Jump to content

Tuksu -65


Recommended Posts

Ajattelinpa laittaa omasta kulkupelistä vähän tarinaa tänne.

 

Tästä lähdettiin alkuun 2009 heinäkuussa, selailin nettiautoa ja piti saada joku kesäauto. Mitään tietämättä vw ilmajäähyistä päädyin ostamaan juuri tämän. Tämä haettiin Nilsiästä. Nyt kun jälkeenpäin miettii, niin olis varmasti ollut parempiakin yksilöitä saatavilla. Tätä oli rakennettu California/ähtäri tyyliin, tummat sävylasit, etusivulasit yksiosaiset, listat poistettu, puskurit, etuvilkut siiretty alas, keskikonsoli rakennettu soittimelle jne..

Eipä juuri yhtään alkuperäistä osaa paikoillaan..

 

Etupenkit oli jostain veneestä tms. oli aika epämukavat istua, takapenkkejä ei ollut ollenkaan. Rekisteröity 2 paikkaiseksi.

Nuo takavalot oli kyllä aika mainiosti tehty, ajan mukaiset jenkki tyyliin. Ei kyllä varmaan takana olijat nähneet mitään noista valoista.

 

Teknikkana toimi vakio 1600cc.

Kuitenkin ajelin kesän 2009 loppuun tällä tyylillä.

post-3769-13888367907106_thumb.jpg

post-3769-13888367907508_thumb.jpg

post-3769-13888367907818_thumb.jpg

Link to comment

Syksyllä 2009 sitten ajattelin kaverin kans maalata tämän ja palauttaa tämän alkuperäisemmän näköiseksi ulkopuolelta.

Kylkilistat, vilkut, astinlaudat,puskurit, kaikki muut mitkä kuulukin olla. Penkit eteen/taakse ja rekisteröinti 5 paikkaiseksi.

 

Ja vanteet 4x130 sprint starit.

Joku oli aikoinaan tehnyt rumpuihin kahdet jaot: 5x130 ja 4x130

 

Samalla päätin myös rakentaa uuden moottorin:

 

87x69 =1641cc

Brosolit 40mm

Pro Street kannet

keinuvivusto 1:25

Vauhtipyörän kevennys n.1kg

Puristukset n.9,2

Scat c35 nokka

 

Kampikammio AS41 vakiolaakereilla

post-3769-13888367908253_thumb.jpg

post-3769-1388836790857_thumb.jpg

post-3769-13888367908919_thumb.jpg

Link to comment

Marraskuussa 2010 laitoin droppiolat ja 2" kavennetun etuakselin ja taisinpa myös vaihtaa fat boy vaimentimesta hide outtiin.

Ei varmaan tullutkaan tehtyä muuta talven aikana, ja nämäkin kylmässä keskeneräisessä tallissa. Oli muutto hommaa ja tallin tekoa.

post-3769-13888367910077_thumb.jpg

post-3769-13888367910393_thumb.jpg

post-3769-13888367910939_thumb.jpg

Link to comment

2011 varmaankin tuli laitettua tmi:n mustat basketweave penkinpäälliset...eipä kummempaa.

2012 keväällä vaihdoin brosolit, dellorto drla 40:siin. Kävin säädättään kaasuttimet Onkamon autosäädössä ja moottorin tehot oli 72,7kw/ 153nm.

 

Kesä 2012 meni kaikinpuolin ok, kojelauta vaan alkoi mietityttään jospa vaihtais sen.. Tämä nykyinen oli pilattu aikoinaan lisämittareilla ja hanskalokeron poistamisella/tasoittamisella...jospa talvella sitten ajattelin, ei ollut muutakaan tiedossa vielä..

 

Kunnes kesäkauden 2012 päättäjäisistä Manamansalosta ajeltiin kohti Oulua niin, kotiin tullessani huomasin vettä kuskin jalkatilassa ja vänkärin takajalkatilassa...todella paljon.

