Kaitsu Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Kolme vuotta, kymmenen kuukautta ja kolmetoista päivää sitten ajoin tuota '67 1500 projektiamme edellisen kerran, kunnes vihdoin tälle päivälle varattu rekisteröinti- ja muutoskatsastus koitti ja leimahan siltä reissulta tuli. Jarrut erinomaiset, auto ylös, kurkkaus pohjaan, kaverit paikalle ihmettelemään ja toteamus, että tämän auton katsastus hoidetaankin tuolla konttorin puolella ;) Yhden talven budjettirestosta tuli lähes nelivuotinen urakka. Budjetti ylittyi lähes viisinkertaisesti, projektin aikana muutimme 75km päähän tallista, meille syntyi kaksi lasta ja usko homman valmistumiseen horjui useammin kuin kerran, mutta tulipahan tehtyä. Hitaasti kun tekee, niin köyhälläkin on varaa tehdä homma kunnolla. Ei se ihan valmis ole vieläkään, osa pikkunippeleistä on edelleen siellä hyvässä tallessa, mihin ne on vuosien varrella tullut tyrkättyä, mutta hyvin kiihtyy, kulkee ja pysähtyy. Sen verran tuli kiire, että kavennettu droppikeula menee alle vasta ensi viikolla, sen jälkeen saa sitten 'stanssinkin' kohdalleen.. Ja säästötilin kartuttaminen strokeria ja kunnon laatikkoa varten on alkanut, mutta ne on ensi kesän juttuja sitten ne.. Tästä nyt tuli tällainen tuhat kertaa tehty ja nähty orggisvärillä ja kiillotetuilla fuchseilla oleva restoluukkeri tai jotain, mutta onpahan ainakin itse tehty. Iso kiitos kaikille projektissa auttaneille, erityisestit Jan, Juha ja Jani. Kaitsu Quote
Racing Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Täytyy sanoa että on SIISTI isolla ässällä! Quote
Guest Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Tooooooosi hieno ja juuri oikean värinen. http://www.rymstigers.fi/kuvat/oma_04.jpg Quote
-MITO- Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Hieno on, onnea valmistumiselle ja turvallisia ajoja ;) Quote
Guest fastghia Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Makee, parempaa kuusseiskaa saa hakee :) huh kun rimmaa hienosti... Vielä kun keula tontiin niin se on täydellinen. Tyylikäs. Ei voi muuta sanoo. Quote
Guest Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 luonnossa vielä hienompi kuin kuvissa. Ei voi olla ku kade. Jan Quote
Guest fastghia Posted August 17, 2005 Posted August 17, 2005 Jaaha suomalaine kateus iskee taas ... :D Quote
JaniM Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Eipä kestä. Hyvä että sait kilpiin. Miltäs tuntuu muuten, kulkeeko suoraan? Quote
DOODAH Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Joo onnee vaan täältäkin päin. Kuusseiskat on kyllä makeita. Quote
-tipi- Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Kärsivällisyys palkitaan, olisikohan aika itsekin opetella moista. Maukkaita ajohetkiä Joensuusta! PS. Hieno ratti ;o) Quote
Guest Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Onhan hieno! Onnittelut, huolettomia kilometrejä autollesi. Quote
Guest VwFreak Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 On kyllä sellanen karkki että... Kauniit värit korissa ja sisustassa Quote
Kaitsu Posted September 15, 2005 Author Posted September 15, 2005 Vähän vielä jatkoa tälle projektille. Vihdoin löytyi sen verran aikaa, että sain askarreltua 2" kavennetun Puman säätökeulan ja CB performancen droppiolat autoon kiinni. Täytyy kyllä sanoa, että tämä on pelkkään säätökeulaan verrattuna verraton yhdistelmä. Keulan saa säädettyä kirjaimellisesti tonttiin kiinni, mutta myös helposti sopivalle korkeudelle ja mukavuus on aivan toista luokkaa. Kahden tuuman kavennus vie vanteita droppiolkien kanssa vain hieman sisäänpäin, mutta kuitenkin sen verran, että muutoksen