Jump to content

Empi levyjarrusarja ahdistaa


Guest T1-1973

Recommended Posts

Posted

Mikään ei voi mennä suosiolla...kele.

Vihdoin, kun pääsi ajamaan ikuisuusrojektilla niin eihän nuo taakse laitetut Empin takalevyt oikein rokkaa. Hidastuvuutta niillä kyllä saa, mutta vetää parin peräkkäisen jarrun polkaisun jälkeen jarrun tosi tiukalle. Putkistoon ei jää painetta, ei ainakaan ilma ruuvista kokeilemalla.

Onkohan noissa mäntien palautus kiertämällä/puristamalla, kun pelkkä puristaminen ei ainakaan palauta yhtään eikä ilmaruuvin aukaisukaan vaikuta tilanteeseen. Leimalle pitäisi yrittää, mutta tuohan palaa jos meinaa ajaa parikymmentä kilometriä sinisillä levyillä......

Posted

Joo palautuu myötäpäivää kiertämällä, kässäriä säädetään mäntää taas vastapäivään kiertämällä. "Täyspaska koko sarja" omakohtasia kokemuksia omaavana voin kertoa. Jarrusatulan liukupultit liian hennot -taipuu- niin kuin satulan adapteri (jota voi tosin vahvistaa hitsauksilla). Viilasitko jarrupalojen pesää isommaksi että liikkuvat herkästi?.

Posted

Eihän tuo tulekaan toimimaan kunnolla, jos antaa myöten. Sehän vetää väkisin tiukalle.

Saakohan nuo kasaan, jos ottaa männät pois ja tarkistaa, ettei oli mitään ylimääräistä päässyt sisään, kun tuntuu ettei mäntäkään halua pyöriä ilman metrin vartta.

Menisiköhän tuohon kiinnityskorvakkeeseen näiden tilalle joku toinen satula melkein bolt-on? Ei kyllä viitsisi paljoa enää venyttää hermoja noiden kanssa.

Posted

Eihän noita saa pelaamaan vaikka rasvaisi levyt. Toinen puoli on kuin hitsattu, kun runttaa polkimen pohjaan. Molemmat satulat purettiin ja tarkistettiin. Taitaa satulan rakenne antaa liiaksi periksi ja käsijarrun automattikehintä kirii liiaksi.

Täytyy hommata toiset satulat, ettei tule hakattu koko laitosta. ...

Posted
Eihän noita saa pelaamaan vaikka rasvaisi levyt. Toinen puoli on kuin hitsattu, kun runttaa polkimen pohjaan. Molemmat satulat purettiin ja tarkistettiin. Taitaa satulan rakenne antaa liiaksi periksi ja käsijarrun automattikehintä kirii liiaksi.

Täytyy hommata toiset satulat, ettei tule hakattu koko laitosta. ...

Kokeilitko löysätä sitä kässäriä, varmista et varsissa on löysää saman verran.

Posted

Kyllä niitäkin kokeiltiin. Kevyellä painalluksella männän palautus pelaa, mutta "hätäjarrutuksesta" jää päälle.

Posted

Onko näissä satuloissa jouset palojen päällä jos on niin yleensä niissä satuloissa pitää olla tollainen vetojousi että satula pysyy linjassa eikä ole vinossa.

item.JPG

  • 2 weeks later...
Posted

Ei niin ei se onnista. Sai jotenkin nuo laulamaan, mutta leimalla pomppasi sitten käsijarrusta. 0,4 -0,7 ja lapussa merkinta 16%. ...tana sentään. Hain Golfin satulat. Ne sentään ei ahdista niin paljoa ja voimaa tuntuu olevan käsijarrussa, mutta näillä nousee kahva aika ylös....

Posted
Ei niin ei se onnista. Sai jotenkin nuo laulamaan, mutta leimalla pomppasi sitten käsijarrusta. 0,4 -0,7 ja lapussa merkinta 16%. ...tana sentään. Hain Golfin satulat. Ne sentään ei ahdista niin paljoa ja voimaa tuntuu olevan käsijarrussa, mutta näillä nousee kahva aika ylös....

 

Kävikö golffin satula kiinnikkeisiin suoraan?

 

-Pete-

Posted

Anteeksi viive vastauksessa. Kyllä ne satulat kävi 90% bolton Empin asennusrautoihin.

