Tanhis Posted February 20, 2016 Author Share Posted February 20, 2016 Noni tolppa on loppuhifistelyjä vaille paikallaan. Hittovie kun olisi pistehitsikone auttanut hommaa. 2 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted February 21, 2016 Share Posted February 21, 2016 Kyllä oon itse kans moneen kertaan miettinyt että kun olisi silloin projektin alkuun hommannut pistehitsin. On niin hidasta lukkopihtien kanssa tulppailla, ja sitten vielä se tulppien siivous siihen päälle. Oliskohan tommosella esim. Toraforsin 289,- pistehitsillä mitään käyttöä. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 22, 2016 Author Share Posted February 22, 2016 Taitaa tuossa pistehitsissä vain tulla ongelmaksi se että aika harvaan paikkaan riittää lyhyet leuat. Quote Link to comment
KimmoH Posted February 22, 2016 Share Posted February 22, 2016 Tämä on ihan näppärä ja edullinen pistehitsi http://mve-online.com/product_info.php/hitsaus/pistehitsauslaite-p-402 Quote Link to comment
Tanhis Posted February 22, 2016 Author Share Posted February 22, 2016 Tämä on ihan näppärä ja edullinen pistehitsi http://mve-online.com/product_info.php/hitsaus/pistehitsauslaite-p-402 Tuollainen tuli joskus ostettua mutta olen nyt muutaman kuukauden koettanut sitä kotoa etsiä ja pitää nyt myöntää että hukassa on. Toinen ongelma on se että tarttisi raahata hallilta elämää suurempi puikkokone tuon kaveriksi kun pienempää en omista. Quote Link to comment
multanen Posted February 22, 2016 Share Posted February 22, 2016 Tämä on ihan näppärä ja edullinen pistehitsi http://mve-online.com/product_info.php/hitsaus/pistehitsauslaite-p-402 Nii ja tuohan ei ole pistehitsi vaan "pistehitsi". Kun eikös tuo toimi valokaarella, oikea pistehitsi lämmittää peltien omaa vastusta hyödyntämällä. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 22, 2016 Author Share Posted February 22, 2016 Nii ja tuohan ei ole pistehitsi vaan "pistehitsi". Kun eikös tuo toimi valokaarella, oikea pistehitsi lämmittää peltien omaa vastusta hyödyntämällä. Juu tuo toimii hiilipuikolla lämmittämällä itse en ole kerinnyt vielä testaamaan että toimisiko esim lattiapeltien hitsaamisessa. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 11, 2016 Author Share Posted March 11, 2016 Nyt kun tuo b- tolppa on about tehty niin rupesin sulkemaan b-tolpan ja korin välistä peltiä. Eli kovan tutkimuksen perusteella piti taltalla hakata pokkaus tuohon pellin reunaan kun en toistaiseksi omista sikkikonetta. No homma on vielä kesken mutta eiköhän se tuosta paikkansa löydä tuollaisenakin. Quote Link to comment
masajee Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 (edited) Nyt kun tuo b- tolppa on about tehty niin rupesin sulkemaan b-tolpan ja korin välistä peltiä. Eli kovan tutkimuksen perusteella piti taltalla hakata pokkaus tuohon pellin reunaan kun en toistaiseksi omista sikkikonetta. No homma on vielä kesken mutta eiköhän se tuosta paikkansa löydä tuollaisenakin. Huomasitko että tuossa tekemässäsi pellissä kuuluisi olla kaksi pokkausta vierekkäin? https://klassicfab.com/klassicfab1/573-thickbox_default/lower-cabin-separation-panel-5561-14in-high.jpg Edited March 12, 2016 by masajee Quote Link to comment
Tanhis Posted March 12, 2016 Author Share Posted March 12, 2016 Juu olen nähnyt kuvat noista gerssonin pelleistä mutta toinen pokkaus menisi jo b-tolpan sisään eli siksi menit itse yhdellä. Eli olisiko joku tuotantotekninen pokkaus toi toinen. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 12, 2016 Author Share Posted March 12, 2016 No jokatapauksessa tän verran sain tänään aikaseksi. Quote Link to comment
