Jump to content

Mighitsaukseen kaasupulloa+muuta


Guest biblo

Recommended Posts

Hankin lähes ilmaiseksi itselleni tuollaisen Walliuksen LKC 175-voimavirtamigin ja tokihan tuo oli ilman pottua. Nyt seuraavat asiat mietityttää kun ensimmäinen oma "kunnon" mig kyseessä, ennen ollut vain halppisydinlankaisia.

 

-Olisiko 30kg Co2-pullo riittävä kotihitsaajalle? Käyttö lähinnä toistaiseksi satunnaista hitsuutusta.

-Mikä tuollaisen esim. 30kg potun pituus on?

-Kelpaako näihin esim. biltemassa myytävät langat, pl. ydintäyte koska kaasu.

-Mitä eroa noilla langoilla yleisesti on?

Link to comment

Suoraan iso pullo jos sen liikuttelu ei tuota ongelmia. Oma pullo melkein kannattaa hankkia, kirpasee ostaessa, mutta ajan kanssa halvempi. Tollasella 30kg vetää jo aika monta metriä saumaa.

 

Langaksi käy ihan peruslanka 0,6/0,8mm auton hitsaukseen.

Link to comment

Airliquidilta saa Minitop 11l Argon/CO2 18% omistuspullon (ikuinen käyttöoikeus) vähän alle 400 eur. Pullossa kiinteä virtaussäädin ja ei tarvitse katsastaa ikinä kun toimii vaihtopulloperiaatteella eli vaihtaessa saa heti täyden pullon mukaan. Itse käytän yleensä Esabin lankoja, toimii hyvin ainakin mulla.

Link to comment

Jos tarkoitus tehdä autoon peltihommia, niin ehdottomasti hiilaripullo (jäähdyttää paremmin), eikä missään tapauksessa Misonia. Jos taas tarvetta hitsata sellaisia saumoja, että liitoksen lujuudella on merkitystä, kannattaa valita Misoni tyylinen seoskaasu.

 

Nimimerkillä: Yli 20 vuotta turhaan maksoin ja kärsin Misonista

Link to comment

Mistäs noita esabin lankoja kannattaa tiedustella esim. Turun seudulla tai noin yleisesti? Oma hitsaus niin vähäistä (toistaiseksi) että tuskinpa se hinta haittaa.

 

Mistäs muuten tiedän kuinka painavan kelan tuohon voi ostaa? Kyseessä kuitenkin iäkäs mutta käsitykseni mukaan ihan ok kone.

 

Oman pullon nyt ajattelin hankkia, Woikoskella ainenkin toistaiseksi luvattiin toimitus melko pienellä ajalla. Tiedä siitä sitten. Hankkii vaikka toisen pienemmän lekan siksi aikaa jostain.

Link to comment

Jos meinaat hitsata tyyliin seuraavat 20 vuotta ja päälle niin kannattaisi kuitenkin vielä miettiä tota Airliquidia. Sen voi ajatella olevan ikuinen vuokrasopimus ja kertamaksu siis hieman alle 400 eur ja aina saa tyhjän pullon tilalle uuden pullon heti mukaan jossa on paineensäädin mukana. Jos ostat esim Woikosken pullon niin varmaan joudut ostaa virtauksensäätimen ja 10 vuoden päästä leimaamaan pullon uudestaan eli siinä vaiheessa se on jo kalliimpi kuin Airliquide + Woikoski on tolla ajalla hukannut sun pullon aika monta kertaa. Itselleni otin juuri tuon takia tommosen Airliquidin pullon.

Link to comment

Kun kumminkin täällä raumankin seudulla vaälillä vaikutat niin siittä autokairan läheltä löytyy ahlsell mistä saa esabin lankoja ja muuta tarvittavaa. Ja eiköhän turkkussestakin löydy saman ketjun liikkeitä. Ja yks asia mitä pitää kanssa miettiä on langan paksuus ja se että onko sulla pikkulangalle sopiva suutin ja rullat koneessa. Kun kerran kumminkin tolla sun koneella on hitsattu kauheaa jöötiä niin siellä on luultavasti ollut jotain paksua lankaa mikä ei sitten taas ole ohkasille pelleille välttämättä kauhean hyvää.

Link to comment
kannattaisi kuitenkin vielä miettiä tota Airliquidia.

 

Itse ostin myös Airliquidin pullon 1,5 vuotta sitten. Se on hyvä vaihtoehto, eka maksu yskittää vähän mutta sitten se on "oma" ja täyttö eli pullon vaihto silloin maksoi 60 eur. Ja on auton hitsaukseen hyvin soveltuvaa seoskaasua, oliko argonia ja hiilaria jossain suhteessa.

 

-Mikko-

Link to comment
Hel**tin kallista ainakin :D

Tiedätkö Hyvinkää - Hämeenlinna väliltä halvemman paikan? Pitäis hakee jostain 5 kg kela.

