-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Antaa paskanjauhannan jatkua täällä "tietäjien" parissa, tarinan kertominen jatkuu englanninkielisellä foorumille, joten suurin osa amiksista ei ymmärrä enään :D Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Puhu vaan omista moottorivaurioista :D Antaa tietäjien kertoa paremmin valitsemistani osista, sitä odotellessa... :D Minä odotan ainoastaan moottorivauriota, niin suurella antaumuksella on tätä moottoria virtuaalirakennettu jopa "ulkomailla". Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Mieluummin subarunkin kone kuin swingivaihteistoon liitetty jettan kaasarikone :D Eiköhän alex tule järkiinsä ja laittaa vaikkapa subarun koneen eikä tollasta aatun aikaista ilmajäähyä LOL! Tällä foorumilla näkee harvoin postausta, josta paistaa kateus yhtä pahasti lävitse. Quote
Pepe Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Foorumin käytöstä: kirjoita vastaukset yhteen viestiin, kolme perättäistä viestiä ei ole tarpeen. tarinan kertominen siirtyy englanninkieliselle foorumille, joten suurin osa amiksista ei ymmärrä enään :D Ok eli laitetaanpa sitten lukkoon? Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Jos asiallisen jutun sijasta pelkkää amistason apinoimista jatkossa, niin siitä vaan... :) Quote
Guest Mika Raussi Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 No aika pienet apinoinnit sentään. Mie mielellään lukisin ja kattelisin kuvia tästä projektista jatkossakin. Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 No, maailmaan mahtuu mielipiteitä, tässä rojektissa kaikki vaan on tarkasti harkittua, joidenkin on vain vaikea ymmärtää (onhan se amiksenkin pääsykoekin joillekin vaikea). Arvaamisen varaan ei ole mitään jätetty, mutta kyllähän jotain aina menee joskus rikki. Quote
ARTO Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Tää on ihan mielenkiintoinen projekti ja siihen on valittu varsin eksoottisia ( lue= kalliita ) osia. Tavoitteena ymmärtääkseni sekä tehokas että kestävä vapari. Kalliimmallakin vois tehdä, esim valkkaamalla enemmän Pauterin osia, mutta entä katukelpoisuus jäähdytyksen kantilta katsoen. Oma valinta luotettavaksi ja tehokkaaksi olis oxyboxer ja kansiksi JPM tuotteet ja sekaan sopivasti eri tuotteita, mutta ilman laippa-akseleita ja nicasilalumiinia. Hintakin jää huomattavasti edullisemmaksi. Perusteluina hyvin jäähtyvät kannet, vahva lohko joka tunnetusti vahvin vw-valmisteinen bokserilohko. Kiihdyttelykäyttö jäis kuitenkin hyvin vähäiseksi ja vauhtiksen saa pysymään paikallaan ilman laippoja jos ei tule slicksejä alle. Jatkakaa...:) Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 (edited) Tää on ihan mielenkiintoinen projekti ja siihen on valittu varsin eksoottisia ( lue= kalliita ) osia. Tavoitteena ymmärtääkseni sekä tehokas että kestävä vapari.Kalliimmallakin vois tehdä, esim valkkaamalla enemmän Pauterin osia, mutta entä katukelpoisuus jäähdytyksen kantilta katsoen.Oma valinta luotettavaksi ja tehokkaaksi olis oxyboxer ja kansiksi JPM tuotteet ja sekaan sopivasti eri tuotteita, mutta ilman laippa-akseleita ja nicasilalumiinia. Hintakin jää huomattavasti edullisemmaksi. Perusteluina hyvin jäähtyvät kannet, vahva lohko joka tunnetusti vahvin vw-valmisteinen bokserilohko. Kiihdyttelykäyttö jäis kuitenkin hyvin vähäiseksi ja vauhtiksen saa pysymään paikallaan ilman laippoja jos ei tule slicksejä alle.Jatkakaa...:) Edited March 1, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Juu. Turbokoneissakin yli 230hv lukemilla 8-tappisia käytössä ja monilla pysyy paikallaan. Ongelma ( suurin ) on erittäin agressiivinen lähtö paikaltaan jolloin ~+5000r/min pyörivä kampura/vauhtis kytkimineen tarrautetaan kiinni ja pakotetaan vaihteistopuoli liikkeeseen mukaan. Esim ahnendorpilla on noin 70 euron hintaiset pultit wasseriin/typenelkkuun jotka sovitetaan vauhtikseen ja noilla 5-pulttiseen naitatukseen tulee varsin vahva naimaliitos. Myös jatkuva rata-ajo terävinen ylös-/alasvaihtoineen panee parituksen koville, mutta toisilla on raaempi/pehmeämpi käsittely autolle. Isolaippa on hyvä/varma ja monissa nykyautojen kampiakseleissa onkin vauhtis onkin kiinni tälläisellä etäämmälle keskipisteestä laitetuilla pulteilla. Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 (edited) Juu.Turbokoneissakin yli 230hv lukemilla 8-tappisia käytössä ja monilla pysyy paikallaan.Ongelma ( suurin ) on erittäin agressiivinen lähtö paikaltaan jolloin ~+5000r/min pyörivä kampura/vauhtis kytkimineen tarrautetaan kiinni ja pakotetaan vaihteistopuoli liikkeeseen mukaan.Esim ahnendorpilla on noin 70 euron hintaiset pultit wasseriin/typenelkkuun jotka sovitetaan vauhtikseen ja noilla 5-pulttiseen naitatukseen tulee varsin vahva naimaliitos.Myös jatkuva rata-ajo terävinen ylös-/alasvaihtoineen panee parituksen koville, mutta toisilla on raaempi/pehmeämpi käsittely autolle.Isolaippa on hyvä/varma ja monissa nykyautojen kampiakseleissa onkin vauhtis onkin kiinni tälläisellä etäämmälle keskipisteestä laitetuilla pulteilla. Edited March 1, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Hyvä valintahan toi laippajuttu on, toi päittäislaakerointi keskipukkiin on mulle vieraampi juttu vw-bokserissa eli en osaa sanoa miten kestää esim 50000km ajot. Koneen osista ja tavoitteista päätellen tällä sitten ajetaan runsaasti kesäaikaan ja koneen kestävyys ja maantiellä viileänä pysyminen tärkeää. Quote
Ketsa Posted July 29, 2012 Posted July 29, 2012 Onko sulla Alex laskelmia tuosta kasitappinen vastaan t-4/wasse kiinnitys, vai onko mielipiteesi pelkkä mutu? Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Lähinnä tein lujuuslaskelmia solidworksilla ja sain suuremmat tulokset 5 x M12 pultilla kuin kahdeksalla 8mm tapilla. Tietenkään tämä ei välttämättä ole absoluuttinen totuus. Quote
-Alex- Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 Päädyttiin tekemään takimmaiseen pukkiin lohkon valmistajan ehdotuksesta, sillätapaa koneistus on helpompi. Hyvä valintahan toi laippajuttu on, toi päittäislaakerointi keskipukkiin on mulle vieraampi juttu vw-bokserissa eli en osaa sanoa miten kestää esim 50000km ajot. Koneen osista ja tavoitteista päätellen tällä sitten ajetaan runsaasti kesäaikaan ja koneen kestävyys ja maantiellä viileänä pysyminen tärkeää. Jep, olihan tuo caterhamia ylistävä skottilainen siskonmieskin positiivisesti yllättynyt projektista. Toki sillä on vain 540kg painava 135hv "perusmopo" eikä 506kg/263hv R500 versio :D Quote
Guest Posted July 30, 2012 Posted July 30, 2012 Projektin moottori on kyllä mielenkiintoinen, muuhun autoon ottamatta mitään kantaa. Jonkin verran kiinnostaa, miten toimii sitten kun on valmis. Missään en löytänyt mainintaa, että tähän olisi tulossa kuivasumppuvoitelu. Voiko tuollaista rankkaan rata- ajoon tarkoitettua moottoria tehdä muuten? Lisäöljypohjat sun muut toimii varmasti kiihdytysautoissa, mutta tässä tapauksessa oon aika varma että kuivasumpusta olisi pelkkää hyötyä. Quote
-Alex- Posted July 30, 2012 Author Posted July 30, 2012 (edited) Kuivasumppu "kuuluisi" periaatteessa tälläiseen autoon, jos mutka-ajoa harrastaa enemmän kuin stripillä käyntiä. Keulalle tulee isohko 490x136x40 setrab slimline, joten kuivasumppu samaan yhteyteen sopisi ihan hyvin. Pitää tutkia asiaa vielä. Edited March 1, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted July 30, 2012 Posted July 30, 2012 Tartteeko tää kone ollenkaan megaisoa lisäöljyjäähdytintä jos hyvin jäähtyvät nicasilit ja kansiksi jotkut markkinoiden runsaimmat jäähdytyspinta-alat omaavat kannet?!? Märällä öljypohjalla hukataan tän koneen potenttiaalista 10-20hv huipputehoa?! Quote
-Puide- Posted July 31, 2012 Posted July 31, 2012 Märällä öljypohjalla hukataan tän koneen potenttiaalista 10-20hv huipputehoa?! Mä kun en nästä mittää vielä tiedä niin mihis tämä teho hävikki perustuu? Vai onko ihan huudatusta tämä? =) Onnea projektille, hienoa että viitsit kertoa tälläsestä projektista täälä! =) -Puide- Quote
HSuomi Posted July 31, 2012 Posted July 31, 2012 Käsittääkseni kun kampura pyörii öljyn seassa ni se öljy vähän jarruttaa menoa. Sumpulla taas saa pyöriä ilmassa. Tai jotain sinne päin. Quote
jrasi Posted July 31, 2012 Posted July 31, 2012 No ei se kampura märkäsumpussakaan öljyn seassa pyöri... Quote
HSuomi Posted July 31, 2012 Posted July 31, 2012 Ei toki, mutta sitä ölöjyä on siellä kampikammiossa loiskumassa. Sitä en kyllä usko että se 20hp jarruttaa... Quote
-Alex- Posted July 31, 2012 Author Posted July 31, 2012 (edited) ss Edited March 1, 2014 by -Alex- Quote
