Jump to content

Junikseen droppiolat?


Guest pep

Recommended Posts

Posted (edited)

Valaiskaapas hiukan :)

 

Haulla en löytänyt (puusilmä?) juttua junikseen  droppiolista... flipatuista kylläkin ja säätöpaloista oli juttua...

 

-63 taitaa olla rajapyykki olkien suhteen, jossain tuli vaan vastaa pre 63 teksti? toi meikäläisen doppeli on tässä tapauksessa -66.

 

eli linkit ko. tuotteisiin on tervetulleita, kun noita vissiinkin löytynee euroopasta, tiedän että taitaa olla hiukan hintavia, mutta köyhällä ei taida olla varaa ostaa kertaalleen huonoja tai vääriä ja sen jälkeen parempia :)

Edited by pep
Posted

Eli siis suomenkielellä juniksen orkkis olista pystyy rakentamaan droppiolat flippaamalla ne.

Posted

Juu, tarkemmin kun katselin englannin poikien sivuja niin erehdyttävästi siellä puhuttiin dropspindeleistä ja ne oli tosiaan ne olikin flipattu...

 

onko tuossa flippaamisessa jotain riskejä ja pitääkö ottaa jotain muuten huomioon? pääsis vaan niin paljon helpommalla kun ei tarvis koko akselia purkaa pois (laiskuus)...

Posted

Eikös -66 junikseen mene suht kivuttomasti varhaispalliksen etuakseli? Ja eikös siihen sitten saa jo oikeitakin droppiolkia?

Posted

Palliksen etuakseli nostaa vakiona 5cm asennettuna junikseen. Ts. Madallettuna yhtä matalaksi kuin juniksen akselilla etuakseli vähentää maavaraa enemmän....

 

ja ne "oikeet droppiolat" ovat hitsattuja kapistuksia...

Posted

Palliksen etuakseli nostaa vakiona 5cm asennettuna junikseen. Ts. Madallettuna yhtä matalaksi kuin juniksen akselilla etuakseli vähentää maavaraa enemmän....

ja ne "oikeet droppiolat" ovat hitsattuja kapistuksia...

Ja yleensä myös huomattavasti juniksen flipattuja kalliimpia.

Posted

Ilmeisesti Juniksen flipatut olat ei ole ihan täydellinen ratkaisu.

Tukivarsiin kiinnittyvissä linkpin tapeissa ei mahdu enää pitämään ulkopuolen peltisiä suojakuppeja,

Eikä kait olkien ja tukivarsien välisiä kumitiivisteitäkään saa enää mahtumaan paikoilleen?

Pitää siis ajaa ilman linkpin neulalaakerien kaikkia pölysuojuksia. Vaikutusta käyttöikään?

 

Tälläiseen infoon netissä törmännyt, kun olen miettinyt itselle flipattuja.(saisi tukivarret parempaan asentoon)

Nyt ajelen pelkästään säätökeulalla orggis olilla. Ihan ok menee kyllä noinkin.

Posted

Neulalaakereiden suojaukseen käy sikaflex tms, tukivarren puolelle laitoin paksut o-renkaat + sikaa

Jos pitää rasvauksesta huolta (waterproof grease), niin ei sinne laakereille välttämättä patskaa pääse?

 

-Pete-

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Tällästä funtsailin, korjatkaa jos ajatusmalli metsässä:

 

Keula1:
Pelkät säätöpalat.
Jos jousitus pohjaa niin silloin renkaat ei ota rengaskoteloihin kiinni koska rajoitinkumit on mitoitettu oikein. Jousitusmatka vain menee melko pieneksi. Tämän luulis olevan "toimiva" ratkaisu.

 

Keula2:
Flipatut olat

Jos jousitus pohjaa niin silloin renkaat ottaa koteloihin kiinni koska rajoitin kumit ei ehdi vielä vastaan. En oikein ymmärrä miksi tätä ratkaisua edes käytetään, mikä etu? Vai otetaanko rajoitinkumit veke ja näin päästään enemmän tonttiiin? Samalla vaihdetaan pienempää rengasta ja toivotaan ettei ota koteloon kii? Koteloiden ja ovien modaajat on sit erikseen.

 

maeitaju

Edited by eturauhanen
Posted

Pelkällä säätöakselilla menee tukivarret huonoon kulmaan ja keulasta tulee kova (lue joustamaton). Etuna korkeuden säätö. En suosittele pelkäksi vaihtoehdoksi.

 

Pelkillä flipatuilla olilla jousitus pysyy vakiona -> todella mukava ajaa. Jousitus vakion kaltainen.

Miinukset: Korkeutta ei pysty säätämään. Matalahko rengas käytännössä pakollinen ettei raavi doglegiin eli lokasuojan sisäpuolella olevaan "pattiin". Rengas ottaa pyöränkotelon kattoon vain jos flipattujen olkien lisäksi säätöakseli tai sitten täyskorkeilla renkailla.

 

Itselläni Junis 62 pelkillä flipatuilla olilla. Projektiosastolta juniksestani näkee mihin korkeuteen keula putoaa pelkillä olilla.

 

Eli yhteenvetona: Ajomukavuus.

Posted

"joustamaton" on ehkä turhan vahva sana. Jäykempi kuitenkin kuin orggismalli.

Molempia olen ajanut ja asfaltti maantiellä ei erolla merkitystä. Hidastetöyssyissä pitää kyllä todella hidastaa. Voipi tulla kattoon klommo.

Posted

Juniksissa ei taida olla palloniveliä mutta eräästä varhaispalliksesta taittui rengas auton alle vauhdissa koska keula oli laskettu pelkällä säätöakselilla ja tukivarret olivat sellaisessa kulmassa että pallonivel otti iskut vastaan kunnes meni varrestaan poikki.

 

Muutaman sentin madalluksissa varmaan ok mutta jos puhutaan n. 10 sentin madalluksista niin pelkkää säätöakselia en laittaisi mutta jokainen tekee tavallaan.

Eihän nuo flipitkään vaarattomia ole koska niitäkin työstetään.

Posted

Itsellä kokemusta monesta variaatiosta, pelkästä säätöakselista joka säädetty maksimiin 185/55 renkailla=kivireki

Sitte tuli edellen sama säätö-akseli+flipatut olat=oli tosi kiva ajella vähän madallettuna. Mutta sitten iski nälkä ja piti laittaa 165/55 renkaat ja säädöt tappiin, siis niin lähelle doglegin runkoa kuin uskalsi kumin laskea=taas kivireki. Eikä ohjauksen palautuminenkaan toiminut laisinkaan.

Nyt tälle kesää on madallettu lisää, MUTTA etuakselia nostettu n.40mm runkoon nähden ylöspäin, akseliin lisätty Caster kulmaa ja edelleen ne flippiolat=todella kiva ajaa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...