Jump to content

Marathon Blue -73


Recommended Posts

Posted

Villi huhu kiertää kylillä, että koppa olis maalattuna ?

Hyvään tarinankerrontaan liittyy olennaisena osana salaisuudet joita ei voi heti paljastaa. Mutta tuu käymään jos et kestä jännitystä...

post-2342-0-88952400-1418742236_thumb.jpg

Posted

Nyt tarvis vähän neuvoja, että pääsee eteenpäin tuon takapenkin korjaamisessa. Istuin runko on takareunaltaan reilusti kaarella, pitäisi varmaankin olla suora? Penkistä on rälläköity jokin tanko pois keskeltä, on ilmeisesti vain tuki ilman muuta merkitystä? Penkissä oli superlon patja sisällä ja tanko on varmaankin poistettu sitä asennettaessa. Googlettelin kuvia maailmalta ja jossain kuvassa tankoja oli 3kpl mutta omassani on jäljet vain yhdestä. Lisäksi penkistä on poistettu jotain mutta mikä, kuvassa ympyröity kohta ja kuva lähempää alapuolella?

post-2342-0-80524800-1418886125_thumb.jpgpost-2342-0-16361500-1418886160_thumb.jpgpost-2342-0-75592000-1418886168_thumb.jpgpost-2342-0-69239500-1418886181_thumb.jpg 

Guest T.Marttila
Posted

Jotta hyvä tarinankerronta jatkuis..... poikkipuu puuttuu punaisen viivan kohdalta ja takaosasta "koukku" joka "lukitsee" penkin koriin !

 

Täältäpä löytyis vähänkäytetty varaosa, josko tällä sais miehen käymään Kalajoella kysässä!

Posted

Eiköhän tuo runko kannata heittää verkonpainoksi kun uusia ei nyt ihan kauhean vaikea ole löytää.

Posted

Eiköhän tuo runko kannata heittää verkonpainoksi kun uusia ei nyt ihan kauhean vaikea ole löytää.

No ei se kovin paha ole, pesty ja pintaruosteet poistettu. Mutka oikenee helposti ja uusi välitankokin löytynee nurkista, mutta kyllä kai mun pitää Kalajoella pyörähtää kun on oikein julkisesti kutsuttu (kuulemma Ameriikassa asti lukevat näitä ;). 

Mitähän mönjää ne on tehtaalla noihin jakkaran jousiin laittaneet? Lienee jotain ruostesuojaa/nitinän vaimentajaa. Kuivaa se on eikä pesemällä lähde, mutta pehmeää kuin kynttilä.

Ja sitten vielä lisäkysymys, minkä sulakkeen takaa tupakinsytkä tulee ottaa, vai vedetäänkö sille oma piuha/sulake akulta? Purkaessa huomasin että kyseessä oli ns. johdoton malli, mutta ei se kyllä tunnu toimivan ilman johtovirtaa ;)   

Posted

Laitoin uuden bensaputken ja samalla kiinnitin aiemmin asentamani jarruputken, jonka kiinnitys läpäreet katosivat maailman tuuliin hiekkapuhalluksen yhteydessä. Laitoin runkoputken etuosaan myös uuden vaimennusbitumin, lieneekö tuolla isompaa merkitystä mutta semmonen siinä joskus oli.

post-2342-0-23915400-1419352438_thumb.jpg

post-2342-0-59679700-1419352451_thumb.jpg

post-2342-0-51497400-1419352465_thumb.jpg

post-2342-0-10627700-1419352478_thumb.jpg

Guest Type123
Posted (edited)

Erittäin hienoa jälkeä. 

 

Toivottavasti tämän kaverin seuraava projekti on vaikkapa split / ovaali.

 

Työn jälki on näet hienoa ja lopputulosta on varmasti hieno katsella.

 

Hyvää joulua hyvän työn tekijälle!

Edited by Type123
Posted

Mitenkähän laillista se on vetää kabiinissa tuo bensaputki?

Eipä ole koskan katsastuksessa mitään sanonut vaikka räikeän sininen bensalinja repsikan puolella tunnelin kupeessa kulkee. Ja linjahan siis muoviputkea.