Roope Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Mihinkä se ilma jatkaa tosta kun on mennyt jäähdyttimen läpi? Toivottavasti ei auton alle koska silloin on lentävä kupla. ainoa järkevä olisi nostaa hiukan ylös päin ja ohjata ilma etuluukusta ulos tai sitten etulokareiden taakse aukot. Minkälainen venttiilikoneisto tähän on tulossa, ihan vaan mielenkiinnosta kun itse olen sen heikoksi paikaksi todennut? Quote
ARTO Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Kansivalinta varmaan Alexilla auki ja tuskin laatuosilla kasattu kone poikii yläkerrastakaan 7000-7500r/min kiekoilla mihin oletan revlimiterin asettuvan. Varmaankin sopivassa suhteessa alumiinia ja titaania edestakaisin liikkuvissa venakoneisto-osissa eli massa jotenkin myös hallussa ja ohkasin varsinnn?!? Quote
-Alex- Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 (edited) Titaaniapa hyvinkin JPM osilla..ja kuivasumppu kenties Pieperin pumpulla. Edited March 3, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Kuivaksi vaan, sopii hyvin tähän konekompinaatioon:) Quote
-Alex- Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 Mahtuuko pieperin pumpun kanssa 145mm hihnapyörä, vai pitääkö olla pienempi? Vakiokokoinen tuskin mahtuu. Quote
mite^ Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Antaa paskanjauhannan jatkua täällä "tietäjien" parissa, tarinan kertominen jatkuu englanninkielisellä foorumille, joten suurin osa amiksista ei ymmärrä enään :D Hirveän hyvä englannissa en ole ja amikseltakin luultavasti näytän kun kuljen racing lippalakki päässä ajaen ähtäri kuplalla ja kolmivärisellä hiacella. Ja vaikka on mulla kahdesta jokkismoottorista päässyt vauhtipyörä löysään 4 tapilla oman virheen takia niin silti mielestäni kysymykseni pienistä öljyurista oli iha asiallinen? ps. en ottanu herneitä Mutta mun mielestä nuo urat on vähän pikkuruiset kun vertaa esim vakioon. Kiinakampiin näitä uria on suurennettu kun niissähän on lähinnä vain reikä. Quote
-Alex- Posted August 1, 2012 Author Posted August 1, 2012 Saat anteeksi Mite :) En usko että akseliin kannattaa tehdä öljyuria, sillä lähes kaikissa T4 sisähalkaisijalla olevissa laakereissa on ura sisäpuolella. Yks yleinen laakerityyppi on BMW:n laakeri, jossa sis.halkaisija T4, ulkohalkaisija T1 ja leveys T1. Scatin uusissa billet akseleissa on parannettu kk laakereiden voitelua korkeilla kierroksilla. Ainoastaan 8-tappisissa scat akseleissa urat rk kauloilla enään. Tuon tapaiset laakerit tulee, ovat tosiaan kotosin jostain BMW:n koneesta. Kuvassa sovitettu myös udo beckerin toimesta päittäivälyslaakerit. Quote
PZQ Posted August 1, 2012 Posted August 1, 2012 Hienoja kilkkeitä! Vink : Porcshe flekti must have, aito ei kinukki ;-) Hihnapyörät tietysti serpentiini malli 1:1 välityksellä 120mm. -Pete- Quote
Guest Posted August 2, 2012 Posted August 2, 2012 (edited) -Alex- said: O Edited April 7 by tomi seppälä Quote
-Alex- Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 (edited) Vakiotyyppisen öljynjäähdyttimen tilalle tulee eteen isompi kenno termostaatin kera. Edited March 3, 2014 by -Alex- Quote
-Alex- Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 (edited) Koska 4" porauksella lohkon öljynjäähdyttimen kanavat ei ole enää käytössä, Edited March 1, 2014 by -Alex- Quote
-Alex- Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 (edited) Edited March 1, 2014 by -Alex- Quote
PZQ Posted August 4, 2012 Posted August 4, 2012 Jos pinkka kunnossa, niin miksi ei.... Btw. Tilasitko keulan suoraan valloista Mendeolalta? Minkä rahti firman kautta? -Pete- Quote
-Alex- Posted August 4, 2012 Author Posted August 4, 2012 (edited) - Edited March 3, 2014 by -Alex- Quote
ARTO Posted August 4, 2012 Posted August 4, 2012 Voimakkaat turbokoneet isoine vääntöineen haastavampia voimansiirrolle kuin tasaisemmin vääntöä kasvattavat vaparit ja silti jäädään väännöissä jälkeen. Eikös tämän kuplan ajoista ollut varsin marginaalinen osa kiihdyttelyä eli lähinnä kadulla/maantiellä? Unohdaa noi Bergit ym, laita kerralla joku G50 loota ( 901 johdanneiset kuitenkin poljet rikki ja 915 ei kelpaa vaikka kestäiskin vaprikoneen perässä, mutta edelleen "hidas" vaihtaa ), kestää vaikka tän pannun turbottamisen myöhemmin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.