Jump to content

Nykimistä lämmettyä.


Guest oskuk

Recommended Posts

Posted

Pallokeulani on päässyt mystisestä kolinasta mystisesti

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/10570-pallokeula-kolisee-vedossa/

 

 

ja uskaltauduin koittamaan muutama päivä sitten maantieajoa. 20km takana, niin alkaa nykimään. Pieni ihmettelytauko ja päästään taas vähän matkaa. Ajattelin viisaana että jospa öljy ohentunut bensalla kaupunkipätkäajossa ja tinttasin reilusti öjyä koneeseen. Nän pääsin takaisin kotiin ok, mutta sen pidemmälle ei tuo auttanut, koskapa koitin äsken uutta keikkaa ja sama matka ja sama nykiminen.

Moottorin vuosimallista tai koosta ei ole harmainta aavistusta, mutta oletetaan että se on 1600kuutioinen pakun kone, ainakin tämä samanlaisesta pallokeulasta aikoinaan otettiin...

 

Mitäs kannattaisi äimistellä?

Posted

Voipi olla että sen öljyn voi unohtaa, mutta kolme moottoria jo tuossa kiinni leikkauttaneena ei se helppoa ole ;-)

Posted

mulla oli nykimistä vähän aikaa kunnes sammui lämmettyä, ja lähti käyntiin taas seuraavana päivänä. Sama toistui monta kertaa kunnes syyksi paljastui rikkinäinen jakajan pyörijä...

  • 4 weeks later...
Posted

Kuulin vinkin jotta "varmasti puola!"

Eipä tuo paljoa maksakaan koittaa sitä. Tulpat, jakajan kansi, pyörijä ja sytkäjohdothan tässä melko uudet ovatkin.

Posted

No niin, ostin puolan, katsoin asennon ja piuhat samalla lailla. Auto käyntiin, ei käy kovin hyvin, sammuu mielellään. Katsomaan konehuoneeseen, hmm, onkos tuo piuha joka tule kaasariin kiinni irronnut, se kiinni ja koittamaan, ei lupaa. Piuha irti ja koitamaan, ei lupaa. Katsomaan: virranjakajasta nousee sauhu. Ilmeisesti siis piuhat väärin. Mikä lie siellä paloi.

 

Miten tietää miten ne piuhat puolaan tulee?

Puolan kumpaankin napaan tulee siis kaksi piuhaa...

Posted
Puolan napaan "15" kytketään virtalukon ja kaasuttimen johdot haarautuu samasta. Napaan "1" tulee vain kärkien johto.

 

Tuossa esim. vuoden 1970 kaavio: http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... us_70b.jpg

 

Kävin jo heti katsomassa, nyt olevinaan plussassa akulta ja sama johto, siinä tosiaan kaksi haaraa, kaasarille, ja miinus jakajalle. Ei lupaa, mutta kärjissä oleva johto on sen verran kärsinyt,(eli siitä sauhu) etten ihmettele. Nyt kaksi ylimääräistä johtoa, jotka aijemmin puolassa kiinni: musta ja valko-vihreä. Saavat jäädä kytkemäti mihinkään?

Posted

Kaivelin autosta uudet katkojan kärjet esiin ja kävin ihmettelemässä konehuonetta, nyt on sytytys ollut hihnapyörän merkin mukaan n.10cm pielessä, myöhäisellä. Asensin uudet kärjet nelinkertaisen kopiopaperin raolle, kopparipaperi on tietääkseni n. 0,10mm paksua. Katsoin sätkäpaperilla mihin osui nyt. Täsmälleen merkkiin. No, kone ei edes lupaa. Nyt yleismittari esiin ja kas, tuosta vihreästä johdosta ei tule puolale virtaa, mutta se ylimääräinen musta, siitä tulee, tirvaisin siis sen kiinni puolan plussaan.

