tobbe` Posted June 26, 2014 Posted June 26, 2014 Semmonen idea sitten tuli ja se piti toteuttaa. Kovinkaan paljoa ei muiden tekemisiä löytynyt, jotain juttua löysin thesamba.comin puolelta ja sitten tämän ruotsalaisen kuplan. Näiden kuvien jälkeen päästäänkin tähän omaan näkemykseen samasta aiheesta. Eli projektin aloitin hankkimalla setin penkkejä. Ekana tietenkin penkit purettiin ja alettiin suunnittelemaan. Noista ruottalaisten kuvista poiketen päätin itse lähteä leipomaan tuota takepenkin selkänojaa kokonaisena eteen. Elikkä takapenkin selkänoja meni melkeinpä kokonaisena tuohon, kiinnityskohdat vain poistin. Etupenkin selkänojista otin nuo ulommat rungon palaset ja hitsasin ne yhteen. Takapenkin jousirunko, tai mikä nyt onkaan nimeltään, on liian leveä ja sitä joutui hiukan kaventamaan. Siitä en muistanut kuvia ottaa. Seuraavaksi pääsikin vetämään verhoilun takaisin päälle, kasaamaan penkit autoon ja koeajolle. Verhoilusta näkee tuon kuinka paljon sitä jousirunkoa piti kaventaa. Koeajolla sitten huomasin selkänojan olevan pikkusen liian pystyssä. Itse selkänojaakin olisi jotenkin voinut muokata mutta päätin kokeilla kiinnikekohdan nostoa istuinosasta tähän malliin. Seuraavaksi pääsin istuinosan jousien kimppuun ja laitoin ne yhteen samalla tavalla kuin tuossa ruotsalaisen penkissä. Tuohon vaiheeseen pääsin tänään. Sellanen projekti siis saatu käyntiin. Jos jollain olisi jotain hyvää ideaa käsijarrua varten niin huudelkaa ihmeessä. Ite olen miettinyt sen siirtämistä eteenpäin ja kahvaosan lyhentämistä. 1 Quote
peruskallio Posted June 26, 2014 Posted June 26, 2014 Hommaa jostain vanhasta lava-autosta sellainen "sateenvarjo" käkkäri. Vaijereiden kanssa joutuu askartelemaan kuitenkin, vaikka vain siirtäisi eteenpäin. Quote
Simon Templar Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Laitoin karmaniin rekordin sohvan. Siinä kääntyy molemmat selkänojat erikseen joten pääsee myös taakse. Tuosta joutui modaamaan runkotunnelin kohtaa ja samoin ottamaan siivun pois karmanin pohjasta. Käsijarrua siirsin eteenpäin ja lyhensin sitä noin 10cm. Turvavoiden kiinnitys on hiukan auki, pitäiskö ne oll akiinni penkissä vai korissa. Jos laittaa koriin niin penkin eteen/taakse siirto hankalampi, jos penkkiin niin kestääkö penkki törmäystilanteessa kiinni. Käsijarru on nyt hankala käyttää, mutta ei ole tarkoitus tehdä kässärikäännöksiä. Quote
tobbe` Posted June 27, 2014 Author Posted June 27, 2014 (edited) Hommaa jostain vanhasta lava-autosta sellainen "sateenvarjo" käkkäri. Vaijereiden kanssa joutuu askartelemaan kuitenkin, vaikka vain siirtäisi eteenpäin. Mitä tarkoitat "sateenvarjo" käsijarrulla? Sen tyylistä mikä junakeulassa esimerkiks on? Laitoin karmaniin rekordin sohvan. Siinä kääntyy molemmat selkänojat erikseen joten pääsee myös taakse. Tuosta joutui modaamaan runkotunnelin kohtaa ja samoin ottamaan siivun pois karmanin pohjasta. Käsijarrua siirsin eteenpäin ja lyhensin sitä noin 10cm. Turvavoiden kiinnitys on hiukan auki, pitäiskö ne oll akiinni penkissä vai korissa. Jos laittaa koriin niin penkin eteen/taakse siirto hankalampi, jos penkkiin niin kestääkö penkki törmäystilanteessa kiinni. Käsijarru on nyt hankala käyttää, mutta ei ole tarkoitus tehdä kässärikäännöksiä. Mie just nimenomaan halusin selkänojasta yhtenäisen, taakse päästäkseen on molemmat ovet avattava että penkin saa käännettyä. Käsijarru olisi kuitenki tarkotus saada pelaamaan niin hyvin kuin mahdollista. Pystytkö laittamaan kuvia siitä sun käsijarrupatentista? Turvavöitähän tässä ei ole jotenka niitä ei tarvi ainakaan vielä miettiä. Edited June 27, 2014 by tobbe` Quote
