Jump to content
volkkarska

Marathon Blue -73

Recommended Posts

ehkä tuon harjauksen jälkeen kannattaisi vetää karhunkielellä tai paperilla pinta rikki. sama homma kun vedät pintamaalin. nuo teollisuusmaalithan voisi maalata märkää märälle, jolloin ei tarvitsisi välihioa.

 

Teknokselta löytyy ohjeet siitä missä aikaikkunassa saa vetää pintavärin karhentamatta. Eli ei tarvitse maalata märkää märälle.

 

Teräsharjan jälkeen hinkasin peltiä vielä karhunkielellä, uusi teräsharjakin naarmuttaa peltiä sopivasti hetkenaikaa mutta kun harjakset kuluvat "pyöreäpäisiksi" niin pelti lähinnä kiillottuu. Epoksin päälle saa vetää pintavärin ilman välihiontaa kuten Ketsa kirjoitti. Inerta primerin pinta on kyllä niin mattainen että tuskinpa siitä pintamaali irtoaisi vaikka menisi yliajalle maalaus.

Share this post


Link to post
Nämä harjat kestää paremmin käyttöä:

jk_palm65_1.jpg

 

Kestää paremmin käyttöä mutta on huonompi epätasaisilla pinnoilla koska on jäykempi.

Share this post


Link to post

Epoksin päälle ruikuttelin wurthin päällemaalattavan massan. Luultavasti hieman liian kovalla paineella ruutasin pohjan kun sivusumu jätti pinnan turhan karkeaksi, muuten olin varsin tyytyväinen tulokseen.

 

post-7926-13888369917355_thumb.jpg

post-7926-13888369917228_thumb.jpg

post-7926-13888369916992_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Volkkariarska, mikä on ideana maalin vetämisessä massan päälle pohjalevyssä?

 

Omassa työllä olevassa talvipystärissä maalasin korin massat korin väriin, mutta pohjan osalta ajattelin, että massa maalin päällä suojaa maalia kiveniskuilta ja muilta käytön kolhuilta.

Share this post


Link to post
Volkkariarska, mikä on ideana maalin vetämisessä massan päälle pohjalevyssä?

 

Omassa työllä olevassa talvipystärissä maalasin korin massat korin väriin, mutta pohjan osalta ajattelin, että massa maalin päällä suojaa maalia kiveniskuilta ja muilta käytön kolhuilta.

 

No ei kait siinä mitään ideaa ole, mutta jos jotain yrittäis keksiä selitykseksi niin näyttää nätimmältä kun ajaa katolleen kurvissa ja irtoaa kurat helpommin.

Tuskin minä tällä juurikaan sorateillä tulen ajelemaan, joten kestäis varmaan ilman massojakin. Jos tuon Temadurin olis laittanut massan alle niin olis kyllä pitänyt karhentaa pintaa reilusti, on sen verran kiiltävää maalia. Inertan päällä massa pysynee varmemmin.

Share this post


Link to post
Minkälaisen luukun laitat tuohon rungonpäähän?Tuohon kun ei suoraan käy alkuperäinen.

 

Joo se alkuperäisen korkeus ei riitä peittämään tuota aukkoa. Mietiskelin että teenkö kiinnitysreiät ja hitsaanko mutterit taakse kuten alkuperäisessä oli mutta jätin tekemättä. Pitää hommata sopiva pyöreä kiekko ja laittaa parilla peltiruuvilla kiinni, liimamassat tiivisteeksi väliin.

Share this post


Link to post

Kun pohja oli maalattu käänsin alustan oikeinpäin. Lattiapeltien saumoihin korimassa ja polyuretaanimaalia päälle. Kiiltää kuin koppakuoriainen.

 

post-7926-1388836991987_thumb.jpg

post-7926-13888369919666_thumb.jpg

Share this post


Link to post

On kyllä hienoa jälkeä, ja vasta itsekin saumoja korimassalla tiivistäneenä, näkyy sekin olevan taitolaji. Onneksi ne kaikki jää miulla piiloon. Miulla on doppelin pohjassa nor-maalin epoksi ja uretaani (65 kiilto), tämän talven projekteja olisi pyöränkaarien alustamassaus (kivenisku + äänieristyssyistä). Toinen vaihtoehto olis sisälokasuojat mutta saaneeko niitä pallikseen, mene ja tiiä. (EDIT: saa, näköjään, jokseenkin kaikkiin vanhoihinkiin volkkareihin, www.lokari.de)