16% on käsijarrun minimivoima auton kokonaispainosta eli kaiketi noin 2kN?

Pystyyköhän tuota jarrutehoa toteamaan mitenkään kotikonstein? Nyt on käsijarrukahvan pikkuvirittelyn jälkeen käsijarrussa 10napsulla pitoja enemmän, kuin käyttöjarrussa, jos kokeilee kiristää keskimutterista puolenmetrin varrella.

Posted
Anteeksi viive vastauksessa. Kyllä ne satulat kävi 90% bolton Empin asennusrautoihin.

16% on käsijarrun minimivoima auton kokonaispainosta eli kaiketi noin 2kN?

Pystyyköhän tuota jarrutehoa toteamaan mitenkään kotikonstein? Nyt on käsijarrukahvan pikkuvirittelyn jälkeen käsijarrussa 10napsulla pitoja enemmän, kuin käyttöjarrussa, jos kokeilee kiristää keskimutterista puolenmetrin varrella.

 

Jos kässäri lukitsee soralla takapyörät niin leimakin on tullu.

Guest Mika Raussi
Posted

Vakioilla rummuilla vetää käsijarrulla 205 gummit lukkoon kuivalla asfaltilla. Eli jos ton pystyy tekemään, niin on saavutettu yhtä kova jarruvoima kun vakiokamoilla ;)

Posted

Bilteman satuloilla saatiin käsijarrusta tehoa 1,6 molemmille puolilla. Kaikki ei ratkennut näilläkään, mutta parempaan päin menee. Nyt on vaunussa 10-vuoden jälkeen taas leima.

Posted

Nyt on ajettu noin 500km, mutta edelleenkään ei tahdo jarrut asettua.

Vaihdoin vielä GTI Golfin pääsylinterin, mutta edelleen nuo takajarrut vaan lämpenee.

Melkein joka kerta näyttäisi siltä, että nuo pellin lirpakkeet mihin satularaudat tulee kiinni, ovat eri asennossa. Empin sarjasta on enää jäljellä nuo asennus"raudat", satulakorvakkeet ja pidemmät jarruletkut.

Eihän nyt tuo hideout/ahnendorph tyylinen pakoputkisto aiheuta lämpökuormaa. Noissa pöntöissä on kyllä lämpökilvet, mutta pitäisiköhän kokeilla laittaa lisäksi ilmanohjain ohjaamaan viimaa satuloille.

Saakohan noita satulan asennusrautoja, sitä parempaa mallia, irrallaan järkevään hintaan?

  • 3 months later...
Posted

Unohtui jatkaa tätä. Vihdoin saatiin lämmöt kuriin. Oikaistiin korvakkeet sekä levyt ja laitettiin orkkis 3Golfin satulat. Satulat on nyt poikkeuksellisessa asennossa, mutta mitään haittaa ei tuosta ole ilmennyt. Ilmaaminenkin meni ihan ok. Männän palatuksen pitää olla kyllä 100% kunnossa, että sai kelvolliset.

post-1107-13888366047495_thumb.jpg

post-1107-13888366049499_thumb.jpg

Posted

Oliko Bilateeman ja orkkis satuloiden välillä jotain silmin nähden huomattavaa eroa? Vai miksi vaihdoit Bilateeman satulat pois?

Posted

Käsijarru pelasi paremmin orkkiksissa. Itseasiassa biltsuthan on nyt paikallaan, kun toinen orkkis alkoi vuotaa nestettä käsijarrusta ulos. Biltsuihin jouduin uusimaan tiivisteet, kun ne sai rikki orkkis kokoisella pääsylkällä.

Orkkisten käsijarrumekanismin akseli oli aika ruosteessa eikä varastosta löytynyt just sopivan tiukkaa orengasta vanhan kuluneen tilalle. Muuten ovat aika samantasoiset ja ihan toimivat. Jokatapauksessa paljon paremmat, kuin empit. Jos joku tarvitsee tuollaisia Empin satuloita niin luovun niistä halvalla.