masajee Posted March 13, 2016 Share Posted March 13, 2016 Juu olen nähnyt kuvat noista gerssonin pelleistä mutta toinen pokkaus menisi jo b-tolpan sisään eli siksi menit itse yhdellä. Eli olisiko joku tuotantotekninen pokkaus toi toinen. Itse olen ymmärtänyt ja näin tein itsekkin että ensimmäisestä pokkauksesta pelti pistehitsataan b-tolppaan kiinni ja seuraavaan pokkaukseen pistehitsataan tuo sulkupelti. Sä olet tainnut leikata tuota sulkupeltiä niin että se on tuon b-tolpan reunan tasalla? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 13, 2016 Author Share Posted March 13, 2016 Okei no se selittäisi asiaa. Mutta se on nyt noin ja sitten kun auto on ajossa ja kiveniskumassat tuolla kotelossa niin saa tulla vittuilemaan että toi on väärin tehty. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 13, 2016 Author Share Posted March 13, 2016 Tutkin vähän kuvia ja b-tolpan pokkaus oli liian pitkä minkä takia luulin että tuo sulkupeltiä piti trimmata. No toinen puoli vielä jäljellä jospa sen koettaisi tehdä sitten oikein. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 19, 2016 Author Share Posted March 19, 2016 Jajos nyt joku ihmetteli miksi koko b-tolpan vaihdoin uuteen niin tämä ehkä selittää asiaa. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 9, 2016 Author Share Posted April 9, 2016 (edited) Jaahas taas kun kerkesi olkkarin sisäkattorempan valmistuttua talliin niin piti hitsailla väliseinän alaosa valmiiksi pelkääjän puolen lokarin osalta. Vielä on viimiset hiomiset ja hipistelyt jäljellä. Edited April 9, 2016 by Tanhis 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 6, 2016 Author Share Posted May 6, 2016 Nyt kun taas kerkesi tallissakin käymään. Niin tuli nos oven jämähtäneet saranat lämmitettyä ja öljyttyä taas toimiviksi. Ja kerran kun välyksettömät saranat on paikalla niin pitihän sitä oveakin paikalle koettaa että näkee onko kaikki hitsattu just oikein. Ja hyvältähän kaikki näytti tai no 5cm matkalta pitää varmaan vähän naputella b-tolppaa kylkipokkauksen alta sisäänpäin ja kolumbian poika on tehnyt kylkipatin pari milliä liian leveäksi. Mutta säädetään sitten kun saa pariovenkin paikalleen. Tänä vkl suuri suunnitelma olisi saada doglegin pintapelti paikalleen että saisi koko doglegin valmiiksi pelkääjän puolelta. 3 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Nonni eilen täppäsin pintapellin muutamalla pisteellä paikalleen ja rupesin sovittelemaan sisäosaa. No ei mennyt niinkuin strömssöössä ja onneksi luin ulkomaan foorumeilta että ulkopelti kannattaa sovittaa ensiksi. Eli sisäosan alaosa oli melkein sentin liian lyhyt a-tolpan alaosaan. En tiedä onko tämä ongelma peräisin siittä että nämä doglegit on tarkoitettu barniin eikä '58. Uskoisin että myyjä olisi oikeassa että muuta eroa ei doglegien osalta pitäisi olla kuin yksi ylimääräinen sauma. Koska kun testasin toisen puolen legiä pintapeltiin niin siittäkin löytyi sama ongelma. Eli sisäosa on ns bolt on yläosastaan nurkkaan asti, pystyosio ei mahdu pintapellin kanssa paikalleen eli sitä pitää muokata jonkunverran, alaosa nurkasta eteenpäin sopi paikalle hienosti mutta oli tosiaan liian lyhyt. Vitutuksissani en ottanut edes kuvia ongelmista kun sijoitin laadukkaampaan osaan ettei tälläisten ongelmien kanssa tarvitsisi painia mutta näköjään vituiks meni. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 9, 2016 Author Share Posted May 9, 2016 Tässä nyt muutama kuva ongelmista. Eli päädyin vetämään sisäosan kolmeen palaan että sitä on helpompi työstää. Yhdessäkin palassa sen varmaan olisi saanut muokattua mutta ajattelin että tämä säästää vähän enempi hermoja. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Noniin kaikkien vääntelyiden leikkaamisten liimaamisten ja vasarointien jälkeen lopputuloksena on kohtuuhyvin istuva doglegin sisäosa. On se hienoa kun sijoittaa enemmän rahaa ettei tälläisiä kikkailuja tarvitsisi tehdä ja sitten saakin jonkun kolumbian pojan maanantaikappaleen. Eli tässä koko komeus muokattuna saumoja pitää vielä siistiä ja vetää maali sisäpuolelle ennen hitsausta. Sitten kuva huonoiten istuvimmasta kohdasta. Ja sama verrattuna muokattuun palaseen. Eli ei ihan olisi istunut vaikka kuinka olisi vääntänyt paikalleen. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 27, 2016 Author Share Posted May 27, 2016 Nonni taas tuli nähtyä tuotekehityksen tulos kun olin ostavinani samanlaiset lukkopihfit kuin edeltävät. Eli sama tuotenumerokin on vielä kyljessä mutta laadulle sanottu pai pai. Sitten doglegin sisäpelli sai maalit kotelon puolelle ja sitten taas armoton reikien poraus urakka. Ulkopellin sisäosankin muistin hitsata kotelon sisälle jäävältä osalta kiinni. Ja sitten ruuveilla ja lukkopihdeillä pelti paikalleen sopivuuden testaus ja enää ei puutu kuin hitsaus. