metake Posted July 6, 2016 Share Posted July 6, 2016 Onko polttoaineena E85 vai miksi ennakot noin suuret? Normipensalla 28-32 väliin useimmiten asettuu paras maksimiennakko. Oma mielipiteeni on, että tuollainen ennakko ei riitä enään nykybensalla. Itse olen ajanut jo vuosia 36 asteen max ennakoilla, 38 astettakin kokeilin mutta kun kulku ei juuri muuttunut niin pitäydyin 36:ssa. Quote Link to comment
x-pj Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Oma mielipiteeni on, että tuollainen ennakko ei riitä enään nykybensalla. Itse olen ajanut jo vuosia 36 asteen max ennakoilla, 38 astettakin kokeilin mutta kun kulku ei juuri muuttunut niin pitäydyin 36:ssa. Onko seossuhdetta mitattu. Jos käy rikkaalla, niin vaatii enemmän ennakkoa. Minulla penkissä säätämällä oikeilla seossuhteilla normibensalla paras teho saatiin 30 asteen maksimiennakolla. Aika monta heppaa tuli lisää pekissä tehdyssä sytytyksen hienosäädössä. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Mahtaakohan mun lambda olla kalibroinnin tarpeessa? Täällä palstalla kun lueskelee että millä suuttimilla porukat ajelee omilla kuplillaan niin tuntuu että omassa on nyt jo huomattavasti pienemmät. Kone oli siis seuraavan lainen: 78-isku 92-sylinterit Fk46-nokka 301 astetta Keinut-1.4 joilla tulee nostoa 14.5 mm venttiilille Kannet-scat super-d 42×37 Puristukset 9.4 Ja nyt paikassa olevat suuttimet on 52 tyhjäkäynti, 135 pää, 185 ilma. Käy rikkaalla läpi kierrosalueen. Nelosella kun lähtee vedättämään niin pysyy siinä 11-12 nurkilla ja tyhjäkäynti on 11.8. Tasakaasulla matka-ajossa n.11. Quote Link to comment
x-pj Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Oletko katsonut tulppia. Noilla luvuilla pitäs olla aika mustat. Onko bensapinta säädetty oikealle tasolle ja eihän ole liikaa bensapainetta. Tyhjäkäynnin seos pitäisi säätää sopivaksi seosruuvilla. Tyhjäkäyntisuuttimella säädetään seokset pintakaasulla (1/3 kaasulla ja alle) ajoon. Pää ja ilmasuuttimella siitä ylöspäin. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 (edited) Mustat on juu, bensapaine on käsitelty jo tässä viestiketjussa muistaakseni ja oli karvan yli 0.2 bar. Seosruuvit säädetty siten että käy parhaiten tyhjäkäyntiä ja nyt auki noin 1 kierroksen. Erikoisinta oli että kun suuttimet vaihtoi 60-->52 niin tyhjäkäynti rikastui entisestään. Tässä samalla laitoin kyllä ilmasuuttimet paikkaan mutta ei kai niillä pitäisi olla vaikutusta tyhjäkäynnin seoksiin. Bensapinta on 10mm Edited July 7, 2016 by MikkoL Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 (edited) Kyllä se pääsuutinpiiri (ja ilma) vaikuttaa myös jonkin verran ja osakaasuun. Tyhjäkäyntisuuttimella säädetään se 1/3-1/4 osakaasualue, ruuvilla hienosäädetään tyhjäkäynti. Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa tyhjäkäyntiin yhtä paljon kuin osakaasualueellekin. Onkos nuo kaasarit käytetty atomeina ja tutkittu että kaikki on ok? Ja ovathan nuo nykyiset suuttimet poraamattomat? Tuplat säätää kyllä ilman lambaadaakin kuuntelemalla haistelemalla ja havaitsemalla. Ei kannata ihan sokeasti luottaa mittalaitteisiin josseivat ne pidä varmasti paikkaansa. Neulaventtiilit ok? Tulpat tasalaatuiset vai jokin pytty häröää eri tavalla kuin muut? Edited July 7, 2016 by Kimmo Antikainen Quote Link to comment
x-pj Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa tyhjäkäyntiin yhtä paljon kuin osakaasualueellekin. Tyhjäkäynnin seosruuvilla pystyy säätämään tyhjäkäynnin seoksen sopivaksi suuttimesta riippumatta ja säätö pitää tehdä aina kun suuttimia vaihdetaan. Quote Link to comment
metake Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Tyhjäkäynnin seosruuvilla pystyy säätämään tyhjäkäynnin seoksen sopivaksi suuttimesta riippumatta ja säätö pitää tehdä aina kun suuttimia vaihdetaan. Paitsi että Weberin säätöohje sanoo seuraavaa: "Seosruuvin tulee olla avoinna 1-2 kierrosta. Mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna alle 1-kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian suuri, vastaavasti mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna yli 2 kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian pieni." Quote Link to comment
