Jump to content

Kuplan Rengas asiaa


Stidi

Recommended Posts

Ajattelin ensi kaudelle vaihtaa takarenkaat vähän suurempiin kun vanhat ovat jo vaihtokunnossa ja hieman läskimpi rengas viehättää omaa silmää enemmän. Eli kysymys: nyt takana -68 kuplassa on 15x5 centerline repsuilla 195/50r15 kumit, olen ajatellut uusiksi kumeiksi 195/65, meneekö ilman mitään ongelmia? Muita koko ehdotuksia? Kuvia?

Edited by Stidi
Link to comment

Leveyshän tuossa ei muuttune paljoakaan (-rengaskohtaiset erot). Ei muutakuin kupla maassa kurkistamaan renkaan taakse onko pohjaanlyöntirautaan, iskariin ja tukivarren pultteihin tarpeeksi matkaa, kun rengas muuttuu karvan verran korkeammaksi (15%).

Link to comment
  • 5 months later...

Lainataanpa ketjua kun en kehtaa uutta avata moisen takia. Fivespoke replicat. Minkä kokoista rengasta näille laittaisi, hieman matalampana kuin orkkis, ja kovin leveää en eteen halua. Ideoita? Etuakseli 2" kavennettu droppiolkainen, siksi alkuperäistä matalampi saisi olla...

Link to comment

Mulla on tuollaisilla edessä 155-15 ja takana 205/75-15. Eturenkaat on alkuperäistä matalammat mutta takarenkaat ei. Suurihalkaisijaisissa takarenkaissa on (ulkonäön lisäksi) hyvänä puolena välityksiä pidentävä vaikutus.

 

n6lwaWGJcSCwIuzd

Edited by metake
Link to comment

Jaha oppia ikä kaikki. 135 etuleveytenä vaikuttaisi mukavalta näin rattivoimaa ajatellen, mutta taitaa olla hieman kapoinen 5 vai 5.5" vanteelle (jompaa kumpaa se replica on).

 

Edit: Niin ajatuksena pyörii 155/65 tai 145/60 kokoinen nakki. Mittarivirhettä kyllä inhottavasti tulee nykyisen 0kmh tilalle. Tai sitten olen ultrapihi, ja veivaan nykyiset Vredestein Sprint Classicit uusille vanteille, Vanne-rengascappi on näillä aika pieni, mitä taasen jotkut pitää arvossaan sitäkin :)

Edited by Paavuli
Link to comment

taitaa olla hieman kapoinen 5 vai 5.5" vanteelle (jompaa kumpaa se replica on).

5,5" se on, kapein laillinen rengas siihen on tuo 155, mutta jos siitä ei välitä niin kyllä tuo 135 siihen asettuu. Rattivoimasta ei kuitenkaan kannata olla huolissaan kuplassa.

Link to comment

Mulla toi 135 on ollut 4,5" ja nyt on 3,5" vanteella.

Matalampiprofiilinen rengas on tarkempi vanneleveyden suhteen kuin korkea rengas. Täyskorkea 135 istuu varmaan paremmin 5,5" leveelle vanteelle kuin 145/60. Teoriassa se on 10 mm kapeampi, mutta 24 mm korkeampi. Eri rengasvalmistajien mitat kylläkin heittelee aika tavalla.

Link to comment

Eli periaatteessa nyt vakiovanteilla olevat täysikorkeat 155 sprint classicit todennäköisesti madaltuvat hieman 5.5 tuuman vanteella... Pitäisi olla ennustaja-ukko, että tietäisi paljonko korkeudeksi tulee. Kaipaan siis karvan verran pienempää pyörimiskehää, niin raappaustodennäköisyys edessä pienenee...

Link to comment
  • 1 year later...

Kysymys takarenkaista.

Jos kuvitellaan, että vanteen leveys ja ET osuvat juuri passelisti kohdalleen, niin miten leveä rangas mahtuu taakse vakiotakalokasuojan ja säädettävien takalattojen kanssa? Onko kukaan kokeillut? Mä olen, mutten muista enää ja nyt ei saada koria päälle malliksi, vaikka renkaat pitäisi hankkia. Vakiolatoilla 215 mahtui vielä aika hyvinkin. 

Sopiiko 215? Edes 205? Vai pitääkö olla vielä kapeampi? 