Posted

Mitenkähän laillista se on vetää kabiinissa tuo bensaputki?

 Jossain vanhassa korjausopuksessa muistaakseni oli oikein ohjekin siitä että korvaava putki pitää vetää kabiinin kautta apparin puolella? Oli oikein reikien porausohjeet, yms.

 

Laillisuudesta en sitten tiedä mitään...

Posted

Ralliautoissa letkut/putket kulkee hyvin usein sisällä.

Eikös ne pidä mennä palamattoman "sukan" sisällä noissa kilpureissa? Jotenkin on sellainen muistikuva.

Posted

Aika hiljaista näkyy olevan projektikertomuksissa näin joulun aikana. Laitanpa pari kuvaa näytille kun näitä on kertynyt kone täyteen.

Aika lähelle vannetta menee tuolla droppiolalla. Laitoin takapäähän sähköpiuhat, uudet äänieristeet ja tiivisteet. Tiivisteen päät pitää vielä lyhentää. Sähköpuolelta on varmaankin joskus purettu se diagnoosipistoke pois kun tässä ei sellaista ollut. Pelasi tuo ilman sitäkin silloin kun viimeksi ajoin, joten vanhalla johtosarjalla jatketaan. Äänieristeiden kiinnityspiikit pitänee vielä maalata mustiksi ja peittää tuo pistokkeen kohta.

 

post-2342-0-67682900-1419605346_thumb.jpgpost-2342-0-26650600-1419605354_thumb.jpg   

  • 1 month later...
Posted

Laitetaanpa taas jotain kuvaa kun on taas tilanne päivitykset hieman jääny jälkeen.

Joulun alla kasasin ovet. Hyvät ohjeet olin kirjoittanut purkuvaiheessa mutta kovin tuskaista oli kasaaminen. Lasin ja nostimen uittaminen oven sisään oli kimuranttia. Pikkuikkunan ja nostimen tangon ristemässä oli aika ahdasta. Olispa kiva nähdä miten ne aikanaan tehtaalla sen sinne laittoi, minun ajankäytöllä potkut olisi tullut aika vikkelään. Putsasin osat hyvin ja rasvasin lukot. Ensimmäisen oven lukko toimi hyvin, mutta toinen ei. Tai toimi aina irtaallaan, mutta kun veti ruuvit kiinni niin meni jumiin. Irrotin ja tutkin monta kertaa, aina sama ongelma. Lopulta tiirasin oven sisään ja huomasin pienen pakkelimurun joka jäi mekanismin alle ja painoi lukkoa kun ruuvit kiristi. Pakkelinjämä pois ja toimi hienosti. 

post-2342-0-01448900-1423606385_thumb.jpgpost-2342-0-16666300-1423606393_thumb.jpg

Posted

Laitoin sitten ovet kiinni koppaan ja testailin toimivuutta. Vänkärin ovi istui ja toimi loistavasti mutta kuskin ovessa on hieman sanomista. Huomasin jo peltitöitä tehdessä että yläreuna jää himpun verran kauas pilarista, mutta kun en osannut korjata ongelmaa jätin silleen. Tiiviste peittää kyllä raon mutta silmä ei tykkää. 2-3 milliä kun saisi siirtymään niin olisin tyytyväinen. Pitänee laittaa säätöpalat saranan alle lopullisessa asennuksessa. 

Hapottelin penkeistä ruosteet pois. Etupenkkien rungoissa oli korjattavaa ja niitä piti hieman hitsailla. Selkänojan poikkiputki oli ratkennut hitsauksistaan molemmissa penkeissä ja toisesta yksi jousi poikki. Lueskelin erään verhoilijan juttuja ja niiden mukaan rungoissa on lähes aina korjattavaa.

