Jump to content

Peräkärry töpselin sähköt fiksusti ideoita ja ehdotuksia.


Recommended Posts

Eli ongelma on tälläinen mulla on heinemannin telttakärry mitä ajattelin että sitä tulisi vedettyä can väylä sähkösellä käyttiksellä ja 6v sähköillä varustetulla kolkilla.

 

Kolkista on töpselin sähköt poikkastu pois vanhan omistajan toimesta eli kaikki pitää tehdä uusiksi jokatapuksessa.

 

Itse mietin että jos virittäisi jännitemuuntajan ja releet kolkkiin ja kärryyn ledipolttimot niin menisi kärry muutoksitta kaikkiin 12v autoihin.

 

Toinen mitä mietin että jos vaihtaisi kärryn polttimot 6v ja kolkkiin normi haarotukset takavaloilta kärrytöpseliin sitten käyttäisi jotain jännitteen alennuskikkaretta 12v autolla vedettäessä kärryn ja auton välissä.

 

Ja viimeiseksi sitä jos tekisi kärryyn jonkun valintaboxin millä saisi valittua 6tai 12v.

 

Eli mitä mieltä porukka on onko releet kärryn sähköjä varten turhia 6v autossa ja onko muita hyviä ideoita miten homma kannattaisi toteuttaa.

Link to comment

Laita kärryyn 6 v polttimot ja tee adapteripistoke (välikappale) jossa on sopivat vastukset joilla polttimot kestää 12 v käytössä. 12 v autoon mieluusti 13 napainen pistorasia, niin et pysty vahingossakaan kytkemään peräkärryn 7-napaista pistoketta siihen ilman adapteria.

Link to comment

12v autossa vain sattuu jo olemaan 7napainen. Ja siihen en rupea muutoksia tekemään kun tarttisi uuden can väylä boxin jos 13napaiseksi muuttaisi ja kerran kun kahdessa muussa kärryssä on seiskanapaiset niin miksi käyttää adapteria jos ilmankin menee.

 

Välikappale kylläkin ihan fiksu vastukset vaan pitäisi laskea ja perehtyä can väyläsen polttimo rikko systeemiin.

 

Ja sama tuon peräkärry nato liittimen kanssa että sen hyöty lähtee pois jos välissä on adapteri.

Link to comment

Ei siihen sentään uutta boxia tarvita jos pistorasian vaihtaa, kytket vaan ne 7 johtoa jotka sieltä tulee uuteen 13 napaiseen pistorasiaan, mutta tosiaan tässä tapauksessa ei taida olla järkeä jos vedettäviä vaunuja on useita. Laittaisit kuitenkin sen adapterin auton pistorasiaan ja unohtaisit sen siihen jolloin alkuperäinen idea väärän kytkennän estämisestä ei toteutuisi.

 

Lakihan sanoo että auto joka on käyttöönotettu 11.7.2011 jälkeen ja jota käytetään yli 750 kg:n peräkärryn vetoon tulee varustaa 13-napaisella pistokkeella, mutta tuo sun auto taisi olla himpun tuota vanhempi?

Link to comment

Joo vanhassa passatissa oli 13-napainen ja sitä tuli käytettyä juurikin niin että se adapteri jäi siihen töpseliin kiinni. Ja tosiaan 2007 passatista kyse niin ei tarvitse 13napaista lain mukaan. Ja tosiaan ei järkeä tehdä käyttöautoon muutoksia harrasteen takia.

Link to comment

Täsmennys Trafin valo-ohjeeseen: Sähköpistokevaatimukset kevytperävaunun vetoauton määräaikaiskatsastuksessa ja tieliikenteessä 10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa kevytperävaunun vetoon tarkoitetussa autossa ei vaadita määräaikaiskatsastuksessa 13-napaista sähköpistoketta. Jos kuitenkin vetoauto ja O2-luokan perävaunu on kumpikin otettu käyttöön ensimmäisen kerran 10.7.2011 tai sen jälkeen, yhdistelmää tiellä kuljetettaessa on sähköpistokkeen oltava 13-napainen

 

Eli saa laittaa uuteenki pirssiin iha perus 7napasen pistokkeen.

Link to comment

no sitten kun kyllästyy maavikoihin, vilkkuviin ja ei palaviin kärryn lamppuihin niin vaihtaa sen natoliittimen.

Onko natoliitin yhteensopiva normaalin 7-napasen liittimen kanssa?

No eipä taida olla.

Parantaako adapteri välissä valojen pätkintää vaikkakin toinen liitin olisikin nato?

No eipä taida parantaa.

Käytänkö kärryä vetäessä muidenkin kärryjä kuin vain omaa tai lainaanko omaani muille. No kyllä näin tuppaan tekemään.

