Jump to content

Minkä ikäisenä aloitit autoharrastuksen?


Guest Kaiponen

Recommended Posts

Guest Kaiponen
Posted

Joo eli tämmönen topikki. ite oon 16v ja eka kuplaprojekti menossa. eka auto oli mulla -67 toyota corolla ensimmäisestä tuontierästä suomeen ja olin sillon noin 11v kun sen ostin. pari vuotta puunasin ja sitten myin kun innostus lakkas. nyt taas viime keväänä sytty kipinä taas ja illat menee rakennellessa ja tutkiessa kuplan tekniikkaa.

Posted

Jaa-a, oisinkohan ollu 6v ku otin ekat metrit Jeep CJ-5:lla, vaihteiston hitaalla puolella tietty. Mut eka oma auto mitä korjasin ja roplasin oli Volvo PV544, ostohetkellä ikää 15v. Viikonloppusin oli joku vanhempi kaveri kuskina, olipas se näin jälkeenpäin aateltuna huoletonta aikaa... Siinä vaiheessa ku kortti tuli niin tekniikkaa oli päivitetty jo jonkin verran, armeijan jälkeen auto olikin oikeestaan jo ihan tarpeeks suorituskykynen, rumpujarruille...

 

Eka oma volkkari parikymppisenä, -68 pystäri. Sitä ennen tuli jeesailtua Lehmussaarta (tai oltua tiellä) Pro Bugin kanssa.

Posted

Ensimmäinen oma auto oli vaaleanruskea 1300 kupla -69, "TO-174". Ostin auton kun olin 16 vuotias vuonna -84. En saanut autoa koskaan katsastettua vaikka kerran oltiin jo matkalla...

Kun täytin 18 ostin saman kuplan takaisin katsastettuna ja vähän kolaroituna. Ajelin sillä ensimmäiset kilometrit uunituoreella ajokortilla (jonka tosin ystävällinen poliisisetä otti sitten pois kun ajoin toisella autolla rajoitus+60 km/h...).

Posted

Jotain 10 ikäisenä kultaisella 80-luvulla vedeltiin Koveron Kesoilin takana olevalla vanhalla Jns-Ilomantsi-tiellä ja soramontuilla "rallia" escortilla ja/tai kadetilla ja jollain muilla. Meni siinä yks kuplakin katon kautta ympäri, tosin talvella kun lunta yli metrin, tuli sellainen pika-choppaus... Itse istuin enimmäkseen kyydissä, aina ei pysynyt... Kesoilin korjaamon sedät meille teki noita leikkiautoja, ja mm. moottoroidun pulkan... Tuon jälkeen menikin aika 2-pyöräisten kimpussa...

 

20-vuotiaana tuli 1000 mini kahden kesän ajaksi, hyvin vähän aikaa pysyi ajokunnossa kerrallaan, 22v tuli -72 911, joka vaihtui -59 kuplaan... sen jälkeen onkin volkkareissa pysytty, toki yks trabi löytyy, jos vaikka vielä kerran vaihtais merkkiä...

Posted

Kolmannella luokalla pyysin mopoa, koska kavereillakin oli, mutta sain vm.76 Polski-Viiatin. Syksyä -83 elettiin tuolloin.

Posted

Mun autoharrastus tais alkaa, kun ikää oli 18 tai 19. Tosin nyt oon jo niin vanha, että voin muistaa tuon väärinkin.

Toki olihan sitä tuota ennenkin touhua autojen kanssa, mutta oma auto tuli vasta kortin saatua. Kuvassa allekirjoittanut pikkusiskon kanssa. Tarkkasilmäinen huomannee mikroauton ratin. :-) post-159-13888365942119_thumb.jpg

 

t. Mika

Posted

Oma käsitys harrastuksesta on ajoneuvolla ajaminen. Toki pienenä poikana asuttiin autokorjaamon tontilla ja aina livahdettiitiin halliin kun silmä asentajilta vältti. Ensimmäinen vakava oire oli pihalle kerättyjen akkujen purkaminen. Sieltä pohjalta löytyi selaista oikeaa likaa, josta tuli tukkapöllyä toisenkin kerran .Kädet oli todella mustat. Korjaamolla oli pakettivolkari johon päästiin joskus kyytiin. Vuonna 66 isä osti kuplan ja siitä joskus vetiin akkua sisälle.-69kuplalla sitten 11 vuotiaana opettelin ajamaan Saimaan jäällä, ei tarvinnut pahemmin puita pelätä. Harrastuksesta ei ole kyse vaan paremmininkin pakkomielteestä. Pahasti näytää jatkuvan, kun ajoneuvo taas katsastuksessa arveltin ajokelpoiseksi viikko sitten.

Posted

6-vuotias olin kun eka auto pihaan tuli, Morris Mini 1000. Väri oli beige ja rekkari HI-110.

Sillä tuli ruuvattu ensin faijan kans ja sit myöhemmin yksin (pihassa ja metsäautotiellä).

 

Ei tästä ole paluuta...

Posted

se oli joskus 6 vuotiaana kun isännän kanssa sain ajaa romuiksi menevällä ekskortilla pihalla ja siitä n.50 autoa jälkeen päin nyt 19 vuotiaana tämä vain jatkuu, ensinmäisen kuplan ostin 15 vuotiaana ja samaa rautaa vieläki saa korjata ja ohan nuita kuplia ollu jo 4 kappaletta :)

Posted

olinkohan 5v ku sain isän veljeltä mossen jossa oli pikku vika. jakajan akseli poikki. sen korjattua tuli serkun kans ajeltua pitkin meijän mettä teitä. 10v tuli sitte toinen mosse joka oli pikkasen uudempi ku eka, 13v tuli sitte kylältä ostettu 1500 koneela oleva mosse ja tä tuntu jo raketilta verrattuna noihin ensimmäisii jokka oli 1300 koneella. turvakaarekki piti rakentaa ku alko vauhtiaki löytymää. mossien jälkee tuli ostettua 1300 vanhakoppanen ekkeri, tähä piti laittaa taunuksesta 1.6 ohc kone että vauhti riitti ja riittihä se. eka kesänä se kaatu ja talvella meni sitte kunnolla nurin. nyt tuli sitte eka kilpuri hommattua 124 fiiatti 1.6 tc koneella, jokkisauto. mutta rahat loppu kesken ni se harastus jäi taka alalle. meni joku vuosi ettei ollut mitää ja sitte se alko. elettii vuotta 1994 ku aloin tekee äffäryhmäläistä lataa, ikää oli jo 20v. eka kori meni sähkötolpaan reenatessa ja piti tehä uus. 1995 marraskuussa päästiin vihdoin eka kertaa viivalle ja ek 3:lle se sitte meno loppui mutta hauskaa oli. tämäkin kori koki kovia ja meni paaliin 1997, seuraava oliki sitte vfts laatokka mutta ei saanut käytää alumiini ovia ja luukkuja. tällä ajoin pari rallia ja sitte tuli TE30 corolla ryhmä F, tällä ajoin vähä aika ja piti tehä taas uus auto mutta tällä kertaa entisen myin pois.

TE20 corolla ryhmä F on nyt ja on vieläkin. muutama jokkisauto on kerinyt olla ja harraste autoja enemältikki, corollia ja B kadettia on tallin pihalla.

äiti kysy mun velipojalta ku se täytti 17V ethä seuraa isoveljee perässä ni mitä tästä nähtii, eka ralliauto 18V ja sillä on nyt rintti starre tallissa ja jokkisauto. eikä tä tähä jää, mun akka on istunut mulla pari rallia kyytissä :D

Posted

Nyt ei kyllä puhuta autoharrastamisen aloittamisesta mutta tästä sain varmaankin kipinän siihen.

 

Olin varmaan jotain 6 tai 7 kun pappa toimi lapsenvahtina. Oli syksy ja pellot juuri puitu kun pappa kysyi että haluaisinko ajaa traktorilla yksin, no tottakai. En kylläkään vielä yltänyt polkimille tai osannut vaihteita vaihtaa mutta ei hätää pappa löi vaihteen päälle ja käsikaasun puoleen väliin kertoi että vedä tuosta sitten kun haluat pysähtyä ja näytti sammutusvaijerin nupin. Sinnä sitten pärryyttelin varmaan yli tunnin verran isoa peltoa ympäri. Kunnes pappa tuli huitomaan että jospas sit olis aika lopettaa.

 

Samoihin aikoihin tein myös pappalle isomman luokan telaketju åkermannilla kuormaa kun sillä itsellä oli kontti kipeä tms ja ei jaksanut juosta traktorin ja kaivurin väliä.

 

Ekan harrasteromun hommasinkin sitten jotain 15- vuotiaana mitä en koskaan saanut liikkeelle projektin suuruuden takia. Mutta ehkä se oli ihan hyväkin koska siinä olisi voinut vahingossa foortti kipinä purra.

Posted

V.1985 13 vee ikäisenä sain ekan oman kuplan , jolla tuli koulun loma aikoina tutuksi Karjalassa pellot ja metsätiet.

V.1988 kipattiin kupla metsään katolleen, reppu selkään ja maalimalle.

Jokunen vuosi sitten saman kuplan oli käynyt pelastamassa Joensuulainen harrastaja, joka oli kehunut pohjan hyvää kuntoa :-)

Samaan kuormaan oli lähtenyt myös toinen oma auto Volvo Amazon...

Tuntuu ettei tästä ole kun hetki, kun ajatteli ettei noilla nuoruus ajan paskoilla mitään tee.

Välillä vähä harmittaa kun ei tullut kumpaakaan pelastettua :-(

 

-Pete-

Guest Kaiponen
Posted

näyttää ihan hyvin tulleen vastauksia ja jaketech itteenikin kiinnostais joskus toi jokkis harrastus alottaa kun oon monena kesänä seuraillu ja aatellu että olis varmaan aika mukavaa hommaa. Nyt kuitenki koitan saada oman kuplan kuntoon siihen mennessä kun on kortti taskussa ja samalla vähän oppia miten noita autoja oikeen laitellaan. Täältä onneks saa varmaan aika hyvin neuvoja sitten näiltä jotka on näitä vuosikaudet laitellu kun tulee ongelmaa ton raadon kanssa. :)

Posted

Jäi tosta omasta vastauksesta jotain pois. Ku kerran väitettiin että autoharrastukseen kuuluu ajaminenki, ni viime talvena tuli 20 vuotta ensimmäisestä rallista. SIllon ei saanu kilpailla jos oli 80-lätkä takalasissa, joten olin muutaman viikon yli 18,5 vuotias ku ekan kerran vedettiin vyöt tiukalle. Lähtöjä on ollu sekä kartturina että kuskina, paljon on myös rakennettu ja huollettu autoja muille.

Posted
SIllon ei saanu kilpailla jos oli 80-lätkä takalasissa, joten olin muutaman viikon yli 18,5 vuotias ku ekan kerran vedettiin vyöt tiukalle. .

 

jotenki muistelen että kartturina sai olla jos oli 80 lätkä mutta kuskin paikalle ei saanut istua kisan aikana.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...