Jump to content

lämmitys


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Näin ois tarkotus tehä, että koneesta öljynkierto ulos ja siintä kiertämään eteen kennolle ja taas takas termostaatin ja lisäjäähdyttimen kautta takas koneeseen.

 

Termostaatti, sandwitch ja puhallit kytkimineen löytyy jo. Lämmityskennoksi originalt t-1 jäähdytin.

 

Seuraavanlaiset ongelmat on kuitenkin olemassa:

 

A Purkaamosta hain mazdan puhaltimen koska miulla oli siihen jo valmiiks viis asentoinen kytkin. No kuitenkin puhaltimessa näytti olevan vaan kaks napaa liittimessä ja mie sit kotona rupesin sähkökaaviota tutkimaan. Välistä puuttuu palikka, jossa ois vastuksia. Ei kiinnostais sinne purkaamolle mennä takas tota vastuspalikkaa kyselemään ja se muutenkin todennäkösesti on vittumaisessa paikassa ja siintä on varmaan joku vastus palanukin niinkun normaalisti.

 

Eli siis vois viritellä ihan ite vastukset vaikka suoraan kytkimen perseeseen, mutta minkä arvosia vastuksia siihen sitten laittais? Homma siis tulee niin, että vastukset on jonossa ja kytkimen navoilta menee piuhat eri kohtiin jonoa. Eli siis ykkösasennossa virta menee kaikkien kautta ja kakkosella se jättää yhen pois jne. Kolme vastusta siis.

 

B Nytten kun eteen lähetään öljyä letkuilla viemään, niin miten sitten on ilmausten ja öljynvaihtojen kanssa. Onks tyypeillä ollu jotain ilmausliittimiä vai ihan vaan suljettu linja ja tulpat irti startataan öljyt putkiin?

Link to comment

A: Puhaltimen moottori ottaa Paljon virtaa, joten tehonkesto vastuksissa pitää olla Iso. Yleensähän toteutus on tehty niin että vastuslangat nauttivat tuulettimen tuottamaa ilmavirtaa joten ne jäähtyy, jos tuota ilmavirtaa ei ole, langat menee poikki aika nopeasti. Eipä taida löytyä järkevää ratkaisua perus komponentti-vastuksista tuommoseen viritelmään, vaan jotain tuossa edellämainittua joutuu varmaankin soveltamaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ahaa.. No pitää sit vissiin mennä sitä ihan oikeeta palikkaa purkaamolta kyselemään. Niissäkin on vaan ollu joskus vastuksia poikki. Miulle oli tosiaan ylläri se, että ne on ihan kokonaan erikseen, eikä puhaltimessa.

Link to comment

mä olen kääminyt omia vastuksia vastuslangasta tarpeen mukaan. Radio Duo Helsingissä myy lankakeloja, eri paksuisia. ohuempi lanka antaa enemmän vastusta per pituus, mutta palaa herkemmin puhki. Tohon käyttöön laittaisin 0.8 lankaa tai ehkä pykälän ohuempaa, kiikun kaakun. Helpon spiraalin saa kun kietoo sitä lankaa vaikka kynän ympärille, muoto jää. Langan päät sitten jollain ruuvikiinnityksellä, ihan tavallinen kolvi ei jaksa tinata niitä kunnolla.

(100W ei ainakaan riitä, liekö mikään.. jos onkin semmosta matskua ettei tina tartu. Niisäs on joku pinnoitekin.)

 

Yhdestä kelasta tekee loppuikänsä vastuslankoja eri tarpeisiin... LOL. Kela on about puolen nyrkin kokoinen.

 

 

EDIT: ei ole hyvä ratkaisu käyttää talvella moottoriöljyn jäähdytintä kabiinin lämmitykseen. MOnesti keskusteltu aihe. Silloin kun lämpöä kaipaisit eniten, on moottorilla muutenkin haastetta saavuttaa normaali käyntilämpötila. Ja kestää KAUAN. Sitten kuski koittaa jäähdyttää konetta vielä lisää, kun kabiini on jäässä. Vaarana on ettei kone lämpiä ikinä normaalilämpöön, ja sitä tarvittaisiin että kampikammioon syntynyt kondensaatiovesi haihtuisi pois. Ja että moottorin osat lämpölaajenisivat oikein, ja kokonana suunniteltuihin mittoihin. Ilmajäähdytteisessä etenkin kriittisen tärkeätä.