huomaa ja se on selvästi parempaan päin. Itse akselin asennus sujui ongelmitta. Vakio raidetangoissakin riitti säätövarat, eikä niitä tarvinnut ruveta lyhentämään ja muutenkin palaset sopivat paikalleen 'bolt-on'. Ennen talvea on vielä vuorossa uuden takaluukun rakentelu, sillä 69x94 kone nurkkatuplilla ei saa tarpeeksi ilmaa tuon vakiosysteemin kautta. Tarvittavat osat on kasassa, joten tilalle syntyy 70-luvun 1300 luukusta otetuilla ritilöillä ja sadekouruilla muokattu Karmann tyyppinen 67-luukku, mutta myös rekisterikilven taakse tulee ilmanottoaukot ja niille omat sadekourut. Nykyinen luukku jää toki talteen parempaa tulevaisuutta odottelemaan. Laitan kuvia, kun saadaan liimailtua luukku kasaan.. Ensimmäisellä varsinaisella pidemmällä reissulla autosta katkesi venttiilinjousi kesken matkan. Iso kiitos Janille avusta. Vaihto onnistuu Tarjoustalon pihalla kun tietää mitä tekee..:) Muuten auto toimii hapen puutetta lukuunottamatta hyvin. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu vielä 4,5"/6" Fuchsicombon löytäminen, stroukkeri tietysti jossain vaiheessa ja mahdollisesti takapään laskeminen tai säädettävän perän asennus. Ja onhan siinä kaikenlaista muutakin näpräämistä vielä pitkäksi aikaa - ihan ensimmäisenä pitäisi kuitenkin lyhentää taka-akseleita sen verran, että saisi keskikupit sinnekin.. Kaitsu Tässä vielä kehnohko kuva likaisesta, mutta etunojaisesta autosta askartelun jälkeen: Quote
Guest fastghia Posted September 16, 2005 Posted September 16, 2005 > 4,5"/6" Fuchsicombon löytäminen Niin ei tuo oo ongelma, vaan mulle on tähän mennessä tuottanut ongelmaa vaaditun rahamäärän"löytäminen". Päädyin sen sijaan yhdistelmään 5,5"/6", joista keräilty ja kiilloteltu on tähän mennessä 1x5,5" ja 1x6"... Autosi on tosiaan "spot on", mut älä madalla takaa, ainakaan liikaa. :) Quote
-tipi- Posted September 17, 2005 Posted September 17, 2005 Juu, kyll VW Blue '67 on komiaa katteltavaa, ja varmaan hieno ajellakin! Tässä kaima: http://www2.cal-look.com/members/Sahert ... rtian.html Sama burnereilla: http://dflvwclub.de/DFL-Page/Sites/Unse ... /Dokke.htm Quote
Kaitsu Posted September 21, 2005 Author Posted September 21, 2005 Tulihan niitä ongelmiakin, eli: kun keula on sopivasti pudotettu, rupeaa apparin puolen alapalloniven hankaamaan vanteeseen. Kuskin puolella moista ei tapahdu, tosin eipä sielläkään montaa milliä tilaa ole. Kenelläkään tapahtunut vastaavaa? En oikein keksi muuta vaihtoehtoa, kuin että apparin puolella alapalon tappi ei mene tarpeeksi syvälle olka-akselin kartioon, eli joko nivel tai olan kartio on väärissä mitoissa. Pitänee rimpuilla taas palikat lattialle ja vaihtaa toinen pallo tilalle, jos tuohon ei muuta lääkettä ole. Pitäisikö kunnolla tontitetussa keulassa käyttää useampaa kuin yhtä paria caster levyjä? Kaitsu Quote
Tomppa Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Raidetankojen päiden tappien halkaisijat vaihtuivat jossakin vuosimallissa, joten sinun raidetangon pääsi saattaa ollakin halkaisijaltaan liian suuri. Yleensä tuon kyllä huomaa kiristysvaiheessa, kun ei tahdo tappi ulottua reiästä kunnolla läpi. Joka tapauksessa, mikäli asia on näin, niin joutuisit vaihtamaan sen, mikäli haluat käyttää droppiolkia. Raidetangon puoleinen kierre pitäisi olla sama, eli selviäisit vain pään vaihtamalla. Quote
Kaitsu Posted September 21, 2005 Author Posted September 21, 2005 Raidetankojen päät on kyllä vaihdettu uudempiin, eikä siinä swapissa tullut ongelmia. Kyse on siis oikean puolen alapallonivelestä. Kohti tietä osoittava nivelen pinta siis hankaa vanteeseen.. Kaitsu Quote