Share this post


Link to post

Sitten tulikin sovittua auton maalauksesta ja koppa piti laittaa valmiiksi maalarille. Olin jättänyt hitsaamatta ovipilarin alaosat jotta saisin liitettyä puuttuvat putket helpommin paikoilleen. Sitten kun sain putket ja suunnittelin niiden asennusta sekä aukkojen umpeenhitsausta iskikin idea. Jos jätän pienet huoltoluukut niin saan asennettua putket helposti myöhemminkin ja vaikka lemmareilla kiinni eivätkä putket ole maalausta häiritsemässä.

post-7926-13888369920468_thumb.jpg

post-7926-13888369920131_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Torstaina 14.11. irrotin kopan vartaasta ja vein maalarille. Vartaan vein myös ja laitoin siellä kopan takaisin siihen kiinni. Lokasuojat, ovet, luukut ja muut maalattavat osat lupasin toimittaa heti kun saan ne valmiiksi.

post-7926-13888369923539_thumb.jpg

post-7926-13888369923189_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Lokasuojat olin laittanut valmiiksi jo aiemmin syksyllä joten sain vietyä ne maalarille. Auton uudehkot hyväkuntoiset takasuojat pöllyytin pellille ja pohjamaalasin. Etusuojat olivat huonokuntoiset joten hommasin uudet, varastomaali pois ja happopohjaa tilalle.

post-7926-13888369958221_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Sovititko noita uusia lokareita paikalleen, ettei tule ylläreitä maalaamisen jälkeen esim astinlautojen sopivuuden kanssa.

Share this post


Link to post

Noin niinkuin ajatuksena, kuuluuko tuossa olla "norsuntassu" takavalot? onko -73 mallinen vai -73 käyttöönotettu -74nen

 

Marathon mallit taisi olla oman muistikuvan mukaan "kirkon ikkuna" (pienillä) takavaloilla -72 valmistenumerolla kun kuplan valmistuismäärä ohitti T-Fordin

 

Muistaakseni norsuntassut tulivat vääntöjousikeulaisiin vuosimalliin -74 (poikkeuksena 1300S -73 isoilla valoilla) ja 1303 malliin alusta lähtien vuosimalliin -73

 

En tarkoita että tämä pitäisi olla alkuperäinen ja jokainen rakentaa omaa autoa kuten haluaa, ainoastaan infona jos alkuperäista rakentaa ettei harmita jälkeenpäin

 

T.

Dennis

Share this post


Link to post

Lokareita sovitin ja niitä pitikin sitten sovitella hetken aikaa. Molemmat uudet etusuojat jäivät lampun kohdalla olevien kiinnitysten väliltä irti yli 5mm sisälokasuojasta vaikka kiinnityspultit oli kiinni. Ymmärsivät kuitenkin oikean asennon kun hieman taputtelin. Lisäksi etuhelmasta ne pykälsivät häiritsevän paljon, mutta siihenkin löytyi lääkkeet. Myös se paljon hitsattu takakulma vaati hieman lokasuojan virittelyä, nyt pitäis olla hyvä.

 

Takavaloja olen itsekin ihmetellyt. Norsuntassut siinä oli kun ostin. Takasuojat eivät ole alkuperäiset joten on mahdollista että valot on vaihdettu. Toisaalta -73 mallisia on jatkuvasti myynnissä norsuntassuilla varustettuna, tuskinpa niihin kaikkiin on valoja vaihdettu enkä usko että ovat -74 mallin autoja kaikki. Runkonumeron mukaan tämä on valmistettu jo syksyllä -72 ja tuo väri on alkuperäinen eikä se ollut vielä 72 malleissa käytössä.

Share this post


Link to post
Runkonumeron mukaan tämä on valmistettu jo syksyllä -72 ja tuo väri on alkuperäinen eikä se ollut vielä 72 malleissa käytössä.

 

Vuosimalli vaihtuu elokuussa.

Share this post


Link to post

Norsutassut väärät takavalot tähän kuplaan.

 

Vuosimallit tehtaalla vaihtui elokuussa ja moniin on jälkikäteen vaihdeltu osia. Lisäksi vm 73 sai norsuntassullisia kuplia, eli 1300S ja 1303 mallit ässällä tai ilman.

 

Näin se menee.

Share this post


Link to post
Norsutassut väärät takavalot tähän kuplaan.

 

Vuosimallit tehtaalla vaihtui elokuussa ja moniin on jälkikäteen vaihdeltu osia. Lisäksi vm 73 sai norsuntassullisia kuplia, eli 1300S ja 1303 mallit ässällä tai ilman.

 

Näin se menee.

 

Nyt ei oikein täsmää. 73 perus kuplaa löytyy isoilla takavaloilla ihan likaa. Ei voi kaikki olla vaihdetuilla osilla.

http://www.hotcars.net/pdf/rakennussarjat.pdf

http://www.fvwa.fi/kupla/87-kuplan-muutokset-vuosien-varrella

Share this post


Link to post

Olen melko varma että norsuntassut tuli 1300 malliin elokuussa -73 kun -74 malli tuli, eli valmistenumero alkaen 114...

