Jump to content

Se on siinä.. (tai ainahan jotain pientä..)


Recommended Posts

Kolme vuotta, kymmenen kuukautta ja kolmetoista päivää sitten ajoin tuota '67 1500 projektiamme edellisen kerran, kunnes vihdoin tälle päivälle varattu rekisteröinti- ja muutoskatsastus koitti ja leimahan siltä reissulta tuli. Jarrut erinomaiset, auto ylös, kurkkaus pohjaan, kaverit paikalle ihmettelemään ja toteamus, että tämän auton katsastus hoidetaankin tuolla konttorin puolella ;)

 

Yhden talven budjettirestosta tuli lähes nelivuotinen urakka. Budjetti ylittyi lähes viisinkertaisesti, projektin aikana muutimme 75km päähän tallista, meille syntyi kaksi lasta ja usko homman valmistumiseen horjui useammin kuin kerran, mutta tulipahan tehtyä. Hitaasti kun tekee, niin köyhälläkin on varaa tehdä homma kunnolla. Ei se ihan valmis ole vieläkään, osa pikkunippeleistä on edelleen siellä hyvässä tallessa, mihin ne on vuosien varrella tullut tyrkättyä, mutta hyvin kiihtyy, kulkee ja pysähtyy. Sen verran tuli kiire, että kavennettu droppikeula menee alle vasta ensi viikolla, sen jälkeen saa sitten 'stanssinkin' kohdalleen.. Ja säästötilin kartuttaminen strokeria ja kunnon laatikkoa varten on alkanut, mutta ne on ensi kesän juttuja sitten ne..

 

Tästä nyt tuli tällainen tuhat kertaa tehty ja nähty orggisvärillä ja kiillotetuilla fuchseilla oleva restoluukkeri tai jotain, mutta onpahan ainakin itse tehty.

 

Iso kiitos kaikille projektissa auttaneille, erityisestit Jan, Juha ja Jani.

 

 

pieni_Konttorilla.jpg

 

pieni_Sivulta.jpg

 

pieni_Takaa.jpg

 

pieni_Sisusta.jpg

 

Kaitsu

Link to comment
  • 4 weeks later...

Vähän vielä jatkoa tälle projektille. Vihdoin löytyi sen verran aikaa, että sain askarreltua 2" kavennetun Puman säätökeulan ja CB performancen droppiolat autoon kiinni. Täytyy kyllä sanoa, että tämä on pelkkään säätökeulaan verrattuna verraton yhdistelmä. Keulan saa säädettyä kirjaimellisesti tonttiin kiinni, mutta myös helposti sopivalle korkeudelle ja mukavuus on aivan toista luokkaa. Kahden tuuman kavennus vie vanteita droppiolkien kanssa vain hieman sisäänpäin, mutta kuitenkin sen verran, että muutoksen huomaa ja se on selvästi parempaan päin.

Itse akselin asennus sujui ongelmitta. Vakio raidetangoissakin riitti säätövarat, eikä niitä tarvinnut ruveta lyhentämään ja muutenkin palaset sopivat paikalleen 'bolt-on'.

 

Ennen talvea on vielä vuorossa uuden takaluukun rakentelu, sillä 69x94 kone nurkkatuplilla ei saa tarpeeksi ilmaa tuon vakiosysteemin kautta. Tarvittavat osat on kasassa, joten tilalle syntyy 70-luvun 1300 luukusta otetuilla ritilöillä ja sadekouruilla muokattu Karmann tyyppinen 67-luukku, mutta myös rekisterikilven taakse tulee ilmanottoaukot ja niille omat sadekourut. Nykyinen luukku jää toki talteen parempaa tulevaisuutta odottelemaan. Laitan kuvia, kun saadaan liimailtua luukku kasaan..

 

Ensimmäisellä varsinaisella pidemmällä reissulla autosta katkesi venttiilinjousi kesken matkan. Iso kiitos Janille avusta. Vaihto onnistuu Tarjoustalon pihalla kun tietää mitä tekee..:) Muuten auto toimii hapen puutetta lukuunottamatta hyvin.

 

Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu vielä 4,5"/6" Fuchsicombon löytäminen, stroukkeri tietysti jossain vaiheessa ja mahdollisesti takapään laskeminen tai säädettävän perän asennus. Ja onhan siinä kaikenlaista muutakin näpräämistä vielä pitkäksi aikaa - ihan ensimmäisenä pitäisi kuitenkin lyhentää taka-akseleita sen verran, että saisi keskikupit sinnekin..