Laakista käymään. Vastasi kylmänä huonosti kaasuun, muta lämmettyä hieman paremmin ja tyhjäkäynti ok. Ajoin pienen lenkin ja tasaisella 80 vauhdilla nyk nyk, mutta vain kevyesti. Pitää tehdä pidempi lenkki jotta nään paheneeko nykiminen kuumuessa. Jospa pitäisi säätää vähän myöhemmälle, nythän en sätänyt ajoitusta, vaihdoin vain kärjet.

  • 2 months later...
Posted

Keli viileni syksyä kohden, joten ei selvinnyt päästiinkö vaivasta. Keväällä taas...

  • 5 months later...
Guest oskuk
Posted
Keli viileni syksyä kohden, joten ei selvinnyt päästiinkö vaivasta. Keväällä taas...

 

 

Nykii. Tänään mukavan lämmintä ja se n 20km lenkki on liikaa, nykii niin pirusti.

Posted

Mulla loppui nykiminen, kun vaihdoin tulpat ja tulpan johdot. Yksi tulpista oli todella löysästi kiinni.

Tulpan johtoina häiriösuojatut, paikallaan olleet eivät olleet.

Guest oskuk
Posted
ootkos säätänyt venat milloin viimeksi?

 

Ne on säädetty kesällä 2009, kun kone koneistamolla kasattiin. Eli ehkä 500km sitten.

 

Siinä olisi taas taito, jonka voisi joskus harjoitella kyllä.

Posted
ootkos säätänyt venat milloin viimeksi?

 

Ne on säädetty kesällä 2009, kun kone koneistamolla kasattiin. Eli ehkä 500km sitten.

 

Siinä olisi taas taito, jonka voisi joskus harjoitella kyllä.

 

Ei tarvitse taitoa ja noin 10€ rakotulkin avuksi. Kaverista hommassa on apua mutta pystyy kyllä tekemään vallan mainiosti yksinkin.

Guest Jussinbussi
Posted

Mielestäni moottori käy laihalla. Tarkista mahdolliset ilmavuodot. Varsinkin jos jo "kolme moottoria leikannut kiinni" ;)

Guest oskuk
Posted
Mielestäni moottori käy laihalla. Tarkista mahdolliset ilmavuodot. Varsinkin jos jo "kolme moottoria leikannut kiinni" ;)

 

No, näemmä kaasarin takana oikealla imusarjan kumitiiviste, jossa kaksi klemmaria, se liitos vuotaa. En saanut kumia pyörimään, en levitettyä, en liikutettua, avasin klemmarit ja väänsin takaisin kiinni, ja: vuotaa edelleen. Tämä siis kylmänä. Oireet kuitenkin alkavat vasta myöhemmin...

Posted
Mielestäni moottori käy laihalla. Tarkista mahdolliset ilmavuodot. Varsinkin jos jo "kolme moottoria leikannut kiinni" ;)

 

No, näemmä kaasarin takana oikealla imusarjan kumitiiviste, jossa kaksi klemmaria, se liitos vuotaa. En saanut kumia pyörimään, en levitettyä, en liikutettua, avasin klemmarit ja väänsin takaisin kiinni, ja: vuotaa edelleen. Tämä siis kylmänä. Oireet kuitenkin alkavat vasta myöhemmin...

 

Vaihda se tiiviste uuteen ja samalla kun sen vaihdat niin tee sama toisellepuolelle.

Väliaikaiskorjauksena voit kietoa sen koko liitoskohdan vulkanoivalla teipillä ympäri ja koettaa että johtuuko vika siittä.

Guest oskuk
Posted
Mielestäni moottori käy laihalla. Tarkista mahdolliset ilmavuodot. Varsinkin jos jo "kolme moottoria leikannut kiinni" ;)

 

No, näemmä kaasarin takana oikealla imusarjan kumitiiviste, jossa kaksi klemmaria, se liitos vuotaa. En saanut kumia pyörimään, en levitettyä, en liikutettua, avasin klemmarit ja väänsin takaisin kiinni, ja: vuotaa edelleen. Tämä siis kylmänä. Oireet kuitenkin alkavat vasta myöhemmin...