5 kg:n kelojen hintaa yleisesti en ole seurannut, mutta työn puolesta olen ostanut lankaa Berner Pultista Hämeenlinnasta. Isojen kelojen hinta on siellä ainakin ollut kohdillaan, Lincolnin lankaa mutta löytyy varmaan muitakin. Huyndain lankaa olen ostanut Woikoskelta vielä hieman edullisemmin, mutta en tiedä myyvätkö yksityisille suoraan.

Link to comment
Olisiko esim. tuollainen lanka ok-> http://webshop.industriacenter.fi/produ ... -1251-esab

Hel**tin kallista ainakin :D

 

Lanka ok ja normi hinta Esab langasta.

Jos hintaa vertaat esim Huyndai lankaan niin pieni-esab vs iso-huyndai=

Hinta lähes sama.

Langan laaduissa erimerkkien välillä saattaa olla suuriakin eroja.

Itse olen hitsannut edullisella huyndai langalla hyvin vähän,, riittoisaa se ainakin on, ainoa kela mikä kestänyt n.4 vuotta :-)

Lankaa ei tullut kunnolla kerältä ulos..

(syy ei välttämättä lanka merkissä, vaan myyjän varastoinnissa)

 

-Pete-

Link to comment

Itse huomannut myös, että kun hitsaa satunnaisesti niin langan varastoinit saattaa tuottaa ongelmia. Olen itse siirtynyt pieniin keloihin vaikka Kempomatiin menee myös täyskokoiset. Jos ruosteista lankaa ajaa niin se ei haittaa vain hitsaussaumassa vaan myös lankajohtimessa. On sitten myös seuraavat puhtaat langat hieman ruosteessa. Ei se nyt niin tarkkaa ole mikäli ei ydinvoimalaa ole kokoamassa, mutta aina helpompi saada hyvää saumaa jos ei ole ylimääräisiä epäpuhtauksia.

 

Myyryn huolto on hitsaustarvikkeiden erikoisliike mistä itse hain tavaraa kun vielä Turussa asuin.

 

Nuo käyttöoikeuspullot ovat muuten käteviä, kunhan eivät jää lojumaan nurkkiin ja joku ostaa kyseisen firman pois niin ettei sitä noteeraa. Mulla on Messerin 7l/300bar pullo joka ei käy enää missään kun AGA osti sen pois enkä noteerannut vaihtoaikaa (lähettivät luonnollisesti kirjeen johonkin osoitteeseen misä en ollut asunut vuosiin). Käyttö siis todella satunnaista minulla viime vuosina.

Link to comment
Itse huomannut myös, että kun hitsaa satunnaisesti niin langan varastoinit saattaa tuottaa ongelmia.

Ei tämä ole mikään ongelma jos konetta/kelaa säilyttää lämpimässä ei kosteassa paikassa.

 

Voi sen kelan tietty ottaa poiskin hitsaamisen jälkeen jos todella satunnaisesti hitsailee ja viedä esim pannuhuoneeseen säilöön.

Link to comment

Kuten täällä jo mainittiinkin Co2 jäähdyttää paremmin. Lisäksi se on halvempaa, eikä ole niin säserää hitsattaessa paskasia ja ruosteisia peltejä. Säästä siis tässä jossa kerrankin halvempi on oikeastaan parempi. Älä säästä langassa, äläkä osta mitään biltemalankoja.

 

Rahellisyyden nimissä on tunnustettava, että mulla ei ole aavistustakaan bilteman lankojen laadusta, tiedä vaikka olisivat helkkarin hyviä, mutten aio ottaa selvää. Eipä meillä töissä ainakaan Biltema merkkisiä lankoja ole näkynyt :P

 

Opettele vaihtamaan siihen koneeseen lanka. Ihan vaan, ettei sitä tartte pitää niin isona operaationa, etteikö sitä lankaa voisi viedä joka kerta lämpimään kun et hitsaa. Irrottaminen ja takaslaittaminen kestää puoli minuuttia ja lankaa menee hukkaan kymmenen senttiä. Kostunut ja ruosteinen lanka pilaa sun saumat hermot ja sen koneen koko prkl langansyötön.

 

Ennen kun otat sitä käyttöön, putsaa se masiina. Laita kolviin kaikki uudet hilut ja tarkista että langanjohdin on ok, tai ainakin puhdas. Paineilmaa läpi reilusti, ellet uskalla koko kapistusta ottaa osiin.

 

Tarkista että maakaapeli on kunnossa. Jos siinä on päässä sellanen rimpulakilpsu, mallia mikkihiiri, heitä se mäkeen ja hae siihen uusi. Laita sormi siihen väliin ja jos ei satu, sano päivää hra Hiirelle. Paskalla maalla ja huonosti rullaavalla langansyötöllä saa hyvänkin koneen tuntumaan toivottomalta vehkeeltä.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kuulemma bilteman langat ois oikeesti esabin lankoja.

 

Airliquidin pullo on varsin näppärä ollu. Kaasunkin voi vaihtaa millon haluaa. En tiiä kyl saako vielä ainakaan hiilaria, mut typpi tuli yhdeksi vaihtoehdoksi kuulemma ihan just

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...