Jump to content

OHJE: Sähköjen muutos 6v => 12v


Recommended Posts

Pyyhkijät oli se ongelma?

 

Mittasin 6V moottorin ottotehon joka oli n 35W, siis virta ampeerimittarilla karvan alle 6A.

 

Ekaan muuttamaani kuplaan (1964) laitoin sarjavastukseksi 6V ajovalopolttimon, toimi joten kuten, peitin valon isolla kutistesukalla koska valaisi tavaratilan niin tehokkaasti että kojetaulun raoista paistoi valo. Tässä ongelma on että lampun vastus muuttuu lämpenemisen myötä.

 

Se samannäköinen 12V moottori, siis kai -68 -69 on kaksinopeuksinen ja sopii muuten suoraan mutta pyörivän akselin tappi on milliä ohuempi kuin 6V.

 

Tähän toiseen versioon (1966) laitoin akselin päälle kutistesukan, toimi vuosia.

 

Kolmanteen (1958) laitoin 0,5mm seinämällä olevan holkin, sithän se oli jo niinku oikein tehty.

 

Nykyiseen (1956) mulla on valmiina samanlainen holkki. Kaksinopeuksinen käyttökytkin käy ihan suoraan paikalleen ja alkuperäinen nuppi käy myös.

 

Pekka

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt ois tämmönen 12V laturi jossa punainen, ruskea ja valkoinen johdonpätkät kiinni.

 

DSC_0704.jpg

 

Sitten löytyy tämmöinen 12V säädin kuvanmukaisilla johdoilla.

 

DSC_0702.jpg

DSC_0703.jpg

 

Säätimen kyljessä tämmöinen kaava.

 

DSC_0706-1.jpg

 

Käykö nämä yhteen?

Onko säätimessä olevassa johtosarjassa joku johto ylimääräinen?

Link to comment
Halogeeni polttimoillahan on se oma hattu joka estää suoran häikäisyn. Olen kans ymmärtäny silleen että Metaken mainitsemat halogenit ovat just tarkoitettu korvaamaan tavallisia hehkulamppuja. Toisin sanoen geometriat ovat kohdallaan.

 

Pitää vissiin kävästä hakemassa yks pari semmoisia ja verrata tavallisiin...

 

http://www.rallylights.com/hella/R2%20B ... Bulbs.aspx

 

Asensin nyt noi halogenit umpioihin. Mahtui just ja just tuon hatun sisään. Taidan silti ottaa se pois sillä H4 umpioissa tuommosta hattua ei ole ja halogeneissä on oma hattu kumminkin.

 

Tässä vertaukseksi halogeni perinteisen umpion vieressä. Molemmilla R2 pohjat. Molemmissa polttimojen poltinlangat ovat tasan samalla kohdalla pohjaan nähden joten ne osuvat myös samaan kohtaan umpioiden paraboloidiin. Elikkä valokuvio on molemmilla sama.

 

DSC_0721.jpg

DSC_0724.jpg

Link to comment

38A näyttää lukevan laturin kyljessä ja jos säädin on -72 Transporterista niin senkin pitäisi olla 38A eli yhteensopiva laturin kanssa,säätimen tiedot löytyy toisesta kiinnityskorvakkeesta.

Joku paremmin asiaa tunteva voisi kertoa mitä vaikutusta on sillä jos käyttää arvoiltaan vääränlaista säädintä,esim. tuo 38A laturi ja yleisempi 30A säädin tai päinvastoin.

Sekin vähän ihmetyttää miten tuosta pienestä 90mm laturista on saatu 38A kun normaalissa isossa 105mm on vain 30A ja vasta isossa pitkässä Transporterin laturissa 38A?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Katkaisijasta menee sähköä moottorille molemmista nastoista (54 ja 54d), toisesta jatkuva pyyhintä ja toisesta palautus 0-asentoon. Siksi vastus pitää olla ennen kytkintä koska muuten pitäisi asentaa 2 vastusta, eli molempiin moottorille meneviin johtoihin.

Link to comment

Näin se heitetään... :

Osta Volvo farkun takalasin pyyhkijän moottori vuosimallia 69-83. Varmista että kuori on merkattu SWF kuten kuplassa. (Voi olla joku 83 vaiheessa tullu muutoksia.)