 

Vaihda se tiiviste uuteen ja samalla kun sen vaihdat niin tee sama toisellepuolelle.

Väliaikaiskorjauksena voit kietoa sen koko liitoskohdan vulkanoivalla teipillä ympäri ja koettaa että johtuuko vika siittä.

 

Hmm, onkos tuo kumi ihan Motonetkamaa? Mikä tuon nimi lie? Kuinkas leveä rako siinä on -sen ilmeisesti siitä mahtuu, ainakin teoriassa vaihtamaan? Sormet ei hirveän hyvin siihen ulotu.

Posted

No, näemmä kaasarin takana oikealla imusarjan kumitiiviste, jossa kaksi klemmaria, se liitos vuotaa. En saanut kumia pyörimään, en levitettyä, en liikutettua, avasin klemmarit ja väänsin takaisin kiinni, ja: vuotaa edelleen. Tämä siis kylmänä. Oireet kuitenkin alkavat vasta myöhemmin...

 

Vaihda se tiiviste uuteen ja samalla kun sen vaihdat niin tee sama toisellepuolelle.

Väliaikaiskorjauksena voit kietoa sen koko liitoskohdan vulkanoivalla teipillä ympäri ja koettaa että johtuuko vika siittä.

 

Hmm, onkos tuo kumi ihan Motonetkamaa? Mikä tuon nimi lie? Kuinkas leveä rako siinä on -sen ilmeisesti siitä mahtuu, ainakin teoriassa vaihtamaan? Sormet ei hirveän hyvin siihen ulotu.

 

Jos nyt oikein olen ymmärtänyt mitä tarkoitat niin kyseessä on imusarjan ja pässinsarvien väliset kumit eli toisesta päästä suurempi kuin toisesta. En lähtisi kyselemään motonetistä mutta saattaa niitä sieltäkin löytyä. Ja imusarja menee pässinsarven sisään eli ei saa vaihdettua ilman pässinsarven irrotusta ainakin toiselta puolelta.

 

Eli pässinsarvi on se imusarjan osa mikä tulee kanteen kiinni.

 

Niin ja siis nämä on sillä olettamuksella että sulla on ykköstyypin kone pystyssä olevalla puhallinkopalla (kuten kuplassa) eikä pannukakku kone.

Posted

Niin turhahan se on varttitunnin ja vitosen remonttia tehdä, mieluummin seisottaa autoa koko kesän ja valittaa terassilla kuinka paskoja ne vanhat romut on.

Guest oskuk
Posted
Niin turhahan se on varttitunnin ja vitosen remonttia tehdä, mieluummin seisottaa autoa koko kesän ja valittaa terassilla kuinka paskoja ne vanhat romut on.

 

 

Siitä vaan, minä ajan nykivällä pelillä sillä aikaa ;-)

Posted
Niin turhahan se on varttitunnin ja vitosen remonttia tehdä, mieluummin seisottaa autoa koko kesän ja valittaa terassilla kuinka paskoja ne vanhat romut on.

 

 

Siitä vaan, minä ajan nykivällä pelillä sillä aikaa ;-)

Niin, ja sulatat sit senkin mosan.

Guest oskuk
Posted
Niin turhahan se on varttitunnin ja vitosen remonttia tehdä, mieluummin seisottaa autoa koko kesän ja valittaa terassilla kuinka paskoja ne vanhat romut on.

 

 

Siitä vaan, minä ajan nykivällä pelillä sillä aikaa ;-)

 

Niin, ja sulatat sit senkin mosan.

 

Eli terassilla valittaminen olikin suositeltavaa? ;-)

 

Se siis kuumenee siinä ohivuodossa? Aika yleinen vika jos joka motissa oli samaa...

 

Naisystäväkään ei kuulemma osaa tuota korjata, joten jää ammattimaiselle laittajalle tuokin.

Posted

Jep, nyt sä oot asian ytimessä. Etsi joku jolla volkkariremontit on hallussa, se on osaavalle helppo homma. Ja hoida se venttiilien tarkistus/säätö samalla.

