Jump to content

Rungonpää ruosteessa. Kommentteja pyydetään.


Recommended Posts

Posted

Morjens,

 

Alusta on purettu atomeiksi ja tarkoitus olisi viedä runko hiekkapuhallukseen. Sitä ennen kuitenkin pyytäisin kommentteja siitä, onko tuo rungonpää (vai mikä sen nimi on) edes käyttökelpoinen, koska siinä on jonkin verran ruostevaurioita. Eli pääseekö helpommalla ostamalla uuden joko tuon aluslevyn tai sitten koko rungonpään. Rungonpään hitsaaminen paikalleen hieman arveluttaa, koska siinä varmasti saa koko ajettavuuden persiilleen, jos on hiemankin vinossa.

 

Kuvia liitteenä...

 

Kannattaako muuten uudet pohjalevyt hitsata kiinni ja puhalluttaa rungon kanssa vai puhaltaa irtona, maalata ja hitsata?

post-2106-0-64554900-1408088770_thumb.jpg

post-2106-0-64433600-1408089296_thumb.jpg

post-2106-0-17200200-1408089393_thumb.jpg

post-2106-0-32828900-1408089509_thumb.jpg

Posted

Jos akselin kiinnityskohdat + pulttien kohdat on kovaa, niin minä en lähtisi rungon etupäätä vaihtamaan.

 

Kannattaa puhaltaa tunneli irrallisena, niin saa peltien kiinnityspisteestäkin ruosteet pois.

Posted

Pulttien ympärystä on ok, oikeastaan vain tuo tarkastusaukon alapuolella oleva kohta on pahasti ruostunut etulevystä. Sen ajattelin paikata. Mitäs mieltä noista sivuista? Antaa olla sellaisenaan, vai laittaa joku kulmarauta hitsaten?

Guest AnssiH
Posted

Saako loisia topicissa sen verran että saako noita kuvissa näkyviä "Napoleonin hatun" edessä olevia kolmion muotoisia peltejä jostain ostaa valmiina vai pitääkö väsätä itte?

Posted

Juu. Tuota samaa osaa olen tilailemassa, koska toiselta puoliskolta paistaa valo läpi. Siis siinä tapauksessa että koko pää ei mene vaihtoon (siis autosta ;) )

  • 3 months later...
Guest Juha1300
Posted (edited)

Onko joku vaihtanut tuota koko rungonpäätä kaikkineen? Olisi itsellä moinen savotta edessä, meinaa olla niin reikänen jopa etuakselin kiinnityksestä että parempi vaihtaa koko palikka. En tiedä onko se niin laho kun kuskinpuoli on huomattavasti alempana kuin toinen puoli, että onko se paukahtanu joskus kovastikki ja vääntynyt.

 

Ilmeisesti jotakin ohjureita hyvä tehdä että tulee samaan kohtaan. Vai kuinka tuommoista lähdetään toteuttamaan?

Edited by Juha1300
Posted

Ja jos joku harkitsee koko rungonpään vaihtoa kannattaa kysellä jigiä siihen täällä palstalla. Mun tekemä jigi on vissiin vielä kiertuella jossainpäin Suomen neitoa... :)

  • Like 1
Posted

Tuli tuommoinen joskus vaihdettua. kauheasti käytin aikaa että sain sen mielestäni suoraan. Tarvikepeltihän tuli siihen sitten hitsailtua ja jälkeenpäin naurattanut, että taisi taas mennä millintarkassa työssä aika hukkaan...

 

Tarvikeosa oli juuri nimensä veroinen ja mm. akselin kiinnityspulttien kierteet sojottaa ihan mihin sattuu. Siihen tarvike akseli kiinni, josta sitten vinguttaa reiät monta milliä soikeiksi että saa pultit akselista läpi ja osumaan niihin kierrereikiin. Lopuksi vielä änkeää jotain casterpaloja sinne akselin väliin.

Nelipyöräsuuntauksessa saatiin auto arvoihinsa, ihme kyllä. Ei jää talvella neljää renkaanjälkeä :)

ihan kauheasti en jigiin aikaa tarvikeosia käyttäessä uhraisi. Metrimitta ajanee ajatuksella käytettynä saman asian.

Tämä tietysti vain oma mielipiteeni..

Posted (edited)

Järkeähän tuossakin voi käyttää, esim. tehtaan ohjeessa rungonpään vaihtoon ei leikata tunnelia suoraan poikki, vaan myös jonkin verran vaakatasossa. Siten on helpompi saada uusi pala suoraan ja ehkä saumastakin tulee kestävämpi.

Edited by -tipi-
Posted

 

Ja taas minä hoksaan jotain liian myöhään. Menin nimittäin turaamaan toisen puolen "kolmion" ihan ite pellistä vähän viilapenkissä vääntelemällä ja isoilla virroilla pitkällä saumalla kiinni. Parempi nyt kyllä kun aiemmin kun joku oli hitsannu pienillä virroilla ruosteisen pellin alle peltiä ja vetäny korikittiä saumojen peitoksi. Paljonkohan lie rasituksia noihin kohtiin muodostuu?

Posted

Järkeähän tuossakin voi käyttää, esim. tehtaan ohjeessa rungonpään vaihtoon ei leikata tunnelia suoraan poikki, vaan myös jonkin verran vaakatasossa. Siten on helpompi saada uusi pala suoraan ja ehkä saumastakin tulee kestävämpi.

Itellä sama savotta edessä, mut mistäs ton tehtaan ohjeen saapi.....?

Posted

➡️Jaraku: voi pahus,olisin tarvinnut juuri tuollaista rungonpään kolmiopeltiä minun -74:seen.Nyt siihen vaihdettiin linkin tapainen Klokkerin pelti,saa nähdä miten kestää.Tosin pahemmaksi ei voi mennä,kun siinä oli ennestään keulakolarin ja ruostumisen jäljiltä kolmekin ruostunutta pelllinpalasta päällekkäin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...