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 10, 2016 Author Share Posted August 10, 2016 (edited) Jaaha nyt alkaa kaikki muut kesäprojektit olemaan melkein valmiita niin pitää taas yrittää keskittyä tähänkin. On tullut rakennettua mökille hervoton terassi ja rappusia vähän sinnetänne ja eihän se ollutkaan mikään pikku vkl taputtelu projekti niinkuin alunperin ajattelin.No sen verta jossainvälissä kerkesin että sain kaikki doglegiin ja b-tolppaan liittyvät hitsaukset tehtyä. Kuvia en tietenkään tajunnut räpsäistä kun oli sen verta vittumainen homma hitsailla pyöränkotelosta noita hitsejä. Ja sen jälkeen melkeimpä yhtävittumainen homma putsata ne samaiset hitsit mutta nyt on homma loppuja tinoja ja seamsealereita vaille valmis.Eli tässä hitsauksen jälkeen putsattuna ja hiottuna.Ja sama pikkasen tinan kanssa turattuna vielä on hiomista jäljellä ja alaosan tinaaminen edessä.Myös b-tolpan ja oviaukon yläreunan liitos tuli tinattua niinkuin tehdaskin paikan alunperin oli tehnyt. Ja tietty viimeiset hipistely hionnat vielä puuttuu.Jos vaikka seuraavaksi pääsisi sovittelemaan parioven helmaa paikalleen tai irroittamaan kuskin puolen doglegia. Edited August 11, 2016 by Tanhis 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted August 27, 2016 Author Share Posted August 27, 2016 Tuossa kun noita irs ja jarrujuttuja lueskelin niin innostuin tekemän toisenkin tukivarren konseptikuntoon. Eli pikkunapasen juniksen jarrurumpu ja kilpi kuplan irs tukivarressa. Ja varmaan tunnin verran putsailin ja viilailin vetarintumpin kierteitä kun oli ottanut vähän osumaa. Laakerit ja stefat pitäis varmaan vaihtaa kanssa. Mites porukka on toteuttanut pohjaanlyöntikumit irs tukivarsien kanssa. Quote Link to comment
jori Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Siihen pitäis tehdä joku kannake pitkittäisiin palkkeihin et saa johonkin kumit kohtaamaan. Kuullut et jotkut jättänyt kokonaan pois... 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 2, 2016 Author Share Posted September 2, 2016 (edited) Nyt kun tuo pelkääjänpuol alkaa olemaan pariovien helmaa ja takalokarin etuosaa vaille valmis niin koska multa puuttuu se lokarin etuosa ja c-pilarin alaosa niin käänsin auton tallissa ja rupesin irroittamaan vanhaa doglegia kuskin puolelta. Ja olihan se fiksua irroittaa kuten kuvista näkee ja nyt pitäisi ostaa b-tolpan alaosa. Ja alkuperäinen suunnitelmahan oli vaihtaa pelkkä pintapelti mutta ei se oikein olisi riittänyt ;) Edited September 2, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
Tanhis Posted October 24, 2016 Author Share Posted October 24, 2016 Omasta tallista kun ei toimivaa kutistinta vielä löydy. Niin pyysin kanssaharrastajalta palvelusta ja aika pirun hyvän korjauspellin pitkän kyljen etureunaan saatiin väsättyä. Onneksi kaupungista löytyy vielä fiksujakin harrastajia eikä pelkästään omissa pikku piireissään viihtyviä mehukattiraatilaisia. 3 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 11, 2016 Author Share Posted November 11, 2016 (edited) Aika vaikeaa on talliin ehtiä kun pitää töissäkin käydä. Mutta sain nyt sentään kyljen etuosan sovitettua melkein paikalleen. Sitten iskikin eteen seuraava ongelma että pitäisi kuskin oven saranatapit laittaa uusiksi että saisi oven kohdalleen että saisi doglegin kohdistettua oikein. Onneksi sentään ylikoko tapit ja kalvain löytyy jo hyllystä mutta ajattelin että parasta jättää homma siihen että on vähän vähempi alkoholia veressä. Edited November 11, 2016 by Tanhis 7 Quote Link to comment
Tanhis Posted December 3, 2016 Author Share Posted December 3, 2016 (edited) Voi nyt jo vitun vitun meravitun vitun vitun vittu. Tilasin wolfsburg westiltä kalvaimen 0.322" ja saranatapit ja peilin varret 0.321" alempi saranatappi oli pikkasen tiukka lämmitys ja tappi lumihangessa sovitteellä mutta toimiva. Kun taas peilinvarsi oli ihan pirun löysä eli kun en omaa kunnon tönäriä niin about 0.7mm liian pieni. Eli voi nyt vittu.Tän siittä sitten saa kun luottaa että osa on sitä mitä valmistaja sanoo. Pitää varmaan käydä sorvarilla teettämässä sopivat tapit. Edited December 3, 2016 by Tanhis Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Mulla on tallissa yhdet jälkituotanto peilinvarret junikseen. Ovat kiillotetut tms. Voin koittaa mitata niistä varret josko ois apua. Varret on vaan kotitallilla mutta digitönäri harrastetallilla. Quote Link to comment
