Guest Belgarion Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Elikäs eipä ole tullut paljoa hitsailtua ja pitäisi saada kuplan vararengaskotelon pohja ja kuskin penkin alta muutama reikä korjattua. Tarvittis hieman neuvoa että miten tohon kannattas lähtä valmistautumaan. Eli kuinka paljon peltiä pois, minkälaista peltiä pitäis hankkia jne. Ihan noviisina liikenteessä niin mikään neuvo ei ole todellakaan turha. Ja kun ei ole omia hitsivehkeitä niin mieluusti olis hyvin valmistautunu ennenku lainaankaan hakee hitsin. Kuitenkaan en haluaisi sitä minnekään hitsattavaksi viedä kun kyseessähän on harrastus :) Quote
-MITO- Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 PAineilmakäyttöinen pistosaha on kätevä mätiä kohtia poistaessa, ei kipinät sinkoa ja tarkempi käyttää kuin rälläkkä. Pahvista leikkaat mallikappaleen jonka avulla leikkaat sitten reikään sopivan peltipaikan. Quote
JaniM Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Otetaan mätää peltiä niin paljon pois että tulee terve. Sit reunat puhtaaksi vaikka rälläkällä massasta. Sit millin pellistä paikka. Piirtää sen kokoisen palan kuin on reikä tehty. Ja puskusaumalla kiinni eli päät vastakkain. Pelliksi käy tavan musta säsi eli sähkösinkitty, kestää pikkasen paremmin ton säilytyksen ja ei ole varastorasvassa. Ja tarpeeksi virtaa koneeseen että palaa kunnolla ja tulee matala palko. Saumojen siistiminen, jos haluaa. Maalit ja massa lopuksi. Ja se on siinä. Tommonen millinen säsi maksaa noin 30 e 2 neliötä eli sen mukaan sit kannattaa kysellä pikkupaloja. Katos Mito ehti aloitella. Mut ton reiän voi suoraan peltiinkin piirtää, jos on tilaa. Ja mahdollisimman varovaisesti hitsailee eli heftailee umpeen, niin ei vetele, mutta jos jäljellä niin väliä, niin rok oon vaan. Quote
Guest Belgarion Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Kiitoksia, valaisee jo paljon, pääsee tekemään nuo leikkaukset ja palat valmiiksi! Niin saa vielä ehkä tänä kesänä liikenteeseenkin tuon :) Quote
Kurre Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Ja puskusaumalla kiinni eli päät vastakkain. Pelliksi käy tavan musta säsi eli sähkösinkitty Tuota tuota, kun isot pojat on kertoneet sinkityn pellit hitsaamisesta, että ei olis kuulemma ihan viisasta. Tarttis olla kunnollinen raitisilmamaski. Voipi tulla muutakin kuin pää kipeeks Toisaalta tämän palstan lukijoilla tuskin on paljon menetettävää ;^) Quote
-MITO- Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Hahah :D Joo itekkin kuullut varoituksia sinkityn pellin hitsaushuuruista.. Quote
JaniM Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 No enpä tarkottanut mitään kattopeltiä, vaan sellasta missä on ohuen ohut harmaa kerros. Paksu sinkki räkii jo siinä määrin että on turha yrittää edes hitsailla. Siitä tulee varmasti pää kipeäksi, nih. Quote
-tipi- Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Auttaako se sinkitys juurikaan, koska hitsisaumahan se on herkimmin aina ruostumassa. Quote
Guest Toheltaja Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 sinkkikuume ei oo naurun asia! sitä kannattaa tosiaan varoa käyttämästä. Jos pakosti käyttää ni suosittelen kovasti hiomaan sinkityksen pois 2cm leveydeltä hitsattavan kohdan ympäriltä. Quote
JaniM Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Eihän se sinkki autakaan hitsin kohdalta. Plussa onkin siinä ettei siihen ruostu sormenjälkiä ja ei ole sitä varastorasvaa, mukavampi käsitellä. Itteä ei ainakaan ole kuumeillut, ennemminkin noi massojen käryt aiheuttaa sitä päänsärkyä ku palavat. Ja onhan meillä kaikilla kunnon tuuletus tallissa, onhan. Ja voihan sen reunan sipasta jollakin, jos tuntuu että on sinkkiä liikaa, mutta kuten tossa aikasemmin totesin, niin kyllä ne muut myrkkykaasut enemmän haittaa. Ja hinnoissakaan noilla pelleillä ei ole juurikaan eroa. Mutta kukin ostaa mitä tykkää. Quote
JaniM Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Eikä sit mitään silikooni tiivistämisiä pellin väliin. Quote
