jonas Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Pakko avautua: Olin tänään työpäivän jälkeen katsastamassa vaimoni nimissä olevaa käyttautoamme (Audi A2 - sori vähän off-topic mutta konsernin tuote). Teknisesti ei muuta moitetta kuin takavilkkujen väri liian vaalea, korjauskehotus => vaihda polttimot. Tähän asti kaikki hyvin. Sitten etsitään valmistajan tekemä tarra, jossa auton tiedot ovat (ensin toki tarkastettiin stanssattu numero, eli auto oli yksilöity). Rekisteriotteessa lukee teknisesti sallitun suurimman kokonaismassan kohdalla 1525 kg, mikä löytyy myös pelkääjänpuolen maton alta paljastuneesta tarrasta. Mutta kappas: rekisteriotteessa lukee suurimman tieliikenteessä sallitun kokonaismassan kohdalla 1526 kg. Hylsy siis tuli. Nyt vaihtoehdot ovat, että maahantuojalta uusi tarra autoon tai auton uudelleenkatsastus. Aika orpo olo, mutta kaipa tästä sitten yrittää ensin maahantuojan juttusille. Mutta kysymys on tietysti myös se, että kummasta ruudusta pitää katsoa? Kuvassa katsastusmiehen kuulakärkikynällä kirjoittamassa paikassa lukee siis 1526 eikä 1525. Siksi autoa ei voi hyväksyä ja se on vaaraksi muille tielläliikkujille. Eli varokaa punaista Audi A2:sta, siinä on kuskin lattialla tarrassa väärä numero! Quote
NordBling Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Siis mitä vittua? Eikö virhe ole rekisteriotteessa eikä autossa? Quote
jolkkon Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Täytyy olla piilokamera. Hymyile vaan joka suuntaan. Quote
mikko k Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Todella elämäänsä kyllästynyt katsastusmies!! Tee valitus äijän toiminnasta ja toki kerrot myös tässä julkisesti, että missä tälläinen vittupää työskentelee, ettei vaan kukaan järkevä ihminen eksy kyseiselle asemalle! Quote
jonas Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Katsastusasema on sama, jossa auto on saman tarransa kanssa katsastettu pari kertaa aikaisemminkin, eli Heikinlaakson Katsastus Oy, joka kuuluu suomalaiseen HelppoKatsastus -asemaketjuun. Ajattelin, että kotimaisessa omistuksessa on kivampi pitää katsastuksen rahat, etteivät valuisi eteläeurooppalaisille sijoittajille, niin kuin isommissa ketjuissa menee. Virheellinen ajatus, ehkä espanjalaisia olisi kuitenkin pitänyt tukea. Eniten mietityttää, että katsotaanko tässä nyt ihan varmasti oikeaa ruutua, kun se pelkääjän mattojen alle liimatun tarran numero vastaa ruudussa F.1 olevaa tietoa. Täytyy varmaankin ottaa toinen kalja ja nukkua yön yli. Quote
-AP- Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 Onko kyseessä yksittäin käytettynä maahantuotu auto? Quote
jonas Posted October 25, 2012 Author Posted October 25, 2012 Ei ole mitän omaa tai yksittäisenä tehtyä tuontia. Auto on Vv-auton aikanaan maahantuoma ja Stockmannin autokaupan Herttoniemessä myymä. Nykyään kyseinen myymälä ei ole enää Stockmannia vaan Audi-center tms, mutta samassa talossa myydään konsernin kärryjä edelleen. Kaiken pitäisi olla mennyt ihan niin kuin tässä maassa menee - alvit ja autoverot ja kaikki maksimoituna... Quote
Guest Jeeves Posted October 25, 2012 Posted October 25, 2012 VV-autoon vaan puhelua ja faksaavat paperit katsastuskonttorille. Itsellä kävi samoin carsport-bussin kanssa muutama vuosi sitten, auto oli liikenteessä sen 8v jo kerinnyt olla ennen kuin huomasivat leimalla. Katsastus keskeytettiin niin ei tarvinnut edes maksaa sen loppuun saattamisesta. Quote
Guest Barn Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Hävitä rekisteriote ja tilaa uusi ja sano sitten että lähetitte väärällä kokmassalla..:) Quote
PZQ Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Oliko leima ukolla leveä jakaus, ja tukka sivuilta kuin kuplan takalokarit? Jos oli niin tiedän ko-kuspään, on meinaa mahoton "mies" tolla konttorilla.. Quote
beetles Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 itsellä -06 Fabiassa oli edellisessä katsastuksessa sama juttu, auto oli kyllä katsastettu jo aiemminkin pari kertaa.(ilmeisesti kukaan muu katsastaja ei ollut vilkaissut tarraa,joka on siis skodan moottoritilassa) Tämä tarina sai onnellisen lopun eli katsastusasema hoiti yhdessä maahantuojan kanssa asiat siihen malliin että olisi ollut tarve vain ajaa konttorille hakemaan uusi rek. ote noin viikkoa myöhemmin. Koska en juuri kyyseisenä päivänä töiden takia ehtinyt, löytyi lappu seuraavana päivänä postilaatikosta. Ei siitä hylsyä pitäis tulla? Quote
Guest Jeeves Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Niin siis minullakin herra ingenjööri yritti ensin saada kiinni VW-autosta asiasta vastaavaa heppua, mutta kun ei saanut, niin soitin itse ja homma hoitui sillä välin kun kävin hakemassa uuden sammuttimen ja sumarin polttimon jotta meni läpi huomautuksitta... Quote
jaketech Posted October 26, 2012 Posted October 26, 2012 Hävitä rekisteriote ja tilaa uusi ja sano sitten että lähetitte väärällä kokmassalla..:) saanko mä kans tälläin oman auton kokonaismassaksi tyypikilvessä olevan 3600kg :D otteessa on 3100kg. Quote