 

Ei kait se auttanut kun nostaa kori pois alustalta ja katsoa mitä löytyy.

post-3769-1388836791173_thumb.jpg

post-3769-13888367912031_thumb.jpg

post-3769-13888367912337_thumb.jpg

Link to comment

Kori olisi kyllä pitänyt nostaa pois alustalta heti alussa, mutta nyt näin. Kuskinpuolen lämpökotelo oli etuosasta ihan tohjona, pellinpalasia oli hepattu kiinni ja paljon lasikuitukittiä ja massaa.

 

Olipa tuota lämpökoteloa hitsailtu aiemmin, kolme peltiä oli parhaillaan päällekkäin.

Lämpökotelo ja polkimien taakse tuleva pelti vaihtoon.

 

Vänkärin puoli oli paremmassa kunnossa, lämpökotelon pohjaa piti vaihtaa n.30cm pätkä lopusta.

post-3769-13888367912623_thumb.jpg

post-3769-13888367912941_thumb.jpg

post-3769-13888367913538_thumb.jpg

post-3769-13888367913831_thumb.jpg

post-3769-13888367914116_thumb.jpg

Link to comment

Jep, alkoi ilmeisesti kori oleen valmis tässävaiheessa. Mutta ensin täytyi olla kaikki maalaukset tehtynä ennenkuin tämän voi siirtää pois.

 

Tilan puutteen vuoksi täytyi tehdä näin, että ensin kori valmiiksi ja se sitten ulos pressun alle.

 

Sähköt tein kokonaan uudet, tässä oli varmaan kahdesta autosta johtosarjaa paikoillaan..

 

Tässä vaiheessa oli vielä ajatus, että käytän vaan pohjalevyn hiekkapuhallettavana ja maalan sen.

post-3769-13888367948315_thumb.jpg

post-3769-13888367948874_thumb.jpg

post-3769-13888367949717_thumb.jpg

post-3769-13888367950415_thumb.jpg

post-3769-13888367951015_thumb.jpg

post-3769-13888367951616_thumb.jpg

Link to comment

Ja sitten oli alustan vuoro, ajattelin vain hiekkapuhalluttaa ja maalata sen. Toisin kävi, oli kuitenkin niin hyvin syöpynyt ja olihan tuota ennestäänkin hitsailtu, että olishan se ollut hölmöä jättää nuo lattiapellit vaihtamatta..

 

Lattiapellit tilasin Oberin pojilta..

 

Saihan tuossa hieman tehdä työtä, että sai passaan reiät kohilleen..

post-3769-13888367952139_thumb.jpg

post-3769-13888367952713_thumb.jpg

post-3769-13888367953312_thumb.jpg

post-3769-13888367953916_thumb.jpg

post-3769-13888367954516_thumb.jpg

Link to comment

Pohjalevyn päädyin maalaamaan POR-15 maalilla, tiedä sitten onko loppupeleissä hyvä saa nähdä.

Alapuolelle 3 kerrosta ja yläpuolelle 2 kerrosta maalia.

 

Lattiapelleistä poistin sen oranssin maalin, maalinpoistoaineella.

Sen jälkeen hapotus ja maalaus.

 

Maalin kuivuttua laitoin tiivistysmassaa runkotunnelin saumoihin. Ylä ja alapuolelle, tiivistysmassan nimeä en nyt muista oisko ollut jotain wurthin aineita..

post-3769-13888367955111_thumb.jpg

post-3769-13888367955643_thumb.jpg

post-3769-13888367956628_thumb.jpg

post-3769-13888367957208_thumb.jpg

post-3769-13888367957702_thumb.jpg

Link to comment

Tämän jälkeen alkoi se mukavampi osuus, sai alkaa laittaan osia paikoilleen.

 

Bensalinjan laitoin haponkestävästä putkesta

 

Jarruputket ja pääsylinterin vaihdoin myös

 

Tankki kans sai hiekkapuhalluksen ja porrin päälle.

 

Pulttijaon vaihdoin 5x205 ja vanteet JBW:n torguet 5" leveet ja et20

 

Rengaskoot: 165/65 r15 ja 185/65 r15

 

Näissä kuvissa vielä pitkät vetoakselit, mutta ne vaihdoin lyhkäsiin.

