Jump to content

Katsastajien mielivaltaisuudesta kokemuksia?


Guest gretel

Recommended Posts

Posted

Hei Kaikki

 

Onko teillä kokemuksia katsastajien mielivaltaisuudesta, kun hylsyä tuli mitä kummallisimmista "vioista"

nyt kun tuon kesäautoni vei leimalle ennen kesän ajoja.

 

Kummallisimmat viat olivat:

 

Rekisterikilpien kiinnitys, kiinnityksessä teräviä kulmia (mennyt läpi mun aikanani vuodesta 2004 ilman huomioita)

Sisäpuolen ovenvetimet puuttuvat (tästäkään ei ole koko aikana tullut huomautuksia, oven kahvat löytyy kyllä...)

Puskuri, ulostyöntyviä osia. Pitäisi kuulemma puskuri kiinnittää takaisin paikalleen... (Ei tästäkään ole huomautettu ennen tätä päivää)

 

Mistähän netistä löytäisi nuo katsastusmiesten ohjeet, joiden perusteella päätöksiä tekevät?

Uteliaisuuttani haluaisin nähdä kuinka tulkinnan varaiset ovat.

 

Liittenä vielä kuva 'puskureista'

 

Kiitos etukäteen, jos jollakin olisin tietoa tähän liittyen

post-6985-1388836768593_thumb.jpg

Posted

Joo ei muuta kuin nielaset ja etit jonkun toisen harrastajaystävällisemmän konttorin. Kyllä noi puskimet on ennenkin menny leimasta ja esim. mulla stanun ovipahveissa ollu mitään vetimiä. Kilpikin tosi vaarallisen näköinen, jepjep. Turhaa jeesustelua.

Posted

Tuosta kilven kiinnityksestä en huomaa mikä vikana mutta muuten ihan asiallisia huomioita,eikä se ole viimeisimmän katsastusmiehen syy jos aikaisemmat ovat olleet huolimattomampia/ammattitaidottomampia.

Posted

Rekisterikilpien kiinnitys, kiinnityksessä teräviä kulmia (mennyt läpi mun aikanani vuodesta 2004 ilman huomioita)

- Rekisterikulven taustan yläkulmat pyöristämättä.

 

Sisäpuolen ovenvetimet puuttuvat (tästäkään ei ole koko aikana tullut huomautuksia, oven kahvat löytyy kyllä...)

-Mistä ihmeestä vedät ovet kiinni kun istut autoon, en kyllä tajua miten tää katsastukseen liityy

 

Puskuri, ulostyöntyviä osia. Pitäisi kuulemma puskuri kiinnittää takaisin paikalleen... (Ei tästäkään ole huomautettu ennen tätä päivää)

- Autossa ei saa olla ulkonevia/osia. Ajattele miten käy vaikka pyöräilijälle kun tulee sun nokkaan suojatiellä. Menin kerran katsastamaan kuplaa ilman astinlautoja ja jos en olisi laittanut astinlautoja seuraavaan katsastukseen niin olisin joutunut laikkaamaa tunkinkorvakket korin tasaan. nehän tulee korista n. 40mm ulos. Tää oli vuonna -88

 

Mitä mielivaltaisuuteen tulee niin on väärin että sain kahdesta kuplasta hylätyn liian matalan ( alle 50cm lampun alareunaan) keulan takia (droppi olat). Eipä katsastusmies ollut siinäkään väärässä, mutta kun olen sitä ennen 10 vuotta katsastanut kuplia (samalla konttorilla) oli keula millä korkeudella tahansa. Mistä tämän nyt keksineet...

 

Onko noi vilkut lain täyttämillä mitoilla?

Posted

En tajua miksi kukaan edes haluaisi käyttää T-barseja, ellei ole jotain wannabenostalgialookkeria tekemässä, joka tämäkään tekele ei ole. Kalifornian lait 40 vuotta sitten vaativat puskurit ja hempat keventääkseen kupliaan katukahinoihin puskurit poistamalla kiersivät lakipykälää T-barseilla. Nyt sitten on 20-30 vuotta Suomessa ja muuallakin maailmassa apinoitu moista, vaikka voitaisiin ihan laillisesti jättää ne puskurit kokonaan pois.