Ensimmäisiä verhoilun alle tulevia pehmikkeitä tuli liimailtua ja sovittelin takapenkin alle tulevat lämpöputket. Vaatihan tuo klokkerholmin torvi hieman työstämistä että sai istutettua putket paikoilleen. 

post-2342-0-13061800-1424035421_thumb.jpgpost-2342-0-95313000-1424035429_thumb.jpgpost-2342-0-77605800-1424035468_thumb.jpgpost-2342-0-87798800-1424035477_thumb.jpgpost-2342-0-47210500-1424035504_thumb.jpgpost-2342-0-73104100-1424035511_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Hienon värinen :), oliko rako jo entuudestaan, ennen purkua?, ja onko etureunan välys ok?, mulla oli kans aikoinaan yhes -77 Audissa saman moinen ongelma, korjauksen tein ennen maalausta saranoita hieman vääntäen lämmöllä, mutta mit tässä tapauksessa ei toimi!

 

Ite tekisin pelti lätkät saranoiden alle, prikkojen sijasta!

Posted

Todella hyvältä näyttää.  Tosin noita alustan pulttien u-rikkoja olisi saanut valmiiksi keltapassivoituna, vastustaa ruostetta paremmin..

Posted

Todella hyvältä näyttää.  Tosin noita alustan pulttien u-rikkoja olisi saanut valmiiksi keltapassivoituna, vastustaa ruostetta paremmin..

Henk koht mielipide on että keltapassivointi on vähän niinkuin suojamaali eli ei varsinainen kulutusta kestävä suoja ja ei mikään paras ruostesuoja ainakaan.

Posted

Aivan, kuumasinkitty toimisi paremmin.

 

 

Henk koht mielipide on että keltapassivointi on vähän niinkuin suojamaali eli ei varsinainen kulutusta kestävä suoja ja ei mikään paras ruostesuoja ainakaan.

Posted

Henk koht mielipide on että keltapassivointi on vähän niinkuin suojamaali eli ei varsinainen kulutusta kestävä suoja ja ei mikään paras ruostesuoja ainakaan.

Keltapassivointejakin on useampaa erilaista. Nykyään on käytössä aika yleisesti ns. paksumpi keltapassivointi (tai paksukalvopassivointi tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua). Se antaa jo melko hyvän suojan ruostumista vastaan ja toimii kesäautossa aivan loistavasti. Mikään kulutusta kestävä suoja se ei ole, mutta eihän toki noissa osissa sellaista tarvitakaan.
Posted

Osa aluslevyistä oli syöpynyt käyttökelvottomiksi, puhdistuksen ja hapotuksen jälkeen n. puolet oli vielä uuden veroisia. Syöpyneet korvasin sähkösinkityillä vaikka kaimalla oli tarjolla myös keltapassivoituja. Sinkityksen hopeansävy ja auton sininen sopivat niin hienosti yhteen... ja sitten maalasin ne aluslevyt mustiksi. 

Ruosteeton "verkon paino" sai puuttuvat osat takaisin ja oikomishoidon jälkeen spray mustaa suojaksi.

post-2342-0-51579000-1424177379_thumb.jpg

 

Posted

Tämä nyt ei liity projektiin juuri mitenkään mutta laitetaan nyt esille kun on kuplaharrastamisen ohessa toteutettu.

 

Toissailtana kun menin kuplaa värkkäämään niin otin kaukoputki/kamera paketin mukaan, kun Ilma oli selkeä ja tähdet loistivat hienosti. Jätin sen sitten moottoroituun jalustaansa napsimaan kuvia kohteista jotka olin aiemmin ladannut kuvausohjelmaan.

Tänään sitten kävin läpi kuvia ja löytyi tämmönen aika makee otos. Kuvassa on osa Orionin tähdistön M42 emissiosumusta. Kuvan keskellä suuria tähtiä ja yksi jättiläinen joka on valtavalla vetovoimallaan ”siivonnut” ympäriltään pienemmät tähdet itseensä. Kuvan alareunassa pienempien tähtien muodostamia mystisiä tähtirykelmiä.

post-2342-0-96134300-1424377091_thumb.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Menikö täydestä?