 

Kaitsu

 

 

Tässä vielä kehnohko kuva likaisesta, mutta etunojaisesta autosta askartelun jälkeen:

 

pieni_Laskettu.jpg

Link to comment
Guest fastghia

> 4,5"/6" Fuchsicombon löytäminen

 

Niin ei tuo oo ongelma, vaan mulle on tähän mennessä tuottanut ongelmaa vaaditun rahamäärän"löytäminen". Päädyin sen sijaan yhdistelmään 5,5"/6", joista keräilty ja kiilloteltu on tähän mennessä 1x5,5" ja 1x6"...

 

Autosi on tosiaan "spot on", mut älä madalla takaa, ainakaan liikaa. :)

Link to comment

Tulihan niitä ongelmiakin, eli:

kun keula on sopivasti pudotettu, rupeaa apparin puolen alapalloniven hankaamaan vanteeseen. Kuskin puolella moista ei tapahdu, tosin eipä sielläkään montaa milliä tilaa ole. Kenelläkään tapahtunut vastaavaa?

En oikein keksi muuta vaihtoehtoa, kuin että apparin puolella alapalon tappi ei mene tarpeeksi syvälle olka-akselin kartioon, eli joko nivel tai olan kartio on väärissä mitoissa. Pitänee rimpuilla taas palikat lattialle ja vaihtaa toinen pallo tilalle, jos tuohon ei muuta lääkettä ole.

Pitäisikö kunnolla tontitetussa keulassa käyttää useampaa kuin yhtä paria caster levyjä?

 

Kaitsu

Link to comment

Raidetankojen päiden tappien halkaisijat vaihtuivat jossakin vuosimallissa, joten sinun raidetangon pääsi saattaa ollakin halkaisijaltaan liian suuri. Yleensä tuon kyllä huomaa kiristysvaiheessa, kun ei tahdo tappi ulottua reiästä kunnolla läpi.

 

Joka tapauksessa, mikäli asia on näin, niin joutuisit vaihtamaan sen, mikäli haluat käyttää droppiolkia.

 

Raidetangon puoleinen kierre pitäisi olla sama, eli selviäisit vain pään vaihtamalla.

Link to comment

Semmottii tuli taas miulle mieleen, että jos vaihtaa taakse T3/4 :n isot rummut, niin nuo vanteet tulee rummun leveydestä johtuen just sen verran ulommas akseliin nähden takana että vakio-keskiökuppi mahtuu paikalleen ilman spaceria. Ei tartte katkoa akseleita, jarruteho parantuu ja homma on bolt-on. Näkyvät toki enemmän kuin vakiot mutta ehkä se ei niin haittaa?

 

esim. http://www.dwl.fi/fuchsit_t3.jpg tuossa on 70-lukuinen pitkäperäinen aski, pitkät vetarit ja T3/4 -rummut -62:ssa, just sopivasti tulee noiden nakkien kanssa loksun kaareen hollille. Vanteet 6" kopiot.

 

...ja vielä, Hytöseltä saapi noita takarumpuja halwalla, jakohan niihin tosin pitää sit tehdä. Ne booriin tulevat levyt ja jarrukilvet (kun tuo jarru on 2-osainen) joutuu jostain tosin etsimään, niitä ei saane uustuotantona?

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Niinhän siinä sitten kävi, että Olarin swappi jää väliin, ja sitä myöten auton esiintyminen missään tämän vuoden puolella - nimittäin ongelma on tuossa CB:n droppiolassa. Kuskinpuolen olassa ei ole mitään sanomista, mutta apparin puolella alapallon kartiossa on jonkinsortin työstövirhe - pallonivelen tappi ei mene tarpeeksi syvälle kartioon, vaan jää noin kolme milliä ulommaksi kuin kuskinpuolella ja tästä seuraa tukivarren/nivelen alapinnan hankaaminen vanteeseen - autolla ei siis voi ajaa.. Ensin epäilin vian olevan pallonivelessä, mutta tuota on nyt tullut kokeltua useammalla nivelellä ja seurauksena on aina sama juttu.

 

Jos Aircooledin pojista joku kerkeäisi vaikkapa yv:llä kertomaan onko mahdollisuutta vaihtaa 'takuuseen' tuollainen osa, niin kiitokset jo etukäteen..

 

Harmittaa kyllä, mutta eipä mahda mitään. Kai niitä tulee ajokelejä ensi vuonnakin..

