Jump to content

Kausi 2015 moottoripohdintaa, 1200 lohko ja big bore kit?


Recommended Posts

Eikös vaihtoon mene aika paljon osia jos esim. heittäisin omaan 1200cc 6 voltin sähköillä olevaan kuplaan

1600cc koneen? Siinä mielessä toi big bore kitti ainakin itseäni kiinnostaa.

Eiköhän ne kaikki tarvittavat osat tuu sen 1600cc koneen mukana... Ei oo järkee -60 luvun 1200 /6V koneesta ruveta rakentamaan isompaa kun 1600 ajokuntosia "arpakoneita" saa pariin satkuun. 6V sähkökamat voi siirtää siihen uuteen mosaan ja meno jatkuu.
Link to comment

"Muutaman satkun arpakone". Okei, houkuttava vaihtoehto, mutta.... satkujen arpakoneesta syntyy tonnien ei-arpakone... ainakin jos allekirjoittaneen kaltaisen viilarin henkiset ominaisuudet ovat mukana.

 

Ehm.. jotensiis säästän rahani ja.. eipäs!!! Seuraavaksi kyttäämään hyvää koneaihiota ;D

Link to comment

Eikös vaihtoon mene aika paljon osia jos esim. heittäisin omaan 1200cc 6 voltin sähköillä olevaan kuplaan

1600cc koneen? Siinä mielessä toi big bore kitti ainakin itseäni kiinnostaa.

Laturi ja vauhtis ja riippuen alkuperäisen koneen vuosimallista niin kenties myös laturinjalka.

Link to comment

Jos vanha kone 90 mm:n laturilla niin tulee ongelmaksi puhallinkoppa. 1600:t on yleensä DH-kopalla ja 90 mm:n laturille ei löydy kiinnityspeltejä jolla sen saisi leveän puhaltimen kanssa DH-koppaan, ainoaksi vaihtoehdoksi jää etsiä -67:n paksurunkoinen 6 v laturi. Tai vaihtaa 1600 koneeseen vanhan mallinen öljynjäähdytin ja ei-DH-koppa. Tai laittaa kapea puhallin DH-kopan sisään...

Link to comment

Aihioksi kävi joku noista ---> http://pauter.com/parts/rods/acura-honda/

 

-Pete-

Jep, eli todellakin aihioksi.. :)

 

Koetin sitä tässä hakea, että 64x94 ei ole mikään helppo ratkaisu, koska 94 mäntä ei käy 1200:n veiviin, ja 1300/1600 veivi ei käy 1200:n kampuraan, eli käytännössä toteuttamiskelvoton yhtälö mitenkään helposti.

Link to comment

1300/1600 veivi ei käy 1200:n kampuraan, eli käytännössä toteuttamiskelvoton yhtälö mitenkään helposti.

 

Oletin käyvän, koska niihin myydään samoja laakereita. Mutta jos ei käy, niin laittaa käymään. Eihän ne Ø94 putketkaan 1200 lohkoon tai kansiin heittämällä mene.

Link to comment

Oletin käyvän, koska niihin myydään samoja laakereita. Mutta jos ei käy, niin laittaa käymään. Eihän ne Ø94 putketkaan 1200 lohkoon tai kansiin heittämällä mene.

 

Toki kaiken saa sovitettua, mutta tässä tapauksessa ei mitenkään helposti, tai ainakaan halvalla. 1200:n kiertokanki on alapäästään millin leveämpi, joten 1300/1600:n kiertokanki jää ikävän väljäksi 1200:n kampuraan, ja päästää vielä öljynpaineetkin karkuun :)

Link to comment
  • 7 months later...

Täräytänpä uinuneen ketjun tulille. VW weekend -käynnillä oli liikenteessä sikailua sen verran ilmassa, että kulkunopeutta on kai pakko järjestää. Matkailuauto liki kiilasi ohituksessa ojaan ja paluumatkalla ohittaja polkaisi edessä jarrua. 1200 koneen update on hylätty. Uusi suunnitelma on puuhastella kone (kun kaiken muun kuplassa jo on tehnyt), kuvittelen tähän Asiantuntijan huoltaman vaihteiston jatkeeksi noin 90hv konetta, mennään todnäk 1900cc luokkaan?