 

Eli juu natoliitin olisi kiva ja toimiva mutta minun ongelmaan sopimaton.

 

Ja ei tuo käyttis ole valovikoja pahemmin vilkutellut vaikka normilla seiskanapasilla ollaan menty. Jos vikaa on ilmennyt niin kärryn liittimen putsaus ja taas menty pitkän aikaa ilman ongelmia.

Edited by Tanhis
Link to comment

Kerros miten tämä nyt auttaa 6V autossa. Tai jos tämä relesarja toimii myös 6v autossa niin sitten asia on eri.

Edited by Tanhis
Link to comment

Tälläistä itse suunnittelin.

 

Tämä on myös helppo palauttaa takaisin 6v sähköiksi repäsemällä vain muuntimen pois välistä.

 

Tuo 12V -> 6V muunnin (sopivat vadtukset väliin) on myös erittäin varteenotettava vaihtoehto mutta se miten can väylä reagoi asiaan on kysymysmerkki.

post-219-0-52973400-1420549142_thumb.jpg

Link to comment

Tai sitten nostaa adapterilla jännitteet 6-> 12V , jokaiselle valolle omansa

Esim 

http://www.ebay.com/itm/Module-XL6009-Replace-LM2577-DC-DC-Adjustable-Step-up-boost-Power-Converter-BG-/351195147071?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item51c4dcab3f , riittäisi parkeille

ja jarruvaloille esim http://www.ebay.com/itm/DC-DC-boost-step-up-module-in-3-5-30V-out-4-30V-5A-ouput-/180838460193?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1acfeb21

 

Tekisi irtoadapterin väliin tai laittaisi autoon kiinteäksi. Kärry saisi olla 12V, ei menisi ainakaan can väylät sekaisin

Link to comment

Tai sitten nostaa adapterilla jännitteet 6-> 12V , jokaiselle valolle omansa

Esim 

http://www.ebay.com/itm/Module-XL6009-Replace-LM2577-DC-DC-Adjustable-Step-up-boost-Power-Converter-BG-/351195147071?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item51c4dcab3f , riittäisi parkeille

ja jarruvaloille esim http://www.ebay.com/itm/DC-DC-boost-step-up-module-in-3-5-30V-out-4-30V-5A-ouput-/180838460193?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1acfeb21

 

Tekisi irtoadapterin väliin tai laittaisi autoon kiinteäksi. Kärry saisi olla 12V, ei menisi ainakaan can väylät sekaisin

Tuohan on vallan näppärän oloinen komponentti. Pitääkin käydä kurkkaamassa datasheetti jostin ja kysästä paikallisesta elektroniikka liikkeestä löytyisikö jotain vastaavaa.
Link to comment

Onhan noita maailmalla ledi tuikkuja mitkä toimii 6/12V. Me käytetään duunissa Ledi tuikkuja trailereissa mitkä huolii muistaakseni 12-36V. Tarkempia tietoja ei nyt oo kun ei varsinaisesti liity mun toimenkuvaan meillä.

Juu kaikkea on olemassa mutta mistä niitä saa on toinen asia. 12ja 24 toimiset ei ole ongelma. Aika monia olen nähnyt jotka on joko 7v ylöspäin tai 9v ylöspäin.

Link to comment

Tais sitten vedät kombikämppiä vaan 6V vehkeillä :)

Mahtava ehdotus ostanpa 12v autolle oman kärryn niin ei tartte murehtia :)

 

Vähän jo odottelin että missä vaiheessa tulee ehdotus kolkin 12V muuttamisesta.

Link to comment

Vähän jo odottelin että missä vaiheessa tulee ehdotus kolkin 12V muuttamisesta.

 

Kävi kyllä mielessä että miten 6V autossa virta riittää kärryynkin saakka.. jos meinaa valoja pitää ja satunnaisella sateella pyyhkijöitä. 

Mutta itselläni kun ei 6V autoa ole ollut niin fiilikset onkin kuulopuheiden mukaan.

 

Siinä mielessä nuo ledit olisi varmaankin hyvä ratkaisu että helppo muuttaa ja säästyy energiaa.

Link to comment

Kävi kyllä mielessä että miten 6V autossa virta riittää kärryynkin saakka.. jos meinaa valoja pitää ja satunnaisella sateella pyyhkijöitä. 

Mutta itselläni kun ei 6V autoa ole ollut niin fiilikset onkin kuulopuheiden mukaan.

 

Siinä mielessä nuo ledit olisi varmaankin hyvä ratkaisu että helppo muuttaa ja säästyy energiaa.

Eiköhän se virta riitä ei kärry nyt niin paljon vie. Ja jos parannuksia tarvitaan niin sen näkee sitten kun on paketti valmis.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...