähintään se nyt vaatii jonkinlaisen päittäislaakeroinnin olka-akselin ja akseliputken pään väliin. Toinen vaihtoehto on askarrella keskelle jokin tukilaakerointi joka pitää jousipakat paikallaan sivusuunnassa mutta päästää jousen pyörimään vapaasti.

Link to comment

Jaa tuota en ollut ajatellut. Voishan semmoset uretaaniset sinne heittää, vaan on tullut kuultua monenmoista ristiriitaista kommenttia noista puslista.

No nyt kävin sitten koeajamassa ja mitään tavallisuudesta poikkeavaa en huomannut en sitten ajanut tarpeeksi kovaa. Laadukkaat iskarit nyt huomasi heti, kääntyy mutkiin tiukemmin ja tuntuu tosi mukavalta ajaa. Iskarit löysimmillään tuntuu aika samalta jäykkyyden suhteen kuin ennen ja jos ruuvaa kovaksi niin tuntuu jokaiset tienpinnan epätasaisuudet. Mutkissa ajo tuntuu paljon vakaammalta.

Link to comment
mitään tavallisuudesta poikkeavaa en huomannut en sitten ajanut tarpeeksi kovaa.

:D

 

Sehän on paljolti mahdollista että sulla ei ole siellä välystä, jolloin tuskin huomaakaan mitään ihmeellistä, mutta se ei silti tarkoita että se toimisi ihanteellisella tavalla. Jos olka-akseli nojaa akseliputkeen, niin se ei todennäköisesti liiku yhtä herkästi kuin jos siinä olisi laakerointi. Vastaavasti jos keskipalassa on pultti paikallaan, niin se voi hangata aukon reunaan ja taas se estää vapaan liikkumisen.

 

Uretaanipuslat varmaan parantaisi tilannetta, koska niissähän on uretaanipinta myös olka-akselia vasten päittäin, joka näin ollen toimisi laakerina.

Link to comment
"koska niissähän on uretaanipinta myös olka-akselia vasten päittäin" tarkoitat varmaan tukivarsia ?

Jep, toden totta. Niitähän mä juuri tarkoitin, kokoajan :)

 

x-pj:n ehdottama konsti tuntuisi kyllä järkevämmältä kuin laakereiden vaihto kokonaan uretaaneihin.

Link to comment

Rasvatiivisteet olisi aika helppo vaihtaa mutta laakerien korvaaminen puslilla tuntuu tyhmältä, eikö yleensä tehdä juuri päinvastoin. Sitten siihen keskipultin ympärille voisi laittaa jonkun puslan tai muunlaisen täytteen.

x-pj:n ehdottama konsti tuntuisi kyllä järkevämmältä kuin laakereiden vaihto kokonaan uretaaneihin.

Link to comment
Totta, Jos vain näkisi miten tämä kaveri on ratkaissut ton tuennan: http://www.boxergasse.com/html/stefan_p ... inger.html

 

Näyttäisi olevan kierretanko jousipakan tilalla.

 

Toinen vaihtoehto on askarrella keskelle jokin tukilaakerointi joka pitää jousipakat paikallaan sivusuunnassa mutta päästää jousen pyörimään vapaasti.

 

Olettaen, että keulassa on perinteiset säätöpalat, niin tuo on helposti toteutettu jättämällä josipakkaa kiristävän pultti paikalleen. Uran vaan tulee olla riittävän pitkä, että jousipakka pääsee kiertymään vapaasti. Jos hyvän tekee, niin vanhan pultin tilalle sorvaa uuden, joka on yhtä paksu kuin ura leveä. Silloin se estäisi päittäisliiketteen kunnolla. Alkuperäinen säätöpalan pultti taitaa olla jonkin verran ohuempi verrattuna uran leveyteen.

 

Mutta mutta..... kun tota systeemiä funtsii ja katselee noita kuvia, niin eikös tuossa vanhat jouset akselipukin sisällä toimi kallistuksenvakaajina. Eli pyrkivät pitämään tukivarret molemmin puolin samassa kulmassa. Mielestäni noiden koilovereiden oikea käyttö edellyttää kierretagolla tukivarsien kiristämisen etuakseliin. Kierretangon kireys ei kuitenkaan saa estää tukivarren vapaata liikkumista. Siksi tod. näk jossain noista linkeistä katselin, että kierretangon päässä mutterin ja tukivarren välissä oli laakeri.

Link to comment

Heip

Ongelmaa olen itsekin miettinyt lähinnä camberin säädön kannalta.Formula vee ajoneuvoissa on joissakin versioissa toisesta etujousipakasta tehty kallistuksenvainennin eli suora rauta läpi ja kiinnitys tukivarsiin. Tukivarran ja akseliputken väliin tulee sorvattu tai myös laakeroitu pusla, joka ottaa paineen itseensä. Linkin kuvassa on yksi versio. Alaputken puslien paksuutta lisäämällä saadaan camberia tietysti lisää. 20.8 vaan apparalle formula veitä tutkimaan. Valitettavasti viimeksi kun joltain auton omistajalta tuosta etuakselin rakenteesta kysyin, ei hän mitään tietänyt. Hän oli vain kuljettaja.

 

http://www.sracing.com/Store/FV_Stuff/S ... EARING.jpg

Link to comment
  • 2 months later...

No nostetaas taas aihetta, eli tilasin sitten kuitenkin red9designiltä läpitangot mittatilauksena kavennetulle etuakselille, loppujen lopuksi en säästänyt kovin paljoa jos olisin tilannut koko setin briteistä...

Aika hyvin ne oli mitoitettu ja sain aika helposti tukivarret tiukkaan etuakselia vasten ja uretaani"tiivisteillä" koko paketti tuntuu jämäkältä.

 

Pari milliä jouduin rälläköimään parien pulttien päistä että se päätykolikko pysyy paikallaan ja tiukasti uretaania vasten. Pyöränkulmia joudun vielä viilaamaan mutta muuten tuntuu aika hyvältä. Ja tosiaan läpitangoissa on kolo keskellä että koko systeemin saa lukittuna ihan samalla tavalla kun vakio tai säätöakselin kanssa.

 

Tangoista senverran että päädyissä joku laakerointi olisi parempi, mutta kun ei tee itse niin ei saa parempaa..

Kun tarpeeksi naputteli tukivarsia syvemmälle niin sai lukitusruuvit istumaan uriin ja sillä tavalla tukivarret liikkuu jouhevasti kun koko holkki pyörii eikä ruuvi hankaa urassa. Sitä en tajua miksei päädyissä voisi olla ainostaan kolo holkissa joka pyörii, semmoisenhan voisi sinne vaihtaa.

post-3036-13888363979875_thumb.jpg

post-3036-13888363980172_thumb.jpg

post-3036-13888363980426_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...