 

Olen henkisesti hyväksynyt tosiasian, ettei 1200 koneesta voi käyttää liki mitään. Tämä yhdentekevää. Ajattelin kuitenkin, että virranjakaja ja laturi (6v ja juuri ostettu täysin uusi) voisivat uuteen koneeseen tulla. Tehdasuusi laturi on "kohtalaisen kallis". Vai ymmärsinkö ylläolevasta oikein, eli 6v laturin käyttö isommassa puhkukopassa on liki mahdoton idea?

 

Entä vakiot alkuperäiset lämmönvaihtimet? Jäätävän upeassa kunnossa, mutta ahdistaako liikaa? Yksi 1300/1600 mallin vaimenninkin on arkistoissa vuodelta 80 jotain (tarvike), mutta itse vaimennin voisi olla jotain muuta.

Link to comment

Tossa on miun parin viime koneen reseptit, toissa 78hp ja toisessa nyt veikaten 100. http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,24597.0.html. Etukäteen hyllyssä olevista osista riippuen hintaa tulee veikaten 500eur (= suurin osa romuista jo hyllyssä pölyttymässä) - ~3000eur (osapuilleen kaikki uutena).

 

6 -> 12V muunnos ei kaksinen ole, käytännössä moottorin osat poislukien muusta autosta vaihdetaan polttimot ja laitetaan jännitteentiputtaja tuulilasinpyyhkijöille. No vinkkarit jos on niin niille tarttee kans jännitettä tiputtaa. (oliko 6V sähköisiä bensamittareita?)

 

Vakiot lämmönvaihtimet ei oo ongelmalliset tässä teholuokassa. Vakio äänenvaimennin alkaa melkolailla varmasti jo ahdistamaan ja samalla aiheuttaa esim. lämpöongelmia pakopuolella.

 

Puavo

Link to comment

Juu ei sähköjen muutos ongelma ole, kuin henkinen. Melkein saisi olla 6 volttinen jatkossakin, ihan vaikka vaan huvin, urheilun ja asioiden vaikeuttamisen takia :)

 

Hyvät konevinkit DWL-Puavo, tutustun tarkemmin. Tavoitteena saada kupla jaksamaan 100kmh rajoitusalueella mäkiin samaa vauhtia. Bonusta tietysti on, jos satunnaisen Kia-ahdistuskuljettajan voisi valoista yllättää. Eli ehkä siis noin 90-100hv. 

 

Koneenosat ovat vähissä, muuta löytyykin sitten vaikka kuinka moneen volkkariin (taisin kerran laskea kahdeksan paria suht ok puskureita, jne). Koneen pellit yms ei ongelma, puhdistus ja maalaus vain.

Link to comment

Mä kun tein '66 Kuplaan 1600cc koneen pari vuotta sitten, niin vakio 6V laturi sopi kyllä muistaakseni ihan ilman ongelmia Dog House -puhallinkoppaan. Tuuletin tietty pitää olla DH-mallia.

Hyvällä vakio 1600:llakin voi ajaa yötä päivää 100 kmh ja jättää perus Kia-kuskin milloin vain - vaikka Kia-kuski sattuisi ajaman vähän paremmallakin autolla. :)

Link to comment

Mä tein -95 vuonna omasta 1200:sta moottorista tämän big bore kitin(samalla täyden kone remonttin), eikä koskaan tarvinnut jäädä kenenkään jalkoihin. Sai ajella hyvin 100-110 km/h. Ainut mikä olis pitänyt vaihtaa oli kaasari, 28 solexi pelitti toki mutta seos piti nostaa ylös että riitti kierroksilla. Kyseinen auto ja moottori on erelleen päivittäises käytös.

Link to comment

1200 koneen update on hylätty. Uusi suunnitelma on puuhastella kone (kun kaiken muun kuplassa jo on tehnyt), kuvittelen tähän Asiantuntijan huoltaman vaihteiston jatkeeksi noin 90hv konetta, mennään todnäk 1900cc luokkaan?