Guest Belgarion Posted June 2, 2005 Posted June 2, 2005 Joo ei kyllä tarkotus mitään tiivistämisiä tehdä silikonilla... vaan kunnon saumat vaikka siinä muutama ilta tuhraantuiskin ;) Mites tuo ite hitsaus, vissiin alapuolelta ois järkevä hitsata vai onko tällä kuinka suurta väliä? Quote
AS Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Hitsaa vaan yläpuolelta jos mahdollista. Turhaa konttia alla ja polttaa itteänsä. Quote
Ketsa Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Jos hyvän ja kestävän ratkaisun haluaa, niin alapuolelle saumat ja riittävät massaukset ko. paikkaan. Kyljelleen kupla, niin hitsaus helpottuu. Quote
Racing Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Ketsan kanssa samaa mieltä,vielä lisättynä että ne kaikki mustat maalit niistä peltiosista jos sellaisia ostat pois ja kunnon pohjamaalit sitten päälle. Quote
Guest wiima-62 Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 joopa joo,, Hitsauksessa kun käyttää lankaa AX-Cu Si 3 0.8 MIG-Lankaa niin jopa hommeli onnistuu eikä saumaruostu ikinä enää. Hintaa 5 kilon kelalle tulee baut,,190 € ,, "on niin sanottua juotoslankaa mikille " . peltiä varsinkin hitsatessa ei tulee niin sanottuja loimuja herkästi vaikka mummo hitsais,jälki on sellaista messinginnäköistä. Kyllä kanattaa hitsata altapäin niin ei jää rotankoloja,miks ei päältä jos on hyvähitsari jolla saumasulaa läpi kunnolla. Auton kyljeleen kaatamalla hitsausonnistuu todella hyvin ,mut mut mut entäs kyljet missä kunnossa sitten kun auton kaataa renksuille takas......tämä lanka käy ERITTÄIN hyvin sinkityllepelille Quote
JaniM Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 No johan on kallista lankaa, reilut 200 e ku taala hinnan kerroit. Quote
Kurre Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 No johan on kallista lankaa, reilut 200 e ku taala hinnan kerroit. Jaa että taala? $ oon luullu taalaks ja £ punnaks Live mid-market rates as of 2005.06.03 09:11:22 UTC. 190.00 GBP United Kingdom Pounds = 281.307 EUR Euro 1 GBP = 1.48056 EUR 1 EUR = 0.675418 GBP mutta halpaahan toi on Quote
-tipi- Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Eikö liene Wiima-62 €uroilla lankansa ostellu, oli merkki mikä hyvänsä? Vai oikeestiko Englannista pitää tilata. Quote
JaniM Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 No mä taas oon pitänyt rollarina, mutta Englannin puntia kuiteskin tarkoitin. Mut kalliit saumat tulee kuitenkin ja Wiima tarkoitti varmaan euroja kuitenkin. Quote
Guest wiima-62 Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Kiirreessä sohasin ton viestin ,, mut elämä on kallista,, Quote
Guest Belgarion Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Kyllä kanattaa hitsata altapäin niin ei jää rotankoloja,miks ei päältä jos on hyvähitsari jolla saumasulaa läpi kunnolla. Auton kyljeleen kaatamalla hitsausonnistuu todella hyvin ,mut mut mut entäs kyljet missä kunnossa sitten kun auton kaataa renksuille takas...... Eli alhaalta tulee mun hitsaaman :) ja kyllä täs ny otetaan niitä kipinöitä hihaan ja ties minne kun ei oo oikeen tilaa pyöritellä tuota autoa mitenpäin vaan.. langoiksi saa kyllä tällä kertaa kelvata se mitä lainavehkeisiin löytyy :/ Quote
JaniM Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Ja laita korvatulpat korviin kun kömmit hitsaamaan alle. Tuntuu tosi keljulta kun kipinä pomppi tärykalvon päällä rummuttaen. Quote
AS Posted June 3, 2005 Posted June 3, 2005 Niin jokainen tekee tyylillään mutta kyllä yläpuolelta paljon helpompaa on. Virrat kohdille ja kunnolla sulaa niin sauma on paljon tiiviimpi kuin alta räittynä. Quote
Guest Toheltaja Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 jos varapyöräkoteloa hitsaa ja haluaa siistin niin alapuolelta se on helpompi hioa saumoistaan ku kotelon sisältä :) Quote
Jorrma Posted June 4, 2005 Posted June 4, 2005 Saumoista tulee siistit kun hitsaa ne molemmilta puolilta. Quote
pas2 Posted June 6, 2005 Posted June 6, 2005 Ja sit vielä huomionarvoinen seikka että irrottaa sen tankin sieltä pois palamasta ennenkun menee varapyöräkoteloa hitsuuttamaan. Tai no, rohkea Rokan syö. Quote
