spege Posted March 24, 2012 Share Posted March 24, 2012 Pyyhkijät oli se ongelma? Mittasin 6V moottorin ottotehon joka oli n 35W, siis virta ampeerimittarilla karvan alle 6A. Ekaan muuttamaani kuplaan (1964) laitoin sarjavastukseksi 6V ajovalopolttimon, toimi joten kuten, peitin valon isolla kutistesukalla koska valaisi tavaratilan niin tehokkaasti että kojetaulun raoista paistoi valo. Tässä ongelma on että lampun vastus muuttuu lämpenemisen myötä. Se samannäköinen 12V moottori, siis kai -68 -69 on kaksinopeuksinen ja sopii muuten suoraan mutta pyörivän akselin tappi on milliä ohuempi kuin 6V. Tähän toiseen versioon (1966) laitoin akselin päälle kutistesukan, toimi vuosia. Kolmanteen (1958) laitoin 0,5mm seinämällä olevan holkin, sithän se oli jo niinku oikein tehty. Nykyiseen (1956) mulla on valmiina samanlainen holkki. Kaksinopeuksinen käyttökytkin käy ihan suoraan paikalleen ja alkuperäinen nuppi käy myös. Pekka Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Osaako joku sanoa mitkä mitat tällä laturinsäätäjällä on? Tai löytyykö markkinoilta pienempiäkin tasavirta laturin säätäjiä? Siis kooltaan pienempiä? Quote Link to comment
Roope Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Korkeus 58mm Pituus tassuista 110mm ja kotelon pituus 82mm ja leveys 70mm. Jos toi on nyt se mehikaani boschilainen mikä mulla oli kestoltaan jotain aivan ala-arvoista hintaan nähden. Quote Link to comment
metake Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Tuosta voi hahmotella kokoa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 On vaan niin hiton ruma tuo rele... :) Quote Link to comment
metake Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 On vaan niin hiton ruma tuo rele... :) Jos se olis ollu siinä alkuperäisenä niin kukaan ei pitäis sitä rumana :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 8, 2012 Share Posted April 8, 2012 Nyt ois tämmönen 12V laturi jossa punainen, ruskea ja valkoinen johdonpätkät kiinni. Sitten löytyy tämmöinen 12V säädin kuvanmukaisilla johdoilla. Säätimen kyljessä tämmöinen kaava. Käykö nämä yhteen? Onko säätimessä olevassa johtosarjassa joku johto ylimääräinen? Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 13, 2012 Share Posted April 13, 2012 Halogeeni polttimoillahan on se oma hattu joka estää suoran häikäisyn. Olen kans ymmärtäny silleen että Metaken mainitsemat halogenit ovat just tarkoitettu korvaamaan tavallisia hehkulamppuja. Toisin sanoen geometriat ovat kohdallaan. Pitää vissiin kävästä hakemassa yks pari semmoisia ja verrata tavallisiin... http://www.rallylights.com/hella/R2%20B ... Bulbs.aspx Asensin nyt noi halogenit umpioihin. Mahtui just ja just tuon hatun sisään. Taidan silti ottaa se pois sillä H4 umpioissa tuommosta hattua ei ole ja halogeneissä on oma hattu kumminkin. Tässä vertaukseksi halogeni perinteisen umpion vieressä. Molemmilla R2 pohjat. Molemmissa polttimojen poltinlangat ovat tasan samalla kohdalla pohjaan nähden joten ne osuvat myös samaan kohtaan umpioiden paraboloidiin. Elikkä valokuvio on molemmilla sama. Quote Link to comment
vwagen Posted April 13, 2012 Share Posted April 13, 2012 Säätimen johtosarjassa musta johto on mennyt diagnoosipistokkeele,sen voit poistaa.Säädin ja laturi ovat kytkennältään yhteensopivia mutta onko säätimen amppeerimäärä oikea? Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 13, 2012 Share Posted April 13, 2012 Mikä olis oikea amperi? Kyseisen laturin kanssa tuli yksi säädin. En tosin tutkinu niitä sen tarkemmin onko samat arvot siinä ja tässä. Tämä saattaa muistaakseni olla -72 pallokeulasta... Quote Link to comment
