Jump to content

puma akseli ongelma


Guest mikko412

Recommended Posts

eli oon hommannu vuosi sitten akselin,tehdastekosen puman. nyt toinen alatukivarren sisempi pusla osottautui "liian pieneksi"siis tukivarsi pirun tiukka sisemmässä puslassa.en aio haukkua myyjää ja vaatia korvausta vaan kysyn millä ootte suurentanet kyseistä puslaa?hiomalla mut MILLÄ ??? muut tukivarret liikkuu okei mut kyseinen ei.siis se ei vielä oo ollu autossa kiii vaik se mul on kauan ollutkin kun nää rojektit aina venyy??!!eli se on UUSI JA KÄYTTÄMÄTÖN enkä viittis enää ruinaa takuussa uutta!

PS oli jo ostaessa sellanen kun sinne yritin tukee tukivarsii.

 

 

siis oma vika mut millä korjaantuisi??

Link to comment

samat oli ongelmat mullakin ja voin sanoo et kohta alkaa ahistaa toinen puoli. Joku sanoi et toi pakeliitti turpoo kosteudesta ja kuulostais ihan järkevältä. Mä tein niin että vedin holkit pois ja sorvasin laakeripronssista uudet holkit ja ei oo ollu valittamista sen jälkeen eikä varmaan turpoo kosteudesta :) mut kyllä toi virsikirjakin varmaan asian ajaa...

Link to comment

Polyamidi eli tutummin NYLON on väärä materiaali tuohon. Se imee itseensä vettä n. 2% ja turpoo sen seurauksena. Aika usein valitettavasti vaan sitä näkee tuollaisissa paikoissa käytettävän, kun valmistaja haluaa säästää (väärässä paikassa).

 

Oikeampi materiaali tuohon olisi POM (polyasetaali-muovi), tunnetaan myös nimellä DELRIN. Se ei turpoa, pitää muotonsa erittäin hyvin ja on liukasta.

 

Tosin se pronssi on varmaan paras...

Link to comment

eli pitäsköhän hierasta sit vähän jokasesta jotta olis nyt hieman väljä,jos paskat kerran tuppaa turpoomaan.turpookohan ne myös vaseliinista?ja saako niitä ostaa sit parempii jostain heti alkuunsa jotta ei tarvee vaihtaa heti kun saa akselin kii

 

PITÄS VAA TEHÄ KAIKKI ITE prkl.

Link to comment

Delrin on DuPontin markkinanimike yhdelle POM tuoteperhelleen, jossa on laatuja aika moneen lähtöön. Mutta perusaine on aina POMmia.

 

POM on yksi yleisimpiä laakeri ja hammasratas raaka-aineita, hyvien liukuominaisuuksiensa johdosta. Tosin niinkin raskaassa käytössä kuin kuplan etuakselissa en todellakaan sitä käyttäisi, korkeintaan lujitettuna, mutta se vois alkaa syödä tukivarren laakeripintaa.

 

Nylon on ikivanha Polyamidi-66 markkinanimike, eli kaikki Polyamidit eivät ole Nylonia. Kun pilkkua alettiin nussia.

 

Ja Mikko älä hio kaikkia, elleivät kanita nyt.

Link to comment

Jani: Jos ollaan ihan tarkkoja, niin Delrin on DuPontin tuotemerkki ja DuPont itse ilmoittaa sen olevan POMmia ;)

 

Edit: Olis pitäny lukee näköjään ketju loppuun ennekuin alko kommentoimaan, Tipihän oli jo kertonut saman. No kertausta, kertausta.

Link to comment
Hot Carsin luettelo tuntee alkuperäismitoituksella olevan metallisen sisäpuslan muutaman euron hintaan. Onko kokemusta siitä, sopiiko orkkismittainen brassiakseliin?

 

mistä sieltä luettelosta kun ite löysin sisemmän puslan ja kuvassa näytti samanmoiselta "nöyhtä"puslalta (hinta 7,8e kipale 4184-55)kuvan katoin web shopin sivuiltamikä olis ton metallisen tuotenro??olis parempi eikä turpoisi(jos muuten sopii akseliin?)

Link to comment

no nyt tuli hiottuu pusla sopivaksi! olipa pehmeän oloista pakeliitin tapasta ainetta kun sitä hio?

mitähän mahtaa olla ei ollut ollenkaan mouvin tapaista?!? kuten tuo nylon

vai oonko aivan hakoteilla materiaalien suhteen? ja edelleen saa tietoa tarjota PAREMMISTA puslista tuskin ovatpitkäikäiset kun hiotuvat niinkin helposti.