Share this post


Link to post

Turhaa nyt käyttää sinun hienoa projektikertomusta tähän takavalojuttuun, mutta toisaalta ajankohtainen asia jos auto on menossa maalaukseen

 

On nämä 40v vanhoja ja kaikkea on keretty tekemään niille vuosien varrella

 

Tässä aika koskemattoman näköisiä nettiauton museorekisteröityjä -73 kuplia ja pienillä takavaloilla, kaverilla oli myös vastaava aikanaan pienillä takavaloilla (paalissa jo tänäpäivänä)

 

-73 valmistenumero 1132396854

 

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/5720892

 

-73 valmistenumero 1132367722

 

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/5787870

 

Ja vielä -73 valmistenumero 1132985642

 

http://www.nettiauto.com/volkswagen/kupla/5897677

Share this post


Link to post

Älä nyt ainakaan Hotcarsia käytä lähdeaineistona!Aikalailla sinnepäin näyttää tietoja olevan tuossa yhdistyksen listauksessakin,eikä ole ymmärretty valmistusvuoden ja vuosimallin eroa tai ainakaan kerrottu kumpaa tarkoitetaan.

Vuosimallissa-73 käytettiin kolmea erikokoista takavaloa,1200 mallissa oli vielä pienet joita muissa malleissa käytettiin 62-67,1300 mallissa keskikokoiset suoralla alareunalla,isot malleissa 1300 S ja 1303.

Niinkuin muutkin jo ovat sanoneet niin suurimpaan osaan suomen Kuplista on lokasuojat vaihdettu ja yleensä jo niiden käyttöauto aikana ja hyvin yleistä oli samalla yrittää päivittaa Kupla uudemman näköiseksi,yksi esimerkki on 1302 Cabrioletit joissa hyvin monessa on isot takavalot vaikkei niihin koskaan tehtaalla sellaisia asennettu.

 

Ei ollut maailmanmestari Kuplassa isoja takavaloja,eikä missään muussakaan Kuplassa siihen aikaan kun ne valmistettiin,ovat vuosimallia-72.

 

Kummasti nuo ulkomaalaiset nimitykset tarttuu ja suomessa käytetyt unohtuu,marathon on englantilaisten käyttämä nimitys maailmanmestari Kuplista.

Share this post


Link to post

En tee museoautoa enkä muutenkaan suhtaannu tähän touhuun kuoleman vakavasti, joten vaihdetaan sitten "oikeat" suojat ja valot kun joku isojen valojen häikäisemänä ajaa nämä suojat ruttuun. Ja tuo marathon (blue) on mulle vain väri josta pidän, en edes tiennyt mistään marathon-/maalimanmestari-/juhla kuplasta tätä harrastetta aloittaessani. Mulla on vissiin sitte semmonen ja väärillä valoilla, vanteilla eikä puskureissakaan ole paksuja kumeja... voivoi kylläpä te nyt olette minua harmistuttaneet ;)

 

Laitetaanpa lisää kuvia kun en itsekään jaksa selata kertomuksia ilman kuvia, olen lukenut liikaa Aku Ankkaa vissiin.

Sain sooda/hiekkapuhalluksessa ollet osat haettua ja näitä pitäisi laitella myös maalaus kuntoon.

 

post-7926-13888369961534_thumb.jpg

post-7926-13888369961372_thumb.jpg

post-7926-13888369959809_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Näin huolellisesti ja hienosti entisöity pystylyhty, etenkin kun on vielä maailmanmestari mallia, kannattaisi laittaa ne osat mitkä kyseiseen autoon kuuluu ja samantien museokatsastaa. Siinä työ tekijäänsä kiittää, ja lisäksi rahat on hyvässä tallessa. Ugh, tämä tästä.

Share this post


Link to post

Homman nimi on nyt sellainen että teet juuri sellaisen kuin itse haluat. Lokasuojat on nyt sen verta helppo vaihtaa jälkikäteenkin jos rupeavat vituttamaan että turha niitä on ruveta nyt maalarilta pois hakemaan jos ne siellä jo on.

Share this post


Link to post

Turohan tuossa yllä juuri mainitsee, että maailmanmestarit olivat vuosimallia '72, ja tämä yksilö on '73. Eli tää on normi 1300, väriltään vain 96M Marathon metallic.

 

Ihailtavaa katseltavaa tämäkin projekti, kun tehdään rahaa, verta ja hikeä säästelemättä. Miusta nuo "norsutassu" valot on kyl paremman näköset, kuin "kirkonikkunat".

