Jump to content

Sohvapenkki kuplaan.


Recommended Posts

Posted

Semmonen idea sitten tuli ja se piti toteuttaa. Kovinkaan paljoa ei muiden tekemisiä löytynyt, jotain juttua löysin thesamba.comin puolelta ja sitten tämän ruotsalaisen kuplan.

post-1184-0-24982800-1403807161_thumb.jpg

post-1184-0-87447000-1403807197_thumb.jpg

 

Näiden kuvien jälkeen päästäänkin tähän omaan näkemykseen samasta aiheesta. Eli projektin aloitin hankkimalla setin penkkejä.

post-1184-0-22340200-1403807568_thumb.jpg

 

Ekana tietenkin penkit purettiin ja alettiin suunnittelemaan.

Noista ruottalaisten kuvista poiketen päätin itse lähteä leipomaan tuota takepenkin selkänojaa kokonaisena eteen.

post-1184-0-25329700-1403807702_thumb.jpg

post-1184-0-57771800-1403807738_thumb.jpg

post-1184-0-03517400-1403807776_thumb.jpg

post-1184-0-97910200-1403807834_thumb.jpg

 

Elikkä takapenkin selkänoja meni melkeinpä kokonaisena tuohon, kiinnityskohdat vain poistin.

Etupenkin selkänojista otin nuo ulommat rungon palaset ja hitsasin ne yhteen.

Takapenkin jousirunko, tai mikä nyt onkaan nimeltään, on liian leveä ja sitä joutui hiukan kaventamaan. Siitä en muistanut kuvia ottaa.

post-1184-0-10715200-1403808682_thumb.jpg

post-1184-0-51410800-1403808729_thumb.jpg

 

Seuraavaksi pääsikin vetämään verhoilun takaisin päälle, kasaamaan penkit autoon ja koeajolle.

Verhoilusta näkee tuon kuinka paljon sitä jousirunkoa piti kaventaa.

post-1184-0-55553100-1403808862_thumb.jpg

post-1184-0-22323900-1403809052_thumb.jpg

 

Koeajolla sitten huomasin selkänojan olevan pikkusen liian pystyssä. Itse selkänojaakin olisi jotenkin voinut muokata mutta päätin kokeilla kiinnikekohdan nostoa istuinosasta tähän malliin.

post-1184-0-73491900-1403809207_thumb.jpg

post-1184-0-53103900-1403809244_thumb.jpg

post-1184-0-74518100-1403809273_thumb.jpg

post-1184-0-09798200-1403809333_thumb.jpg

 

Seuraavaksi pääsin istuinosan jousien kimppuun ja laitoin ne yhteen samalla tavalla kuin tuossa ruotsalaisen penkissä.

Tuohon vaiheeseen pääsin tänään.

post-1184-0-56426200-1403809448_thumb.jpg

post-1184-0-59228800-1403809494_thumb.jpg

 

Sellanen projekti siis saatu käyntiin. Jos jollain olisi jotain hyvää ideaa käsijarrua varten niin huudelkaa ihmeessä.

Ite olen miettinyt sen siirtämistä eteenpäin ja kahvaosan lyhentämistä.

 

 

  • Like 1
Posted

Laitoin karmaniin rekordin sohvan. Siinä kääntyy molemmat selkänojat erikseen joten pääsee myös taakse. Tuosta joutui modaamaan runkotunnelin kohtaa ja samoin ottamaan siivun pois karmanin pohjasta. Käsijarrua siirsin eteenpäin ja lyhensin sitä noin 10cm. Turvavoiden kiinnitys on hiukan auki, pitäiskö ne oll akiinni penkissä vai korissa. Jos laittaa koriin niin penkin eteen/taakse siirto hankalampi, jos penkkiin niin kestääkö penkki törmäystilanteessa kiinni. Käsijarru on nyt hankala käyttää, mutta ei ole tarkoitus tehdä kässärikäännöksiä.

Posted (edited)

Hommaa jostain vanhasta lava-autosta sellainen "sateenvarjo" käkkäri.