Posted

Omassa harrastamisessani olen havainnut hyväksi luoda luottamussuhteen yhteen ja samaan katsastuskonttoriin. Vaikka katsastaja vaihtuisikin, niin yleensä noudattavat samaa kyseisen konttorin linjaa, mitä näihin meidän vanhoihin waunuihin tulee.

Posted
Omassa harrastamisessani olen havainnut hyväksi luoda luottamussuhteen yhteen ja samaan katsastuskonttoriin. Vaikka katsastaja vaihtuisikin, niin yleensä noudattavat samaa kyseisen konttorin linjaa, mitä näihin meidän vanhoihin waunuihin tulee.

Ja samaisesta syystä itse vaihtaisin kokonaan konttoria jos rupeaisi jotain mielivaltaista tapahtumaan.

Posted

Kyllähän se on raaka fakta että monella ja monella kertaa nämä kuplat on hyväksytysti saaneet hyväksytyn leiman vaikka joissain muutoksissa menty harmaalle alueelle ja tai rajan toisellekin puolelle.

 

Sitten välillä tulee pykäliä orjallisesti noudattava katsastaja kohdalle ja itku alkaa.

 

Ei mua naurattais jos tollainen seiväsrauta osuisi pohkeeseeni suojatiellä kuplasta joka 40km/h hätäjarrutuksessa kampeaa ensin metrin veraan sivuun ja sitten sylkäsee pääsylinteristä nesteet pihalle ja poks... Ennemmin iskua pyöreästä puskurista tai pyöreästä ja joustavasta keulan pintapellistä.

Posted

Mullakin aikoinaan vaativat katsastuksessa poistamaan T-barit. Syynä juurikin liian ulkonevat terävät osat. Hylkyä ei silloin tullut. En muista kirjoittiko katsastusmies listaan merkinnän... Eipä sillä väliä, sillä silloin elettiin aikaa, jolloin korjauskehotukset näkyi ainoastaan katsastuskortissa, eikä rekisteriotteessa. Kyseinen katsuri oli kyllä tunnetusti aika pirullinen, jos sattui sille päälle ja sillä kerralla sattui olemaan juuri sillä päällä.

Posted

T-barseista puhuttaessa on kuitenkin kyseessä kuplaan tarkoitetut tehdastekoiset puskurit. Miten päätetään mitkä puskurit kelpaa ja mitkä ei? Jos hylkäys perusteena on "vaaralliset terävät osat" niin 90% 50-luvun amerikkalaisvalmisteisista autoista ei täytä tuota ehtoa puskureiden osalta...

Posted

No lykätkää tennispallot niihin t-barssien päihin katsastuksen ajaksi.

 

Ja se että ne voitaisiin tehdastekoisiksi mieltää niin silloin niistä pitäisi varmaan löytyä joku tehtaan leima tai tarra löytyä katsarille näytettäväksi tai paperilla jonkun näköinen tuv lappu tms.

Posted

Joka varusteestahan löytyy kaikki nämä tiedot...

 

Eihän huilutkaan oo kauheen turvalliset kun peruutetaan naapurin rouvan yli, ja sitten niistä suuttimista tulee sitä savuakin...

 

Toisinsanoen, äänestäkää jaloilla, ei kannata enää kiusata itseään tuollaisessa katsastuskonttorissa.

Posted

Ei se, että ne on tehty tehtaassa tee mistään asiasta automaattisesti tieliikenteeseen hyväksyttyä samoin kuin autotallissa tekeminen ei automaattisesti poista sitä. 70-luvun kuplan vertaaminen 50-lukuiseen jenkkiin ei ole myöskään mielekästä, säännöt on tuossa välissä vaihtuneet asiassa jos toisessakin.

 

Itsellä oli joskus 50-lukuisessa kuplassa t-barssit vuosia sitten eikä mieleenkään tullut niiden kanssa konttorille mennä.

 

Ei tuossa alkup. listassa kyllä mitään mielivaltaista ole, aika selkeät syyt hylsyyn.