 

Sitten kesäkuumalla kun moottori kenties jopa tarbitsisi lisäjäähdytystä, kuski kytkeekin sen pois....

 

 

kaiken tämän päälle saat lisäksi useita letkuliitoksia ja "hardwarea" joka herkästi vuotaa.

 

Hanki bensalämmitin, ei ole sen voittanutta kuplassa.

Toimii jopa moottorin ollessa sammutettuna, ja ajoon lähtiessäkin alkaa tuottamaan KUUMAA ilmaa HETI. Öljyn lämpiäminen jo näillä syyskuun keleillä mun kireähkössä strokerissa kestää KAUAN. Vartin ajossa ei vielä ole kerennyt normaalilämpöiseksi.

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

No ei miulla oo kyl ollu missään vaiheessa tarkotuskaan talvella ajaa! Sen kun sais koppiin lämmintä hönkää, että lasit pysyis näillä keleillä auki, eikä sormien niveliä niin kolottais.

 

Tällä hetkellä näyttäis öljynlämpö nousevan 70 asteeseen aika nopeesti. Varmasti kun tulee taas vähänkin lämpimänpää ja kava päälle, niin alkaa kaipaamaan lisäjäähdytystä. Sitä varten on sitten lisäjäähdytin.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuskin miun tarvii mitään maksaa jos mie käyn siellä purkaamolla könyämässä. Tullu sieläkin senverran monta kertaa käytyä, että alkaa palvelu olevan jopa ihan sujuvaa ja hinnatkin ihan kohillaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Lämmitettävä tuulilasi auttaa muuten ihan pirusti alkavaa reumaa oireileviin niveliin.

 

Just tuli tossa mieleen, että samalla kun pyöräyttää lämmönsäätöön venttiilin, niin tekeehän sitä taaksekin samanmoisen, niin ei turhaan tarvii kierrättää kaikkea öljyä etukautta. Eiköhän se lämmitysteho piisaa vähemmälläkin. Näillä keleillä kun tuskin tulee ajettua jos auto on ollu koko kesän liikenteessä. Käyttöauto on sitä varten.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Bensalämmitin ois vähän ehkä overkill tässä tapauksessa. Ja toisekseen, mihin vittuhun mie sen survon!?

 

Edit: Kritiikki on kovaa, mut onko kellään käytännön kokemusta? Ja eikö muka edessä ison jäähyttimen kautta kierrättäminen saa aikaan saman efektin?

 

Ja ehkä on syytä muistaa, että nyt on kyseessä puolta pienempi koppi kun normaalisti.

Link to comment
Guest Mika Raussi

No menishän se toki sinne taakse, mut sieltä on sit taas vaikeempi niitä putkia käydä vetämään. Ja sit on toisekseen vähän huonot fiilikset noista ebereistä muutenkin. Kuinkohan monta kertaa on näilläkin foorumailla saanu lukea ongelmista ebereitten kanssa ja on osia etitty..

Link to comment

Vesikierto ei toimi pakoputken kanssa. Jos lämppäriä ei käytä alkaa vesi kiehumaan. Jos taas käyttää niin paljon että pysyy noin 90asteessa alkaa pakokaasut tiivistymään putken sisäpuolelle. Matalarikkisellä bensalla kestää putki kauemmin, mutta jos hakee rajan takaa saattaa putki mennä nopeasti puhki.

 

Olen itse miettinyt mitä laittaisi, lähinnä viileitä kesäöitä ajatellen, ja luulen että laitan jotain orkkistyyliin pakoputken ympäri. Ilman alumiinielementtiä tuskin tulee mitään hirmutehoja, mutta aina jotain. Pakosarja on siis uusi ilman lämmönvaihtimia.