Guest tt Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 saanko mä kans tälläin oman auton kokonaismassaksi tyypikilvessä olevan 3600kg :Dotteessa on 3100kg. Ihan mahdollista jos välttämättä haluat siitä C-kortilla ajettavan. Mersuista Veholla infottu ainakin, että toi autoon merkitty on suurin sallittu kokonaismassa ja sen alle voi kyllä rekisteröidä, myös se kevytkuorma-auto/pakettiauton kokonaismassan 50kg ero menee tehtaan papereilla. Mulla on ollut Sprintereitä rekisterissä muistaakseni tyyppikilpi 3550kg/otteessa 3500kg, 3500kg/3550kg, ja 3880kg/3500kg. Noi on kaikki sellaisia painoja, millä on joku idea verojen, ajokortin tai ajoneuvoluokan kannalta. Quote
jonas Posted October 31, 2012 Author Posted October 31, 2012 Osa 2. Vv-auto toimi ripeästi ja sain uuden tarran, jossa on ihan samat numerot kuin autossa olevassa. Jumppa ja pähkäily siis jatkuvat. En oikein edes ymmärrä sitä, että auton valmistajan ilmoittamaa massaa olisi pitänyt katsastusmiehen mukaan muuttaa tyyppitarraan, koska sitten kohdan F.1 luku ei enää täsmäisi ja olisin samassa ongelmassa varmaan ensi vuonna. Kai tämä sitten menee sen yhden numeron muuttamisen takia uudelleen rekisteröitäväksi - tai siis niin ainakin Helppokatsastuksen mies ratkaisuksi esitti. Haluaisin vain olla ihan varma siitä, että onko noiden kahden eri kokonaismassan (teknisen ja liikenteessä sallitun) oltava samat? Ja jos on niin miksi sitten pitää olla kaksi eri kohtaa otteessa!? Quote
NordBling Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 Sano samalla että vaihtavat asemansa nimen. Sekin käy ihan helposti maistraatissa. Quote
Guest Harri126 Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 Melkoista saivartelua. Tietääpä jatkossakin pysyä ketjun katsastamoista poissa. Quote
Guest Kimmo Antikainen Posted November 1, 2012 Posted November 1, 2012 Trafin tai muun viranomaisen näppäilyvirhehän tuo on selkeästi, useasti törmännyt vastaaviin ja oikaisu hoituu yleensä asiallisen kärkkäällä soittokierroksella mm. Trafille, kyllä tuollanen pitää korjaantua ilman mitään maksuja tai katsastuksia kun ei ole sinun virhe. Sikäli ihan hyvä että inssi huomasi asian -ja palvelua olisi ollut korjata se samoin tein mutta sensijaan on näemmä kivempi hieman pompottaa "alempiarvoisiaan" kun soittaa pari puhelua ja naputtaa hetki koneella... F1 massa on aina sama tai suurempi kuin F2, yleisimmin ero on tyyliin 5 kiloa. Quote
Tanhis Posted November 1, 2012 Posted November 1, 2012 Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva. -Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg -Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla -Alumiini vanteet nostaneet painoa -Puskurien poisto vähentänyt painoa -Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon Quote
metake Posted November 1, 2012 Posted November 1, 2012 Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva. -Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg -Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla -Alumiini vanteet nostaneet painoa -Puskurien poisto vähentänyt painoa -Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon Kokonaispaino ei muutu, omapainon muutokset on poissa/lisää kantavuudesta. Quote
Tanhis Posted November 1, 2012 Posted November 1, 2012 Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva. -Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg -Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla -Alumiini vanteet nostaneet painoa -Puskurien poisto vähentänyt painoa -Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon Kokonaispaino ei muutu, omapainon muutokset on poissa/lisää kantavuudesta. Lähinnä mielessä kävi että kohta mittaavat omamassaa vaa'an kanssa konttorilla. Quote
jaketech Posted November 1, 2012 Posted November 1, 2012 Tästä tulee lähinnä mieleen että mitä seuraavaksi, alla muutama mielikuva. -Hitsauslangan määrä nostanut auton painoa 2 kg -Autossa on kuppipenkit alkuperäisten paikalla -Alumiini vanteet nostaneet painoa -Puskurien poisto vähentänyt painoa -Monta maalikerrosta päällekkäin nostanut auton painoa kilon Kokonaispaino ei muutu, omapainon muutokset on poissa/lisää kantavuudesta. Lähinnä mielessä kävi että kohta mittaavat omamassaa vaa'an kanssa konttorilla. iskaritesti koneessa on vaaka, ainakin meillä päin näkee kulmapainot. Quote
jonas Posted November 1, 2012 Author Posted November 1, 2012 Osa 3: Onnellinen loppu Loppu ratkesi hyvin, olin yhteydessä katsastuskonttorin esimieheen ja hän toi äsken kotiovelle (!) uuden rekisteriotteen, jossa virhe on korjattu. Lohdutukseksi pompotuksesta ja harmaista hiuksista sain vielä yhden ilmaisen katsastuksen. Sama virhe on konttorin mukaan kaikilla 1.6 Fsi-koneisilla A2:illa - lottovoittoja voi olla tarjolla siis muillekin. Quote
Lasse Posted November 1, 2012 Posted November 1, 2012 Taaraattekste ittenne veke siinä kulmapainokoneessa ettei mee ylipainon puolelle jos on katsarille ehtoolla maistunu olut ja maggara? Täytyy ruveta leimaleen tyhjällä tankilla. Hyvä kun valvotaan, ollaan sen sortin konnia koko kansa. Kai tohon jonkun painoveron vois Jykke Käteinen kehitellä että saa hornetteihin löpöö lentää Islantiin. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.