pas2 Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Bensan kanssa ei kannata pihtailla jos polttaa meinaa :-) Quote
Guest Belgarion Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 no kyl tuo tankki on jo irti... :-) toi 1m x 2m levy on kai standardi mitä noista peruskaupoista noita levyjä löytää... ? On vaan pikkusen ylilyöntimäärä noiden reikien paikkaamiseen... mutta jos ei ny muualta löydy ni pitää kai aatella että sitä käyttöä vielä tulevaisuudessakin ilmenee :) Quote
pas2 Posted June 7, 2005 Posted June 7, 2005 Moukuta siitä ylijäämäplootusta riittävän iso "porshe-style" siipi taakse :-) Quote
Count Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Nostanpa törkeästi vanhan aiheen kun tiedonjano sivuaa samaa aihepiiriä. Tilanne on siis seuraavanlainen; Olen hitsannut viimeksi n. 15v sitten muutaman hassun sauman migillä malli biltema, ja sitä ennen joskus koulussa 20+ vuotta sitten kaasulla, puikolla ja migillä. Parhaillaan odottelen matkahuollosta saapuvaksi Super Miggeriä jolla olisi tarkoitus sitten sekalaista autopelti- sunmuutahitsausta saada tehdyksi. Super Migger on käsittääkseni valovirtakoneeksi varsin kelvollinen, joten tuskin tulen siihen heti tuskastumaan. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, millaista lankaa kannattaisi ostaa (laatu, paksuus ym) jotta peltihommat luonnistuisivat parhaiten. Hitsauskohteena olisi sekä saksalaista, englantilaista että ruotsalaista peltiä auton muotoon prässättynä sekä kotimaista valmistetta oleva peräkärry. Suojakaasuvinkkejä saa myös antaa, vehkeen mukana tulee omistuspullo jonka tämänhetkinen täytöstila ja sisällön laatu on vielä arvoitus. Missä kannattaisi täyttää ja millä? Lohjan seutuvilta pitäisi löytyä. Quote
Guest Toheltaja Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 1250x2500 on stanu ohutlevykoko... (nopeasti vastaten tuohon 2005 kerrottuun levykokoon ;) Quote
metake Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Suojakaasuvinkkejä saa myös antaa, vehkeen mukana tulee omistuspullo jonka tämänhetkinen täytöstila ja sisällön laatu on vielä arvoitus. Missä kannattaisi täyttää ja millä? Tämä on sitten sellainen ikuisuuskysymys, josta saadaan helposti melkoinen väittely aikaan ;) Itse en ohutpeltitöihin edes harkitsis mitään muuta kuin CO2:sta, mutta mä en olekaan ammatiltani hitsari. Tosin tuo sun pullo määrää sen mitä sinne voit laittaa, suoskaasupulloon ei CO2:sta laiteta, ja sama toisinpäin. AGA ei taida enää edes täyttää omistuspulloja? Joten järkevimmäksi vaihtoehdoksi jää Woikoski, jollei pullo sitten satu olemaan joku epästandardi, jolloin sitä pahimmassa tapauksessa ei saa täytettyä missään. Quote
Virtanen Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Itse ostin seospullon IK-asennus Tmi:stä Kangasalta. Täyttää ja myy pulloja kohtuulliseen hintaan. Quote
Guest Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Mulla oli CO2 omistuspullo jonka ostin Sammutinhuolto Havantolalta Nummelasta. Nummelan liike on lopetettu ja toiminta keskittyy nyt kirkkonummelle, ajomatkaahan siita kertyy vahasen enempi. Halvat taytot, ja pitais pystya tayttamaan muuallakin mista vaan hiilidioksidia saa. Huomaa myoskin etta regulaattori on eri hiilidioksidille kuin mita seoskaasulle. Quote
JaniM Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Niin tai se mutteri on. Sammutinhuollosta saa mutuja 5e. Quote
Count Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 Kas, tuosta pullojen ristiin sopimattomuudesta en ollutkaan tietoinen. Hyvä huomio. Mutta entäs langan laatu ja paksuus? Quote
Guest Toheltaja Posted January 10, 2008 Posted January 10, 2008 0.6-0.8 bueno kotipeltisepälle. Laatu sitä paskaa mitä kaupasta saa ihan mustan hitsaamiseen. Noissa ei kannata ihmeitä panostaa, kun peltiä vaan hitsaat. Voin toki tarvittaessa myydä erikoisempia 15kg keloja, karpidilankoja jne. hinnat lähtee jostain 1500-3000€/rulla. :D Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.