vwagen Posted April 14, 2012 Share Posted April 14, 2012 38A näyttää lukevan laturin kyljessä ja jos säädin on -72 Transporterista niin senkin pitäisi olla 38A eli yhteensopiva laturin kanssa,säätimen tiedot löytyy toisesta kiinnityskorvakkeesta. Joku paremmin asiaa tunteva voisi kertoa mitä vaikutusta on sillä jos käyttää arvoiltaan vääränlaista säädintä,esim. tuo 38A laturi ja yleisempi 30A säädin tai päinvastoin. Sekin vähän ihmetyttää miten tuosta pienestä 90mm laturista on saatu 38A kun normaalissa isossa 105mm on vain 30A ja vasta isossa pitkässä Transporterin laturissa 38A? Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Jännä asia tosiaan toi mitä Turo huomas tuossa laturissa.. Vielä pyyhkijöistä. Mihin johtoon noista kolmesta toi vastus kuuluu? Johtoon 54, 54d vai 31b? Quote Link to comment
metake Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Mihin johtoon noista kolmesta toi vastus kuuluu? Johtoon 54, 54d vai 31b? Tuohon mustaan mikä tulee katkaisijalle. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 22, 2012 Share Posted April 22, 2012 Ok. Elikkä W:n ja E:n väliseen mustaan johtoon? Quote Link to comment
metake Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Ok. Elikkä W:n ja E:n väliseen mustaan johtoon? Ei, vaan johtoon joka tulee nastaan 54 kuvan ulkopuolelta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Ok. Onneks kysyin sitten... :) Quote Link to comment
metake Posted April 23, 2012 Author Share Posted April 23, 2012 Katkaisijasta menee sähköä moottorille molemmista nastoista (54 ja 54d), toisesta jatkuva pyyhintä ja toisesta palautus 0-asentoon. Siksi vastus pitää olla ennen kytkintä koska muuten pitäisi asentaa 2 vastusta, eli molempiin moottorille meneviin johtoihin. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 23, 2012 Share Posted April 23, 2012 Ok. Tänään mulle tuli tähän pyyhkijäongelmaan uus vaihtoehto. Löysin Volvo 245 pyyhkijänmoottori joka menee heittämällä vanhan tilalle. :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 Näin se heitetään... : Osta Volvo farkun takalasin pyyhkijän moottori vuosimallia 69-83. Varmista että kuori on merkattu SWF kuten kuplassa. (Voi olla joku 83 vaiheessa tullu muutoksia.) Kuplan moottoria ei välttämättä tarvi edes irroittaa mekanismista. Tämän näköiset moottorit ovat alta. Näkee että Volvon moottorin vaihteistossa on kaksi kiinnitysruuvia jotka ovat eri paikassa kuplan vaihteistoon verrattuna. Molemmissa on valmiudet toistensa ruuveille. Elikkä Volvon pohjaan voi porata reikä keskelle kuplan ruuvia varten. Tosin jotta saa ruuvin sinne moottorin pyörijä ja magneetto pitää irroittaa joten yhtä helposti vaihtaa magneettot ja pyörijät suoraan. Ankkuria vaan irroittaa samalla sitä ei tarvitse vaihtaa. Se on lisäksi kiinni rungossa maadoitusjohdolla. Tässä sitten lopputulos: 1kpl 12V pre-67 moottori ja yksi 6V Volvo 245 moottori... :) Quote Link to comment
metake Posted April 24, 2012 Author Share Posted April 24, 2012 Ankkuri on tuo keskellä oleva pyörivä käämitetty mötikkä, ja se on ainoa asia missä se 6 / 12 v on. Eli jos ankkuri on fyysisiltä mitoiltaan vaihtokelpoinen, niin pelkkä sen vaihto riittää. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 24, 2012 Share Posted April 24, 2012 12 voltin moottorin magneetolla oli yksi levy enemmän elikkä se oli hieman paksumpi. Mulla noi nimitykset varmastikin vähän väärät... :) Samalla vaihtoi kaiken kun oli vauhdissa. Paitsi tuo jota minä taas kutsuin "ankkuriks" (Käämit?) Quote Link to comment
