Guest MikkoL Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Osaako ketään kertoa kokemuksen pohjalta että minkä kokoiset milliset poranterät tarvitaan jos "lohko" tulpataan aircooledin myymien NPT tulppien kanssa. Netistä löysin jostain sivulta milliset koot, mutta kun vertasin ison maailman tuumakokoiseen karttaan toisella sivulla niin alkureikien koot eivät täsmänneet alkuunkaan keskenään, kun ne muutin milleiksi laskurilla. Eli -1/8" NPT - alkureikä milleinä? -1/4" NPT - alkureikä milleinä? -3/8" NPT - alkureikä milleinä? Quote Link to comment
Pepe Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 tämmöset mulla ylhäällä: NPT kierteet ja tarvittava poranterä NPT 1/8" 8.5 mm NPT 1/4" 11.0 mm NPT 3/8" 14.5 mm Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 En nyt varmaksi muista mitkä kaikki alkureiät löytyi, mutta joku NPT:kin oli millisten lisäksi - nimittäin Bilteman puolen metrin teräsviivaimen kääntöpuolella! On ne ruotsissa taas keksineet. Samaan on painettu myös mm. yksikkö-konversioita. Tuotenumerot 16132 - 16134. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 NPT 1/8" 8.4 mm NPT 1/4" 11.2 mm NPT 3/8" 14.7 mm Yksi taulukko näytti tollaset. Quote Link to comment
x-pj Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 tämmöset mulla ylhäällä: NPT kierteet ja tarvittava poranterä NPT 1/8" 8.5 mm NPT 1/4" 11.0 mm NPT 3/8" 14.5 mm minä käytin näitä ja toimi. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Iso kiitos vastanneille! Nyt löysin yhden jenkkiläissivuston mitat tuumina. NPT 1/8" 0.3320" = 8.433 mm NPT 1/4" 0.4375" = 11.112 mm NPT 3/8" 0.5620" = 14.275 mm Hyvin menee pepen ja tanhiksen mittojen kanssa yhteen, paitsi viimeinen. Tarvii siis etsiä jostain: - 8.4 mm - 11.0 - 11.2 mm - 14.5 mm edit. Viimeinen mitta korjattu Quote Link to comment
Tanhis Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Iso kiitos vastanneille! Nyt löysin yhden jenkkiläissivuston mitat tuumina. NPT 1/8" 0.3320" = 8.433 mm NPT 1/4" 0.4375" = 11.112 mm NPT 3/8" 0.5620" = 14.275 mm Hyvin menee pepen ja tanhiksen mittojen kanssa yhteen, paitsi viimeinen. Tarvii siis etsiä jostain: - 8.4 mm - 11.0 - 11.2 mm - 12.5 mm Katso tappien valmistajan sivuilta niin löydät vielä varmemmin oikean koon. Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Katso tappien valmistajan sivuilta niin löydät vielä varmemmin oikean koon. Ok. Quote Link to comment
Kujis Posted November 21, 2013 Share Posted November 21, 2013 Tarkkus on aina hienoa, nyt menee kummikin pilkun n…… turha hakea osamilliteriä kuitenkin laitatte loctiteä tulppien väliin. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Tarkkus on aina hienoa, nyt menee kummikin pilkun n…… turha hakea osamilliteriä kuitenkin laitatte loctiteä tulppien väliin. Jos on menossa hakemaan oikean kokoisia teriä tapeille niin miksi ei hakea juuri oikean kokoista. Quote Link to comment
-tipi- Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Koska jos käsin porailee, reikä ei tule kuitenkaan olemaan just oikean (terän) kokoinen. Kaikilta kuitenkin yleensä löytyy terät 0,5mm välein, joka tekee säteessä 0,25mm erot. Alota pienemmällä, koska reijästä ei tuu kuitenkaan pyöreetä. Mistä tuo 12,5mm tuonne listoille hyppäs? Quote Link to comment
Guest 1st Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Dormerin sivustolta löysin PDF taulukon, jossa ilmoitettiin porien kooksi: NPT 1/8 - 8.5mm NPT 1/4 - 11mm NPT 3/8 - 14.5mm Tässä vielä tää taulukko, jos jäi mietityttämään Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 . Mistä tuo 12,5mm tuonne listoille hyppäs? Sorry. näppäilyvirhe Quote Link to comment
Guest MikkoL Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Dormerin sivustolta löysin PDF taulukon, jossa ilmoitettiin porien kooksi:NPT 1/8 - 8.5mm NPT 1/4 - 11mm NPT 3/8 - 14.5mm Tässä vielä tää taulukko, jos jäi mietityttämään Kiitos kiitos. Asia selvisi juurtajaksaen. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Jos "kymmenesosamillintarkkoja" reikiä haluaa tehdä, niin oikean kokoisia teriä löytyy esim. Poratuulen nettikaupasta. Terät tulee postilaatikkoon kirjekuoressa nopeasti ja edullisesti. Tuolta on tullut joskus hommattua, kun on pitänyt tehdä just eikä melkein reikiä. Mitäs tulppia raati suorittelee Type4 koneeseen, ostanko Aircooledin setin vai onko jotain muita suosituksia ? Sen verran arveluttaa kanavien sisältö, että pakko nuo on auki käyttää... Quote Link to comment
