Jump to content

Jussinbussiin uusi moottori.


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Guest Jussinbussi

Ihan perus 2 öp 8mm pinnoilla. Kyllä se uuteen taitaa mennä. Ihmetyttää vaan mistä ihmiset tekee koneensa. Kaikki käyttää uusia lohkoja? Tiedän uuden hinnan ja käytetty pitäisi mielestäni koneistuksien jälkeen olla halvempi.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Ei se 250 ole paha. Ajatus laittaa orkkis bensapumppu mitä ei arton lohkoon olisi kait saanut.

Lohkot ollu säröillä/keskipukista retkahtaneita.

 

Edit. Nyt taidetaan olla jo numerossa 8.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 1 month later...
Guest Jussinbussi

Saa nyt nähdä josko tästä jotain syntyis kevään korvalla. Raportoidaan sitten tarkemmin. Toivotaan nyt ettei mene toista kesää tallissa ilman konetta. Tai en mä mitään toivo. Toivo on heitetty. ;)

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Jussinbussi

Eipä paljo auttanut. Onnistuin sitten tuhoamaan kierteet öp anturin reiästä...

Autoon tulee vdo:n öljylämpömittari jonka mukana tuli y-haara mikä kierretään öp anturin reikään.

No tämä paikalleen ja ihmettelin kun ei oikein kiristy. Pala ulos ja kierteet mukana ympärillä...

 

No nyt on sitten reikä semmonen että tavalliselle öp anturille ei mitään toivoa. Tämän y-haaran saisi kiinni, jenkaa kun jäi sinne syvälle sen verran että tuntuis purevan. Nyt sitten mietinnässä että mikä sihen voisi olla kaikista KOVIN mahdollinen liima. Tätä kun ei tarvitse välttämättä koskaan irrottaa.

 

Tässä tapauksessahan tämä on ihan normaalia koska moottori on kirottu, mutta voisiko olla jopa niin että tässä VDO:n laatukamppeessa (100e!!!) ei ollutkaan "ihan" sama kierre joka sitten tappoi lohkon?

 

Tämä nyt ei edes enää vituta koska tiesin tämän. Koitetaan tätä nyt sitten jollain liimalla ja jos ei pysy niin autosta saa jättää järkeviä tarjouksia. Mukini on täyttynyt.

 

Jussi

Link to comment

Koska vdo-anturi on niin iso möykky,(tärveltyyn reikään) kannattaa laittaa esim. banjopultti & pätkä letkua ja tukea anturi johonkin muualle.

Tiivisteliimaksi Loctite 577.

 

-Pete-

 

edit. Ensimmäinen tarjous kirotusta sonderista 6k€

Link to comment

Tein uuden kierteen laittamalla palan kangasta tulpaksi reiän pohjalle. Kierretappiin uriin vaseliiniä (lastut tarttuu kiinni). Pienellä paineilma poralla kierre ja jousikoukulla kankaanpala pois reiästä. Ei varmasti mennyt lastuja koneeseen.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Koitetaan nyt ensin liimaamalla. Siellä on ehjää kierrettä ehkä pari kierrosta jäljellä. Tähän se vdo osa tuntuu purevan ihan hyvin ja tukevasti. Katotaan nyt sitten mihin se riittää.

 

Eikä tässä joku metalli lastu koneessa enää juurikaan haittaa. ;)

Link to comment
Guest Jussinbussi

No juu. Tämä päättyi sitten tähän. Olen onnistunut saamaan sen niin hyväksi että lohko on haljennut.

 

Jos joku tämän auton haluaa niin tarjouksia saa jättää vaikka yyveellä.

 

Lyhyesti.

 

Auto täysin läpikäyty.

Kaikki tekniikka uutta tai kunnostettua.

Moottoria vaille valmis vaikka kiinan muurille.

Hyvin kaunis ja edustava auto.

 

Tarjoukset saisi mieluusti olla 5 numeroisia. Autoon on mennyt rahaa helposti 15 - 20 ke.

 

Jussi

Link to comment
Guest Jussinbussi

Y -haara liimattu loctiten 542 hydrauliikka liimalla. Kyllä se siihen tuntu istuvan ja se halkeamakin täytty aineesta joten kait tässä jouku sauma on.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Nokan sisäänajo huudatettu. Ei vuotoja. Käytin varoiks vielä tallissa että olisi nähnyt lattialta tipat. Tyhjäkäynti suuttimeksi tuli 10 isompi eli 65 ja pääsuuttimena 150.

Moottori käy todella nätisti, vastaa kaasuun hienosti ja tippuu tyhjäkäynnille. Ei röpötä tasakaasulla eikä niin millään alueella.

 

Ainoa ihmetys on moottorin lämpötila joka tän 15 minuutin huudatuksen jälkeen oli vain 72 astetta. Tämän mittasin ihan kinkkumittarilla joka pitää paikkaansa. VDO:n mittari näytti 60 astetta.. eli ei vissiin ihan laatukampe kuitenkaan. Täytyy tarkastaa mitä näyttää kun ajaa moottorin oikeasti kuumaksi.