 

Kuplan moottoria ei välttämättä tarvi edes irroittaa mekanismista.

 

Tämän näköiset moottorit ovat alta. Näkee että Volvon moottorin vaihteistossa on kaksi kiinnitysruuvia jotka ovat eri paikassa kuplan vaihteistoon verrattuna. Molemmissa on valmiudet toistensa ruuveille. Elikkä Volvon pohjaan voi porata reikä keskelle kuplan ruuvia varten.

DSC_0756.jpg

 

Tosin jotta saa ruuvin sinne moottorin pyörijä ja magneetto pitää irroittaa joten yhtä helposti vaihtaa magneettot ja pyörijät suoraan. Ankkuria vaan irroittaa samalla sitä ei tarvitse vaihtaa. Se on lisäksi kiinni rungossa maadoitusjohdolla.

DSC_0758-1.jpg

DSC_0759.jpg

 

Tässä sitten lopputulos:

1kpl 12V pre-67 moottori ja yksi 6V Volvo 245 moottori... :)

DSC_0760.jpg

Link to comment

12 voltin moottorin magneetolla oli yksi levy enemmän elikkä se oli hieman paksumpi. Mulla noi nimitykset varmastikin vähän väärät... :) Samalla vaihtoi kaiken kun oli vauhdissa. Paitsi tuo jota minä taas kutsuin "ankkuriks" (Käämit?)

Link to comment
Ankkuri on tuo keskellä oleva pyörivä käämitetty mötikkä, ja se on ainoa asia missä se 6 / 12 v on. Eli jos ankkuri on fyysisiltä mitoiltaan vaihtokelpoinen, niin pelkkä sen vaihto riittää.

 

Eli siis saako tällä kapineella toimivan 12v pyyhkijän moottorin?:

 

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=55

 

Kyllä. Kunhan oma 6v versiosi on SWF:n valmistama.

Link to comment
  • 1 year later...

Minkäs kokoista akkua pitäisi metsästää. Saisi sopia paksutolppaan alkuperäiseen paikkaan ja vieläpä sen peltikannen alle.

Mulla on ollut tuollainen Bilteman akku: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Tavalliset-pyoreat-navat-807715/

Hinta/laatu -suhde ihan ok ja orkkiksen kokoinen eli mahtuu peltikannen alle ja alkuperäisellä pannalla kiinni.

Link to comment

Mulla on ollut tuollainen Bilteman akku: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Tavalliset-pyoreat-navat-807715/

Hinta/laatu -suhde ihan ok ja orkkiksen kokoinen eli mahtuu peltikannen alle ja alkuperäisellä pannalla kiinni.

 

Mulla taitaa olla joku tollainen. Tarkoituksena on päivittää sähköt 12 volttiin. Täytyypä googlailla jos löytyisi about tuon kokoinen 12V akku.

Link to comment

Kuplan ja kolkin '68 vakio akun pitäisi olla tälläinen. Mutta muistaakseni 6V ja 12V akun kannet olivat erilaiset tai oliko 12v autoissa enää edes kansia.

 

Group 42
- Mitat: Pituus 242, Leveys 175, Korkeus 175
- Napajärjestys: -+

Link to comment

 

EDIT: Tuo on melko yleinen harhaluulo vaihtaa sulakkeita pienempiin, mutta tosiaan sille ei ole mitään tarvetta. Sulakkeen tarkoitus on estää johtoa sulamasta jos kuormitus johdossa kasvaa yli sallitun, ihan niinkuin kotonakin. Tuskin kukaan vaihtaa taulusta sulakkeita pienemmäksi vaikka vaihtaakin keittiöstä jääkaapin vähävirtaisempaan malliin, tai ottaa sen pois käytöstä kokonaan.

 

 

 

Tuskin kukaan vaihtaa jääkaapin käyttöjännitettäkään jääkaapin vaihdon yhteydessä:) Siksi johdon suojausta ei esimerkissäsi tarvitse muuttaa.

 

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin kyllä jännitteen tuplaantuessa johtimen ylikuormitussuojaus pitäisi puolittaa, jotta johtimen suojaus säilyisi ennallaan.