Vaijereiden kanssa joutuu askartelemaan kuitenkin, vaikka vain siirtäisi eteenpäin.

 

Mitä tarkoitat "sateenvarjo" käsijarrulla? Sen tyylistä mikä junakeulassa esimerkiks on?

 

Laitoin karmaniin rekordin sohvan. Siinä kääntyy molemmat selkänojat erikseen joten pääsee myös taakse. Tuosta joutui modaamaan runkotunnelin kohtaa ja samoin ottamaan siivun pois karmanin pohjasta. Käsijarrua siirsin eteenpäin ja lyhensin sitä noin 10cm. Turvavoiden kiinnitys on hiukan auki, pitäiskö ne oll akiinni penkissä vai korissa. Jos laittaa koriin niin penkin eteen/taakse siirto hankalampi, jos penkkiin niin kestääkö penkki törmäystilanteessa kiinni. Käsijarru on nyt hankala käyttää, mutta ei ole tarkoitus tehdä kässärikäännöksiä.

 

Mie just nimenomaan halusin selkänojasta yhtenäisen, taakse päästäkseen on molemmat ovet avattava että penkin saa käännettyä.

Käsijarru olisi kuitenki tarkotus saada pelaamaan niin hyvin kuin mahdollista. Pystytkö laittamaan kuvia siitä sun käsijarrupatentista?

Turvavöitähän tässä ei ole jotenka niitä ei tarvi ainakaan vielä miettiä.

Edited by tobbe`
Posted (edited)

En tiedä mikä oikea kutsumanimi sille on, mutta kojelaudan alta kuskia kohti kiskottava malli, vapautuu kun kahvaa vähän pyöräytetään.

Muistaakseni vanhassa hiacessakin oli sellainen. Ainakin lava- autoissa joissa paikka edessä 3 hengelle, en tiedä millainen juniksessa on

Edited by peruskallio
Posted

En tiedä mikä oikea kutsumanimi sille on, mutta kojelaudan alta kuskia kohti kiskottava malli, vapautuu kun kahvaa vähän pyöräytetään.

Muistaakseni vanhassa hiacessakin oli sellainen. Ainakin lava- autoissa joissa paikka edessä 3 hengelle, en tiedä millainen juniksessa on

 

Aijoo, nyt hokasin! Pallokeulassa ainakin on semmonen kojelaudan alta vedettävä kahva, pitääkin siihen mekanismiin tutustua tarkemmin. Plussaa olis jos sais VW:n omilla osilla rakennettua :D

Guest lehtimäki
Posted

Tälläinen minäkin haluan hiano rojekti

Posted

Kässäriähän pitäis oikeasti käyttää on-off tyylillä, joten rakenna jollain isolla solenoidilla sähköinen. Katkaisija sitten sopivaan paikkaan. Tai voiskohan sen siirtää jollain putki/vipu systeemillä kuskin puoliskon ali oven puolelle joilloin se olis niinku volvoissa muinoin. Jos turvavöiden alakiinnikkeet on joustavaa/vyö mallia, niin niillehän vois tehdä oman kanavan penkin läpi tms sopivasti keskelle niinkuin monissa takapenkin vöissä

Posted

Kässäriähän pitäis oikeasti käyttää on-off tyylillä, joten rakenna jollain isolla solenoidilla sähköinen. Katkaisija sitten sopivaan paikkaan. Tai voiskohan sen siirtää jollain putki/vipu systeemillä kuskin puoliskon ali oven puolelle joilloin se olis niinku volvoissa muinoin. Jos turvavöiden alakiinnikkeet on joustavaa/vyö mallia, niin niillehän vois tehdä oman kanavan penkin läpi tms sopivasti keskelle niinkuin monissa takapenkin vöissä

 

Kuulostaa hiukan liian monimutkaiselta tuo solenoidi, helpoimmalta keinolta alkaa vaikuttaa kahvan lyhentäminen ja siirtäminen eteenpäin.