 

Ja taakse laitoin myös säätölatat.

post-3769-13888367957979_thumb.jpg

post-3769-13888367958272_thumb.jpg

post-3769-13888367958555_thumb.jpg

post-3769-13888367958878_thumb.jpg

post-3769-13888367959202_thumb.jpg

post-3769-13888367959515_thumb.jpg

Link to comment

Sitten saikin laittaa korin takas paikoilleen.

 

Lattiaverhoilu tuli vaihdettua tmi:n mustaan verhoiluun, ja eihän sitä valkoista kattoverhoilua voinut jättää paikoilleen kun kaikki muu oli mustaa, eli sekin vaihtoon..

 

Lisämittareita varten ostin paneelin radion peitelyn tilalle.

 

Kattoverhoilun asentaminen olikin aika mielenkiintoinen homma. Itsellä olis kyllä jäänyt laittamatta tämä, onneksi Kilpeläisen Tero tuli apuun.

Ite olin apupoika anterona kun Tero venytti ja liimaili kattoverhoilun.

Koko hommassa meni n.8h eli täysi työpäivä, lopputulokseen oltiin kyllä tyytyväisiä...

 

Vapuksi ajoon ei ollut mitään paineita saada, olin töissä.. jospa ens vappuna sitten.

 

Kuplan kävin katsastaan 13.5.2013 eipä ollut huomauttamista.

post-3769-13888367959836_thumb.jpg

post-3769-13888367960154_thumb.jpg

post-3769-13888367960796_thumb.jpg

post-3769-1388836796133_thumb.jpg

post-3769-13888367961617_thumb.jpg

post-3769-13888367961905_thumb.jpg

post-3769-13888367962183_thumb.jpg

Link to comment
Sama TUX joka oli jo 80-luvulla FVWA aktivistin puolesta rakennettu ja kerholehdissä esitelty?

 

Ei ole tietoa onko sama, mutta jos jollakin on tietoa/dokumenttia asiasta niin mielenkiinnolla odotan.

Link to comment

Tämä auto oli jonkun aikaa Antikaisten veljesten (Jani/Kimmo) omistuksessa 2004-2005 tietämillä. Omistajan vaihtumisen jälkeen auto näkyi useasti Kuopiossa parkissa. Voisin arvata että Kuopion ja Nilsiän omistaja oli sama kaveri?

 

Ehdottomasti on parempaan suuntaan mennyt!

Link to comment

Hienoa työtä on tehty, ei voi muuta sanoa. Ja varmaan ihan hyvä että käytetty virtaa siihen että palautellaan alkuperäisempään suuntaan. Aika moni olisi varmaan kojelautaa vaihtaessa mennyt helposti vanhempaan suuntaan tms.

 

Tuolla viime vuosien historiikissa tais mennä pariin kertaan vuodet sekaisin. Se on nyt vasta 2013 menossa.

Link to comment
Hienoa työtä on tehty, ei voi muuta sanoa. Ja varmaan ihan hyvä että käytetty virtaa siihen että palautellaan alkuperäisempään suuntaan. Aika moni olisi varmaan kojelautaa vaihtaessa mennyt helposti vanhempaan suuntaan tms.

 

Tuolla viime vuosien historiikissa tais mennä pariin kertaan vuodet sekaisin. Se on nyt vasta 2013 menossa.

 

 

On se hyvä, että Tuomo on tarkkana... vuosilukuja korjattu.. :)

Link to comment
  • 3 months later...

Päivitetään taas tätä hieman, kesän aikana tuli ajettua n.4000km ilman suurempia ongelmia. Kesäkauden päättäjäisissä Pudiksella kävin jopa ajamassa varttimailia ensimmäistä kertaa elämässä, hauskaa oli.. :)

 

Maavaraa vievän fat boyn vaihdoin csp:n super competition putkistoon, putket tulee ulos vakioaukoista ja ei vie yhtään maavaraa. Venttiilien säätö on vaan hieman ahtaampaa kun vaimentimet tulee vähän eteen.

