Jump to content

Ilmajäähdytteinen VW moottori


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Posted

Moottorin lämpötila laskee ohuemmilla öljyillä ja öljy siirtää nopeammin lämpöä.

 

AMW Dyno Service Ay

23 t ·

Amsoilin öljyjä on testailtu eri moottoreissa kesän aikana ja on tehty seuraavia havaintoja. Öljy ei sotkeudu veteen ja vesi erottuu hyvin huohotus/kerääjäsäiliöön. Mitään "räkää" ei muodostu. Voidaan siirtyä 10w-60 öljystä 0-5w-40 öljyyn ilman että öljypaineet laskevat käyttöalueella. Öljyn lämpötila laskee jopa yli 10 astetta! Öljy paineet eivät muutu kovassakaan käytössä ikääntymisen myötä! Koska viskositeetti saavutetaan korkealuokkaisen PAO raakaineen takia, ei tarvita sakeuttumia viskositeetin saavuttamiseksi. Korkeat käyttölämpötilat eivät leikkaa öljyä ja öljyllä voidaan ajaa pitempään. Lajeissa jotka ovat lyhytkestoisia kuten kiihdytys , lentokenttä ajot ja kadulla satunnaiset "räppäilyt" voidaan käyttää ohuita öljyjä. Myös voimansiirron öljyt. Esim Hondan MTF3 luokituksen omaavaa öljyä. Peräöljyt ja rasvat.

 

VW ilmajäähy käytössä varmaan 20W50 öljystä voi siirtyy 5 tai 10w-40 tms?

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
Posted (edited)

Type 4 koneiden rakentelijoita suomessa? Saksassa, Euroopassa ja jopa jenkeissäkin kohtuullisen suosittu valmistusmäärään nähden..

 

Type 4 konehan on  rakennettu kestämään toisinkuin kertakäyttöinen type 1 - lienee ajatus ollut tälläinen seitkytluvulla ;)

 

 

 

 

Edited by -Alex-
Posted
1 hour ago, -Alex- said:

Type 4 koneiden rakentelijoita suomessa? Saksassa, Euroopassa ja jopa jenkeissäkin kohtuullisen suosittu valmistusmäärään nähden..

 

Type 4 konehan on  rakennettu kestämään toisinkuin kertakäyttöinen type 1 - lienee ajatus ollut tälläinen seitkytluvulla ;)

 

 

 

 

Ja myös +2,5 litraisen teko helpompaa.

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted

Vakio sylinteriputkista voi sorvauttaa ja hoonauttaa laadukkaille isommille ja muunmerkkisetenki mäntiä hyvä käyttää. ( kuulin juuri noin 200hv hondan 87 männistä tehdyn erinomaisen vw koneen toimivan hyvin noin 250e uudet )

  • 6 months later...
Posted (edited)

Hyvä öljy, parempi mieli. Huonoilla öljyillä on laahaavanokkaista öljy / ilmajäähyistä moottoria saatu huonolle hapelle. Sinkkiä ja muita lisäaineitahan saa olla niinku ennenvanhaa niin VW moottori tykkää.

 

Amsoil, Teboilin, redline, QuakkeriS, Kendaali, castroli jne jne... lisäaineilla hyvää tuloo

Edited by Jarmo Lummi
  • Haha 1
  • 2 months later...
Posted

Ulkopuolisen öljynjäähdytyksen suurella tai suurilla ja siottaa ajoviiman + sähköflektin käytölle ( termostaatti ja tai pakko ohjattu ) ottaa pois vakio jäähyttimen niin ei mee puhallintehoo pois tosiaan sieltä sylinteriputki / kansi puolelta.

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
Posted
On 6/27/2019 at 9:41 PM, Jarmo Lummi said:

sähköflektin käytölle ( termostaatti ja tai pakko ohjattu ) 

 

Onko porukka rakennellu öljynjäähdyttimen flektille termarikytkimiä? Suosituksia mikä olis hintalaadultaan hyvä? Löytyykö esim M10x1 kierteellisiä sopivalla lämpötilalla? Olisko hyvä lämpötila joku 80°C kytkemislämpötila ja 70° katkaisulämpö? Ite en muutamalla Google-haulla ihan suoraan löytäny.

Posted

Tipi, löytyy esim. CB:ltä ja EMPI:ltä mutta ei taida olla millikierteellisiä mikään. Kai noita pelkkiä antureitakin saisi, näissä aina liitännät. Vastaavilla avainsanoilla löytyi AN6-8-10 -liittimillä "Derale" -merkkisiä joissa amazon-palaute kovin kaksijakoista.

https://aircooled.fi/tuote/581/oljylinjan-termostaattisovitin-anturilla-cb
https://aircooled.fi/tuote/4572/termostaattikytkin-oljykiertoon-bugpack

https://www.amazon.com/INLINE-THERMO-SWITCH-dune-buggy/dp/B003LIX2M6

https://www.amazon.com/Derale-35021-8AN-Premium-Degree-Thermostat/dp/B004XOQIBE/

Posted

50-60€, 5-10€ anturista ei kuulosta järkevältä, etenkin jos se pimenee, ja joutuu uutta tilalle hommaamaan.

Posted
8 hours ago, -tipi- said:

 

Onko porukka rakennellu öljynjäähdyttimen flektille termarikytkimiä? Suosituksia mikä olis hintalaadultaan hyvä? Löytyykö esim M10x1 kierteellisiä sopivalla lämpötilalla? Olisko hyvä lämpötila joku 80°C kytkemislämpötila ja 70° katkaisulämpö? Ite en muutamalla Google-haulla ihan suoraan löytäny.

Olen käyttänyt moottorien vesipuolen termareita. Vaihtoehtoja on niin lämpötiloissa ja kierteissä. Varaosaliikkeestä löytyi luettelo eri vaihtoehdoista. Sulla on varmaan öljypiirissä joku termostaatti, joka päästää öljyn jäähdyttimelle vasta, kun öljy on kuumaa? Laita puhaltimen termari vähän tätä kuumemmalla arvolle.

Posted

Vanhaan sähköhella kun teurastaa sieltä saa säädettävän termarin. Tehonkesto vähintään riittävä. 

Posted

Olipa termari mikä tahansa niin käyttäisin aina välirelettä katkomassa puhaltimen jännitettä ja pitäisin termarin ohjauspuolella.

Posted
12 hours ago, Simon Templar said:

enemmän oisin huolissani että toi anturi toimii ylipäätään kun hinnasta.

 

Lähes jokaisessa 70-luvun jälkeen valmistetussa autossa on näitä 1-2kpl ollut. Luulis että lastentaudit alkaa olla karsittu. Ja kuten Jamppa kirjotti, manuaalikytkin rinnalle.

 

Tämmönen termari on öljynkierrolle:

http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=26176&cid=1160&path=0,888,944,1160&lang=

 

Joku tämmönen on aikapaljon vaivattomampi metsästää kuin vanhasta sähköhellasta. Kun vaan löytyy sopivat lämmöt, kierre ja liittimet.

 

Releen kyllä laittaa ihan samalla vaivalla, kun tekee muutkin kytkennät.

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...