x-pj Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Paitsi että Weberin säätöohje sanoo seuraavaa: "Seosruuvin tulee olla avoinna 1-2 kierrosta. Mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna alle 1-kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian suuri, vastaavasti mikäli paras seos on silloin kun ruuvi on avoinna yli 2 kierrosta on tyhjäkäyntisuutin liian pieni." Olen ymmärtänyt tuon ohjeen niin, että jos tyhjäkäynti ei löydy noissa rajoissa, niin siitä jo voi päätellä ettei suutin ole sopivan kokoinen. Silti tyhjäkäyntiseoksen saa säädettyä kohdilleen. Kun seosruvi on nyt vain noin kierroksen auki ja silti rikkaalla, niin voisi tietysti kokeilla 50 suutinta. Bensapinnalla voi myös jonkunverran vaikuttaa seoksiin. Jotkut suosittelee kokeilemaan 11 milliä. Muutoksia kannattaa kuitenkin tehdä aina yksi kerrallaan ja testata välissä. Ensimmäiseksi kannattaa hakea tyhjäkäynti suutin oikeaksi eikä välittää muusta. Eli testeissä pelkästään pintakaasulla ajoa. Quote Link to comment
toroidi Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Ameriikan foorumeilla aircooled.netin John kirjoitteli, että kannattaisi ajella jonkin aikaa kokonaan ilman pääsuutinstäkkejä. Tällä tavalla voisi sitten todeta paremmin tyhjäkäyntipiirin toiminnan ja debugata helpommin progressio- ja pääsuutinpiirien ongelmia. Saatanpa kokeilla. Quote Link to comment
x-pj Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Ameriikan foorumeilla aircooled.netin John kirjoitteli, että kannattaisi ajella jonkin aikaa kokonaan ilman pääsuutinstäkkejä. Tällä tavalla voisi sitten todeta paremmin tyhjäkäyntipiirin toiminnan ja debugata helpommin progressio- ja pääsuutinpiirien ongelmia. Saatanpa kokeilla. Joskus kokeilin. Hetken aikaa piti opetella ajamaan. Helposti painoi liikaa kaasua ja meno hyyty siihen. Heti kun siirtyy pois progressioalueelta, niin bensan saanti tyssää. Pienen opettelun jälkeen pääsi aika hyvin liikkumaan. Liikenteen sekaan en kuitenkaan lähtisi. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Kaasareita ei ole purettu koska ovat lähes uudet. Suuttimet on uudet ja tilattu aircooledilta...huomaako noista tyhjäkäyntisuuttimista kokoeroa silmällä esim 52-60 jos vierekkäin vertaile? Pääsuuttimissa oli ainakin ihan selvä ero 135-145 jos silmällä vertailee. Tyhjäkäyntisuuttimissa en silmämääräisesti huomannu mitään eroa. Tulpat pitäis olla ihan ok ja ovat myös lähes uudet. Noilla nykyisillä tyhjäkäyntisuuttimilla tai ylipäänsä millään tyhjäkäyntisuuttimilla mitä olen kokeillut ei ole mitään vaikutusta seoksiin on se ruuvi sitten missä asennossa tahansa. Yhden ainoan säätöruuvin kiinni laittaminen aiheuttaa putkessa pauketta ja muiden kolmen kiinni laittaminen aiheuttaa vaan huonon ja epätasaisen käynnin mutta ei rupea yskimään. Kurkkujen virtauksessa on jonkin verran eroa, mutta ilmasuuttimen asennuksen jälkeen ei niitä ole pystynyt tasaamaan kyseisellä säätöruuvilla. Eli kaikki kusee enemmän tai vähemmän. Tarvii varmaan ajella huomenna tohon kaarinaan ja ostaa kourallinen erikokoisia suuttimia, ja ilmeisemminkin ottaa noi kaasarit pöydälle ja putsata perusteellisesti. Säätöä ei ainakaan yhtään helpota toi nokka-akseli kun ei oikein käy kunnolla "hiljaista" joutokäyntiä. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Mites se lambdan kalibrointi nyt menikään?? Anturi irti ja sitten jotain?!? Quote Link to comment
Tutkija Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Ota sieltä kaarinasta samalla suutintulkit. Etenkin pienissä suuttimissa ehdottomat jos haluaa oikeesti saada edes samakokoiset joka sylinterille. Omaa autoa ku viimeksi säätelin oli tulkattuna valmiiksi kolme suutinsarjaa samalla kokonumerolla jotka oli samaan tulkkiin yksi sarja tiukka toinen sopiva ja kolmas väljä. Kokoero tuntui selkeästi ajossa ja näkyi myös mittarissa seoserona. Quote Link to comment
