Tanhis Posted January 4, 2015 Share Posted January 4, 2015 Eli ongelma on tälläinen mulla on heinemannin telttakärry mitä ajattelin että sitä tulisi vedettyä can väylä sähkösellä käyttiksellä ja 6v sähköillä varustetulla kolkilla. Kolkista on töpselin sähköt poikkastu pois vanhan omistajan toimesta eli kaikki pitää tehdä uusiksi jokatapuksessa. Itse mietin että jos virittäisi jännitemuuntajan ja releet kolkkiin ja kärryyn ledipolttimot niin menisi kärry muutoksitta kaikkiin 12v autoihin. Toinen mitä mietin että jos vaihtaisi kärryn polttimot 6v ja kolkkiin normi haarotukset takavaloilta kärrytöpseliin sitten käyttäisi jotain jännitteen alennuskikkaretta 12v autolla vedettäessä kärryn ja auton välissä. Ja viimeiseksi sitä jos tekisi kärryyn jonkun valintaboxin millä saisi valittua 6tai 12v. Eli mitä mieltä porukka on onko releet kärryn sähköjä varten turhia 6v autossa ja onko muita hyviä ideoita miten homma kannattaisi toteuttaa. Quote Link to comment
Lasse Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Releillä ja nato-liittimellä niin saat riittävästi johtoja ja tuplat maat. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 Kierrettävä nato liitin olis kyl pop mutta en nyt lähtisi kaikkia muita kärryjä nato liittimille päivittämään vuokrakärry ongelmasta puhumattakaan. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Laita kärryyn 6 v polttimot ja tee adapteripistoke (välikappale) jossa on sopivat vastukset joilla polttimot kestää 12 v käytössä. 12 v autoon mieluusti 13 napainen pistorasia, niin et pysty vahingossakaan kytkemään peräkärryn 7-napaista pistoketta siihen ilman adapteria. Quote Link to comment
Lasse Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ei tossa ongelmaa kun on adapterit keksitty. Se on vaan sata kertaa parempi toi natoliittin kuin se seiskapää. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 12v autossa vain sattuu jo olemaan 7napainen. Ja siihen en rupea muutoksia tekemään kun tarttisi uuden can väylä boxin jos 13napaiseksi muuttaisi ja kerran kun kahdessa muussa kärryssä on seiskanapaiset niin miksi käyttää adapteria jos ilmankin menee. Välikappale kylläkin ihan fiksu vastukset vaan pitäisi laskea ja perehtyä can väyläsen polttimo rikko systeemiin. Ja sama tuon peräkärry nato liittimen kanssa että sen hyöty lähtee pois jos välissä on adapteri. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 6v polttimot kärryn omiin valoihin ja tallin seinälle roikkumaan magneettikiinnitteiset irtovalot 12v käyttöä varten. Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ei siihen sentään uutta boxia tarvita jos pistorasian vaihtaa, kytket vaan ne 7 johtoa jotka sieltä tulee uuteen 13 napaiseen pistorasiaan, mutta tosiaan tässä tapauksessa ei taida olla järkeä jos vedettäviä vaunuja on useita. Laittaisit kuitenkin sen adapterin auton pistorasiaan ja unohtaisit sen siihen jolloin alkuperäinen idea väärän kytkennän estämisestä ei toteutuisi. Lakihan sanoo että auto joka on käyttöönotettu 11.7.2011 jälkeen ja jota käytetään yli 750 kg:n peräkärryn vetoon tulee varustaa 13-napaisella pistokkeella, mutta tuo sun auto taisi olla himpun tuota vanhempi? Quote Link to comment
Tanhis Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 Joo vanhassa passatissa oli 13-napainen ja sitä tuli käytettyä juurikin niin että se adapteri jäi siihen töpseliin kiinni. Ja tosiaan 2007 passatista kyse niin ei tarvitse 13napaista lain mukaan. Ja tosiaan ei järkeä tehdä käyttöautoon muutoksia harrasteen takia. Quote Link to comment
SePi Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ketsan kanssa samaa mieltä. Tollaiseen kärriin on aika helppo tehdä myös kahdet johdotukset kaksilla lampuilla tai polttimoilla vaikka ihan kiinteästi Quote Link to comment
Lasse Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 no sitten kun kyllästyy maavikoihin, vilkkuviin ja ei palaviin kärryn lamppuihin niin vaihtaa sen natoliittimen. Quote Link to comment
nalle85 Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Täsmennys Trafin valo-ohjeeseen: Sähköpistokevaatimukset kevytperävaunun vetoauton määräaikaiskatsastuksessa ja tieliikenteessä 10.7.2011 tai sen jälkeen käyttöönotetussa kevytperävaunun vetoon tarkoitetussa autossa ei vaadita määräaikaiskatsastuksessa 13-napaista sähköpistoketta. Jos kuitenkin vetoauto ja O2-luokan perävaunu on kumpikin otettu käyttöön ensimmäisen kerran 10.7.2011 tai sen jälkeen, yhdistelmää tiellä kuljetettaessa on sähköpistokkeen oltava 13-napainen Eli saa laittaa uuteenki pirssiin iha perus 7napasen pistokkeen. Quote Link to comment
nalle85 Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ja minulta voi kysellä yleismallin releohjattuja sarjoja http://www.enganchesaragon.com/eng/towcar/accesorios/accesorios-para-kits-electricos/KAD07C0/kit-universal-aragon501-mini7-polos http://www.enganchesaragon.com/eng/towcar/accesorios/accesorios-para-kits-electricos/KAE13C0/kit-universal-aragon501-maxi13-polos Nämä sarjat toimiviksi testattu ja todella helppo asentaa Quote Link to comment