 

Tasakaasulla ajettaessa putkisto on sopivan vaimea ja kiihdyttäessä ääntä löytyy sopivasti.. :) Sopiva omaan makuun.

 

Nykyisestä lohkosta löytyi jo mukava ylläri, keskimmäisestä runkolaakeripukista halkeama, laakerin ohjaintapin kohdalta.

 

Nyt olis tarkoitus talven aikana tehdä uus moottori, hieman isompi mitä edellinen oli. Suunnitelmat lähti käsistä heti alussa, vanhasta koneesta en jätä kuin vauhtipyörän ja kiertokanget, vauhtipyörään teetän kasitapituksen..

 

Sattui löytymään mexico as41 lohko, hyvä aihio josta lähtä rakentamaan uutta konetta..

 

Muutama kuva vielä.

post-3769-13888369222038_thumb.jpg

post-3769-13888369222183_thumb.jpg

post-3769-13888369222314_thumb.jpg

Link to comment

EDIT - ei tää kyllä sama auto oli kun alla oleva kertomus olikin 70-lukuinen. Nuo cookie cutterit olleet kyllä varmaan kertomastani autosta.

 

Mulla on hytinä että tää oli meidän tallissa vuokrapaikalla puolisen vuotta ihan 2000-luvun alussa. Silloisen omistajan työnjälki ja projekti muutenkin lähinnä kauhistutti, ja suuri osa ähtäröinneistä onkin varmaan silloin tehty, muistan mm. listojen ummistamisen. En tosin muista noita takaloksuja, mutta cookie cutterit ja pirssi muutenkin vaikutti tutulta. Muistan että kun tämä meidän tallista lähti pois ja myöhemmin toiselle omistajalle, se palautui melko pian kun turattu säätöakseli meni keskeltä poikki ja apparin pyörä taittui alle. Erään katsastuksen yrityksen vikalistan muistan olleen yli 1-sivuinen.

 

Puavo

Link to comment
  • 7 months later...

Päivitetään tätäkin hieman, talven aikana aloin tekemään uutta konetta. "Vähän" isompaa kuin edellinen, sattumalta löysin hyvän as41 vakiomitoissaan olevan lohkon, joka aarporattiin ja sylinteriaukot aukaistiin isommille sylintereille.
 
Kuitenkin aloitin tämän koneen tekemisen jo syyskuussa eikä vieläkään ole valmis, aluksi osia odottelin ja sen jälkeen koneistushommat...
 
Kampiakseli yms. kävi kahteen kertaan tasapainotuksessa oman huolimattomuuden takia, en hoksannut sovittaa nokkaa ja kampiakselia lohkoon ennenkuin vein tasapainotukseen, tulipahan maksettua oppirahat. Jää tänäkin vuonna vappuajot välistä, ja ylläri taas töissä...

 

Toivottavasti vielä tulevana kesänä pääsee ajeleen.. :)  

 

Paljon olen saanut neuvoja mm. Panulta ja Tonilta, kiitokset siitä. Mutta eihän tämä vielä ole valmis  :)

 

Laitanpa vielä koneen tietoja, jos jotain kiinnostaa

 

82x90,5

engle w -125

keinut 1:25

cb 28mm nostajat

cb 044 magnum plus 42x37,5 (max virtaus 174hp. made by Panun kansipaja)

logmech alu työntötangot

cr 9,6:1

Idf 44

 

Osimoilleen näin.

post-803-0-45784400-1398464601_thumb.jpg

post-803-0-68097700-1398464690_thumb.jpg

post-803-0-87779800-1398464720_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...

No niin, tämäkin olis vaihteeksi taas nipussa. 

 

Talven aikana tuli siis rakennettua uusi kone ja päätin myös vaihteiston vaihtaa.

 

Kuplapajasta tilasin vaihteiston, 3,88 perällä ja superdiffillä. 

 

1vaihde. vahvempi 9 hampainen

 

2 ja 3 vakiot

 

4 vaihde. 0,89

 

Varmaan tulee 80km/h vauhdissa olemaan aika matalat kierrokset, senpä näkee sitten.

 

Laatikon puhdistin ja maalasin pensselimaalilla. Tuli vähän siistimpi.