x-pj Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Yksi ongelma voi olla, että joudut säätämään tyhjäkäynnillä läpän niin auki, että ensimmäinen progressioreikä paljastuu. Jolloin bensa ei tule pelkästään tyhjäkäyntipiiristä. Läpän säätöruuvilla pitäisi säätää läppä siihen asentoon, että se juuri peittää alimman reijän. Tyhjäkäyntinopeus pitäisi säätää sytytyksellä ja ohivirtausruuveilla. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Joo luulen että tämä on juuri se ongelma tyhjäkäyntiseoksiin. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Suuttimia ei saa kun vasta tiistaina koska kaarinan liike on kiinni siihen asti. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Vaikka toi progressioreikä tyhjäkäynnillä paljastuisikin niin se ei kuitenkaan ole syy siihen että käy matka-ajossa paksulla. Eikö niin? Tarvii varmaan vk.loppuna purkaa noi kaasarit ja kattoo että mitä ovat syöneet... Quote Link to comment
x-pj Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Vaikka toi progressioreikä tyhjäkäynnillä paljastuisikin niin se ei kuitenkaan ole syy siihen että käy matka-ajossa paksulla. Eikö niin? Tarvii varmaan vk.loppuna purkaa noi kaasarit ja kattoo että mitä ovat syöneet... Joo, ei se selitä kuin tuon tyhjäkäyntiin liittyvän säätöongelman. Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 (edited) Siis hetkinen. Onkos nämä nyt Fajs(h)it vai Weeberit? Itse temusin kerran noiden faissien kanssa säätöön tulleessa xr3 escortissa, ja kirosin kun ei saanu millään säätöihin ja taisipa olla juurikin samansuuntaista ongelmaa kuin sinulla. Loppupeleissä paljastuikin muutaman pura-kasaa operaation seurauksena että toisen kaasarin runko oli jollakin tapaa viallinen tai valmistusvikanen, joten lähtivät takaisin myyjälle enkä ottanut uusia riesakseni, joku vuos tuosta aikaa niin en muista tarkalleen miten ne häröili ja mikä oli lopulta syynä. Siellähän voi olla kaikkea mahdollista, vaikkapa tyhjäkäyntisuuttimen potero liian syvä jolloin suutin ei tiivisty jne jne. Ei sillä, varmaan jollakin nämä toimineetkin, joskus jopa paremmin kun loppuun läpsytellyt dellortot.... uusilla hermoilla saattaisin kokeilla uudestaankin. Mut kovin tutulta kuulostaa kun nyt alkaa muistelemaan! Olen hyvin vakuuttunut siitä, että pienemmät (liian pienet) suuttimet eivät poista varsinaista ongelmaa, vaan vika on jossain muualla. Sitäpaitsi 52 -> 50 ero on, mikäli suuttimien koot on sitä mitä pitää, niin pieni että noin rikkaaseen seokseen se ei vaikuta käytännössä lainkaan. Edited July 8, 2016 by Kimmo Antikainen Quote Link to comment
peruskallio Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Kaasareita ei ole purettu koska ovat lähes uudet. Suuttimet on uudet ja tilattu aircooledilta...huomaako noista tyhjäkäyntisuuttimista kokoeroa silmällä esim 52-60 jos vierekkäin vertaile? Pääsuuttimissa oli ainakin ihan selvä ero 135-145 jos silmällä vertailee. Tyhjäkäyntisuuttimissa en silmämääräisesti Periaatteessa noissa suuttimissa ero silmälle pitäisi olla aikaslailla sama, tuo numero on sadasosia, eli esim. 52 on viisikymmentäkaksi sadasosaa eli 0.52mm Tyyjäkäynisuuttimen reikien kokoero on 0,08mm ja pääsuuttimien 0.1mm eli reikien halkaisijan ero pitäisi näyttää molemmissa samalta. Pinta-alaan tämä ei tosin päde, ehkä sitä silmä paremmin havaitsee. Se tulkki toimii varmasti. Quote Link to comment
Anpu Posted July 9, 2016 Share Posted July 9, 2016 (edited) Mitenköhän onkohan sulla tyhjäkäyntipiirin ilmareiät auki kuva 29 ? Ilmansuodatinkotelopohjan alla. Jotain hyvin hämärää noissa kaasareissa kun ilmasuuttimetkin poistettu. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_07_2016/post-773-0-97664600-1467887401.gif Edited July 9, 2016 by Anpu Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Mites niitten reikien pitäis mennä sen kyljessä olevan peltiläpyskän alla jossa lukee kaasarin tiedot ja kahdella ruuvilla kiinni? Ei mee meinaan minnekään... Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Noi 29 on auki juu. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Vastaan itselleni eli ryypyn paikka on se missä on se lätkä... Huoltosarja on nyt haettu ja tänään takas nippuun ja sit jollei saa kunnon säätöihin niin varmaan uudet kunnon kaasarit tai ruiskuvehkeet. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Niin ja nämä kaasarit on siis ne piraatti weeberit Quote Link to comment