Guest Juha Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Ankkuri on tuo keskellä oleva pyörivä käämitetty mötikkä, ja se on ainoa asia missä se 6 / 12 v on. Eli jos ankkuri on fyysisiltä mitoiltaan vaihtokelpoinen, niin pelkkä sen vaihto riittää. Eli siis saako tällä kapineella toimivan 12v pyyhkijän moottorin?: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=55 Quote Link to comment
Tanhis Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Ankkuri on tuo keskellä oleva pyörivä käämitetty mötikkä, ja se on ainoa asia missä se 6 / 12 v on. Eli jos ankkuri on fyysisiltä mitoiltaan vaihtokelpoinen, niin pelkkä sen vaihto riittää. Eli siis saako tällä kapineella toimivan 12v pyyhkijän moottorin?: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... ubgroup=55 Kyllä. Kunhan oma 6v versiosi on SWF:n valmistama. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Volvon moottori oli halvempi.. ;) Quote Link to comment
toroidi Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Minkäs kokoista akkua pitäisi metsästää. Saisi sopia paksutolppaan alkuperäiseen paikkaan ja vieläpä sen peltikannen alle. Tai nojaa, kunhan sopii "heittämällä" :) Quote Link to comment
metake Posted February 10, 2014 Author Share Posted February 10, 2014 Minkäs kokoista akkua pitäisi metsästää. Saisi sopia paksutolppaan alkuperäiseen paikkaan ja vieläpä sen peltikannen alle. Mulla on ollut tuollainen Bilteman akku: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Tavalliset-pyoreat-navat-807715/ Hinta/laatu -suhde ihan ok ja orkkiksen kokoinen eli mahtuu peltikannen alle ja alkuperäisellä pannalla kiinni. Quote Link to comment
toroidi Posted February 10, 2014 Share Posted February 10, 2014 Mulla on ollut tuollainen Bilteman akku: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Akku/Tavalliset-pyoreat-navat-807715/ Hinta/laatu -suhde ihan ok ja orkkiksen kokoinen eli mahtuu peltikannen alle ja alkuperäisellä pannalla kiinni. Mulla taitaa olla joku tollainen. Tarkoituksena on päivittää sähköt 12 volttiin. Täytyypä googlailla jos löytyisi about tuon kokoinen 12V akku. Quote Link to comment
Tanhis Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 Kuplan ja kolkin '68 vakio akun pitäisi olla tälläinen. Mutta muistaakseni 6V ja 12V akun kannet olivat erilaiset tai oliko 12v autoissa enää edes kansia. Group 42- Mitat: Pituus 242, Leveys 175, Korkeus 175- Napajärjestys: -+ Quote Link to comment
VW-63 Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 EDIT: Tuo on melko yleinen harhaluulo vaihtaa sulakkeita pienempiin, mutta tosiaan sille ei ole mitään tarvetta. Sulakkeen tarkoitus on estää johtoa sulamasta jos kuormitus johdossa kasvaa yli sallitun, ihan niinkuin kotonakin. Tuskin kukaan vaihtaa taulusta sulakkeita pienemmäksi vaikka vaihtaakin keittiöstä jääkaapin vähävirtaisempaan malliin, tai ottaa sen pois käytöstä kokonaan. Tuskin kukaan vaihtaa jääkaapin käyttöjännitettäkään jääkaapin vaihdon yhteydessä:) Siksi johdon suojausta ei esimerkissäsi tarvitse muuttaa. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin kyllä jännitteen tuplaantuessa johtimen ylikuormitussuojaus pitäisi puolittaa, jotta johtimen suojaus säilyisi ennallaan. Käytännössä näin tuskin tarvitsee ko. tapuksessa toimia, koska vanhan auton usein "ylimitoitetut" johtimet todennäköisesti kestävät tuplaantuneen kuormitusvirran. Esim. oletetaan, että 6V järjestelmässä 20A sulaketta on voitu kuormittaa jatkuvasti 20A sulakkeen palamatta, jolloin max. tehoksi saadaan 120W. vastaavasti 12V:llä tehoksi saadaan 240W, jolloin johdinta voidaan samalla sulakkeella kuormittaa tuplasti vanhaan nähden. Jos kaikki laitteet on vaihdettu 12V laitteiksi niin ongelmia ei tule, koska laitteiden muutoksen myötä virta putoaa puoleen tuplaantuneen resistanssin myötä ja taas ollaan samassa tehossa kuin 6V järjestelmässä. Jos taas vanhaan piuhan päähän lisätään laitteita, johtimen ylikuormitus yli alkuperäisen tehon (120W) on mahdollista. Etuvastusta 6V laitteille voisi mitoittaa esim. mittaamalla laitteen resistanssin, josta saadaan sarjavastuksen koko. Resistanssin kautta lasketaan laitteen teho 6V:llä ja valitaan sarjavastukselle vähintään sama tehon kesto. Siis ihan sama idea kuin laittaisi kaksi saman kokoista 6V laitetta sarjaan 12V järjestelmässä paitsi, että toinen laite onkin se sarjavastus. 1 Quote Link to comment