peruskallio Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 (edited) En tiedä mikä oikea kutsumanimi sille on, mutta kojelaudan alta kuskia kohti kiskottava malli, vapautuu kun kahvaa vähän pyöräytetään. Muistaakseni vanhassa hiacessakin oli sellainen. Ainakin lava- autoissa joissa paikka edessä 3 hengelle, en tiedä millainen juniksessa on Edited June 27, 2014 by peruskallio Quote
tobbe` Posted June 27, 2014 Author Posted June 27, 2014 En tiedä mikä oikea kutsumanimi sille on, mutta kojelaudan alta kuskia kohti kiskottava malli, vapautuu kun kahvaa vähän pyöräytetään. Muistaakseni vanhassa hiacessakin oli sellainen. Ainakin lava- autoissa joissa paikka edessä 3 hengelle, en tiedä millainen juniksessa on Aijoo, nyt hokasin! Pallokeulassa ainakin on semmonen kojelaudan alta vedettävä kahva, pitääkin siihen mekanismiin tutustua tarkemmin. Plussaa olis jos sais VW:n omilla osilla rakennettua :D Quote
Guest lehtimäki Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Tälläinen minäkin haluan hiano rojekti Quote
SePi Posted June 27, 2014 Posted June 27, 2014 Kässäriähän pitäis oikeasti käyttää on-off tyylillä, joten rakenna jollain isolla solenoidilla sähköinen. Katkaisija sitten sopivaan paikkaan. Tai voiskohan sen siirtää jollain putki/vipu systeemillä kuskin puoliskon ali oven puolelle joilloin se olis niinku volvoissa muinoin. Jos turvavöiden alakiinnikkeet on joustavaa/vyö mallia, niin niillehän vois tehdä oman kanavan penkin läpi tms sopivasti keskelle niinkuin monissa takapenkin vöissä Quote
tobbe` Posted June 28, 2014 Author Posted June 28, 2014 Kässäriähän pitäis oikeasti käyttää on-off tyylillä, joten rakenna jollain isolla solenoidilla sähköinen. Katkaisija sitten sopivaan paikkaan. Tai voiskohan sen siirtää jollain putki/vipu systeemillä kuskin puoliskon ali oven puolelle joilloin se olis niinku volvoissa muinoin. Jos turvavöiden alakiinnikkeet on joustavaa/vyö mallia, niin niillehän vois tehdä oman kanavan penkin läpi tms sopivasti keskelle niinkuin monissa takapenkin vöissä Kuulostaa hiukan liian monimutkaiselta tuo solenoidi, helpoimmalta keinolta alkaa vaikuttaa kahvan lyhentäminen ja siirtäminen eteenpäin. Quote
x-pj Posted June 28, 2014 Posted June 28, 2014 Solenoidi olisi varmasti helpoin tapa, mutta ei kelpaa katsastuksessa. Quote
multanen Posted June 28, 2014 Posted June 28, 2014 VW T2 käsijarrusysteemit on varmaan vaikea soveltaa tähän, niissä kun "metrin" mittainen pystytanko kahvan ja vaijerin välillä. Joissain vanhoissa autoissa on vedettävä sateenvarjokahva josta vaijeri lähtee suoraan. On ehkä mahdollista sovittaa Kuplaan. (...Muistelen että -69 toyota Crownissa olis ollu tammonen kompakti sateenvarjomekanismi...). Quote
NordBling Posted June 30, 2014 Posted June 30, 2014 Sähköisiä käsijarruja on ainakin rellun tila-autossa. Sähkömoottori pyörittää ruuvia jonka avulla vedetään kahta vaijeria. Quote