 

T-barseista puhuttaessa on kuitenkin kyseessä kuplaan tarkoitetut tehdastekoiset puskurit. Miten päätetään mitkä puskurit kelpaa ja mitkä ei? Jos hylkäys perusteena on "vaaralliset terävät osat" niin 90% 50-luvun amerikkalaisvalmisteisista autoista ei täytä tuota ehtoa puskureiden osalta...
Posted

Tuon myynti-ilmoa kun kattelee nettiajokista niin onhan siellä ihan kunnon hylky syytkin listattu. Vähän jarru- ja ohjauslaitteissa, mut ei ne ollu siirtyny tohon alotukseen.

  • 2 weeks later...
Guest Harri126
Posted

Ei ole itselle sattunut mitään ihmeellistä, mutta faijalle kylläkin joskus 70-luvun alussa.

Menipä katsastamaan Vauxhall Victorya, muuten hyvä, mutta sisemmissä kaukovaloissa oli toisessa pyöreä merkintä hyväksynnästä tms ja toisessa neliö.

Hylky tuli ja auto piti viedä hinaamalla pois.

Ja hinaamalla se piti tuoda jälkitarkastukseenkin.

Posted

Eiks se vanha urbaanilegenda kerro isännästä ja Taunuksesta niin et yli-innokas katsuri hakkas nosturilla pohjaa oikeen kunnolla kunnes sai raudan jostain läpi ja hylkyyn. Jonka jälkee olis isäntä kiukuspäissää napannu ruuvarin kouraa ja lyöny sen keskeltä kattoo läpi sanoen et meneehä se läpi terveestäki pellistä ko lyö tarpeeks kovaa! :)

Posted

No laitetaan nyt omakin tarina.

 

Sain naapurilta ilmaiseksi fiat tipon joka oli pompsahtanut katsastuksesta.

No vikalistalla oli aikapaljon ruosteympyröitä jotka oli kohtuu helppo hitsailla kasaan.

Samalla listalla oli myös vasen alatukivarsi pusla väljä vasemmalla.Ja se oli ainut ei ruosteeseen liittyvä vika.

 

Hitsasin ruosteet ja vaihdoin puslan ja menin samalle konttorille näyttämään autoa. (autolla ei siis oltu ajettu kuin konttorilta 20km ja takaisin hylsyn jälkeen). No ei mennyt enään jälitarkastuksella kun meni muutaman päivän pitkäksi. No uusi katsastus ja vittu samalta konttorilta pitkä vikalista missä oli vaikka mitä uusia vikoja mutta ei mitään ruosteesta. Muunmuossa toiselta puolelta sama pusla minkä olin toiselle puolelle jo uuteen vaihtanut.

 

Pitää kyllä sanoa että sen jälkeen en ole fiiatteihin enää koskenut oli sen verta vaikea saada ~500€ tili siittä autosta.

Ja uusi omistaja rikkoi sittä koneen kaksipäivää myöhemmin eli huippu peli oli.

Posted
Tarina kertoo myös miehestä jonka warren pohjaan oli lyöty konttorilla reikiä. Oli korjannut ja valanut ohuen betonikakun sisäpuolelle. Sitten uusinnassa inssi oli lyödessään nyrjäyttänyt ranteensa.

 

Täälläpäin suomea kiertää legenda amazonista joka oli korjattu niin ikään betonilla, oli mennyt leimasta läpi. Myyty pian leimaamisen jälkeen, uusi omistaja ajanut jonkin aikaa ja ajaa poksauttanut kolarin. Ihmetystä oli aiheuttanut betonin runsas määrä, joka oli lisännyt auton massaa niin paljon että jarrut eivät olleet enää toimineet kuten niiden kuului.

 

Legenda kertoo myös epämääräisistä sanktioista kaikille osapuolille, katsastajat, omistajat, tms. ko. ketjussa...

Posted

Betoni idea huono....Aikoinaan katsastettiin kaverin Fiat 850. Takajalkatilan pohjat oli ihan pehkot.

Sanomalehdet lattialle ja ämpärillinen vettä per puoli. Pakkasta oli -25 astetta niin sehän jäätyi tosi kovaksi.Yö annettin olla.

Sitten leimalle. Auto nostettiin ylös ja minä istui takapenkillä ja painoin jääkokkareita alas päin kun inssi takoi.

Leima tuli...

Posted

Hieno idea, tarvii kaikki kuplat katsastaa talvella... Kohta tarvii otsikko muuttaa -> Katsastajien mielivaltaisuuksia kokemuksia katsastajista.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...