metake Posted February 11, 2014 Author Share Posted February 11, 2014 (edited) Tuskin kukaan vaihtaa jääkaapin käyttöjännitettäkään jääkaapin vaihdon yhteydessä:) Siksi johdon suojausta ei esimerkissäsi tarvitse muuttaa. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin kyllä jännitteen tuplaantuessa johtimen ylikuormitussuojaus pitäisi puolittaa, jotta johtimen suojaus säilyisi ennallaan. Käytännössä näin tuskin tarvitsee ko. tapuksessa toimia, koska vanhan auton usein "ylimitoitetut" johtimet todennäköisesti kestävät tuplaantuneen kuormitusvirran. Esim. oletetaan, että 6V järjestelmässä 20A sulaketta on voitu kuormittaa jatkuvasti 20A sulakkeen palamatta, jolloin max. tehoksi saadaan 120W. vastaavasti 12V:llä tehoksi saadaan 240W, jolloin johdinta voidaan samalla sulakkeella kuormittaa tuplasti vanhaan nähden. Jos kaikki laitteet on vaihdettu 12V laitteiksi niin ongelmia ei tule, koska laitteiden muutoksen myötä virta putoaa puoleen tuplaantuneen resistanssin myötä ja taas ollaan samassa tehossa kuin 6V järjestelmässä. Jos taas vanhaan piuhan päähän lisätään laitteita, johtimen ylikuormitus yli alkuperäisen tehon (120W) on mahdollista. Väärin. Johtoa ei mitoiteta tehon mukaan. Jännite kyllä vaikuttaa johdon mitoitukseen, mutta häviävän vähän ampeereihin verrattuna. http://www.adita.fi/laskuri.asp tuolla on laskuri jolla voi testata paljonko on johtoa lämmittävä vaikutus, kun tuplaat jännitteet ja tehon (eli ampeerit pysyy samana). Vaikka johtoa lämmittävä vaikutus nousee hieman, niin vaikutus on sen verran vähäinen että se ei aiheuta tarvetta vaihtaa sulakkeita täsä tapauksessa. Vaikka vaihtovirta käyttäytyykin hieman eri tavoin, niin juuri tästä em. syystä esim. valtakunnan sähköverkossa jännitettä kuljetetaan 20kV tai 400kV suuruisina, koska johdot eivät pystyisi siirtämään riittävästi tehoa mikäli jänite olisi 400V, virran pysyessä samana voidaan jännitettä nostamalla johtimen tehonsiirtokyky moninkertaistaa. Esim. kotona on 1,5 neliön johto, 230 volttia, ja 10 A:n sulake, tehonsiirtoa ko. johdolle siis 2300 W, ei taitaisi onnistua 12 voltilla? Toki en ketään kiellä vaihtamasta sulakkeita puolta pienempiin, jos kuvittelee 4 A:n sulakkeilla pärjäävänsä, mutta johtojen puolesta sille ei ole tarvetta. Edited February 11, 2014 by metake Quote Link to comment
VW-63 Posted February 11, 2014 Share Posted February 11, 2014 (edited) Väärin. Johtoa ei mitoiteta tehon mukaan! Jännite kyllä vaikuttaa johdon mitoitukseen, mutta häviävän vähän ampeereihin verrattuna. http://www.adita.fi/laskuri.asp tuolla on laskuri jolla voi testata paljonko on johtoa lämmittävä vaikutus, kun tuplaat jännitteet ja tehon (eli ampeerit pysyy samana). Vaikka johtoa lämmittävä vaikutus nousee hieman, niin vaikutus on sen verran vähäinen että se ei aiheuta tarvetta vaihtaa sulakkeita täsä tapauksessa. Vaikka vaihtovirta käyttäytyykin hieman eri tavoin, niin juuri tästä em. syystä esim. valtakunnan sähköverkossa jännitettä kuljetetaan 20kV tai 400kV suuruisina, koska johdot eivät pystyisi siirtämään riittävästi tehoa mikäli jänite olisi 400V, virran pysyessä samana voidaan