Anpu Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Niin ja nämä kaasarit on siis ne piraatti weeberit Selittää kaiken. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Niin taitaa selittää... Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Kevennystä murheisiin Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 (edited) Aidot weberit "44" sais 690e kotiin kannettuna. Uudet siis. Edited July 13, 2016 by MikkoL Quote Link to comment
Soukka Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Laita tänne osto-ilmoitus niin saat varmaan 200-400€ luokassa pelkät kaasarit, ja aidot made in Italy vieläpä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Miulla on putsuutyön alla yksi pari Dellorto DRLA 40:iä jouten ja niihin pitää vielä varmistaa suuttimet sopivaksi kohdekoneeseen. Pelkät kaasarit, ei siis imutorvia, vivustoa, putsareita tai imareita, mutta IDF:stä nuo käy suoraan. Nämä tulevat toimintatakuulla - jos suinkin ennätän niin voin jopa testatakin ja säätää tyhjäkäynnit. Nämä olisivat valmistuessaan 300eur/pari, ennättäisi just ja just esim. BIF:iin toimitettuna ja testattuna. Quote Link to comment
VW-63 Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Mitäs jos jättäisit nykyiset kaasarit vaikka läppärungoiksi ja päivittäisit polttoaineen syötön nykyaikaan vaihtamalla ruiskuun Quote Link to comment
x-pj Posted July 13, 2016 Share Posted July 13, 2016 Minulla ei ole kokemusta, mutta aika monet joilla on, ovat kehuneet HPMX-kaasuttimia (esim. sambassa). Ekoissa oli kai aika paljon laatuvaihtelua. Usein vika oli epäpuhtauksissa tai väärän kokoisissa suuttimissa, mutta oli kai niissä runkovikojakin. Nykyisin laatu on tasaisempaa ja monet pitää niitä jopa laadukkaampina kuin uusia Webereitä. Vanhat toimavaksi todetut, merkistä riippumatta, olis kaiketi varmin valinta, jos eivät ole lopuun kuluneet. Yrittäisin kuitenkin vielä noilla. Voilla olla, että huollon jälkeen toimivat ihan OK. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Nyt olis tarkotus tilata megasquirt2 v3 ja siihen liittyvät hilppeet. Löytyy jo toiset imusarjatkin joihin ajattelin tehdä suuttimien paikat. Nykyisistä kaasareista tulee läppärungot. Quote Link to comment
Soukka Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Nyt olis tarkotus tilata megasquirt2 v3 ja siihen liittyvät hilppeet. Löytyy jo toiset imusarjatkin joihin ajattelin tehdä suuttimien paikat. Nykyisistä kaasareista tulee läppärungot.Tilaa Autotunesta AtEcu. On hyvä ja helppo asentaa. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted July 15, 2016 Share Posted July 15, 2016 Tilaa Autotunesta AtEcu. On hyvä ja helppo asentaa. Olisko mahdollista saada lisäperusteluja että miksi juuri tämä? Eikä esim. se megasquirt2 Quote Link to comment
Roope Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Ei toiminnaltaan ja säätämiseltään taida olla mitään eroa omassa atecu v1:ssä näyttää olevan microsquirtti sisällä. Autotunesta ostetussa paketissa on ainakin tukeva kotelo ja liittimet. Toisaalta olen autotunesta sannut kaikkiin ongelmiin ja modauksiin selkeät ohjeet enkä pelkästään vastausta että lue megamanual. Quote Link to comment
Soukka Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Olisko mahdollista saada lisäperusteluja että miksi juuri tämä? Eikä esim. se megasquirt2 Samaa mieltä kuin Roope. Kotelo hyvä metallinen missä sisällä pa-pumpun releet yms. niin ei joudu erikseen niitä tekemään. Liittimet hyviä autokäyttöön tarkoitettuja ja autotunen Jani tietää mistä puhuu jos tulee ongelmia ja kysymyksiä. Mulla tuo atecu v3 sekventiaalinen paketti itsellä. Tämän sisällä on ms2 v 3.57 jos en väärin muista. Äkkiä kun laskee kotelolle, kunnon liittimille, johdolle, suojasukalle yms hintaa ja kaiken lisäksi vielä että itse kasaisi megan niin tuo autotunen paketti on todella edullinen. 1 Quote Link to comment
x-pj Posted July 16, 2016 Share Posted July 16, 2016 Todella paljon helpommalla pääsee autotunen paketilla. Tekemistä riittää silti. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.