Tanhis Posted July 5, 2014 Posted July 5, 2014 En kyllä ihan heti uskoisi että katsastaja päästäisi jälkikäteen asennettua sähköistä käsijarrua ihan helpolla läpi. Varsinkin kun niiden kaverina on yleensä paljon elektroniikkaa joka tarkkailee muunmuassa nopeutta. Ja esim uudemmassa passatissa sähköinen käkkäri jarrutta hytikkajarruilla ensiksi jos nopeus on enemmän kuin x. Quote
Sakke Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Tuossa ruottalaisen kuplassa käsijarru oli kuskinpuolen helmakotelossa. Quote
tobbe` Posted July 7, 2014 Author Posted July 7, 2014 Tuossa ruottalaisen kuplassa käsijarru oli kuskinpuolen helmakotelossa. Mistä löysit juttua siitä käsijarrusta, oisko kenties kuvia jossain? Sellanenkin idea tuli, että oisko käsijarru mahdollista siirtää vaihdekepin etupuolelle? Tilaa siellä ainakin olisi mutta miten vaijerit mahtuu kiertämään vaihdekepin sieltä tunnelin sisältä. Penkki olisi nyt valmis mutta kuvaa en ole muistanut ottaa. Alunperin oli tarkoitus tehdä verhoilut alkuperäisiä kankaita käyttäen mutta istuinosaan se ei onnistunut, joten päätin kietaista vanhat kunnon meksiko viltit ainakin näin aluksi. Quote
Sakke Posted July 7, 2014 Posted July 7, 2014 Bongasin auton mantorpissa vissiin vuonna 2008, jolloin sitä tuli ihmeteltyä. Quote
Guest Petri.Partiainen Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 yks vaihtoehto vois olla myös "käsijarrupoljin" niin kuin jenkkiautoissa usein on. se ei ehkä veis niin paljon tilaa kuin tuo sateenvarjo kahva? Quote
mikan Posted July 8, 2014 Posted July 8, 2014 yks vaihtoehto vois olla myös "käsijarrupoljin" niin kuin jenkkiautoissa usein on. se ei ehkä veis niin paljon tilaa kuin tuo sateenvarjo kahva? Vanhasta mersusta helpoimmin löydettävissä. t. Mika Quote
tobbe` Posted March 15, 2015 Author Posted March 15, 2015 Vihdoin pääsin tekemään tuota käsijarrua sohvapenkille sopivaksi. Vaijereiksi tulee ovaali ikäisen kuplan vaijerit jotka on n. 17cm pidemmät, saman verran siirsin kahvaa eteenpäin. 3 Quote
Simon Templar Posted March 16, 2015 Posted March 16, 2015 Mahtuuko tuo kahva muka tuossa nousemaan ilman että ei ota penkkiin kiinni? Jouduin laittaa karmanissa tuohon vaihdekepin viereen hanttarin puolelle. Alunperin oisin halunnu sellasen vanhanajan mallisen niinku niissä 1900 alun autoissa oli. Mut emäntä ei innostunu siitä... http://www.macsautoparts.com/ford_model_a/model-a-ford-emergency-brake-handle-chrome-pistol-grip-type-located-in-front-of-gear-shift-acceptable-for-the-show-car-used-from-june-1928-t.html Quote
tobbe` Posted March 16, 2015 Author Posted March 16, 2015 Kyl mie sitä oon mittaillu ja funtsinu et sen pitäs nousta tarpeeksi tuossa kohtaa. Tuollaista vanhanmallista kahvaa itsekin mietin, mutta halusin kuitenkin pysyä volkkarin omissa osissa. Tarkotus olis tehdä sen näkönen mikä tehtaalta olis voinu tulla. Quote
metake Posted March 16, 2015 Posted March 16, 2015 Mahtuuko tuo kahva muka tuossa nousemaan ilman että ei ota penkkiin kiinni? Quote
tobbe` Posted March 16, 2015 Author Posted March 16, 2015 Tossa vrodissa näyttäs kahva olevan ihan omalla paikallaan. Quote
tobbe` Posted May 25, 2015 Author Posted May 25, 2015 Tossa pari kertakäyttökameralla otettua kuvaa. Hyvin mahtuu kahva nousemaan tuolla 17cm siirrolla. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.