 

Kuvassa oli juuri sitruunahaposta nostettu lahonnut tuhkakuppi jonka taustalla loistaa Makitan akkukäyttöinen lamppu.

post-2342-0-73829400-1424377421_thumb.jpg  

Edited by volkkarska
  • Like 4
Posted (edited)

Pakko myöntää, että ehdin jopa hetken tuntemaan kateutta... Harrastajalla on oma Hubble :-)

Edited by Ketsa
Posted

Ennen kopan nostoa alustalle, aloitin katon verhoilun. Laitoin ensin ovipilarin verhoilut, mutta tein samalla havainnon ettei homma ole hyväksi mielenterveydelle. Niinpä hommasin ammattiapua verhoiluun, en mielenterveyteen vaikka tuon tähtivalokuvan jälkeen yksi VW-harrastaja tuumasikin että nyt se on mennyt sekasin koko mies.

post-2342-0-46221600-1424712151_thumb.jpg 

 

Sitten nostettiin koppa alustalle ja aloitin pulttien sovittelun. Kaikki löysivät paikkansa ja sauma ainakin näyttää tiiviiltä.

post-2342-0-25390700-1424712908_thumb.jpgpost-2342-0-24749600-1424712933_thumb.jpg  

  • Like 2
Posted

Siitiä jälkeä. Ihan kivan näköinen tuo marathon väri:-) Taitaa keretä täksi kesäks baanalle, ehkä jo vappuajolle?

Posted

Ostin uuden rammarin ja ämyrit. Soitin olikin mallia Ikea eli nippu osia joita sitten ilta kasaillaan ja seuraava yö ihmetellään että mitä ne nuo loput osat on. Rammarissa on johtoja enemmän kuin koko autossa konsanaan, mutta merkinnät varsin selkeitä... jos vaan ymmärtää mitä ne tarkoittaa. Hyvin sen sai istumaan alkuperäistettyyn radioaukkoon ja ulkonäkö miellyttää. Toimivuus testataan sitten myöhemmin.

post-2342-0-10935600-1425329004_thumb.jpgpost-2342-0-23394800-1425329014_thumb.jpgpost-2342-0-31923900-1425329023_thumb.jpg   

  • Like 1
Guest MikkoL
Posted

Näin hyvin tehtyä projektia kun lueskelee niin tulee taas se mielenvikaisuus, että ostaisiko projektin mitä sitten tekis!!! Voi jeesus!

Hienosti tehty!

Posted

Ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä noi kaikki reijät tossa kojelaudassa on.

Niitähän vähän ihmeteltiin tuolla projektin alussa. Kaikki muu on ihan selvää mutta tuo radion alla oleva reikä on varmaankin jonkun itse tekemä, joka olisi pitänyt peittää kun radioaukon entistin. Eipä tuota enää enää viitsi hitsata joten siihen tulee jotain kunhan idealamppu syttyy. 

 

Ja Mikolle kerrottakoon että on tämä välillä ollut aika sitkeää taistelua ja matkanvarrella on tullut monenlaista virhettä ja jokunen onnistuminenkin. Tosin ei tässä mitään ihmeitä tavoitella eikä autonrakennuksen nolla-kokemuksella kannata odottaakkaan. Ihan pöljää hommaa jos ajattelee rahan-/ajankäytön tehokkuutta, mutta mukava on ollut harrastaa vaikka omakotitalon olisin samassa ajassa rakentanutkin.  

Posted

Pari tupakkisytkäriä ylimääräsiin reikiin riviin,niin saa latailtuu kesäreissuilla puhelimet,navikaattorit,tabletit ym ja kylmälaukun piettyä johdon päässä:-)

Posted

Tuossa meirän rouvan kyybelissä on samanlaista emmentaalia toi kojelauta. Niitä joskus porukalla miitissä tuumailtiin ja melkein jokaiseen reikään taisi joku varuste tiensä löytää. Metake vois muistaa paremmin mitä niihin voisi lisävarusteena kuulua.

Posted (edited)

Metake vois muistaa paremmin mitä niihin voisi lisävarusteena kuulua.

No en kyllä muista enää, mutta mä lunttasin hiukan :)

 

page18.jpg

 

 

EDIT: pari kuvaa lisää

 

72T1-22.jpg

 

72T1-23.jpg

 

 

page12.jpg

 

page13.jpg

Edited by metake
Posted

No kyllai ja silti pitänyt porata ylimääräisiä reikiä :)

 

Olen vaan tottunut näihin vanhempiin missä lisävarusteille on porattu aikoinaan reijät jälkikäteen.