Lokareissa tietty on eroja eri tarvikkeiden ja orkkiksen välillä, mutta en välitä siitä nyt. 

Auto on Kupla 1300 '66 lyhkäsillä vetareilla, CSP:n levyillä ja kiinalaisilla säätölatoilla, mutta niillä ei liene tähän kysymykseen vaikutusta. Säätölatan ja lokarin reunan väli on se juttu nyt. 

 

edit. Kovin matalaa ei ole tarkoitus tehdä. Hieman vakiota matalampi, mutta silti vähemmän, kuin yksi ulkoboori vakiolatalla. 

Edited by Essi
Link to comment

Minulle myös mahtui 205 vakioloksujen sisään säätölatoilla. Profiili oli 65, mutta tuskin sillä on merkitystä. 215/65 ei enää mahtunut. Mittausten perusteella sen olis pitänyt mahtua, mutta se oli paljon pulleampi kyljestään. Juuri säätölatan "muttikan" kohdalta. 215 rengas oli ainakin 2 cm leveempi kuin 205. Ei kulutuspinnaltaan, mutta kyljestä mitattuna. Eli eri valmistajien renkaissa voi olla suuria kokoeroja.

Link to comment

Kiitos kommenteista. Kuplat tosiaan tuntuvat toisinaan olevan yksilöitä. Toiseen sopii leveämmät, kuin toiseen. Oikeasti lienee johtuu erilaisista lokareista ja edellä mainituista renkaiden kokonaisleveyksien eroista eri rengasmerkkien ja -mallien kesken. 

 

205 näyttää siis mahtuvan. Rengasmerkkiä, joka nyt pyörii mielessä (BFGoodrich Radial T/A) näyttäisi olevan 205/60, 215/60, 215/65 ja 215/70 -kokoisina. Itselle mieluisin olisi 205/65 tai 205/70, mutta sellaisia en ole löytänyt. 205/60 on omaan silmään liian matala (inansa jopa matalampi, kuin eteen kaavailtu 155/80). Ehkä päädyn ostamaan 215 -levyiset ja jos ei muuten mahdu, niin nostetaan säätölatat takaisin hyllyyn, jälleen kerran. 

Link to comment

Mulla on tuollaisilla edessä 155-15 ja takana 205/75-15. Eturenkaat on alkuperäistä matalammat mutta takarenkaat ei. Suurihalkaisijaisissa takarenkaissa on (ulkonäön lisäksi) hyvänä puolena välityksiä pidentävä vaikutus.

 

n6lwaWGJcSCwIuzd

Onko tuon maali anthracite grey orkkis sävy?

Link to comment

Onko tuon maali anthracite grey orkkis sävy?

Alunperin joskus ollut, mutta kuvassa näkyvä maalipinta on vedetty autoon 70-luvun alussa ja maalari valinnut "vähän sinne päin" olevan sävyn. Huomattavasti sinertävämpi tuo nykyinen maali kuin alkuperäinen.

  • Like 1
Link to comment

205 näyttää siis mahtuvan. Rengasmerkkiä, joka nyt pyörii mielessä (BFGoodrich Radial T/A) näyttäisi olevan 205/60, 215/60, 215/65 ja 215/70 -kokoisina. Itselle mieluisin olisi 205/65 tai 205/70, mutta sellaisia en ole löytänyt. 205/60 on omaan silmään liian matala (inansa jopa matalampi, kuin eteen kaavailtu 155/80). Ehkä päädyn ostamaan 215 -levyiset ja jos ei muuten mahdu, niin nostetaan säätölatat takaisin hyllyyn, jälleen kerran. 

Hyvännäköinen regas varsinkin valkoisilla teksteillä. Pikkasen voi ottaa säätölatan nystyrästä kulmia pois, jos jää vähästä kiinni.

Vanteen leveys myös vaikuttaa jonkinverran siihen miten regas pullistuu. Mulla oli 6" vanne, joka ei ole ihan optimaalinen tuolle 215/65 renkaalle. Vanne sais mieluummin olla 6,5 tai 7". 215/70 ei olis varmaankaan pullistunut yhtä paljoa.

Link to comment

Hyvännäköinen regas varsinkin valkoisilla teksteillä. Pikkasen voi ottaa säätölatan nystyrästä kulmia pois, jos jää vähästä kiinni.