jori Posted December 3, 2016 Share Posted December 3, 2016 Juu tuttu tunne, tosin itse sohlasin reiän väljäksi huonolla työkalulla. Holkitin sitten muistaakseni 8mm huonekaluputkella saranat ja aloitin alusta, olihan työmaa mut hyvä tuli. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 4, 2016 Share Posted December 4, 2016 Hoikat on nuo minunkin varret Quote Link to comment
Tanhis Posted December 5, 2016 Author Share Posted December 5, 2016 Joo itseasiassa tässä kävi onni onnettomuudessa. Unodin että mullehan tulee hakuvalopeili tuohon ja sitävarten on omanlainen saranatappi. Eli sorvarihommiksi meni. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 5, 2017 Author Share Posted March 5, 2017 Lähdin viemään sorvarille hakuvalopeilin saranatappia näytteksi että se saa sorvattuattua mulle ylikokoisen. No samalla reissulla sitten löytyi oikeanlaiset ovet. Nyt alkaa olemaan autotalli täynnä hyviä ovia. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 12, 2017 Author Share Posted March 12, 2017 Nonni ei sit tarvittukkaan mitään erikoista ulosvetäjää ellä sai saranatapit ulos. Tai no tartti tehdä erikoistyökalu eli suolestaa yksi 8mm poranterä kun ulosvetäjä ei muuten mahdu painamaan tappia kokomatkaa ulos. Nyt pitäis putsata reijät saranoista ja toivoa että olisivat ylä ja alapäästä samankokoiset että ei tarttisi muokata muuta kuin saranan keskiosaa holkituksella. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted February 11, 2018 Author Share Posted February 11, 2018 Aloitin sit ajankuluksi väsäämään puhallinkoppaa kun noiden kiinakoppien laatu ei oikein ole vakuuttanut. Eli orkkis doghousekopasta reunat irti ja 30hv kopasta uusi reuna tilalle. Myös keskustan patin tasoitin ja kerkesin jo tinaakin tiputtamaan pintaan vaikka vois tietty kaikki hitsauksetkin saada valmiiksi ennen. Seuraavaksi on vuorossa öljyjäähyn kolon muokkaus type4 jäähylle ja hitsausten viimeistelyt. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 21, 2018 Author Share Posted March 21, 2018 Nyt tiedän millaista ilma-akselia rupean jossainvaiheessa rakentelemaan. https://www.limebug.com/product/view/3750/p1-t2a-split-screen-air-ride-beam-deposit-only-184 Quote Link to comment
non-hippy Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 1 hour ago, Tanhis said: Nyt tiedän millaista ilma-akselia rupean jossainvaiheessa rakentelemaan. https://www.limebug.com/product/view/3750/p1-t2a-split-screen-air-ride-beam-deposit-only-184 Tossakin ratkaisussa keulan paino vanhan iskarin alapultin varassa? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 21, 2018 Author Share Posted March 21, 2018 Jep niin on mutta ei tarvitse vetää akseliputkia puoliksi poikki että saa säätövaraa. Quote Link to comment
mikan Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Miksei olka-akseleille voisi tehdä pidempiä pultteja ja laittaa kiinnitykset niihin. Siis vivut joita ilmapussit liikuttaa? Nyt vasta tajusin, että sulla on ollut tämä lanssi projektina jo reilusti yli 10 vuotta! t. Mika Quote Link to comment
jori Posted March 21, 2018 Share Posted March 21, 2018 Onhan tuossa taas ajateltu uutta ja hienoa ja varmasti toimiva akseli. Jos tekisin tuosta oman version niin jotain vahviketta kyllä pitäis kehittää alakiinnitykselle. Ja jos tuota säätöreiän sahaamista akseliputkeen funtsaa niin voihan siihen tehdä vahviketta joka nojautuu yläputkeen jos ahdistaa, on vaan älyttömästi simppelimpi tehdä! Ja tosiaan ei yli puolenvälin säätöreikiä putkeen nähden:) Tuossa kun on vipstaakia joka suuntaan ja erikois osaa joka vaatii melko tarkkaa mitoitusta. Sitä päivää odotellessa ku joku kehittää ilma-akselin perinteisillä palkeilla, mutta palkeiden liike kääntää ala ja myöskin yläputken jousipakkaa.. Siinä olis hyvä..on vaan niin kovin ahdasta että itse en oo vielä keksinyt että miten. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.