DWL_Puavo Posted September 21, 2005 Posted September 21, 2005 Semmottii tuli taas miulle mieleen, että jos vaihtaa taakse T3/4 :n isot rummut, niin nuo vanteet tulee rummun leveydestä johtuen just sen verran ulommas akseliin nähden takana että vakio-keskiökuppi mahtuu paikalleen ilman spaceria. Ei tartte katkoa akseleita, jarruteho parantuu ja homma on bolt-on. Näkyvät toki enemmän kuin vakiot mutta ehkä se ei niin haittaa? esim. http://www.dwl.fi/fuchsit_t3.jpg tuossa on 70-lukuinen pitkäperäinen aski, pitkät vetarit ja T3/4 -rummut -62:ssa, just sopivasti tulee noiden nakkien kanssa loksun kaareen hollille. Vanteet 6" kopiot. ...ja vielä, Hytöseltä saapi noita takarumpuja halwalla, jakohan niihin tosin pitää sit tehdä. Ne booriin tulevat levyt ja jarrukilvet (kun tuo jarru on 2-osainen) joutuu jostain tosin etsimään, niitä ei saane uustuotantona? Puavo @ dwl Quote
Kaitsu Posted September 23, 2005 Author Posted September 23, 2005 Niinhän siinä sitten kävi, että Olarin swappi jää väliin, ja sitä myöten auton esiintyminen missään tämän vuoden puolella - nimittäin ongelma on tuossa CB:n droppiolassa. Kuskinpuolen olassa ei ole mitään sanomista, mutta apparin puolella alapallon kartiossa on jonkinsortin työstövirhe - pallonivelen tappi ei mene tarpeeksi syvälle kartioon, vaan jää noin kolme milliä ulommaksi kuin kuskinpuolella ja tästä seuraa tukivarren/nivelen alapinnan hankaaminen vanteeseen - autolla ei siis voi ajaa.. Ensin epäilin vian olevan pallonivelessä, mutta tuota on nyt tullut kokeltua useammalla nivelellä ja seurauksena on aina sama juttu. Jos Aircooledin pojista joku kerkeäisi vaikkapa yv:llä kertomaan onko mahdollisuutta vaihtaa 'takuuseen' tuollainen osa, niin kiitokset jo etukäteen.. Harmittaa kyllä, mutta eipä mahda mitään. Kai niitä tulee ajokelejä ensi vuonnakin.. Kaitsu Quote
Marko Posted September 24, 2005 Posted September 24, 2005 Tottakai onnistuu esim. olarissa tai jollakin muulla tavalla laita viestiä info@aircooled.fi tai soita laitoin sulle yv:llä numeron osan saa vaikka tänään niin ei jää olari väliin. Quote
Kaitsu Posted September 24, 2005 Author Posted September 24, 2005 Iso kiitos Aircooledin porukoille! Mukava harrastaa, kun ilmajäähdytteisille löytyy useampikin osatoimittaja, joilla on hädän hetkellä aikaa / joustavuutta auttaa.. Uusi olka meni koesovituksessa paikoilleen ihan toisella tavalla kuin tuo entinen. Kunhan maali on kuivunut, alkaa etuakselin niputus taas kerran. Eli vielä on toivoa. Tavoitteena on tulla kympin tienoilla Olarissa käväisemään - jos ei nyt ihan aamun tunneille mene pajalla. Kaitsu Quote
Tomppa Posted September 24, 2005 Posted September 24, 2005 Tosi hyvä juttu! Tietää jatkossa tarkistaa nuokin, ettei pääse sattumaan uudelleen. Toivottavasti ei mene pikkutunneille, tai jos menee niin herätyskello ajoissa soimaan ;) - Tomppa Quote
Kaitsu Posted September 25, 2005 Author Posted September 25, 2005 Olka paikoillaan ja keula toimii nyt niinkuin pitää. Veikeä ajettava kyllä tuolla kavennetulla akselilla, vähän karting auton fiilistä kun waunu lähtee samantien siihen suuntaan mihin sitä kääntää. Joustoakin tuntuisi tuolla yhdistelmällä riittävän nyt kun sieltä ei enää tule vannetta vastaan. Samalla tuli kokeiltua, että vaadittavat 80mm saa juuri ja juuri keulaan, mutta valoja ei saa lähellekään vaadittua 50cm korkeutta - jos sitä nyt katsastuksessa tulevaisuudessa muistetaan mitata. Olarin suhteen kävi kuitenkin huonosti. Pidemmältä koeajolenkiltä tallille palattua lattialle ilmestyi öljylammikko. Ei mikään hirveän suuri, mutta riittävän suuri, että tietää, ettei siellä kaikki ole niin kuin