MicaL Posted July 11, 2016 Author Share Posted July 11, 2016 Tuollainen "teho"-lappu tuli rallatuksen päätteeksi Räyskälässä. 41 heppaa takapyörältä. Siihen noin 15 prossaa lisää niin siinä pitäisi olla kuulemma moottoriteho. No tuolla kaavalla siitä tulee 47 heppaa, eli juuri sama määrä kuin tuossa koneessa pitäisikin olla... 4 Quote Link to comment
MicaL Posted July 17, 2016 Author Share Posted July 17, 2016 Tullut ajeltua jo noin kolme viikkoa hymy korvissa. Syynä lopultakin hienosti toimiva moottori. Jo viime vuonna tuskailin kaiken maailman trötäämisien ja nykimisien kanssa, mutta nyt näyttää nuo murheet olevan lopultakin ohi. Ja siitä kiitos Metakelle! Metake ehdotti kokeilemaan hänellä hyvin toiminutta komboaan, Solex 28 pict 1 ja pelkällä alipaineella toimivaa jakajaa. Tuon kun ruuvasin paikoilleen, niin johan alkoi pelata. Ensin laitoin pelkän 28-kaasarin, mutta edelleen oli hienoista nuukahtelua ja nypytystä tasakaasulla. Tuolloin jakajana oli vielä 009 kopio. Mutta kun vaihdoin jakajaksi tuon pelkällä alipaineella säätyvän niin johan alkoi pelata. Ajoituslampulla kun katsoin, niin 009 jakaja sääti ennakkoa melko suoraviivaisesti tuolta 8-10 asteesta aina maksimiennakoihin asti, mutta ei vain pelannut ajossa. Alipainejakaja heittää heti pyörän käynnistyttyä lähes maksimiennakot, joka kuulostaa aika erikosielta, mutta toimii ajossa mainiosti. Aina ennen kun ajeli tasakaasulla tai hieman kiihdytti, niin pakoputkista kuului tasainen papatus. Luulin tähän asti tuota ominaisuudeksi, mutta nyt tuokin ärsyttävä ääni on poissa. Ilmeisesti ennakko ollut aina liian pieni ja osa höyryistä paukuttanut putkessa. Nyt myös tuntuu että kannet ja pakoputket käyvät paljon viileämpinä. Hienoa ajella kun moottori hyrrää ja matkavauhti meinaa kokoajan nousta toiselle sadalle :D Jos mun Pirkka-Bemarissa on jonkun mielestä suhteettoman iso takarengas, niin jotenkin tuossa kuvan oikeassa bemarissa näyttää takarengas vastaavasti hieman pieneltä... 15 Quote Link to comment
MicaL Posted August 17, 2016 Author Share Posted August 17, 2016 Mites isot pystyt sopii vakio 1600 kampikammioon (B) ilman koneistuksia? Entäs noi yksireikäkannet, pitääkö niille tehdä jotain? Saa laittaa suoria linkkejäkin sopiviin pyttysatseihin ;) Quote Link to comment
x-pj Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Tälläinen ohutseinämäiset sopii sellaisenaan http://www.aircooled.fi/tuote/381/manta-sylinterisarja-88x69mm-1679cc-slipin-valu-aa Paksuseinämäiset vaatii kansien sylinteriaukon koneistamisen suuremmaksi http://www.aircooled.fi/tuote/382/manta-sylinterisarja-88x69mm-1679cc-paksuseinama-valu-aa Quote Link to comment
hpa Posted August 17, 2016 Share Posted August 17, 2016 Omat kannet joudut avaamaan ja tutkimaan mitä pitää korjailla. Ensi viikon lauantaina on Classic Swappi Lohjalla varmaan löytyy kansiakin.Isommilla sylintereillä puristusta tulee automaattisesti lisää, kannattaa mittailla. Quote Link to comment
MicaL Posted August 18, 2016 Author Share Posted August 18, 2016 Ok, kiitos vinkeistä. Quote Link to comment
MicaL Posted September 7, 2016 Author Share Posted September 7, 2016 Tuotehan näyttää ihan ookoolta kun valitsee taustaksi riittävän rujon ympäristön... Kuva toissaviikon viron reissulta. Kaksi päivää ja vajaat 800 km ongelmitta. Pyörähdys mm Haapsalussa ja Pärnussa. 8 Quote Link to comment