 

Oliko sitten liian vähän kierroksia vai pääsikö moottori muuten vaan liian helpolla. Lämpötila siinä ovella oli joku +5 astetta. Tuohon 25 astetta lisää kesällä ja moottori työntämään autoa niin eiköhän siellä ne tutut +110 astetta taas löydy.

 

Huomenna olisi öljyn ja suodattimen vaihto ja venttiilien säätö. Sit vois varovasti suunnitella ajamista. Vielä kun keksis minkä öljyn tonne seuraavaksi laittaisi. Tossa olisi 20 litraa teboilin HBD 15W40 jossa oletettavasti sinkkiä. Toinen vaihtoehto Nesteen 20w50 special josta itsellä ainakin hyvät kokemukset. Ja mitä siihen sinkkiin tulee niin olen ollut ymmärtävänäni että se on korvattu näissä jo paremmilla aineilla ja on enemmän uskomus kuin fakta.

 

Nyt koneessa oli synteettiset 5w40 öljyt (joissa sinkkilisä) jotka vaikutti todella liruilta. Jos nämä öljyt pysy sisällä niin 20w50 pysyy ihan varmasti. Kun vaan tietäisi mikä vaihtoehto uuteen moottoriin olisi öljynpaineiden / lämpöjen kannalta parempi?

 

Tämmöstä. Pieni pilkahdus risukasaan. ;)

 

Jussi ja moottoroitu bussi.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Koeajo lenkki vedetty ja hyvin toimi. Oikeastaan ihan perkeleen hienosti, kauheasti en tietenkään kierroksia antanut mutta kyllä siellä ihan menohalujakin tuntuisi olevan.

 

Kone käy kyllä uskomattoman hienosti siihen nähden että siihen on laitettu tuo yksi 34:n kaasari ja siihenkin vaihdettu vain pää ja tyhjäkäynti suutin isommiksi.

 

Hieno ajaa viimein moottorilla joka lähtee ihan miten tahansa liikkeelle eikä nyi eikä pauku vaikka niin mitä tekisi. Ajomukavuus on ainakin saavutettu. :)

Nyt sitten varovaista kurvailua ja sitten vois alkaa harkita takahelman ja puskurin asennusta paikalleen. ;) (vielä ei rohkene..)

 

Mittasin taas öljylämmön ja se näytti 82 astetta. Hyvä VDO näytti 60 astetta. Taidan asentaa semmosen öp anturiin tulevan hälyanturin vielä kaveriksi.

 

Lamdaahan tolle pitäisi vielä näyttää, josko ne tossa paikallisella autoasi? huoltamolla sille mitään osaisi.

 

Ainoa miinuspuoli ajossa oli se että vajaa parin vuoden tauko oli kullannut muistot tuon laitteen ajettavuudesta, pääsi alusta oikein oikeuksiinsa tuolla routasilla teillä.

No, kai sihen ruorin veivaamiseen taas tottuu.

Link to comment

Ainoa miinuspuoli ajossa oli se että vajaa parin vuoden tauko oli kullannut muistot tuon laitteen ajettavuudesta, pääsi alusta oikein oikeuksiinsa tuolla routasilla teillä.

No, kai sihen ruorin veivaamiseen taas tottuu.

 

Hah ha aivan sama toteamus itsellä, tosin takapyörien auraukset oli ihan miten sattuu niin ekalla testilenkillä meinas vähä käärmeillä. Nytte jo inhimmillisempi ku laitto kulmat ojennukseen:D

Link to comment
Guest Jussinbussi

No ei tuo ainakaan näillä keleillä kuumene. Kävin riuhtomassa pienen koelenkin ja vähän isoakin tietä niin öljylämmöt oli 75 astetta. No, helteitä odotellessa.

Link to comment
Guest Toheltaja

voisin sanoa että kun lohko on halki niin se liruttaa joskus sieltä läpi varmasti kun ajelet pitempiä siivuja ja lämpövaikutusta tulee useamman reissun aikana. Älä Jussi Tohella noin paljoa, se on mun homma!

 

Ja jos se sieltä alkaa tihkumaan joskus niin vitut välitä, paat vaan rättiä alle :D

Link to comment
Guest Toheltaja

voisin sanoa että kun lohko on halki niin se liruttaa joskus sieltä läpi varmasti kun ajelet pitempiä siivuja ja lämpövaikutusta tulee useamman reissun aikana. Älä Jussi Tohella noin paljoa, se on mun homma!

 

Ja jos se sieltä alkaa tihkumaan joskus niin vitut välitä, paat vaan rättiä alle :D

Link to comment

Kyl tuolla koneella ja anturiliimauksella kannattaa tehdä hyvä koeajo, ajaa vaikka useamman tunnin matka eteläisen suomen moottoriteitä jolloin varmasti kone joka nurkkaa myöten vähintäänkin normikuumana pidemmän aikaa.

 

Se on sitten toinen asia mitä tapahtuu kun kone sammutetaan ja jäähdytetään yön yli ja polkastaan uudestaan käyntiin, rapsahtaako sauma auki, tai laajenee enemmän.

