SePi Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Kevätväsymykseen nautitut vitamiinit aiheuttavan luomisen vimmaa ja kun hammastankosysteemit ei onnistunu, ni kysytään nyt tästä mielipidettä - että toimisiko? Otetaan yksi tavallinen pukkikeula ja laitetaan siihen uusi ja tiukka simpukka. Tehdään toisesta simpukasta apusimpukka = poistetaan se rullasysteemi sisältä, että jää pelkkä pystyakseli nätisti liikkumaan (täytyy tehdä jotain virityksiä vaikka putkella ja laakeroinnilla, että pysyy paikoillaan). Laitetaan raidetangot ulompiin päihin ja sovitetaan simpukoiden väliin esim vasen raidetanko, johon on kiinnitetty ohjausvaimentimen vaatima rei'itetty pää (tätä ei oo kuvassa) Onko RHD pitman arm (siis se kääntötanko) erilainen kuin LHD en tiedä - mutta jos on, niin hankitaan se sitten eBay UK:sta. Onko tolla nyt muuta merkitystä, kuin saada saman mittaiset raidetangot ja kun ne on lyhyemmät ja tulee enempi niiden vääntövarsien suuntaisesti ni luulis hiukan vaikuttavan bump steerinkiin. Ohessa kuva, josta selvinnee osa haahuilevasta ajatuksen juoksusta. editoitu typoja ja laitettu siistimpi kuva... Quote Link to comment
mikan Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Kartturille oma ratti samalla. :-) t. Mika Quote Link to comment
Roope Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 typ87: ssa on symmetrinen Mutta eikö siihen voisi laittaa jonkun toisen auton apusimpukan? Quote Link to comment
SePi Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Mutta eikö siihen voisi laittaa jonkun toisen auton apusimpukan? Varmaan, mutta tuo kuplan simpukka tois siihen just sen symmetrian ja olis kaikkein helpoin toteuttaa. Varsi olis oikeassa paikassa ja oikean mittainen. Lisäksi rakenne on aika vahva, eikä klappia synny helpolla kuten kumipuslilla tms toteutetuissa on tapana Quote Link to comment
x-pj Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Kartturille oma ratti samalla. :-) t. Mika ai niiku näin? Jotenkin tuntuu, että tossa on pakko olla kaks simpukkaa, niin kuin sepin hahmotelmassa. Quote Link to comment
SePi Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Kartturille oma ratti samalla. :-) t. Mika ai niiku näin? Jotenkin tuntuu, että tossa on pakko olla kaks simpukkaa, niin kuin sepin hahmotelmassa. Tai sitten vaan rattaat ja ketju tuolla pellin takana...? Quote Link to comment
Simo Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Öö... mulle ei ihan auennu mitä tolla idealla haetaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Kun ohjausvarret eivät ole symmetriset ja auto ajaa kuoppaan niin toisen puolen rengas harittaa enemmän kuin toisen ja suuntavakaus kärsii. Tai ainakin näin itse olen asian ymmärtänyt. Quote Link to comment
Västi Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Tuossa meidän vanhassa Jaguarissa on ohjaus toteutettu juurikin nuin. Siinä on semmonen nivel mikä käy molemmille puolille, samoin simpukka on vaihtokelpoinen oikean- ja vasekätiseksi. Ainakin siinä ohjaus pelaa hyvin. Quote Link to comment
mikan Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 ai niiku näin? Jotenkin tuntuu, että tossa on pakko olla kaks simpukkaa, niin kuin sepin hahmotelmassa. Siinäpä aivan loistava ajo-opetukseen soveltuva auto. Tuolla kelpais opettaa omat muksut ajamaan. :-) t. Mika Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Tuollainen kahdella ratilla varustettu ovaali oli joku aika sitten sambassa myynnissä. Quote Link to comment
x-pj Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 ai niiku näin? Jotenkin tuntuu, että tossa on pakko olla kaks simpukkaa, niin kuin sepin hahmotelmassa. Siinäpä aivan loistava ajo-opetukseen soveltuva auto. Tuolla kelpais opettaa omat muksut ajamaan. :-) t. Mika Tuo on ollut kouluautona ja on se sama auto, joka oli Sambassa myynnissä. Quote Link to comment
SePi Posted April 5, 2012 Author Share Posted April 5, 2012 Lontoon murteella sain monia vastauksia maailmalta ja oli onni, että en ennättäny pahentamaan tilannetta lyhkäsillä raidetangoilla. Joten se tästä aivotyöstä ja jousitus-ohjausgeometrioista meikäläisen kohdalla... Quote Link to comment
Tanhis Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Kerro nyt ihmeessä mitä sait selville kun kerran aikamoista innostusta tämä aihe sai aikaisesksi ainakin joissakin henkilöissä. Quote Link to comment
SePi Posted April 5, 2012 Author Share Posted April 5, 2012 Ne on kuulemma ne lyhyet raidetangot isompia ongelmia kuin pitkät siihen aurauskulman muutokseen. Ilmeisesti lyhyet toimii vain wishbone- ja macpersontyyppisissä, joissa joustoliike suuntautuu pääasiassa vain ylä-ala suuntaan. Pukkikeulassa akseliväli muuttuu enemmän jouston mukaan ja silloin etuviistosta tulevat lyhyet raidetangot ei ihan toimi kun mitta ja suunta laakeroinnista ei oo sama kun niillä vääntövarsilla. Toisaalta tuon etujouston liikerata ei oo normiajeluissa kovin iso ja varsinaisesti kuulemma tähän haritus auraus ongelmaan törmätään rankemmassa maastoajossa, rallissa tms. Siinäpä ne kommentit tiivistetysti Quote Link to comment
-tipi- Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Mikäs torpedoi Raidetanko-ohjauksen? Quote Link to comment
mikan Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Niin, että apusimpukan paikka olisikin sitten keskellä, jotta olisi yhtä pitkät ja mahdollisimman pitkät raidetangot. Hieman vaikea toteuttaa. t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Niin, että apusimpukan paikka olisikin sitten keskellä, jotta olisi yhtä pitkät ja mahdollisimman pitkät raidetangot. Hieman vaikea toteuttaa. t. Mika Tämän takia on 1303 75-> :D Quote Link to comment
mikan Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Tämän takia on 1303 75-> :D Kevätväsymykseen nautitut vitamiinit aiheuttavan luomisen vimmaa ja kun hammastankosysteemit ei onnistunu, ... t. Mika :-) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.