MicaL Posted May 31, 2017 Author Share Posted May 31, 2017 (edited) Kaveri yllyttää kokeilemaan heinäkuussa Rautaperseajoa, joten piti ajella salaa pieni testiveto jotta näki onko se edes teoriassa mahdollista tällä pyörällä. 602 km meni kahdeksassa tunnissa ja antoi osviittaa, että ihan siinä rajoilla mennään. Toki reittivalintani ei ollut optimaalisin, paljon hidaskulkuisia teitä ja tietöitä (Turku-Lohja-Hyvinkää-Lahti-Tampere-Huittinen-Forssa-Loimaa-Turku). Mutta ainakin teoriassa mahdollista Rautapersekin (1600 km/24h) ajaa. Paljon tulee annettua etumatkaa nykypyörille kun tuo maksimaalinen jatkuva nopeus jää moottoriteilläkin tuohon 110 km/tunnissa. Lujempaakin pääsee, mutta alkaa käydä kuskin päälle kun ajo-ominaisuudet ja ergonomia on mitä on ja ajoviima alkaa riepottamaan kuskia ilman katteita ja pleksejä. Mutta sitten asiaan. Alkaa olemaan nuo vanhat venttiiliensäätöruuvit sen verran kulmikkaiksi kuluneita että venttiilien tarkka säätö alkaa olemaan melko haastavaa. Kun säätää välykset kohdilleen niin saattaa olla juuri tuollainen kulumien välinen harjanne kohdallaan joka painaa venttiiliä. Eikä kulu aikaakaan kun harjanne ilmeisesti tyssääntyy ja venttiili alkaa taas naputtamaan. Olisi tarkoitus hankkia uudet säätöruuvit, mutta muutamakin kaveri sanonut että nykyään myytävät vakiosäätöruuvit ovat lähes järjestään heikkolaatuisa kestävyydeltään. Onko näin? Näyttäisi olevan myös erilaisilla päillä varustettuja ruuveja, mutta ovatko sen parempia vai jopa ihan eri kokoonpanoihin tarkoitettuja? Mitä suosittelette? Saa antaa ihan suoria linkkejäkin hyvistä vaihtoehdoista. Edited May 31, 2017 by MicaL 2 Quote Link to comment
JM Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Säätöruuvien laadusta en tiedä. Mitä jos laittaisit tämmöset, saisi lisää tehoakin(10-20%). Työntötangot joutuu ehkä lyhentämään. http://aircooled.fi/tuote/3919/keinuvivustosarja-140-taottu-cb 1 Quote Link to comment
metake Posted May 31, 2017 Share Posted May 31, 2017 Mitä suosittelette? Täältä löytyisi "melko runsaasti" käytettyjä keinuvivustoja, josko niistä oikein sopivasti valitsemalla löytyisi tarpeellinen määrä hyviä käytettyjä? Quote Link to comment
hpa Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Kannatan vanhojen ruuvien kunnostusta ja venttiilien päiden tasoittamista mikäli tarve. Itsellä sama naputuskierre menossa. Quote Link to comment
MicaL Posted June 1, 2017 Author Share Posted June 1, 2017 Muistaakseni, silmämääräisesti katsottuna venttiilien päät ovat vielä ok, mutta jos niissäkin sanomista, niin ei kai pysty tasoittamaan purkamatta kantta? Pahus kun en tiedä edes noiden nykyisten ruuvien alkuperää, ovatko orkkikset vai jotkut kiinailmiöt. Mitenkäs noita vanhoja ruuveja pystyy kunnostamaan, ihan vain sorviin ja siinä hakemaan alkuperäistä muotoa? Onko ruuvit vain pintakovia vai onko materiaali riittavän kovaa myös vähän syvemmältä jos koneistaa materiaalia hieman pois? Parasta olisi varmaan kun pääsisi vain kevyellä "tasoitushionnalla". Toki kiinnostaa myös tuo metaken tarjous hyvistä käytetyistä, niin ei tarvitsisi alkaa rouhimaan noita nykyisiä. Voisin metake pyörähtää jopa paikanpäälläkin kunhan nuo isommat vesisateet vähän helpottaa ja olet "vapaana". Meillä kun on vanhatkin kaupat vielä vähän vaiheessa :) Eli yhteenvetona, ei välttämättä kannata ostaa kahden euron uusia ruuveja, mieluummin hyvät käytetyt jos eivät satu olemaan jo noita halpisruuveja? Entäpä näiden ruuvien sijainti sivusuunnassa venttiilien päihin nähden, pitäisikö osua keskelle vai kuten mulla kuvassa hieman sivuun? Monissakin topikeissa puhellaan keinujen shimmauksista mutta ei ole silmään osunut tietoa mihin kohtaan ne kuuluu säätää, ilmeiseti keskelle? Mulla näyttäis olevan järjestään kaikki ruuvit nätisti saman verran samalle puolelle sivussa... Paitsi ei noita kaikkia edes pysty siirtämään kohdalleen kun on jo nyt tuossa pukissa kiinni ilman mitään säätöprikkojakaan. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Terve Kyllä se painaa noin hieman pois keskiöstä tuota venttiiliä..venttiilin päiden oikasu ei oikein onnistu purkamatta kantta (juuri oikasin omasta moposta kun tein kannet..) kyllähän nuo säätöruuvit oikasee sorvissa kun laitat pitimeen hiomakaran (tai vaikka koneen..) ja sitten joko timanttikaralla..laikalla, hyvällä kivellä. kyllä se alkuperäinen ruuvi on timmiä kamaa ainakin sinne kierteeseen asti joten antaa kyllä oikasta..mútta se venttiilin pää on varmaan kuopalla , ja se tulee kumminkin siellä haittaa..mutta voiskohan venttiilinpään kupeilla asiaa korjata venttiilin osalta? Quote Link to comment
x-pj Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Ei saa olla keskellä. Pitää olla pikkasen sivussa, jotta saataisiin venttiili pyörimään. Quote Link to comment
MicaL Posted June 1, 2017 Author Share Posted June 1, 2017 (edited) No noinhan se oli, heti kuulosti tutulta jutulta kun kerroitte. Tuskin taas muistan vuoden päästä ja ihmettelen samaa asiaa uudelleen... Joo, kyllähän ne venttiilin päätkin ovat varmaan kupilla ja osaltaan vaikeuttaa venttiilien tarkkaa säätöä kun rakotulkki ei mene kuppiin mutta säätöruuvin pää menee, eli jää helposti mitattua suurempi välys. Taidan helistellä tämän kesän kansia avaamatta kun pelailee muutoin ihan ok. Juu, ja talvellahan taas tuokin murhe unohtuu ja keväällä taas sama helinä :D Itseasiassa kuulostaisi siltä, että molemmilla puolilla naputtaa vain 1-2 venttiiliä. Täytyy avata ruuvit ja katsoa löytyykö pari pahempaa tapausta ja pärjäisi hetken pelkillä ruuvien vaihdoilla. Edited June 1, 2017 by MicaL Quote Link to comment
MicaL Posted July 14, 2017 Author Share Posted July 14, 2017 Elvistellään nyt vielä tännekin :D Alkuviikosta tuli ajettua Rautaperse-ajo onnistuneesti. Lähtö tapahtui maanantaina Turusta klo 12:00, Napapiirille saavuttiin (hieman Rovaniemen yläpuolella) yöllä 23:30 ja paluu Turkuun 11:30. Matkaa tuli gps:n mukaan 1740 km ja aikaa kului 23,5 tuntia. Tankkauksia oli yhteensä 13 mukaanlukien lähtö- ja lopetustankkaus. Keskikulutus oli 6,2 l/100km. Pyörä, ja ennenkaikkea luotettava VWoimalähde pelasivat koko reissun moitteettomasti. Grafiikassa näkyy koko menomatka sekä hieman paluumatkaa, kunnes tallennus jostain syystä katkesi. Grafiikan loppupuolella näkyvä pidempi 45 minuutin tauko on kääntöpaikalta kun joimme sämpyläkahvit Shellillä :) Matkaan mahtui monenmoista tapahtumaa ja monenlaista tietä. Esim. paluumatkalla joskus 3-4 aikaan yöllä tie muuttui yllättäin hieman haastavaksi, siinä kyllä karisi unihiekka silmistä ja paikat hampaista. Alla videopätkä tapahtumasta... 12 Quote Link to comment
tolvana Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 On se vaan kova jätkä ja kone!!! Quote Link to comment
ARTO Posted July 14, 2017 Share Posted July 14, 2017 No mutta, tässähän on kaahailtu ylinopeuksilla liikenneturvallisuutta vaarantaen... Quote Link to comment
