Jump to content

Öljykanavien avaus+puhdistus+tulppaus


Guest MikkoL

Recommended Posts

Osaako ketään kertoa kokemuksen pohjalta että minkä kokoiset milliset poranterät tarvitaan jos "lohko" tulpataan aircooledin myymien NPT tulppien kanssa.

 

Netistä löysin jostain sivulta milliset koot, mutta kun vertasin ison maailman tuumakokoiseen karttaan toisella sivulla niin alkureikien koot eivät täsmänneet alkuunkaan keskenään, kun ne muutin milleiksi laskurilla.

 

Eli

 

-1/8" NPT - alkureikä milleinä?

-1/4" NPT - alkureikä milleinä?

-3/8" NPT - alkureikä milleinä?

Link to comment

Iso kiitos vastanneille!

 

Nyt löysin yhden jenkkiläissivuston mitat tuumina.

 

NPT 1/8" 0.3320" = 8.433 mm

NPT 1/4" 0.4375" = 11.112 mm

NPT 3/8" 0.5620" = 14.275 mm

 

Hyvin menee pepen ja tanhiksen mittojen kanssa yhteen, paitsi viimeinen.

 

Tarvii siis etsiä jostain:

- 8.4 mm

- 11.0 - 11.2 mm

- 14.5 mm

 

edit. Viimeinen mitta korjattu

Link to comment
Iso kiitos vastanneille!

 

Nyt löysin yhden jenkkiläissivuston mitat tuumina.

 

NPT 1/8" 0.3320" = 8.433 mm

NPT 1/4" 0.4375" = 11.112 mm

NPT 3/8" 0.5620" = 14.275 mm

 

Hyvin menee pepen ja tanhiksen mittojen kanssa yhteen, paitsi viimeinen.

 

Tarvii siis etsiä jostain:

- 8.4 mm

- 11.0 - 11.2 mm

- 12.5 mm

 

Katso tappien valmistajan sivuilta niin löydät vielä varmemmin oikean koon.

Link to comment
Tarkkus on aina hienoa, nyt menee kummikin pilkun n…… turha hakea osamilliteriä kuitenkin laitatte loctiteä tulppien väliin.

 

Jos on menossa hakemaan oikean kokoisia teriä tapeille niin miksi ei hakea juuri oikean kokoista.

Link to comment

Koska jos käsin porailee, reikä ei tule kuitenkaan olemaan just oikean (terän) kokoinen. Kaikilta kuitenkin yleensä löytyy terät 0,5mm välein, joka tekee säteessä 0,25mm erot. Alota pienemmällä, koska reijästä ei tuu kuitenkaan pyöreetä. Mistä tuo 12,5mm tuonne listoille hyppäs?

Link to comment
  • 11 months later...

Jos "kymmenesosamillintarkkoja" reikiä haluaa tehdä, niin oikean kokoisia teriä löytyy esim. Poratuulen nettikaupasta. Terät tulee postilaatikkoon kirjekuoressa nopeasti ja edullisesti. Tuolta on tullut joskus hommattua, kun on pitänyt tehdä just eikä melkein reikiä.

 

Mitäs tulppia raati suorittelee Type4 koneeseen, ostanko Aircooledin setin vai onko jotain muita suosituksia ? Sen verran arveluttaa kanavien sisältö, että pakko nuo on auki käyttää...

Link to comment

Tämä on yksi näitä muotijuttuja,joku on netissä nähnyt että kanavien tulpat pitää jonkun mielestä avata ja kohta se on kaikkien mielestä välttämätöntä,joissain tapauksissa se on tarpeen ,esimerkiksi jos tyhjä ja pesty kampikammio on ollut vuosia varastoituna ja päässyt hapettumaan,mutta jos käytössä ollut moottori puretaan ja kunnostetaan niin tulppien irrotus on turhaa,ei siitä tosin haittaakaan ole(muuta kuin ulkonäöllinen noita kierretulppia käytettäessä),turhaa työtä kuitenkin.

Link to comment

Näin olen itsekkin ymmärtänyt mutta omassa lohkossani oli sen verran paskaa pohjalla ja öljyn joukossa. Lisäksi puhalsin ulkokuoren lasikuulilla, niin todennäköisesti tuotakin moskaa on jossain vielä piilossa, vaikka vedellä nuo puolikkaat on jo muutamaan kertaan tullut huuhdeltua. Tässä vaiheessa parilla kympillä jos saa mielenrauhan, niin taidan kuitenkin porailla kanavat auki ja tarkastaa tilanteen.

 

Ulkonäöllisesti nuo violetit/siniset tulpat ei kyllä kiinnostaisi...

Link to comment

Hyvä nyrkkisääntö tähänkin, koneeseen panostettu aika/raha ratkaisee kasataanko pikkukaljoissa silmät kiinni, vai hierotaanko pakettia vuosi kasaan. Sama pätee öljykanaviinkin, eli sylkäiseekö reikään vai kiilloittaa kanavien jokaisen sopukan.

 

Ei varmaan hirveästi jännitä, jos 34hv 1200 vakiokoneen ruuvaa kasaan pahemmin putsaamatta, mutta jos kasaa 7000€ uhrattuun strokerin, voi jo miettiä, pitäskö kanaviinkin kurkata huolellisemmin. Uusistakin osistakin välillä löytyy metallilastua ja valuhiekkaa, kaikissa ei tietenkään ole mitään ylimääräistä, mutta jos tuuri osuu kohdalle...

Edited by ARTO
  • Like 1
Link to comment

Miun metodina ei-arvostrokereihin on ollut:

 

- Eka puhallus paineilmalla osapuilleen joka reikään mikä sattuu löytymään. Kampikammiosta, siis.

- Solmasterilla lohkon liuottelu

- Painepesurilla yltympäri

- Liuotinpesuriin muhimaan vuorokaudeksi

- Uudelleen painepesurilla ja joka kanavaan puhaltaen. Lämmin vesi ei varmastikaan tässä haittaa. Peukulla voi tukkia erilaisia veden ulostuloreittejä jolloin saa paineen kohdennettua eri puolille kanavia.

 

Suosittelen em. hommaan teurastajan essua ja pleksimaskia koska taatusti jossain vaiheessa puhaltaa vedet silmille.

 

Sitten jos sovittelee strokekampuraa niin senhän tietää että sieltä täältä pitää aina vingutella, joten tulee pestyä kampikammio useampaan kertaan.

  • Like 1
Link to comment

Jos virittää vähääkään, niin tokihan kaikki tekee Hoovermodin kampikammioon, eikö vain? Se vaatii jo toisen puoliskon kanavan avaamisen, joten se pitää ainakin tulpata. Muutenkin ko. parannus voitelujärjestelmään aiheuttaa varsin paljon lastua öljykanavien ympäristössä, että varsin pieni vaiva on enää nypätä tulpat pois, putsata kaikki kanavat kunnolla ja tulpata.

 

Edit: Bilteman edukas piekkarinputsaussarja on kätevä kanavia rassatessa.

Edited by -tipi-
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...