Posted

No kyllai ja silti pitänyt porata ylimääräisiä reikiä :)

 

Olen vaan tottunut näihin vanhempiin missä lisävarusteille on porattu aikoinaan reijät jälkikäteen.

 

Ihan samaa mietin, että olis luullut vapaita reikiä riittävän. No, tutkimattomia ovat harrastajien tiet.

 

Toi olikin hyvä kuva minkä metake laitto, sai varmuuden mitä kaikkea noihin reikiin kuuluu. Ei puutu kuin ajotietokone! ;)

Posted

Sain viimeiset jarruletkut ja säiliön paikoilleen. Nesteet sisään ja ilmaus sujui ilman isompia ongelmia. No ensin ei topannut ollenkaan, mutta kun säätelin kengät lähemmäs alkoi jarrutkin löytymään. Tosin poljin painui lähes pohjaan ennen kuin otti. Polkimen tappia säätämällä löytyi miellyttävä toiminta. Polkimien vastinta säätämällä sain loput tyhjät pois, ainut vika oli että kytkin polkimen ja jarrupolkimen asento ei oikein ollut linjassa. Vastin irti ja jarrun alle parin millin korotus niin oli polkimetkin nätimmin linjassa.

 

Laitoin taakse lokasuojat jotka asettuivat kohdilleen ilman isompaa taistelua. Rattiakseli kiinni simpukkaan, tankki putkineen paikoilleen ja virtalukkoon sähköt kiinni. Irtaallaan roikkuvat johdonpäät suojasin teipillä ja johdot kiinni akkuun. Kas kummaa, takana paloi valo. Rekisterikilven valo oli ainoa kytketty lamppu ja näytti toimivan ja sammuikin kun laitoin valot pois päältä. 

 

5 litraa bensaa tankkiin ja ämpäri toimittamaan istuimen virkaa. Sitten olikin totuuden hetki... käänsin avaimesta ja startti heräsi henkiin. 2-3 sekunnin starttaus ilman tulosta. Kevyesti kaasua ja sama uudelleen ja kone pärähti käyntiin!!!! Ai että kävi sievästi.

 

Kytkin pohjaan ja vaihde ykköselle... auto liikkui ja vielä oikeaan suuntaan. Toimivilla jarruilla pysäytys ja pakki päälle, ja suunta vaihtui. Hetken moottorin pärinää kuunneltuani sammutin ja hymyilin leveästi. Katsoin auton alle ja siihen se hymy sitten hyytyikin. Pari tippaa öljyä lattialla ja seuraava roikkui jo valmiina tippumaan. 

 

Olin aiemmin havainnut että öljypohja on hieman kostea mutta varsinaista vuotoa ei näkynyt. Seuraavat päivät yritin paikallistaa vuotoa mutta huonolla menestyksellä. Vaikka käytin konetta ei lattialle enää tippunut mitään, lievää tihkumista oli havaittavissa mutta se kostutti lohkon saumaa epämääräisesti pitemmältä matkalta. Lopulta pesin pohjan ja maalasin sauman sekä pinnapulttien päät. Seuraavana päivänä vuotopaikat olivat näkyvissä. Kahden pinnapultin mutteriin oli kasvanut paise ja maalin alta löytyi öljyä. 

 

Vuotopaikat uudelleen pesuun ja nopeasti kuivuvaa epoksiliimaa päälle. Ja lopuksi vielä maali mutteriin. Nyt näyttäisi pitävän mutta totuus selvinnee vasta kesällä. 

post-2342-0-36364500-1425770305_thumb.jpgpost-2342-0-37482300-1425770314_thumb.jpgpost-2342-0-47557000-1425770321_thumb.jpgpost-2342-0-44592300-1425770329_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Ei ilmajäähyt vuoda öljyä ne vaan merkkaa reviiriään. Vuotamaton boxeri on kyllä aika hyvä saavutus.

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...