MicaL Posted July 14, 2017 Author Share Posted July 14, 2017 No mutta, tässähän on kaahailtu ylinopeuksilla liikenneturvallisuutta vaarantaen... Höpsis, noi gps:t on vaan niin epätarkkoja :) Loggeri ilmoitti koko menomatkan ajon aikaiseksi keskinopeudeksi 95,2 km/h, kun ei huomioida pysähdyksiä... Quote Link to comment
MicaL Posted December 14, 2017 Author Share Posted December 14, 2017 (edited) Aika paljon tulee öljyä kannen kautta lattialle kun epähuomiossa kolhaisee tikkailla venttiilikopan lattialle... Hämmästytti tuo öljyn määrä kun pyörä on vain 11 astetta vinossa seisontatuen varassa. Tää on vähän kuin psykologien musteläiskätesti, mitä tulee ensimmäisenä mieleen. Mulla ainakin tuli vit..tus... Toivottavasti joulupukki tuo uusia pitkiä kalsareita, vanhat kun menevät tuohon siivoamiseen. Edited December 14, 2017 by MicaL Quote Link to comment
rausku Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Mut hei, tuleepa vaihdettua osa öljystä. Vitsi vitsi. Upeen näkönen peli! Onko nää ilmajäähy vehkeet jotain huumetta, kun alko tekee mieli depner k:oota vw ilmajäähy koneella Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 Aika paljon tulee öljyä kannen kautta lattialle kun epähuomiossa kolhaisee tikkailla venttiilikopan lattialle... Hämmästytti tuo öljyn määrä kun pyörä on vain 11 astetta vinossa seisontatuen varassa. Tää on vähän kuin psykologien musteläiskätesti, mitä tulee ensimmäisenä mieleen. Mulla ainakin tuli vit..tus... Toivottavasti joulupukki tuo uusia pitkiä kalsareita, vanhat kun menevät tuohon siivoamiseen. Mical..sun konees on vaan täyttynyt bensalla piripintaan , kun se on seissyt ajamatta jo ..vuosia... onneksi nyt sait aikaseksi vaihtaa ainakin osan öljyistä... Quote Link to comment
MicaL Posted December 14, 2017 Author Share Posted December 14, 2017 Onko nää ilmajäähy vehkeet jotain huumetta, kun alko tekee mieli depner k:oota vw ilmajäähy koneella Quote Link to comment
rausku Posted December 14, 2017 Share Posted December 14, 2017 (edited) Ei oo huumetta, mutta vähän sekaisin täytyy olla jos näitten kanssa alkaa touhuamaan :) Itseasiassa depneriä kattelin jo ennen toisen kuplan hommaamista. Asia jäi, kun en kuullut montaakaan hyvää kommenttia näiden neukkujen väsäämästä boxerista. Ehkä joskus tämmöinen.. Edited December 14, 2017 by rausku Quote Link to comment
MicaL Posted January 27, 2021 Author Share Posted January 27, 2021 Kyllä kai se kesä vielä tänäkin vuonna tulee. Olis jo yhdeksäs kesä tällä konepyörällä... 14 Quote Link to comment
MicaL Posted April 21, 2022 Author Share Posted April 21, 2022 On 7/18/2013 at 10:29 PM, metake said: Ainoa oikea valinta tulpaksi on Bosch WR78G. 4-kärki tulppa, löytyy Motonetistä, ei kannata edes leikkiä muiden tulppien kanssa. Apua, olen Motonetissä tulppaostoksilla. Oma vanha WR78G varasto on käytetty loppuun eikä uusia enää saa. Ollut pirun hyvä tulppa mun käytössä näköjään jo melkein 9 vuotta. Mutta mikä nyt tilalle? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 (edited) 14 hours ago, MicaL said: Apua, olen Motonetissä tulppaostoksilla. Oma vanha WR78G varasto on käytetty loppuun eikä uusia enää saa. Ollut pirun hyvä tulppa mun käytössä näköjään jo melkein 9 vuotta. Mutta mikä nyt tilalle? Siirry Bilteman puolelle ja osta Briskin parhaat (iridium) Kuplan tulpat. Halpaa kun kaali, ja on pelannut varsin hyvin.Olisko ollut joku no: 17..tai 14 en ihan muista. Edited April 22, 2022 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.