 

Lisäöljynjäähdytin flektillä löysi myös paikkansa vaihteiston vierestä, olipa muuten teflon letkuilla hintaa kun kävin teettämässä ne. 200€  4kpl. letkuja + liittimet :)

 

Tuohon pakosarjaan tuli käärittyä lämpöeristenauhaa, aika hanurista oli laittaa se. Käsiä kutisi niin tuohottomasti mutta toivottavasti siitä jotain hyötyä olisi. (eipä olekkaan kuvaa siitä)

 

Taakse vaihdoin vielä 195/65 renkaat jotka just mahtuu pyöriin ettei osu säätölattaan.

 

Tarkoituksena olis vielä laittaa spacerit, sitten katsastuksen jälkeen.

 

Seuraavana olis katsastus ja sitten alkaa sisäänajohommat, toivottavasti tuo pysyy nipussa ainakin konttorille asti..

 

Vielä tarvii hakea vähän säätöjä kaasuttimiin.

post-803-0-43125000-1402589692_thumb.jpg

post-803-0-28678600-1402590093_thumb.jpg

post-803-0-51252300-1402590138_thumb.jpg

Edited by Pasi
Link to comment
  • 2 weeks later...

Katsastettu ja moottorin sisäänajo aloitettu. Viikonlopun ajan harrastettu suutinjumppaa ja haettu oikeita tyhjäkäyntisuuttimia.

 

50 tyjäkäyntisuuttimilla tasakaasulla ajettaessa (60-80 km/h) lambda näyttää 12,4 - 13,1 eli tämä ois ok. Tästä kun painaa kaasua enemmän käy nopeasti laihalla, lambdan näyttäessä 15,5-14,5 ja nopeasti rikastuu sinne n.13,0 tuntumaan.

Myös tyhjäkäynnin saa säädettyä näillä suuttimilla kohdilleen. Kone tuntuu toimivan ihan ok näilläkin, lukuunottamatta tuota pikaista käyntiä laihalla.

Ei poksu putkessa, eikä aivastele imutorviin.. Vetoja tuntuu olevan ihan hyvin.

 

Auttaisiko tuohon laihalla käymiseen kiihdytyspumpun säätö?

 

 

55 tyhjäkäyntisuuttimilla tasakaasulla ajettaessa (60-80 km/h) lambda näyttää  10,7-11,7 eli liian rikkaalla, välillä mittari vilkuttaa 10,0. Kun taas antaa enemmän kaasua niin lambda näyttää 12,4-12,7 lukemia. 

 

Kaasareina on espanjan 44idf, 36 kurkut. seosputket f11. 

 

Muut koneen tiedot vielä:

 

90,5x82

engle w125

1,25 keinut

cb o44  42x37,5

cr 9,6 

 

Hyviä neuvoja otetaan vastaan... :)

Edited by Pasi
Link to comment

Näissähän on kiihdytyspumpulle säätö sillä mutterilla, jolla saa säädettyä enemmän soppaa koneeseen. Koitas ruuvata mutteria kiinnipäin 3 kierrosta ja kokeile auttaako.

Täytyy kokeilla tuota, mihin asti kannattaa kiristää jos ei vaikutakkaan toivotulla tavalla?

 

Venyykö vain kiihdytyspumpun kalvo turhaan, jos kovin pitkälle kiristelee?

Link to comment

Täytyy kokeilla tuota, mihin asti kannattaa kiristää jos ei vaikutakkaan toivotulla tavalla?

3 kierrosta kerraallaan, jos paranee niin toiset 3 kierrosta, jne. kunnes on hyvä. Sitten kun löydät kohdan jossa se on hyvä niin voit hienosäätää kierros kerrallaan, auki tai kiinni.

 

Mulle on opetettu niin, että mutterit ihan auki ja siitä lähdetään kiristämään tuo 3 kierrosta / kerta niin kauan kunnes ei enää kyykkää kun painaa kaasua. Lambdalla tuon saa toki säädettyä paljon tarkemmin.

Link to comment
  • Pepe locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...