  • 3 years later...
Posted

Haloo kysytään viisaammilta menee sormi suuhun, mulla kyseinen sarja jo useamman kesän ajossa. Viime keväänä vaihdon rengastusta ja samalla vaihdoin Csp:n levyt kun oli sopiva jako valmiina Ja ennekaikkea sopiva offset. Tässä yhteydessa tuli ilmiö että jarrupalat "soittavat" csp levyä pelkääjän puolella. Eli jarrut laahaa juuri sen verran että soittaa muttei lämpene, on ostettu uudet palat, laitettu kitinälevyt, on viilattu satula adaptereita, purettu satulat hoonattu ja rasvattu ja kaiken huipuksi satulat vaihdettu puolelta toiselle silti vaiva pysyy oikealla puolella. Ei jää painetta satulaan, uusi pääsylkky ilman paineventtiiliä empin sarjasta jäljellä ainoastaan satulat. Mitäs sitten, ehdotuksia? Mellottaa levyt pehmeeksi ettei soi?

Posted

Ookko kellottanu tai käyttäny sorvissa levyjä? Himppasen kiero levy osaa soitella ikävästi.

No pesrkele, täytyy kokeilla.

Posted

Ei pitäisi noin pieni heitto vaikuttaa, saman verran tulee varmaan kun vetää jarrut kunnolla kuumaksi vaikka olisivat ihan suorat kylmänä. Ainoa mikä tulee nyt mieleen on että oothan simmannut satulan keskelle levyä. Kun olet vaihtanut levyn ja palat voisi olla sen verran sivussa että pala hipoo vähän levyä.

Posted

Juu on shimmattu, eikä toi luulis olevan niin ronkeli asennolle kun liukutapit ovat sen verran "rennot" että hakee mieleisemmän asennon. Pitää kokeilla vaihtaa levyt puolelta toiselle jos ääni siirtys tai sitten se on adapterissa (oma tekele).

Posted

Testaaminen jäi vähän kesken kun oli niin liukkaat kelit ja nyt niin märät, joten varmaa ratkaisua ei vielä ole (levyjen vaihto puolelta toiselle ja vaihto csp levyjarrusarjan satulat).

Posted

Onhan sulla varmasti käyttötangossa riittävä välys, että pääsylinteri pääsee palautumaan riittävästi?

On välystä n.3mm.

Posted

Voisko syy olla jarruletkuissa? Niissä on tosi pieni reikä, joka saattaa vanhemmiten turvota umpeen. Paine menee läpi, mutta vapaasti ei virtaa.

Posted

Hyvin paljon mahdollista onhan ne jo 4 vuotta vanhoja.

Eihän tuo olisi edes ihme näiden jälkituotanto-osien laadun tuntien.

Posted (edited)

En jaksanu lukee mut onhan levyjarrumallin pääsylkky?

Muistaakseni 19mm Ate ilman kuulaventtiilejä, porauksen kokoa ei osannu silloin asennusvaiheessa edes katsoa, siksikin tuli mieleen vaihtaa hieman isompi csp:n ehdotelma. Edessä on aidot VW eikä ne lämpene.

Edit: Teoriassa paineesta pullisteleva jarruletku voi olla myös syyllinen.

Edited by Anpu
Posted (edited)

Kyllä se taitaa olla niin että pääsyyllinen on itse jarrusatula, motonetin vaihto-osa uudempi malli (kässäri on satulan päässä) tais ratkaista ongelman. Tuli myös vaihdettua pullisteleva letku ja pidemmät liukutapit satulaan.

Näissä satuloissa tuntuu merkittävästi parempi käsijarru (joka oli myös tuskan aihe katsastuksessa).

Elikkäs nämä on Passat jarrusatula VAG 92- taka/oikea 23-9378 ja vasen on 23-9377. Myös Audi A4, Bora, Seat Cordoba etc käyttää samaa satulaa.

 

_smaller.jpg

Edited by Anpu
  • 1 year later...
Posted

Onko tietoa mahtaako takasatulan kiinnikerauta olla sama neli ja viisipulttisessa. Eli asettuuko satula samaan kohtaan?

Posted

Vaikuttaa olevan kyllä sama rauta. Paruzin sivuilla tosin sama kuva molemmista sarjoista, jarrulaikka vaan photoshopattu toiseen kuvaan.

Posted

Tuossa minun sarjassa on myös se kullitettu pelti johon tein vahvistushitsaukset. Tämä on siis 4pultisen sarja joka on tarkoitus pistää ovaaliin eli muuttaa 5pultiseksi jos löydän vaan pelkät levyt jostain sopivasti.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...