Link to comment
Guest Raggare

mikähän ois tukivarren halkasija tappikeulas?

http://www.johnson-metall.fi/

http://www.detrading.se/fin/ohjelma.htm

tollset linkit heitti ODssa eteen. mut pitää käydä kyselee viel paikallisilta koneistamoilta ja laakerikauppiailta..

toi yks sivusto myy noita polypuslia niin että fiiberi laakereilla toi polyn ulkohalkaisija ois 45mm ja neulalaakereilla 44.6mm, pitääks toi paikkansa?

neulalaakerin ulkomitta ei edelleenkää oo tärkee vaan ton putken sisähalkaisija sen jälkee.. oonkohan nyt selostanu jo tarpeeks hankalasti :D

Link to comment

ne alkuperäiset on tosiaan semmoista vihertävää, hieman jauhomaista ainetta ja sieltä tosiaan löytyy kuidunpätkiä!!

 

Ei tosiaankaan kannata hioa mitään ylimääräisiä siivuja pois koska jos on väljä niin väljistyy pirun helposti piloille kun iskut alkaa tehä tilaa.

 

Toi laakeripronssi on ihan sairaan mukavaa sorvattavaa ei paljon tarvi terää näyttää niin purua lentää ja pinta on pirun hyvä !! :) mut niin kuin joku jo sano et kaikki on itte tehtävä PRKL!! Tampereelta sain ainakin ostettua pienet pätkät tavaraa ja hinta ei päätä huimannu, mut just ny ei tuu puljun nimi mieleen...pitää miettiä ja muistella...

Link to comment
ne alkuperäiset on tosiaan semmoista vihertävää, hieman jauhomaista ainetta ja sieltä tosiaan löytyy kuidunpätkiä!!

 

 

no eipä oo noi alkup sisemmät puslat vihertävii eikä sisällä kuituja!!

ulkokehä vissii pakeliittia ja sisäkehä on kunnon laakerihela!!tossa on juuri irroitettu alkuperäinen KUNNON pusla. saiskohan noita vielä jostain?

post-874-13888358098974_thumb.jpg

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kannattaa laakerikaupasta kysellä, että oisko ton kokosia holkkeja ihan standardikamana. Siis sikäli mikäli mitat on edes tasamillejä, eikä mitään outoa kuten pyöränlaakereissa.

Link to comment
Guest Toheltaja

vakio ja "uustuotanto" akseleissa on miun kohdalla huomattu ulkohalkaisija eroja noissa putkissa. Eli uudemmat on ohuempaa ku saksalaaset. Sisämitta oli tönärillä katottuna sama.

Link to comment
Guest Tuoppi

joo eli mulla oli tommoset vihertävät puslat joissa ei ollu tietookaan metallista...ei edes sinne päin!! Puma akselini on n. 7 vuotta vanha ja ostettu HC:stä. kaippa noissakin on sama juttu kuin esim. ranskalaisissa autoissa et sinne lyödään mitä sattuu oleen hyllyssä ja jos ei oo niin käydään hakeen naapurin hyllystä ;)

Link to comment
  • 2 months later...

Laitetaan nyt iso kasa kysymyksiä ennenkuin menen laakerinvaihtopuuhiin uuden Puman kimppuun:

 

Miten ne puslat lähtee irti siitä vakio- ja puma-akselista? joku koukku ja vetovasaralla naputtaa?

 

Tuleeko ehjänä vai osissa (ne ei-metalliset)?

 

Onko kiinni liimalla vai pelkällä uskolla?

 

Ja kun laittaa kiinni niin onko joku pykälä joka pysäyttää oikeaan kohtaan?

 

Sopiiko vakioakselin laakerit (jos sattuisivat olemaan vielä kunnossa) suoraan Pumaan? Ettei olisi vaan ouhemmasta materiaalista tehty toi Puma..

Link to comment
  • 7 years later...

Lainataas vanhaa topickia.

 

Eli ongelma olis seuraavanlainen. Mulla on Puman säädettävä akseli johon on siirretty vakio akselista vääntösauvat. Laakerit ja tiivisteet ovat uudet. Olenkohan kasannut tuon jotenkin väärin kun konttorin setä sanoi ettei ole joustoa tarpeeksi? Säädöt oli tietenkin yläasennossa.

 

Jumissa keula ei ole kun puskurista tai tunkilla nostaessa renkaat tippuu alas.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...