vwagen Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Tämä on yksi näitä muotijuttuja,joku on netissä nähnyt että kanavien tulpat pitää jonkun mielestä avata ja kohta se on kaikkien mielestä välttämätöntä,joissain tapauksissa se on tarpeen ,esimerkiksi jos tyhjä ja pesty kampikammio on ollut vuosia varastoituna ja päässyt hapettumaan,mutta jos käytössä ollut moottori puretaan ja kunnostetaan niin tulppien irrotus on turhaa,ei siitä tosin haittaakaan ole(muuta kuin ulkonäöllinen noita kierretulppia käytettäessä),turhaa työtä kuitenkin. Quote Link to comment
KimmoH Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Näin olen itsekkin ymmärtänyt mutta omassa lohkossani oli sen verran paskaa pohjalla ja öljyn joukossa. Lisäksi puhalsin ulkokuoren lasikuulilla, niin todennäköisesti tuotakin moskaa on jossain vielä piilossa, vaikka vedellä nuo puolikkaat on jo muutamaan kertaan tullut huuhdeltua. Tässä vaiheessa parilla kympillä jos saa mielenrauhan, niin taidan kuitenkin porailla kanavat auki ja tarkastaa tilanteen. Ulkonäöllisesti nuo violetit/siniset tulpat ei kyllä kiinnostaisi... Quote Link to comment
pantse1 Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Tuolta löytyy harmaat tulpat: http://logmech.se/produkter/motor/motorblockspluggar/ Quote Link to comment
Anpu Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Melkein väittäisin että normi hydrauliikkapajasta löytys myös yksittäisinä. Quote Link to comment
ARTO Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 (edited) Hyvä nyrkkisääntö tähänkin, koneeseen panostettu aika/raha ratkaisee kasataanko pikkukaljoissa silmät kiinni, vai hierotaanko pakettia vuosi kasaan. Sama pätee öljykanaviinkin, eli sylkäiseekö reikään vai kiilloittaa kanavien jokaisen sopukan. Ei varmaan hirveästi jännitä, jos 34hv 1200 vakiokoneen ruuvaa kasaan pahemmin putsaamatta, mutta jos kasaa 7000€ uhrattuun strokerin, voi jo miettiä, pitäskö kanaviinkin kurkata huolellisemmin. Uusistakin osistakin välillä löytyy metallilastua ja valuhiekkaa, kaikissa ei tietenkään ole mitään ylimääräistä, mutta jos tuuri osuu kohdalle... Edited October 25, 2014 by ARTO 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Nyt kun malttoi asiaan keskittyä pari minuuttia pidempään, niin olihan nuita kittejä vwheritagellakin, samoin ihan genuine vw alumiiniplugejakin. Pitäisköhän kasata tollasilla orggis plugeilla sittenkin... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Miun metodina ei-arvostrokereihin on ollut: - Eka puhallus paineilmalla osapuilleen joka reikään mikä sattuu löytymään. Kampikammiosta, siis. - Solmasterilla lohkon liuottelu - Painepesurilla yltympäri - Liuotinpesuriin muhimaan vuorokaudeksi - Uudelleen painepesurilla ja joka kanavaan puhaltaen. Lämmin vesi ei varmastikaan tässä haittaa. Peukulla voi tukkia erilaisia veden ulostuloreittejä jolloin saa paineen kohdennettua eri puolille kanavia. Suosittelen em. hommaan teurastajan essua ja pleksimaskia koska taatusti jossain vaiheessa puhaltaa vedet silmille. Sitten jos sovittelee strokekampuraa niin senhän tietää että sieltä täältä pitää aina vingutella, joten tulee pestyä kampikammio useampaan kertaan. 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Tulppaus on selkeä muoti-ilmiö, mutta toisaalta varmaan "tilauksesta" tullut. Eli roukkeri kampien, jälkituotantolohkojen ja ehkä muidenkin osien "laatu" edellyttää temppuja joita ei ennen tarvittu. Quote Link to comment
-tipi- Posted October 30, 2014 Share Posted October 30, 2014 (edited) Jos virittää vähääkään, niin tokihan kaikki tekee Hoovermodin kampikammioon, eikö vain? Se vaatii jo toisen puoliskon kanavan avaamisen, joten se pitää ainakin tulpata. Muutenkin ko. parannus voitelujärjestelmään aiheuttaa varsin paljon lastua öljykanavien ympäristössä, että varsin pieni vaiva on enää nypätä tulpat pois, putsata kaikki kanavat kunnolla ja tulpata. Edit: Bilteman edukas piekkarinputsaussarja on kätevä kanavia rassatessa. Edited October 30, 2014 by -tipi- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.