jännitettä nostamalla johtimen tehonsiirtokyky moninkertaistaa. Esim. kotona on 1,5 neliön johto, 230 volttia, ja 10 A:n sulake, tehonsiirtoa ko. johdolle siis 2300 W, ei taitaisi onnistua 12 voltilla? Toki en ketään kiellä vaihtamasta sulakkeita puolta pienempiin, jos kuvittelee 4 A:n sulakkeilla pärjäävänsä, mutta johtojen puolesta sille ei ole tarvetta. No tulihan ajatuskatko äskeistä kirjoittaessa. Noin päinhän se tietysti menee, että johdinta suojatessa virtaa tulisi rajoittaa (pienentää sulaketta) jos jännitettä pudotetaan eikä nosteta. Jos jännite laskee -> virta nousee-> johdin ei kestä. Se näkyy hyvin myös laittamastasi laskurista. Eli 6V autossa on paksummat johdot kuin vastaavassa 12V autossa. Johtimen mitoitus vähän riippuu mitä lähtötietoja on käytössä. Johdin voidaan toki mitoittaa tehon ja jännitteen mukaan (niin kuin laittamastasi linkistä selviää). Tehosta ja jännitteestä pitää laskea jokatapauksessa piirin tarvitsema virta, joka auto hommissa määrää johdin paksuuden. Ja kuten sanoit niin vaihtovirralla muuttujia onkin sitten enemmän. Edited February 11, 2014 by VW-63 Quote Link to comment
Guest Poppius Posted June 10, 2014 Share Posted June 10, 2014 Mitkäs ne sulakkeiden arvot nyt alunperin tämmöisessä 6voltin kahdeksan sulakkeen vm.65:ssä on olleet? Quote Link to comment
Guest Poppius Posted June 12, 2014 Share Posted June 12, 2014 Löysin Sambasta vm.65 kuplan ohjekirjan, ja siellä sanottiin että 16amp. sulake tulee pyyhkijöille, jarruvalolle, vilkkureleelle ja töötille. 8 amp. muille. Eli ratin takaa katsottuna vasemmalle yksi 16A ja loput seitsemän 8A sulakkeita. Onko raati samaamieltä / erimieltä? Quote Link to comment
silakka Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Löysin tuossa osakasaa penkoessa pyyhkijämoottorin vivustoineen. Näytti äkkiseltään että varsien kiinnitys samassa mitassa kuin omassa 6v -64 kuplassa. Itse moottorissa oli numero 113 955 113 G ja moottorin kiinnitysalustassa bosch 0 390 246 057. Voisiko tämä olla semmoista mallia minkä saan 6v->12v swapissani suoraan kiinni? Onko tuon kytkemisessä mitään ihmeellistä? Quote Link to comment
metake Posted May 18, 2015 Author Share Posted May 18, 2015 113 955 113 G Tuo on -70 lukuisen moottori. Tuon mekanismin ei pitäisi sopia paksutolppaan vaan olla hieman kapeammalla pyyhkijän varsien kiinnityspisteet. Lisäksi tuossa on pyyhkimien lepoasento kuskin puolella kun paksutolpassa sen pitäisi olla apukuskin puolella. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Tuossa sarja, jolla saa 6->12 muutoksen tehtyä ilman suurempaa osien etsimistä useammasta paikasta. http://aircooled.fi/tuote/3993/laturisarja-6v-12v-muutokseen Quote Link to comment
silakka Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Tuossa sarja, jolla saa 6->12 muutoksen tehtyä ilman suurempaa osien etsimistä useammasta paikasta. http://aircooled.fi/tuote/3993/laturisarja-6v-12v-muutokseen Kaiken muun olen jo ostanut ja vaihtanut mutta pyyhkijän moottorin kanssa tuli stoppi kun ei ollu swf moottoria omassa kuplassa. Ja haluan kuitenkin alkuperäistyylisen asennuksen enkä mitään kiinalaista jännitteenmuuntajaa Quote Link to comment
Tanhis Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Onko joku tutustunut tarkemmin näiden kolkkien säädettäviin pyyhkijänkatkaisijoihin että riittäisikö niissä vastus 6-12v muunnokseen ilman 6V moottorin vaihtoa. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 19, 2015 Share Posted May 19, 2015 Eikös se säätö ole vain varhaisissa "painonappi"-kojelaudoissa, joissa se kytkinpaneeli on muutenkin lähes poikkeuksetta paskana. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.