 

Voi Höh , tylsä idis :( 

Alkuperäinen idea oli mielestäni paljon mielenkiintoisempi, moni sanoo että ei ole mitään järkeä tehdä esim. 1200cc stroke moottoria, mutta onko se sitten järkevä aivan perus 2100cc?

 

-Pete-

Link to comment

Voi Höh , tylsä idis :( 

Alkuperäinen idea oli mielestäni paljon mielenkiintoisempi, moni sanoo että ei ole mitään järkeä tehdä esim. 1200cc stroke moottoria, mutta onko se sitten järkevä aivan perus 2100cc?

 

-Pete-

 

Tässä ehkä pissii se, että vaikka "all purpose man" olenkin, ei moottoreita, varsinkaan kuplan ole tullut tehtyä. Joten ultimaattisen uskomaton kokemus, jota täältä foorumilta löytyy puuttuu (edes ole prosenttia).

 

Fakta homma on se, että jotain on tehtävä, ajelu näin ei ole kivaa, ehkä halua kuolla jonkun ohittajan brake chekin takia, vain sen takia että hitaus ärsyttää. Nykyautot ovat useamman dekadin nopeampia, joten taitaa olla turha toivo luulla pärjäävänsä 60 luvun eväin.

 

Vielä en ole osia hommannut, vain speksannut ja pohtinut teenkö koneen itse vai teetänkö jollain näistä tunnetuista myllymestareista. Jos päädyn itse tekemään (tai täällä sopivasti yllytetään ja luvataan auttaa idioottia) avaan projektipuolelle ketjun ja dokumentoin koko homman, niin joku muukin voi rohkeasti lähteä "sotaan". Työn määrä ei jännitä, onhan itse autoonkin tullut poltettua aikaa jo vähintään paljon.

 

Autossahan on tällä hetkellä 80 luvulla vaihdettu Volkswagen -tehdasuusi 1200nen, D merkityllä meksikolohkolla kahdella öljynpaineen ylipaineventtiilillä. Big boret eivät siis käy (kuten todettua), mutta en tietysti ole täysin hyljännyt mahdollisuutta tunkata 1200sesta "Vintage speed" henkinen. Jokatapauksessa uusi moottorikin tulisi näyttämään mahdollisimman paljon Wanhalta, suodattimineen yms. Toisaalta haluaisin säilyttää tuon autossa pitkään olleen moottorin, jos vaikka vanhana herrana auto tuntuu liian matalalta ja päädyn sen nostamaan vakiokorkeuteen ja tilaan Varustelekasta pussihousut ja saappaat. 

 

Nyt on siis mahdollisuus auttaa mäessä, ja ohjata "oikeaan suuntaan". DWL_Puavo tuossa jo heitti melkoisen kiinnostavan reseptin, se tehokkaampi.

Link to comment
Guest puuhaamo

Voisko tälläinen toimia avaamatta kun olis hyväkuntoinen alakerta?

Vakio 1300 lohko, 88 männät, hiplatut jokiskannet, paljon lasketut palotila on nyt 30ml, pitäis saada 45-50ml,dekki 1,8, (kiikut 1:4 toimisko vakio nokan kanssa?)  tuplat, käärmes

Link to comment
Guest Hietalahti

MOOTTORI  MYYNNISSÄ!

 

Minulla on -65 kupla 1200cc, siinä on Heikki Hese Miettisen tekemä hieman kiereämpi motti, jossa kaikki on uutta (v2013), n. 1400cc, uudella 32mm kaasarilla, mexico kannet yms. ja käärmeenpesällä, hyväkuntoiset sorsat, uusi puola, uusi kytkin jne.

Moottori on autossa kiinni, joten sen voi koeajaa.

Soittele jos kiinnostaa p. 050 369 1412

Vaasa

Edited by Hietalahti
Link to comment
  • 1 year later...

Itse hylkäsin taannoin big boret ohuempien sylinteriseinämien takia ja tempaisin nippuun 2007cc strokerin 90.5mm mahlen putkilla. Ei ehkä tarvitse sitten niin jännitellä vääntyvien sylkkyputkien kanssa... Lohkon koneistus ei projektissa paljon maksa, kun usein jotain täytyy kairata kuitenkin.. :)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...