 

En tunne T-4 konetta (sellainen se tai olla, vai), mutta jos laittaisi termostaatin heti koneeseen kiinni siten että kierto olisi seuraava niin saattaisi onnistua:

Pumppu-termostaatti-lämppäri-öljynjäähdytin

Siis jos öljy on kylmää niin ei kierrä kuin koneessa. Lämpimänä menee ensin lämppärille, ja jos sitä ei käytetä niin silloin moottorin oma jäähdytin viilentää öljyä. Maalaisjärjellä ajatellen pitäisi toimia, käytännössä voi silti tulla ongelmia.

Link to comment

Minusta asiallinen vaatetus ja lämmitettävä tuulilasi ovat kaikista järkevin vaihtoehto, ellei aijo lämmönvaihtimia käyttää. Mulla kiersi öljy takapenkin alle kennoon, josta sähköpuhaltimella lasille, varsin hitaasti alkoi tulla lämpöä. Orkkissysteemikin on parempi.

 

Tai sit laittaa ilmastoinnin, ei huurrulasit, mut siihenkin pitää olla tehokas lämmitys sitten...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei se asiallinen vaatetus paljoo auta pikkasen viileenä kesäyönä kun lasit vetää huuruun. Mie oikeesti epäilen, että edes lämmitettävä tuuli pysys auki jos tossa kopissa on kaks äijää hönkimässä. Sähköpuhallin pitää jonkinlaisen reijän lasissa jos yksin ajaa ja sillonkin pitää muistaa hengittää nenän kautta. Ilmatila on vaan pien.

Link to comment

[ot]

...viileenä kesäyönä kun lasit vetää huuruun... ...kopissa on kaks äijää hönkimässä...
[/ot]

hyvi pysyy ikkunat auki ilman puhaltimii ja muita ku o enemmänki ukkoja hönkimäs viileinä syysöinä xD

Link to comment

En tiiä mahtuuko nelostyyppiin, mutta vesivolkkarin vesiöljynjäähdyttimestä lämmönvaihdinta, niin ei tarvitse öljyä vedellä pitkin autoa.

 

http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... php?t=5743

 

Kolmannen käden "tiedon" mukaan MrKatastusInssillä voi olla sanottavaa jos kopan sisällä vetalee ö-putkia.

 

Saman hemmon mukaan;

näitä 2kpl sarjaan ö-putsarin jatkoksi

+ webaston sähköpumppu

+ tavan vesikenno sähköpuhaltimella

= toimiva laite, jossa ei tarvia pelätä millon kuumat öljyt tulee syliin

Link to comment
Guest Mika Raussi

Vai, että pitäs öljyjen syliin saamista pelätä. Mites on, luuleeko kukaan, että ihan oikeesti ois mosesta asiasta mitään huolta?

 

Vedellä siirtää toki lämmintä, mutta vähän tulee taas turhaa vaivaa ja turhaa tavraa autoon kun käyt virittelemään lämmönvaihtimia, pumppuja ja paisuntasäiliöitä.

Link to comment

No onhan nää nyky ilmaeberit/webastot jo sen verran pieni kokoisia, että ennemmin sellasen ku rupee "virittelee" kaiken maailman öljyjäähdyttimiä ja putkia. Mut tietenkin jos ilmaseksi pitää tehdä niin asia erikseen.

Mutta eiks mukavuudesta/terveydestä kannata jo pikkasen maksaa?

Link to comment
Guest Ooppiumi

Lähes aihetta sivuten, ei kellään sattuisi olemaan kytkentä kaaviota Bahco 3500:seen bensalämppäriin. Osat on, mutta johdot on kadonneet matkalle...Ja enää ei kehtaisi yritys-erehdys menetelmällä kokeilla. ( nimim. poltin_melkein_työtilani... )

Link to comment
Lähes aihetta sivuten, ei kellään sattuisi olemaan kytkentä kaaviota Bahco 3500:seen bensalämppäriin. Osat on, mutta johdot on kadonneet matkalle...Ja enää ei kehtaisi yritys-erehdys menetelmällä kokeilla. ( nimim. poltin_melkein_työtilani... )

 

 

Mulla vois olla jossain skannattuna Bachon korjausopas, siinä on eri mallien kytkiksetkin. Koitan ettiä. Orggis manuaali meni auton mukana Pietari Perkiselle.