Posted

VW T2 käsijarrusysteemit on varmaan vaikea soveltaa tähän, niissä kun "metrin" mittainen pystytanko kahvan ja vaijerin välillä.

Joissain vanhoissa autoissa on vedettävä sateenvarjokahva josta vaijeri lähtee suoraan. On ehkä mahdollista sovittaa Kuplaan.

(...Muistelen että -69 toyota Crownissa olis ollu tammonen kompakti sateenvarjomekanismi...).

Posted

En kyllä ihan heti uskoisi että katsastaja päästäisi jälkikäteen asennettua sähköistä käsijarrua ihan helpolla läpi. Varsinkin kun niiden kaverina on yleensä paljon elektroniikkaa joka tarkkailee muunmuassa nopeutta. Ja esim uudemmassa passatissa sähköinen käkkäri jarrutta hytikkajarruilla ensiksi jos nopeus on enemmän kuin x.

Posted

Tuossa ruottalaisen kuplassa käsijarru oli kuskinpuolen helmakotelossa.

 

Mistä löysit juttua siitä käsijarrusta, oisko kenties kuvia jossain?

 

Sellanenkin idea tuli, että oisko käsijarru mahdollista siirtää vaihdekepin etupuolelle?

Tilaa siellä ainakin olisi mutta miten vaijerit mahtuu kiertämään vaihdekepin sieltä tunnelin sisältä.

 

Penkki olisi nyt valmis mutta kuvaa en ole muistanut ottaa.

Alunperin oli tarkoitus tehdä verhoilut alkuperäisiä kankaita käyttäen mutta istuinosaan se ei onnistunut, joten päätin kietaista vanhat kunnon meksiko viltit ainakin näin aluksi.

Guest Petri.Partiainen
Posted

yks vaihtoehto vois olla myös "käsijarrupoljin" niin kuin jenkkiautoissa usein on. se ei ehkä veis niin paljon tilaa kuin tuo sateenvarjo kahva?

Posted

yks vaihtoehto vois olla myös "käsijarrupoljin" niin kuin jenkkiautoissa usein on. se ei ehkä veis niin paljon tilaa kuin tuo sateenvarjo kahva?

 

Vanhasta mersusta helpoimmin löydettävissä.

 

t. Mika

  • 8 months later...
Posted

Vihdoin pääsin tekemään tuota käsijarrua sohvapenkille sopivaksi.

 

Vaijereiksi tulee ovaali ikäisen kuplan vaijerit jotka on n. 17cm pidemmät, saman verran siirsin kahvaa eteenpäin.

post-1184-0-46381800-1426439742_thumb.jpg

post-1184-0-52393600-1426439751_thumb.jpg

post-1184-0-01965200-1426439760_thumb.jpg

  • Like 3
Posted

Mahtuuko tuo kahva muka tuossa nousemaan ilman että ei ota penkkiin kiinni? Jouduin laittaa karmanissa tuohon vaihdekepin viereen hanttarin puolelle. Alunperin oisin halunnu sellasen vanhanajan mallisen niinku niissä 1900 alun autoissa oli. Mut emäntä ei innostunu siitä...

 

http://www.macsautoparts.com/ford_model_a/model-a-ford-emergency-brake-handle-chrome-pistol-grip-type-located-in-front-of-gear-shift-acceptable-for-the-show-car-used-from-june-1928-t.html

Posted

Kyl mie sitä oon mittaillu ja funtsinu et sen pitäs nousta tarpeeksi tuossa kohtaa.

 

Tuollaista vanhanmallista kahvaa itsekin mietin, mutta halusin kuitenkin pysyä volkkarin omissa osissa. Tarkotus olis tehdä sen näkönen mikä tehtaalta olis voinu tulla.

  • 2 months later...
Posted

Tossa pari kertakäyttökameralla otettua kuvaa. Hyvin mahtuu kahva nousemaan tuolla 17cm siirrolla.

 

post-1184-0-84569700-1432581522_thumb.jpg

post-1184-0-55557800-1432581531_thumb.jpg

post-1184-0-57565400-1432581539_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...