metake Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Eli saa laittaa uuteenki pirssiin iha perus 7napasen pistokkeen. Kyllä, mutta et saa vetää sillä 10.7.2011 jälkeen käyttöönotettua yli 750 kg:n perävaunua. Quote Link to comment
nalle85 Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Melkoinen osa suomalaisista vetää omista kärrynvedoista o1 luokan kärryä eli alle 750kg jarrutonta ja katstusvapaata kärriä. Ja työni puolesta tiedän että 95% suomessa asennettavista vetokoukuista asennetaan vielä 7napaisella pistokkeella. Quote Link to comment
nalle85 Posted January 5, 2015 Share Posted January 5, 2015 Ja mun käsittääkseni kärrynki pitää olla 2011 käyttöön otettu että tarttee sen 13napasen autoon. Eli alle 2011kärryyn ei tartte 13napasta ja jos sitä vetää 2014 autolla ei siihen tartte vaihtaa 13napasta sitä varten Quote Link to comment
Tanhis Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 (edited) no sitten kun kyllästyy maavikoihin, vilkkuviin ja ei palaviin kärryn lamppuihin niin vaihtaa sen natoliittimen. Onko natoliitin yhteensopiva normaalin 7-napasen liittimen kanssa? No eipä taida olla. Parantaako adapteri välissä valojen pätkintää vaikkakin toinen liitin olisikin nato? No eipä taida parantaa. Käytänkö kärryä vetäessä muidenkin kärryjä kuin vain omaa tai lainaanko omaani muille. No kyllä näin tuppaan tekemään. Eli juu natoliitin olisi kiva ja toimiva mutta minun ongelmaan sopimaton. Ja ei tuo käyttis ole valovikoja pahemmin vilkutellut vaikka normilla seiskanapasilla ollaan menty. Jos vikaa on ilmennyt niin kärryn liittimen putsaus ja taas menty pitkän aikaa ilman ongelmia. Edited January 5, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
Tanhis Posted January 5, 2015 Author Share Posted January 5, 2015 (edited) Ja minulta voi kysellä yleismallin releohjattuja sarjoja http://www.enganchesaragon.com/eng/towcar/accesorios/accesorios-para-kits-electricos/KAD07C0/kit-universal-aragon501-mini7-polos http://www.enganchesaragon.com/eng/towcar/accesorios/accesorios-para-kits-electricos/KAE13C0/kit-universal-aragon501-maxi13-polos Nämä sarjat toimiviksi testattu ja todella helppo asentaa Kerros miten tämä nyt auttaa 6V autossa. Tai jos tämä relesarja toimii myös 6v autossa niin sitten asia on eri. Edited January 5, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
jmatto Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 6v polttimot kärryyn ja 12v systeemiä varten jatkopala kaapeliin jossa vastukset välissä. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Tälläistä itse suunnittelin. Tämä on myös helppo palauttaa takaisin 6v sähköiksi repäsemällä vain muuntimen pois välistä. Tuo 12V -> 6V muunnin (sopivat vadtukset väliin) on myös erittäin varteenotettava vaihtoehto mutta se miten can väylä reagoi asiaan on kysymysmerkki. Quote Link to comment
splitti51 Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 Tai sitten nostaa adapterilla jännitteet 6-> 12V , jokaiselle valolle omansa Esim http://www.ebay.com/itm/Module-XL6009-Replace-LM2577-DC-DC-Adjustable-Step-up-boost-Power-Converter-BG-/351195147071?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item51c4dcab3f , riittäisi parkeilleja jarruvaloille esim http://www.ebay.com/itm/DC-DC-boost-step-up-module-in-3-5-30V-out-4-30V-5A-ouput-/180838460193?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1acfeb21 Tekisi irtoadapterin väliin tai laittaisi autoon kiinteäksi. Kärry saisi olla 12V, ei menisi ainakaan can väylät sekaisin Quote Link to comment
Lasse Posted January 6, 2015 Share Posted January 6, 2015 känniväylää voi huijata diodilla Quote Link to comment
Tanhis Posted January 6, 2015 Author Share Posted January 6, 2015 Tai sitten nostaa adapterilla jännitteet 6-> 12V , jokaiselle valolle omansa Esim http://www.ebay.com/itm/Module-XL6009-Replace-LM2577-DC-DC-Adjustable-Step-up-boost-Power-Converter-BG-/351195147071?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item51c4dcab3f , riittäisi parkeille ja jarruvaloille esim http://www.ebay.com/itm/DC-DC-boost-step-up-module-in-3-5-30V-out-4-30V-5A-ouput-/180838460193?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a1acfeb21 Tekisi irtoadapterin väliin tai laittaisi autoon kiinteäksi. Kärry saisi olla 12V, ei menisi ainakaan can väylät sekaisin Tuohan on vallan näppärän oloinen komponentti. Pitääkin käydä kurkkaamassa datasheetti jostin ja kysästä paikallisesta elektroniikka liikkeestä löytyisikö jotain vastaavaa. Quote Link to comment
Marko Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Onhan noita maailmalla ledi tuikkuja mitkä toimii 6/12V. Me käytetään duunissa Ledi tuikkuja trailereissa mitkä huolii muistaakseni 12-36V. Tarkempia tietoja ei nyt oo kun ei varsinaisesti liity mun toimenkuvaan meillä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Tais sitten vedät kombikämppiä vaan 6V vehkeillä :) