Jump to content

-72 "laikka"


Guest MikkoL

Recommended Posts

Posted

Onko polttoaineena E85 vai miksi ennakot noin suuret? Normipensalla 28-32 väliin useimmiten asettuu paras maksimiennakko.

Oma mielipiteeni on, että tuollainen ennakko ei riitä enään nykybensalla. Itse olen ajanut jo vuosia 36 asteen max ennakoilla, 38 astettakin kokeilin mutta kun kulku ei juuri muuttunut niin pitäydyin 36:ssa.

Posted

Oma mielipiteeni on, että tuollainen ennakko ei riitä enään nykybensalla. Itse olen ajanut jo vuosia 36 asteen max ennakoilla, 38 astettakin kokeilin mutta kun kulku ei juuri muuttunut niin pitäydyin 36:ssa.

Onko seossuhdetta mitattu. Jos käy rikkaalla, niin vaatii enemmän ennakkoa.

Minulla penkissä säätämällä oikeilla seossuhteilla normibensalla paras teho saatiin 30 asteen maksimiennakolla. Aika monta heppaa tuli lisää pekissä tehdyssä sytytyksen hienosäädössä.

Guest MikkoL
Posted

Mahtaakohan mun lambda olla kalibroinnin tarpeessa?

Täällä palstalla kun lueskelee että millä suuttimilla porukat ajelee omilla kuplillaan niin tuntuu että omassa on nyt jo huomattavasti pienemmät. Kone oli siis seuraavan lainen:

 

78-isku

92-sylinterit

Fk46-nokka 301 astetta

Keinut-1.4 joilla tulee nostoa 14.5 mm venttiilille

Kannet-scat super-d 42×37

Puristukset 9.4

 

Ja nyt paikassa olevat suuttimet on 52 tyhjäkäynti, 135 pää, 185 ilma.

 

Käy rikkaalla läpi kierrosalueen. Nelosella kun lähtee vedättämään niin pysyy siinä 11-12 nurkilla ja tyhjäkäynti on 11.8. Tasakaasulla matka-ajossa n.11.

Posted

Oletko katsonut tulppia. Noilla luvuilla pitäs olla aika mustat.

Onko bensapinta säädetty oikealle tasolle ja eihän ole liikaa bensapainetta.

 

Tyhjäkäynnin seos pitäisi säätää sopivaksi seosruuvilla. Tyhjäkäyntisuuttimella säädetään seokset pintakaasulla (1/3 kaasulla ja alle) ajoon.  Pää ja ilmasuuttimella siitä ylöspäin.

Guest MikkoL
Posted (edited)

Mustat on juu, bensapaine on käsitelty jo tässä viestiketjussa muistaakseni ja oli karvan yli 0.2 bar. Seosruuvit säädetty siten että käy parhaiten tyhjäkäyntiä ja nyt auki noin 1 kierroksen. Erikoisinta oli että kun suuttimet vaihtoi 60-->52 niin tyhjäkäynti rikastui entisestään. Tässä samalla laitoin kyllä ilmasuuttimet paikkaan mutta ei kai niillä pitäisi olla vaikutusta tyhjäkäynnin seoksiin.

Bensapinta on 10mm

Edited by MikkoL
Guest Kimmo Antikainen
Posted (edited)

Kyllä se pääsuutinpiiri (ja ilma) vaikuttaa myös jonkin verran ja osakaasuun. Tyhjäkäyntisuuttimella säädetään se 1/3-1/4 osakaasualue, ruuvilla hienosäädetään tyhjäkäynti. Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa tyhjäkäyntiin yhtä paljon kuin osakaasualueellekin. Onkos nuo kaasarit käytetty atomeina ja tutkittu että kaikki on ok? Ja ovathan nuo nykyiset suuttimet poraamattomat? Tuplat säätää kyllä ilman lambaadaakin kuuntelemalla haistelemalla ja havaitsemalla. Ei kannata ihan sokeasti luottaa mittalaitteisiin josseivat ne pidä varmasti paikkaansa. Neulaventtiilit ok? Tulpat tasalaatuiset vai jokin pytty häröää eri tavalla kuin muut?

Edited by Kimmo Antikainen
Posted

Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa tyhjäkäyntiin yhtä paljon kuin osakaasualueellekin.

 

Tyhjäkäynnin seosruuvilla pystyy säätämään tyhjäkäynnin seoksen sopivaksi suuttimesta riippumatta ja säätö pitää tehdä aina kun suuttimia vaihdetaan.

post-773-0-97664600-1467887401_thumb.gif

Posted

Tyhjäkäynnin seosruuvilla pystyy säätämään tyhjäkäynnin seoksen sopivaksi suuttimesta riippumatta ja säätö pitää tehdä aina kun suuttimia vaihdetaan.

Paitsi että Weberin säätöohje sanoo seuraavaa: "Seosruuvin tulee olla avoinna 1-2 kierrosta. Mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna alle 1-kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian suuri, vastaavasti mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna yli 2 kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian pieni."

Posted

Paitsi että Weberin säätöohje sanoo seuraavaa: "Seosruuvin tulee olla avoinna 1-2 kierrosta. Mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna alle 1-kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian suuri, vastaavasti mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna yli 2 kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian pieni."

Olen ymmärtänyt tuon ohjeen niin, että jos tyhjäkäynti ei löydy noissa rajoissa, niin siitä jo voi päätellä ettei suutin ole sopivan kokoinen. Silti tyhjäkäyntiseoksen saa säädettyä kohdilleen.

 

Kun seosruvi on nyt vain noin kierroksen auki ja silti rikkaalla, niin voisi tietysti kokeilla 50 suutinta.

Bensapinnalla voi myös jonkunverran vaikuttaa seoksiin. Jotkut suosittelee kokeilemaan 11 milliä.

Muutoksia kannattaa kuitenkin tehdä aina yksi kerrallaan ja testata välissä. Ensimmäiseksi kannattaa hakea tyhjäkäynti suutin oikeaksi eikä välittää muusta. Eli testeissä pelkästään pintakaasulla ajoa.

Posted

Ameriikan foorumeilla aircooled.netin John kirjoitteli, että kannattaisi ajella jonkin aikaa kokonaan ilman pääsuutinstäkkejä. Tällä tavalla voisi sitten todeta paremmin tyhjäkäyntipiirin toiminnan ja debugata helpommin progressio- ja pääsuutinpiirien ongelmia. Saatanpa kokeilla.

Posted

Ameriikan foorumeilla aircooled.netin John kirjoitteli, että kannattaisi ajella jonkin aikaa kokonaan ilman pääsuutinstäkkejä. Tällä tavalla voisi sitten todeta paremmin tyhjäkäyntipiirin toiminnan ja debugata helpommin progressio- ja pääsuutinpiirien ongelmia. Saatanpa kokeilla.

Joskus kokeilin. Hetken aikaa piti opetella ajamaan. Helposti painoi liikaa kaasua ja meno hyyty siihen. Heti kun siirtyy pois progressioalueelta, niin bensan saanti tyssää. Pienen opettelun jälkeen pääsi aika hyvin liikkumaan. Liikenteen sekaan en kuitenkaan lähtisi.

Guest MikkoL
Posted

Kaasareita ei ole purettu koska ovat lähes uudet. Suuttimet on uudet ja tilattu aircooledilta...huomaako noista tyhjäkäyntisuuttimista kokoeroa silmällä esim 52-60 jos vierekkäin vertaile? Pääsuuttimissa oli ainakin ihan selvä ero 135-145 jos silmällä vertailee. Tyhjäkäyntisuuttimissa en silmämääräisesti huomannu mitään eroa.

Tulpat pitäis olla ihan ok ja ovat myös lähes uudet.

Noilla nykyisillä tyhjäkäyntisuuttimilla tai ylipäänsä millään tyhjäkäyntisuuttimilla mitä olen kokeillut ei ole mitään vaikutusta seoksiin on se ruuvi sitten missä asennossa tahansa.

Yhden ainoan säätöruuvin kiinni laittaminen aiheuttaa putkessa pauketta ja muiden kolmen kiinni laittaminen aiheuttaa vaan huonon ja epätasaisen käynnin mutta ei rupea yskimään.

Kurkkujen virtauksessa on jonkin verran eroa, mutta ilmasuuttimen asennuksen jälkeen ei niitä ole pystynyt tasaamaan kyseisellä säätöruuvilla.

Eli kaikki kusee enemmän tai vähemmän.

Tarvii varmaan ajella huomenna tohon kaarinaan ja ostaa kourallinen erikokoisia suuttimia, ja ilmeisemminkin ottaa noi kaasarit pöydälle ja putsata perusteellisesti.

Säätöä ei ainakaan yhtään helpota toi nokka-akseli kun ei oikein käy kunnolla "hiljaista" joutokäyntiä.

Guest MikkoL
Posted

Mites se lambdan kalibrointi nyt menikään?? Anturi irti ja sitten jotain?!?

Posted

Ota sieltä kaarinasta samalla suutintulkit. Etenkin pienissä suuttimissa ehdottomat jos haluaa oikeesti saada edes samakokoiset joka sylinterille. Omaa autoa ku viimeksi säätelin oli tulkattuna valmiiksi kolme suutinsarjaa samalla kokonumerolla jotka oli samaan tulkkiin yksi sarja tiukka toinen sopiva ja kolmas väljä. Kokoero tuntui selkeästi ajossa ja näkyi myös mittarissa seoserona.

Posted

Yksi ongelma voi olla, että joudut säätämään tyhjäkäynnillä läpän niin auki, että ensimmäinen progressioreikä paljastuu. Jolloin bensa ei tule pelkästään tyhjäkäyntipiiristä. Läpän säätöruuvilla pitäisi säätää läppä siihen asentoon, että se juuri peittää alimman reijän. Tyhjäkäyntinopeus pitäisi säätää sytytyksellä ja ohivirtausruuveilla.

post-773-0-77846300-1467957420_thumb.png

Guest MikkoL
Posted

Joo luulen että tämä on juuri se ongelma tyhjäkäyntiseoksiin.

Guest MikkoL
Posted

Suuttimia ei saa kun vasta tiistaina koska kaarinan liike on kiinni siihen asti.

Guest MikkoL
Posted

Vaikka toi progressioreikä tyhjäkäynnillä paljastuisikin niin se ei kuitenkaan ole syy siihen että käy matka-ajossa paksulla. Eikö niin? Tarvii varmaan vk.loppuna purkaa noi kaasarit ja kattoo että mitä ovat syöneet...

Posted

Vaikka toi progressioreikä tyhjäkäynnillä paljastuisikin niin se ei kuitenkaan ole syy siihen että käy matka-ajossa paksulla. Eikö niin? Tarvii varmaan vk.loppuna purkaa noi kaasarit ja kattoo että mitä ovat syöneet...

Joo, ei se selitä kuin tuon tyhjäkäyntiin liittyvän säätöongelman.

Guest Kimmo Antikainen
Posted (edited)

Siis hetkinen. Onkos nämä nyt Fajs(h)it vai Weeberit? Itse temusin kerran noiden faissien kanssa säätöön tulleessa xr3 escortissa, ja kirosin kun ei saanu millään säätöihin ja taisipa olla juurikin samansuuntaista ongelmaa kuin sinulla. Loppupeleissä paljastuikin muutaman pura-kasaa operaation seurauksena että toisen kaasarin runko oli jollakin tapaa viallinen tai valmistusvikanen, joten lähtivät takaisin myyjälle enkä ottanut uusia riesakseni, joku vuos tuosta aikaa niin en muista tarkalleen miten ne häröili ja mikä oli lopulta syynä. Siellähän voi olla kaikkea mahdollista, vaikkapa tyhjäkäyntisuuttimen potero liian syvä jolloin suutin ei tiivisty jne jne. Ei sillä, varmaan jollakin nämä toimineetkin, joskus jopa paremmin kun loppuun läpsytellyt dellortot.... uusilla hermoilla saattaisin kokeilla uudestaankin. Mut kovin tutulta kuulostaa kun nyt alkaa muistelemaan!

 

Olen hyvin vakuuttunut siitä, että pienemmät (liian pienet) suuttimet eivät poista varsinaista ongelmaa, vaan vika on jossain muualla. Sitäpaitsi 52 -> 50 ero on, mikäli suuttimien koot on sitä mitä pitää, niin pieni että noin rikkaaseen seokseen se ei vaikuta käytännössä lainkaan.

Edited by Kimmo Antikainen
Posted

Kaasareita ei ole purettu koska ovat lähes uudet. Suuttimet on uudet ja tilattu aircooledilta...huomaako noista tyhjäkäyntisuuttimista kokoeroa silmällä esim 52-60 jos vierekkäin vertaile? Pääsuuttimissa oli ainakin ihan selvä ero 135-145 jos silmällä vertailee. Tyhjäkäyntisuuttimissa en silmämääräisesti

Periaatteessa noissa suuttimissa ero silmälle pitäisi olla aikaslailla sama, tuo numero on sadasosia, eli esim. 52 on viisikymmentäkaksi sadasosaa eli 0.52mm

Tyyjäkäynisuuttimen reikien kokoero on 0,08mm ja pääsuuttimien 0.1mm eli reikien halkaisijan ero pitäisi näyttää molemmissa samalta. Pinta-alaan tämä ei tosin päde, ehkä sitä silmä paremmin havaitsee.

Se tulkki toimii varmasti.

Guest MikkoL
Posted

Mites niitten reikien pitäis mennä sen kyljessä olevan peltiläpyskän alla jossa lukee kaasarin tiedot ja kahdella ruuvilla kiinni? Ei mee meinaan minnekään...

Guest MikkoL
Posted

Vastaan itselleni eli ryypyn paikka on se missä on se lätkä...

Huoltosarja on nyt haettu ja tänään takas nippuun ja sit jollei saa kunnon säätöihin niin varmaan uudet kunnon kaasarit tai ruiskuvehkeet.

Guest MikkoL
Posted

Niin ja nämä kaasarit on siis ne piraatti weeberit

Guest MikkoL
Posted (edited)

Aidot weberit "44" sais 690e kotiin kannettuna. Uudet siis.

Edited by MikkoL
Posted

Miulla on putsuutyön alla yksi pari Dellorto DRLA 40:iä jouten ja niihin pitää vielä varmistaa suuttimet sopivaksi kohdekoneeseen. Pelkät kaasarit, ei siis imutorvia, vivustoa, putsareita tai imareita, mutta IDF:stä nuo käy suoraan. Nämä tulevat toimintatakuulla - jos suinkin ennätän niin voin jopa testatakin ja säätää tyhjäkäynnit. Nämä olisivat valmistuessaan 300eur/pari, ennättäisi just ja just esim. BIF:iin toimitettuna ja testattuna.

Posted

Mitäs jos jättäisit nykyiset kaasarit vaikka läppärungoiksi ja päivittäisit polttoaineen syötön nykyaikaan vaihtamalla ruiskuun

Posted

Minulla ei ole kokemusta, mutta aika monet joilla on, ovat kehuneet HPMX-kaasuttimia (esim. sambassa). Ekoissa oli kai aika paljon laatuvaihtelua. Usein vika oli epäpuhtauksissa tai väärän kokoisissa suuttimissa, mutta oli kai niissä runkovikojakin. Nykyisin laatu on tasaisempaa ja monet pitää niitä jopa laadukkaampina kuin uusia Webereitä. Vanhat toimavaksi todetut, merkistä riippumatta, olis kaiketi varmin valinta, jos eivät ole lopuun kuluneet. Yrittäisin kuitenkin vielä noilla. Voilla olla, että huollon jälkeen toimivat ihan OK.

Guest MikkoL
Posted

Nyt olis tarkotus tilata megasquirt2 v3 ja siihen liittyvät hilppeet. Löytyy jo toiset imusarjatkin joihin ajattelin tehdä suuttimien paikat. Nykyisistä kaasareista tulee läppärungot.

Posted

Nyt olis tarkotus tilata megasquirt2 v3 ja siihen liittyvät hilppeet. Löytyy jo toiset imusarjatkin joihin ajattelin tehdä suuttimien paikat. Nykyisistä kaasareista tulee läppärungot.

Tilaa Autotunesta AtEcu. On hyvä ja helppo asentaa.
Guest MikkoL
Posted

Tilaa Autotunesta AtEcu. On hyvä ja helppo asentaa.

 

Olisko mahdollista saada lisäperusteluja että miksi juuri tämä?

Eikä esim. se megasquirt2

Posted

Ei toiminnaltaan  ja säätämiseltään taida olla mitään eroa omassa atecu v1:ssä näyttää olevan microsquirtti sisällä.  Autotunesta ostetussa paketissa on ainakin tukeva kotelo ja liittimet. Toisaalta olen autotunesta sannut kaikkiin ongelmiin ja modauksiin selkeät ohjeet enkä pelkästään vastausta että lue megamanual.

Posted

Olisko mahdollista saada lisäperusteluja että miksi juuri tämä?

Eikä esim. se megasquirt2

Samaa mieltä kuin Roope. Kotelo hyvä metallinen missä sisällä pa-pumpun releet yms. niin ei joudu erikseen niitä tekemään. Liittimet hyviä autokäyttöön tarkoitettuja ja autotunen Jani tietää mistä puhuu jos tulee ongelmia ja kysymyksiä.

 

Mulla tuo atecu v3 sekventiaalinen paketti itsellä. Tämän sisällä on ms2 v 3.57 jos en väärin muista.

 

Äkkiä kun laskee kotelolle, kunnon liittimille, johdolle, suojasukalle yms hintaa ja kaiken lisäksi vielä että itse kasaisi megan niin tuo autotunen paketti on todella edullinen.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...