Posted

Hommaa osat ja soita vaikka tonne:http://www.nordbling.fi/index.html Sieltä joko asennusapu tai tieto mistä sitä saa. Jostain sain päähäni että oot Salosta, tuo ainakin niillä nurkilla. Löytyy myös palstalta nimimerkillä NordBling

Guest Jussinbussi
Posted

Jos tietotaito, halu ja motivaatio on tuota tasoa niin eikö kannattaisi ajella hieman uudemmalla autolla?

Guest oskuk
Posted
Jos tietotaito, halu ja motivaatio on tuota tasoa niin eikö kannattaisi ajella hieman uudemmalla autolla?

 

Ei rahallisesti, tuolla on ajettu 90-luvun alusta ja arvo senkun nousee. Mikä olisi ollut parempi hankinta?

 

Tuohan ei siis ole mikään nysväys und torillanäyttöauto, vaan kulkuväline ja varasto. Se, että se sattui tulemaan kulttimuotiin ei kai ole minun vikani.

Ehkä tosiaan ei pitäisi kysellä vinkkejä vioista jos ei osaa korjata -vain se joka osaa ja tietää, sille kuuluu kyselyn jalo lupa -mitä se ei toki edes tarvitse ;-D

 

Tosin ei ole ensimmäinen kerta kun on volkkarivihamielisyyttä ilmassa: ainoa autoni jota on heitetty kivellä.

Posted

Höpöhöpö, ei tässä mitään vihamielisyyttä ole. Hyvähän se on jos neuvoja älyää kysyä. Mutta hyvä on myös älytä omien taitojensa sen hetkiset rajat. Jos on hommasta pihalla, niin ei sitä kannata tuurilla mennä tolskaamaan. Antaa semmosen tehdä keltä se homma käy.

Posted
Jos tietotaito, halu ja motivaatio on tuota tasoa niin eikö kannattaisi ajella hieman uudemmalla autolla?

 

Ei rahallisesti, tuolla on ajettu 90-luvun alusta ja arvo senkun nousee. Mikä olisi ollut parempi hankinta?

 

Tuohan ei siis ole mikään nysväys und torillanäyttöauto, vaan kulkuväline ja varasto. Se, että se sattui tulemaan kulttimuotiin ei kai ole minun vikani.

Ehkä tosiaan ei pitäisi kysellä vinkkejä vioista jos ei osaa korjata -vain se joka osaa ja tietää, sille kuuluu kyselyn jalo lupa -mitä se ei toki edes tarvitse ;-D

 

Tosin ei ole ensimmäinen kerta kun on volkkarivihamielisyyttä ilmassa: ainoa autoni jota on heitetty kivellä.

 

Kun näköjään innostus hommaan on tällä tasolla niin voit käyttää mun tuolla viime sivulla mainitsemaan väliaikais korjauskeinoa. Eli siis menet paikalliseen sähköliikkeeseen (tai muuhun teknisen alan monikauppaan) ja ostat itsestään vulkanoituvaa teippiä ja kiedot sitä tiukasti siihen kumimokkulan ympärille tiiviisti. Ja sitten muistat että mikään ei ole pysyvämpää kun väliaikainen.

Guest oskuk
Posted

Tosin ei ole ensimmäinen kerta kun on volkkarivihamielisyyttä ilmassa: ainoa autoni jota on heitetty kivellä.

 

Kun näköjään innostus hommaan on tällä tasolla niin voit käyttää mun tuolla viime sivulla mainitsemaan väliaikaiskorjauskeinoa. Eli siis menet paikalliseen sähköliikkeeseen (tai muuhun teknisen alan monikauppaan) ja ostat itsestään vulkanoituvaa teippiä ja kiedot sitä tiukasti siihen kumimokkulan ympärille tiiviisti. Ja sitten muistat että mikään ei ole pysyvämpää kun väliaikainen.