Käytännössä näin tuskin tarvitsee ko. tapuksessa toimia, koska vanhan auton usein "ylimitoitetut" johtimet todennäköisesti kestävät tuplaantuneen kuormitusvirran.

Esim. oletetaan, että 6V järjestelmässä 20A sulaketta on voitu kuormittaa jatkuvasti 20A sulakkeen palamatta, jolloin max. tehoksi saadaan 120W.

vastaavasti 12V:llä tehoksi saadaan 240W, jolloin johdinta voidaan samalla sulakkeella kuormittaa tuplasti vanhaan nähden.

Jos kaikki laitteet on vaihdettu 12V laitteiksi niin ongelmia ei tule, koska laitteiden muutoksen myötä virta putoaa puoleen tuplaantuneen resistanssin myötä ja taas ollaan samassa tehossa kuin 6V järjestelmässä. Jos taas vanhaan piuhan päähän lisätään laitteita, johtimen ylikuormitus yli alkuperäisen tehon (120W) on mahdollista.

 

Etuvastusta 6V laitteille voisi mitoittaa esim. mittaamalla laitteen resistanssin, josta saadaan sarjavastuksen koko. Resistanssin kautta lasketaan laitteen teho 6V:llä ja valitaan sarjavastukselle vähintään sama tehon kesto. Siis ihan sama idea kuin laittaisi kaksi saman kokoista 6V laitetta sarjaan 12V järjestelmässä paitsi, että toinen laite onkin se sarjavastus.

  • Like 1
Link to comment

Tuskin kukaan vaihtaa jääkaapin käyttöjännitettäkään jääkaapin vaihdon yhteydessä:) Siksi johdon suojausta ei esimerkissäsi tarvitse muuttaa.

 

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin kyllä jännitteen tuplaantuessa johtimen ylikuormitussuojaus pitäisi puolittaa, jotta johtimen suojaus säilyisi ennallaan.

Käytännössä näin tuskin tarvitsee ko. tapuksessa toimia, koska vanhan auton usein "ylimitoitetut" johtimet todennäköisesti kestävät tuplaantuneen kuormitusvirran.

Esim. oletetaan, että 6V järjestelmässä 20A sulaketta on voitu kuormittaa jatkuvasti 20A sulakkeen palamatta, jolloin max. tehoksi saadaan 120W.

vastaavasti 12V:llä tehoksi saadaan 240W, jolloin johdinta voidaan samalla sulakkeella kuormittaa tuplasti vanhaan nähden.

Jos kaikki laitteet on vaihdettu 12V laitteiksi niin ongelmia ei tule, koska laitteiden muutoksen myötä virta putoaa puoleen tuplaantuneen resistanssin myötä ja taas ollaan samassa tehossa kuin 6V järjestelmässä. Jos taas vanhaan piuhan päähän lisätään laitteita, johtimen ylikuormitus yli alkuperäisen tehon (120W) on mahdollista.

 

Väärin. Johtoa ei mitoiteta tehon mukaan. Jännite kyllä vaikuttaa johdon mitoitukseen, mutta häviävän vähän ampeereihin verrattuna.

http://www.adita.fi/laskuri.asp tuolla on laskuri jolla voi testata paljonko on johtoa lämmittävä vaikutus, kun tuplaat jännitteet ja tehon (eli ampeerit pysyy samana). Vaikka johtoa lämmittävä vaikutus nousee hieman, niin vaikutus on sen verran vähäinen että se ei aiheuta tarvetta vaihtaa sulakkeita täsä tapauksessa.

 

Vaikka vaihtovirta käyttäytyykin hieman eri tavoin, niin juuri tästä em. syystä esim. valtakunnan sähköverkossa jännitettä kuljetetaan 20kV tai 400kV suuruisina, koska johdot eivät pystyisi siirtämään riittävästi tehoa mikäli jänite olisi 400V, virran pysyessä samana voidaan jännitettä nostamalla johtimen tehonsiirtokyky moninkertaistaa. Esim. kotona on 1,5 neliön johto, 230 volttia, ja 10 A:n sulake, tehonsiirtoa ko. johdolle siis 2300 W, ei taitaisi onnistua 12 voltilla?