 

Jos pitää, hyvä niin.

Link to comment
Guest Jussinbussi
voisin sanoa että kun lohko on halki niin se liruttaa joskus sieltä läpi varmasti kun ajelet pitempiä siivuja ja lämpövaikutusta tulee useamman reissun aikana. Älä Jussi Tohella noin paljoa, se on mun homma!

 

Ja jos se sieltä alkaa tihkumaan joskus niin vitut välitä, paat vaan rättiä alle :D

 

Kyllä minäkin osaan tuon homman melko hyvin...

 

No joo jos se nyt sitten sieltä tihuttelee vaan ei liruttele ninn homma ihan ok. Ei nää romut mulla koskaan öljyä oo pitäneet joten ei se mitään uutta ole. Täytyy sit heittää jotkut yltiö paksut kurat tonne sisään.

 

Kyllähän tää julmetun harmillista on kun täysin läpikäydystä moottorista piti ihan itse tehdä "arpakone".

Itsensä ruoskiminen ei tässä yhtään auta. Sitä kun paljon tekee niin paljon myös sattuu.. ;)

 

Halkeama sinänsä on aika pieni (toistaiseksi) ja tuskin yltää edes öljykanavaan. Muutenkin sen leviämistä jokseenkin epäilen kun se on vaan sillä anturin kierteen osalla missä siis lohkossa se pullistuma. Tämän jälkeen sen tarvitsisi lähteä siis sivusuuntaan. Kaikki on tietysti mahdollista ja varsinkin mun tapauksessa todellakin!

 

Sitä en tiedä mitä tolle sitten tehdään jos korkkaa, pystyykö korjaamaan millään ja alkaako konerumba alusta. Onko mahdollista hitsata? Halkeama kun ei ole kuin sen 5-7mm pitkä, kierteiden tekohan ei ole ongelma.

Täytyy käydä koittamassa vähän pidempi lenkki ja koittaa saada moottori kuumaksi. Näillä keleillä se ei vaan oikein taida onnistua, ulkona kun pitäisi olla 20 astetta enemmän lämmintä. Vaikka semmosen 50 - 100km lenkin ajais niin epäilen ettei lämpöjä saada sinne +100 tuntumaan.

 

Jussi

Link to comment
Guest Jussinbussi

Alan vahvasti uskoa siihen että tämä auto on NOIDUTTU.

Eilen melkoisella rutinalla sain aikaa lamdalle tohon paikalliselle huoltoasemalle.

Tänään autoa viemään sinne niin eikö se perkele ala käymään ihan helvetin huonosti. No sinne sitten selittämään että kirous iski taas.

Siitä vittuuntuneena kotiin niin vähän ennen pihaa auto käy taas kun enkeli.

Takasin nesteelle päin, auto alkaa käydä huonosti, takaisin himaan.

Selittämään nesteelle että josko maanantaina, ei käy. Sano että tule nyt vaan, autoa hakemaan ja sitten se viimein onnistui.

 

Arvot oikein hyvät, ei vedä laihalle ja muutenkin ok.

 

Mikä lie, olisko joku roska/paska kaasarissa hakenut paikkaansa..

Link to comment

Kato, että kaikki sähköjohdot on kunnossa. On kokemusta, että konkkaa ja kärkiä tuli vaihdettua, suodattimia uusittua, kaasaria tuli putsattua useita kertoja, mutta todellinen vika paljastui kuukausia myöhemmin eräästä tulikuumasta abikoliitoksesta, johon sormet vahingossa osuivat koneen käydessä.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Jussinbussi

Tällä kirotulla mekaanisella laitteella takana noin 800 km ja ihan hyvin tuntuu toimivan. Varsinkin nyt kun huomasin että olen ajanut sillä niin että kaasu aukeaa noin puolet...

 

Taivas varjele kuinka rupesi bussi liikkumaan kun sai kurkun auki. ;)

Nooh, sisäänajoa varten ihan hyväkin juttu.

Link to comment
  • 9 months later...
Guest Kitevesku

Kevät tuli ja Jussin bussi siirtyi meikäläiselle, ja Jussi herraskartanon omistajaksi.

 

Lueskelin pitkästä aikaa tätä ketjua ja alkoi hymyilyttämään. Ilmeisesti kirous kulkee auton mukana? Perjantaina hoidin katsastuksen pienten säätöjen jälkeen ja olen laitellut bussia surffikuntoon. Moottori on lähtenyt käyntiin kerrasta ja hyrrännyt hyvin. Ja aurinko on paistanut.

 

Ajoin sunnuntaina auton tallilta pihaan ja odottelin vaimoväkeä kyytiin, niin siihen se sammui tyhjäkäynniltä kuin seinään, ja ei ole sen jälkeen käynnistynyt. Eikä edes lupaa. Kerran pörähti käyntiin hetkeksi sammuakseen taas. Tuossa se pihassa nyt makaa ja odottaa hinausta talliin.

 

Katsotaan miten saaga jatkuu...

Edited by Kitevesku
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...