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Suviyöt saattaa ajellakin säämiskä kädessä. Tai sitten pitää hommata toinen tommonen sähköpuhallin. Kevyt eristäminen ja verhoilukin voi ehkä asiassa auttaa. Nyt ei oo kun pelkkää peltiä ympärillä.

Link to comment

Niistä vastuksista vielä.

Mä testasin aikoinaan sellasta systeemiä, että laitoin kuplan lämmönvaihtimien ja korin välisten haitariputkien tilalle veneen pilssitilan tuulettimet. Sellaset kanava malliset. Muuten hyvä systeemi, mutta tuli niin kuumaa ilmaa, että muoviset ropelit suli.

Sit käytin niistä vaan moottorit, ja tein metalliset kuoret ja ropelin. Johan pelas. Ongelma oli tasavirtalaturin tehon riittämättömyys.

 

Mut asiaan. Niita puhaltimia ohjasin Pebekiltä(vai mikä se nimi on) ostetuilla säädettävillä vastuksilla. Kooltaan vähän golfpalloa isompia. Sellasia donitsinnäkösiä, missä on vastuslanka ympärillä.

Reikä peltiin ja säätönuppi jäi vaan näkyviin. Kylhän ne törrötti siellä johtohelvetin seassa kojetaulun takana, mutta hyvähän niitten siellä on olla.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Purkaamolta tuli jo vastukset haettua. Löyty jopa hyllystäkin, niin ei tarvinnu turhaan könytä.

 

Kieltämättä senverran nyt epäilyttää, että pitää vissin tehhä koe. Vedän letkuilla öljyt kiertämään ikkunanraosta sisälle kennoon ja viritän siihen vaikka kaks 12v tietokoneen puhallinta ja kokeilen, että toimiiko ja miten.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Paskat mie taija mitään koetta tehä! Vaikuttaa hyvin pitkälti siltä, että menee taas kustannusten ja hyödyn suhde vituralleen. Letkuista tulee jo riittävästi hintaa.

 

Eiköhän siintä hyvä tuu kun laittaa toisen tommosen sähköpuhaltimen ja hoitaa hommat niin, että ne imee raitista ilmaa ja että ilma pääsee myös poistumaan. Eli takaseinään reikä.

 

Lisäjäähdytin pitää silti laittaa. Vaikka lämmöt pysyy nyt kiltisti 70 asteessa, niin mie voisin olettaa tilanteen olevan toinen kun on kesäkuuma ja lava päällä.

Link to comment
  • 10 months later...

herätellään vanhaa juttua...

 

ajattelin myös laittaa öljylämmityksen kesäkuplaan..

suurtehopumpun päästä laipalla otto öljynkiertoon (kannessa paineventtiili)

ja siitä hydrauliikkiletkulla etupäähän tavaratilaan pienelle kennolle..josta jatkuu vaihdelaatikon päällä olevalle lauhdutin kennolle, jonkä päällä vielä tehokas puhallin...

 

niin..oisko kellään mitään kuvia millaisia rekennelmia noista on tehty ja miten laitettu etuluukun alle..??

 

vai hakisiko purkaamolta jonkin auton lämmityslaitepaketin, johon laittaisin tuon öljykennon...

 

ja sitten tuosta lämmityspaketista putket kojetaulun alla oleville suuttimille...tuulilasi on lämmitettävä lankalasi...

Link to comment
  • 1 month later...

nyt on sitten lämmityspaketti alkanut hahmottua...

 

edessä, vararengas montun pohjalla on öljykenno jonka päällä on 3-nopeuksinen, 2-siipinen "oravanpyörä" puhallin...puhallin on peräisin TIMBERJACK 1110 metsäkoneesta...

 

eli puhallustehoa on reilusti!!! tai tässä tapauksessa puhallin imee kennosta tulevan lämmön...

 

kenno ja puhallin on "eristetty" muusta tavaratilasta...eli hukkalämpöä ei pitäisi tulla tavaratilaan...

 

ja puhaltimesta sitten tulee letkut hytin puolelle...

 

pitäisi olla niin "yksinkertainen" ratkaisu että saattaa vielä toimiakkin..

 

kuvia tulee myöhemmin...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...