pitäisi. Kuumana auto ei lähtenyt käyntiin, mutta jäähdyttyään kyllä taas ihan nätisti. Ilmeisesti pitää saada ilmavampi luukku valmiiksi ennen kuin uskaltaa lähteä pidemmille reissuille ja - tiputtaa kone ja katsoa onko siellä kaikki kunnossa vai ei.. no puuhaa säätöä riittänee Kiikalaan asti. Semmottii tuli taas miulle mieleen, että jos vaihtaa taakse T3/4 :n isot rummut, niin nuo vanteet tulee rummun leveydestä johtuen just sen verran ulommas akseliin nähden takana että vakio-keskiökuppi mahtuu paikalleen Tuo oli kyllä harkinnassa, mutta juuri tuosta levityksestä johtuen jäi tekemättä. Nyt on autossa tosin kupit jo takanakin. Vajaa neljä milliä piti akseleiden päistä ottaa tavaraa pois. Samalla akseleiden päihin hitsattiin pienet peltilaput, jotta sokat pysyvät edelleen paikoillaan. Nätti tuli. Ajettavuus on autossa nyt kunnossa. Vielä ilmaa konehuoneeseen ja moottorin tarkistus. Sitten se olisi vihdoin siinä. Pitänee palata asiaan keväällä.. Kaitsu Quote
Racing Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Kirjoitit jotta venttiilijousi katkesi. Mistä venttiilijousi oli ostettu joka katkesi / minkä valmistajan. Viime aikoina olen kuullut noita enemmänkin vastaavia vaurioita. Quote
Guest Kimmo Antikainen Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Noista cb:n droppiolista... Itellä ei myöskään mahdu 15" tarvikevanne paikalleen olkien kanssa, ottaa juurikin samasta kohdasta kiinni. Liekö pakko ostaa 16" pallot jotta saap olat paikalleen :/ Quote
-MITO- Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 CB madallusolkien ja levyjen kanssa ei aenakkaa oo 15" 5x205 vanteitten kans ollunna onkelmaa, saapi nähä mite käy ku lisää viel kapose akselin.. Quote
Tomppa Posted September 27, 2005 Posted September 27, 2005 Ottaako molemmilta puolilta? Jos ottaa, niin todennäköisyys siihen, että vanteen muoto ei vain yksinkertaisesti sovi olille on suurempi, kuin että kummassakin olisi tekovirhe. Mutta, toimitan lähipäivinä Kaitsun viallisen olan työstettäväksi yhdessä uuden olan kanssa, joten koneistaja saa ottaa mitat tuosta oikeanlaisesta olasta. Näin voit sitten mitata omasi ja saadaan selvyys asiaan. - Tomppa p.s. Kun tulee ongelmia jonkin tuotteen kanssa, niin heti sähköpostia info@aircooled.fi, jotta ongelman syytä voidaan ruveta selvittämään välittömästi. Quote
Guest Kimmo Antikainen Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Kummaltakin puolelta taisi ottaa, tosin ihan satavarma en kyllä ole kun keväällä sitä mallailin alle. Vanne on perus 15" tarvikealuvanne ja voipi olla että just toi malli on sisäpuolelta sitten turhan ahdas, pitää koittaa orggis peltivanteella kuinka istuu kohan saan ensin pari muuta autoa läjään. Quote
Guest Mika Raussi Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Oiskohan pallonivelissä eroja? Quote
Kaitsu Posted September 29, 2005 Author Posted September 29, 2005 Virheelliseksi osoittautuneen olka-akselin kanssa tuli kokeiltua kolmea eri niveltä. TRWn ja MOOGin nivelillä otti sen verran, että höyläsi vannetta, mutta just ja just pyöri ilman kuormaa, merkittömällä nivelellä ei sitten menny edes vanne kunnolla paikalleen. Merkitöntä kokeiltiin viimeksi ja se jäi nyt autoon kiinni. Nykyisellä olalla ja ko. nivelellä ei ongelmia. Hyvin pyörii töyssyissä ja tasasella. Eli eroja on nivelissäkin, mutta ainakin tuossa omassa tapauksessa oikein koneistettu akseli poisti ongelmat kokonaan. Öljyvuodollekin löytyi syy; T4 jäähdytin vuotaa. No nyt on uusi paikoillaan. Vielä kun jaksaisi tempoa koneen takaisin paikalleen ;) Kaitsu Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.