Vanteen leveys myös vaikuttaa jonkinverran siihen miten regas pullistuu. Mulla oli 6" vanne, joka ei ole ihan optimaalinen tuolle 215/65 renkaalle. Vanne sais mieluummin olla 6,5 tai 7". 215/70 ei olis varmaankaan pullistunut yhtä paljoa.

Tämän hetkisten laskelmien perusteella mun takavanteet tulevat olemaan joko 6" et15 tai 6,5" et10. Peltivanteita olen siis teettämässä haluamallani speksillä. 

Link to comment

Mulla nuo 205:t on 5,5" vanteella, tuota leveämpi vanne voi vaatia enemmän spaceriä ettei ota säätölatan nupikkaan kiinni.

Mulla noi levyjarrut kaventaa raideleveyttä jonkin verran, joten vakio-osien vanneleveydet ja et-lukemat eivät ihan toimi. Tilaan vanteet varmuuden vuoksi hieman liian suurella et:llä, niin voin spacerilla sitten säätää pyörän oikeaan kohtaan - niin lähelle säätöpalaa, kuin mahdollista.   

Edited by Essi
Link to comment

Muistaakseni CSPn takalevysarja (mikä sinulla muistakseni on) on raideleveydeltään -1mm/puoli 4-pultti rumpuun verrattuna, tämä on tullut tutkittua kun EMPIn levyjarrusarja on +6mm/puoli joka ei lukenut missään vaan tuli yllätyksenä kun ihmettelin miksi rengas on niin ulkona...

 

Tosin sinulla Essi taisi olla lyhyet vetarit jotka vaikuttavat kokonaisuuteen + autot ovat yksilöitä kuten aiemmin on mainittu

 

Kun minulla on et 36 aika optimaalinen jos haluaa maksimi rengasta, siitä kun poistaa EMPI levyjarrun +6mm ja lisäksi poistaa pitkän vetarin +30mm (onko ero tasan 30mm?) niin jotta rengas pysyisi samassa kohdassa kun minulla olisi sinulla et 0 sama, tai no -1 jos otetaan CSP levyjarrun -1mm mukaan

 

Tämä pelkkää teoriaa....

 

Voi kuitenkin olla että jos käytät korkeampi profiilista rengasta ja kapeampaa kun minulla niin joku et 10 voisi olla hyvä, edelleen teoriaa... :P

 

Dennis

Edited by Dennis
Link to comment

Muistaakseni CSPn takalevysarja (mikä sinulla muistakseni on) on raideleveydeltään -1mm/puoli 4-pultti rumpuun verrattuna, tämä on tullut tutkittua kun EMPIn levyjarrusarja on +6mm/puoli joka ei lukenut missään vaan tuli yllätyksenä kun ihmettelin miksi rengas on niin ulkona...

 

Tosin sinulla Essi taisi olla lyhyet vetarit jotka vaikuttavat kokonaisuuteen + autot ovat yksilöitä kuten aiemmin on mainittu

 

Kun minulla on et 36 aika optimaalinen jos haluaa maksimi rengasta, siitä kun poistaa EMPI levyjarrun +6mm ja lisäksi poistaa pitkän vetarin +30mm (onko ero tasan 30mm?) niin jotta rengas pysyisi samassa kohdassa kun minulla olisi sinulla et 0 sama, tai no -1 jos otetaan CSP levyjarrun -1mm mukaan

 

Tämä pelkkää teoriaa....

 

Voi kuitenkin olla että jos käytät korkeampi profiilista rengasta ja kapeampaa kun minulla niin joku et 10 voisi olla hyvä, edelleen teoriaa... :P

 

Dennis

Olisin väittänyt, että kaventavat raideväliä enemmänkin, kuin tuon millin puolelta, mutta sen verran tosiaan asennusohjeessakin lukee. Saatoin seikoittaa Junakeulan takajarruihin, jossa kaventavat 31mm per pyörä. 

 

Vanteet, 7,5x16 et36, jotka sulla ilmeisesti osuivat aika mukavasti, vaativat mulla 36mm spaceria, jos mieli käyttää säätölattoja 215/50 renkaalla. Eli siis käytännössä et0. Silloin tultiin jo reilusti yli lokareista. Muistaakseni vakiolatoilla 18mm spacereilla mahduttiin vielä lokareihin. Eli sun laskelma osuu aika hyvin kohdalleen. 

Edited by Essi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...