 

Kaitsu

Link to comment

Iso kiitos Aircooledin porukoille! Mukava harrastaa, kun ilmajäähdytteisille löytyy useampikin osatoimittaja, joilla on hädän hetkellä aikaa / joustavuutta auttaa..

 

Uusi olka meni koesovituksessa paikoilleen ihan toisella tavalla kuin tuo entinen. Kunhan maali on kuivunut, alkaa etuakselin niputus taas kerran. Eli vielä on toivoa. Tavoitteena on tulla kympin tienoilla Olarissa käväisemään - jos ei nyt ihan aamun tunneille mene pajalla.

 

Kaitsu

Link to comment

Olka paikoillaan ja keula toimii nyt niinkuin pitää. Veikeä ajettava kyllä tuolla kavennetulla akselilla, vähän karting auton fiilistä kun waunu lähtee samantien siihen suuntaan mihin sitä kääntää. Joustoakin tuntuisi tuolla yhdistelmällä riittävän nyt kun sieltä ei enää tule vannetta vastaan. Samalla tuli kokeiltua, että vaadittavat 80mm saa juuri ja juuri keulaan, mutta valoja ei saa lähellekään vaadittua 50cm korkeutta - jos sitä nyt katsastuksessa tulevaisuudessa muistetaan mitata.

 

Olarin suhteen kävi kuitenkin huonosti. Pidemmältä koeajolenkiltä tallille palattua lattialle ilmestyi öljylammikko. Ei mikään hirveän suuri, mutta riittävän suuri, että tietää, ettei siellä kaikki ole niin kuin pitäisi. Kuumana auto ei lähtenyt käyntiin, mutta jäähdyttyään kyllä taas ihan nätisti. Ilmeisesti pitää saada ilmavampi luukku valmiiksi ennen kuin uskaltaa lähteä pidemmille reissuille ja - tiputtaa kone ja katsoa onko siellä kaikki kunnossa vai ei.. no puuhaa säätöä riittänee Kiikalaan asti.

 

Semmottii tuli taas miulle mieleen, että jos vaihtaa taakse T3/4 :n isot rummut, niin nuo vanteet tulee rummun leveydestä johtuen just sen verran ulommas akseliin nähden takana että vakio-keskiökuppi mahtuu paikalleen

 

Tuo oli kyllä harkinnassa, mutta juuri tuosta levityksestä johtuen jäi tekemättä. Nyt on autossa tosin kupit jo takanakin. Vajaa neljä milliä piti akseleiden päistä ottaa tavaraa pois. Samalla akseleiden päihin hitsattiin pienet peltilaput, jotta sokat pysyvät edelleen paikoillaan. Nätti tuli.

 

Ajettavuus on autossa nyt kunnossa. Vielä ilmaa konehuoneeseen ja moottorin tarkistus. Sitten se olisi vihdoin siinä. Pitänee palata asiaan keväällä..

 

Kaitsu

Link to comment

Ottaako molemmilta puolilta? Jos ottaa, niin todennäköisyys siihen, että vanteen muoto ei vain yksinkertaisesti sovi olille on suurempi, kuin että kummassakin olisi tekovirhe.

 

Mutta, toimitan lähipäivinä Kaitsun viallisen olan työstettäväksi yhdessä uuden olan kanssa, joten koneistaja saa ottaa mitat tuosta oikeanlaisesta olasta. Näin voit sitten mitata omasi ja saadaan selvyys asiaan.

 

- Tomppa

 

p.s. Kun tulee ongelmia jonkin tuotteen kanssa, niin heti sähköpostia info@aircooled.fi, jotta ongelman syytä voidaan ruveta selvittämään välittömästi.

Link to comment

Virheelliseksi osoittautuneen olka-akselin kanssa tuli kokeiltua kolmea eri niveltä. TRWn ja MOOGin nivelillä otti sen verran, että höyläsi vannetta, mutta just ja just pyöri ilman kuormaa, merkittömällä nivelellä ei sitten menny edes vanne kunnolla paikalleen. Merkitöntä kokeiltiin viimeksi ja se jäi nyt autoon kiinni. Nykyisellä olalla ja ko. nivelellä ei ongelmia. Hyvin pyörii töyssyissä ja tasasella. Eli eroja on nivelissäkin, mutta ainakin tuossa omassa tapauksessa oikein koneistettu akseli poisti ongelmat kokonaan.

 

Öljyvuodollekin löytyi syy; T4 jäähdytin vuotaa. No nyt on uusi paikoillaan. Vielä kun jaksaisi tempoa koneen takaisin paikalleen ;)

 

Kaitsu

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...