 

Juu. Kyllä tuon vuodon yhteys oireisiin selvitetään ensimmäisenä. Ihmettelen vain kaiken helppoutta, tuohonkin tulee menemään aika ähellys, vaatihan se kuitenkin melkoista sorminäppäryyttä, tuossa tilassa, helpoin vaihe on poistaa ensin kaikki likainen öljy. Se maininta 5 minuutista täytyy muistaa ja kellottaa homman todellinen kesto. Aikoinaan meni 10 tuntia kuplan äänenvaimentimen vaihtoon, sekin lienee teille niitä 2min. hommia. Ainakin nyt on helppoa, kun ostan kaupallisena palveluna tuon tivisteen vaihdon, vaatia laskutusta 5min mukaan -koska mehän tiedämme mitä siihen menee virallisesti ;-D

Guest Jartsa
Posted

No aikaa menee mitä menee...

 

Ite vaihoin just nuo holkit viikonloppuna ensimmäistä kertaa, aikaa meni jokunen tunti, mutta onnistui kuitenkin.

Guest oskuk
Posted
Höpöhöpö, ei tässä mitään vihamielisyyttä ole. Hyvähän se on jos neuvoja älyää kysyä. Mutta hyvä on myös älytä omien taitojensa sen hetkiset rajat. Jos on hommasta pihalla, niin ei sitä kannata tuurilla mennä tolskaamaan. Antaa semmosen tehdä keltä se homma käy.

 

Nimenomaan. Näinhän se on.

Guest oskuk
Posted
No aikaa menee mitä menee...

 

Ite vaihoin just nuo holkit viikonloppuna ensimmäistä kertaa, aikaa meni jokunen tunti, mutta onnistui kuitenkin.

 

Tutkin konehuonetta vielä uudemman kerran, nuo käyrät ovat siis kahdella pultillalla yulppien vieressä kannessa kiinni, ja harmillisesti oikea puoli on paljon ahtaampi pakussa kuin vasen, onhan siinä ilmansuotimen kiinnike vähän tiellä. Minun tuurillani vuoto siirtyy sinne kanteen aukaisun jälkeen. Jollen siis saa kumpakaan pulttia poikki ;-)

Guest oskuk
Posted
Oma junis alkoi viime kesänä nykimään lämmettyä kun yksi tulpanjohto oli murtunut. Kylmänä toimi aivan normaalisti.

Se on ainakin helppo itsekin tarkistaa/korjata.

 

Juu, tulpat, jakajan kansi, kärjet, pyörijä ja sytkäjohdot ja puola on vaihdettu jo.

Posted

Hommaa molemmat kumit ja neljä klemmaria pässinsarvien liitoksiin, sekä imusarjan tiivisteet kansiin. Ota alkukäyrät irti,vaihdat sinne uuden kumit ja tiivisteet. Siinä kyllä joutuu pikkusen väkivaltaa käyttämään, että pässinsarven saa pois välistä. Mutta jos viitsii irroitella imusarjan esilämmityksen pakoputkesta ja imusarjan lohkosta, niin lähtee helpommin, saa kyllä ilmankin, ei ihan kauhee homma vasta-alkajallekaan, veikkaisin että reilussa tunnissa selviät, niin ompahan tiivis imupuoli.

Guest oskuk
Posted
Hommaa molemmat kumit ja neljä klemmaria pässinsarvien liitoksiin, sekä imusarjan tiivisteet kansiin. Ota alkukäyrät irti,vaihdat sinne uuden kumit ja tiivisteet. Siinä kyllä joutuu pikkusen väkivaltaa käyttämään, että pässinsarven saa pois välistä. Mutta jos viitsii irroitella imusarjan esilämmityksen pakoputkesta ja imusarjan lohkosta, niin lähtee helpommin, saa kyllä ilmankin, ei ihan kauhee homma vasta-alkajallekaan, veikkaisin että reilussa tunnissa selviät, niin ompahan tiivis imupuoli.

 

Juu, nyt on tuota vulkanoituvaa teippiä ahettuna Motonetistä ja tilauskin tehty aamusella Aircoolediin, tosin sitä laskua ei sieltä vaan kuulu...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...