 

Toki en ketään kiellä vaihtamasta sulakkeita puolta pienempiin, jos kuvittelee 4 A:n sulakkeilla pärjäävänsä, mutta johtojen puolesta sille ei ole tarvetta.

Edited by metake
Link to comment

Väärin. Johtoa ei mitoiteta tehon mukaan! Jännite kyllä vaikuttaa johdon mitoitukseen, mutta häviävän vähän ampeereihin verrattuna.

http://www.adita.fi/laskuri.asp tuolla on laskuri jolla voi testata paljonko on johtoa lämmittävä vaikutus, kun tuplaat jännitteet ja tehon (eli ampeerit pysyy samana). Vaikka johtoa lämmittävä vaikutus nousee hieman, niin vaikutus on sen verran vähäinen että se ei aiheuta tarvetta vaihtaa sulakkeita täsä tapauksessa.

 

Vaikka vaihtovirta käyttäytyykin hieman eri tavoin, niin juuri tästä em. syystä esim. valtakunnan sähköverkossa jännitettä kuljetetaan 20kV tai 400kV suuruisina, koska johdot eivät pystyisi siirtämään riittävästi tehoa mikäli jänite olisi 400V, virran pysyessä samana voidaan jännitettä nostamalla johtimen tehonsiirtokyky moninkertaistaa. Esim. kotona on 1,5 neliön johto, 230 volttia, ja 10 A:n sulake, tehonsiirtoa ko. johdolle siis 2300 W, ei taitaisi onnistua 12 voltilla?

 

Toki en ketään kiellä vaihtamasta sulakkeita puolta pienempiin, jos kuvittelee 4 A:n sulakkeilla pärjäävänsä, mutta johtojen puolesta sille ei ole tarvetta.

 

No tulihan ajatuskatko äskeistä kirjoittaessa. Noin päinhän se tietysti menee, että johdinta suojatessa virtaa tulisi rajoittaa (pienentää sulaketta) jos jännitettä pudotetaan eikä nosteta. Jos jännite laskee -> virta nousee-> johdin ei kestä.

Se näkyy hyvin myös laittamastasi laskurista.

Eli 6V autossa on paksummat johdot kuin vastaavassa 12V autossa.

 

Johtimen mitoitus vähän riippuu mitä lähtötietoja on käytössä. Johdin voidaan toki mitoittaa tehon ja jännitteen mukaan (niin kuin laittamastasi linkistä selviää). Tehosta ja jännitteestä pitää laskea jokatapauksessa piirin tarvitsema virta, joka auto hommissa määrää johdin paksuuden. Ja kuten sanoit niin vaihtovirralla muuttujia onkin sitten enemmän.

Edited by VW-63
Link to comment
  • 3 months later...
Guest Poppius

Löysin Sambasta vm.65 kuplan ohjekirjan, ja siellä sanottiin että 16amp. sulake tulee pyyhkijöille, jarruvalolle, vilkkureleelle ja töötille. 8 amp. muille. Eli ratin takaa katsottuna vasemmalle yksi 16A ja loput seitsemän 8A sulakkeita. 

Onko raati samaamieltä / erimieltä?

Link to comment
  • 11 months later...

Löysin tuossa osakasaa penkoessa pyyhkijämoottorin vivustoineen. Näytti äkkiseltään että varsien kiinnitys samassa mitassa kuin omassa 6v -64 kuplassa. Itse moottorissa oli numero 113 955 113 G ja moottorin kiinnitysalustassa bosch 0 390 246 057. Voisiko tämä olla semmoista mallia minkä saan 6v->12v swapissani suoraan kiinni? Onko tuon kytkemisessä mitään ihmeellistä?

Link to comment

113 955 113 G

Tuo on -70 lukuisen moottori. Tuon mekanismin ei pitäisi sopia paksutolppaan vaan olla hieman kapeammalla pyyhkijän varsien kiinnityspisteet. Lisäksi tuossa on pyyhkimien lepoasento kuskin puolella kun paksutolpassa sen pitäisi olla apukuskin puolella.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...