Share this post


Link to post

Onneksi tipi pääsi jänkkäämisen jälkeen asian ytimeen. Nyt en puhu takavalojen kauneudesta.

Share this post


Link to post

Tietysti jos väkijoukko saa rakentajan vaihtamaan suuntautumisen pienempiin valoihin niin minä voin ostaa edulliseen hintaan nuo norsulokarit ja vaikka tassutkin jos löytyy kun -74:ssa niitä kait on "lupa" käyttää :D. Vaikka eihän ne koskaan miellytä arvostelijoiden silmää edes -74:ssa mutta niin ei varmasti työnjälkikään (kunhan hitsaamaan pääsen) että ei sen väliä.

 

Mutta kyllä näyttää sinulla hyvällä mallilla olevan proju, taitaa päästä vapuksi 2014 liikenteeseen? Anteeksi että hötkyilen, mutta onkos tekniikan puolelle erikoisempia suunnitelmia, vai vaan perushuolto?

Share this post


Link to post
Mutta kyllä näyttää sinulla hyvällä mallilla olevan proju, taitaa päästä vapuksi 2014 liikenteeseen? Anteeksi että hötkyilen, mutta onkos tekniikan puolelle erikoisempia suunnitelmia, vai vaan perushuolto?

Jos voisin jatkaa samalla vauhdilla kuin viime viikot niin vappuna olisi valmis. Työkiireet kuitenkin lisääntyy ja vapaa-aika vähenee joten valmistukoon sitten kun sen aika on.

Tekniikan puolella suurin huoli on tuo vaimo. Se on nimittäin sanonut että kuplan pitää toimia niin että hänkin voi sillä ajaa. Itsesuojeluvaiston ohjaamana pelasin varmanpäälle ja lähetin moottorin osaavampiin käsiin. Muutoksia tekniikkaan ei ole suunnitteilla, huolletaan ja korjataan tarpeen mukaan.

Share this post


Link to post

Hiekkapuhallettuna etuakseli näytti vielä huonommalta kuin odotin. Massakerrosten alla paikkauksia ja reikiä niin että hiekat meni sisään vaikka hyvin suojasin. Tämä taitaa lähtä sulattoon...

 

post-7926-13888369977176_thumb.jpg

post-7926-13888369976935_thumb.jpg

post-7926-13888369976791_thumb.jpg

post-7926-13888369976366_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Puhalluksen jälkeen luukuista paljastui muutama pakkeloitu kolhu mutta ei mitään vakavampaa. Sooda/hiekkapuhalluksen jälkeen putsasin luukut (painepesuri, teräsharja ja kevyt hionta).Happoväri päälle ja luukut maalarille.

post-7926-13888370031756_thumb.jpg

post-7926-13888370002278_thumb.jpg

post-7926-13888370001992_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Ennen soodapuhallusta olin kunnostanut ovia hieman. Molemmat ovet kukkivat alareunasta ja kuskin oven kukinta oli syönyt kasvualustan ravinteet puhki. Porasin kummankin ovipellin alareunan pistehitsit auki ja hioin ovirungon ja pellin välin puhtaaksi. Maalasin välin hitsipohjalla ja hitsasin uudet pistehitsit. Kuskin oven pelti vaati lisäksi useamman paikkauksen alareunaan. Puhalluksen jälkeen kummastakin ovesta löytyi huonosti paikatut ruuvin reiät ovipeilien kohdalta ja kuskin oven ikkunatiivisteen alta ruostesyöpymiä. Hitsaamalla ja tinaamalla suoritettujen paikkausten jälkeen putsasin ovet maalauskuntoon. Oven sisäpinnat oli tietysti kyllästetty äänieristehuovan lisäksi kotelonsuojamönjällä jota saikin sitten liuotella tinnerillä, tärpätillä, liuotinpesuaineilla ja kuumalla vedellä. En tiedä mikä oli tehokkain mutta puhdasta tuli.

post-7926-13888370034841_thumb.jpg

post-7926-13888370034618_thumb.jpg

post-7926-13888370034449_thumb.jpg

post-7926-13888370033759_thumb.jpg

post-7926-13888370034994_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Tuosta projektin valmistumisesta... Eikös ajankohta pitänyt olla tuossa nelikymppisten aikaan ?? ;)

Ei tuo Martta täytä vielä hetkeen neljääkymmentä... on mulla vielä aikaa vaikka omat ja auton bileet meni jo.

Share this post


Link to post

Sain moottorin peltiosat maalattavaksi. Hiekkapuhalsin pienimmät palat itse ja vein loput tehokkaampaan puhallukseen. Samalla osat pulverimaalattaisiin.

post-7926-13888370050907_thumb.jpg

post-7926-13888370048084_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...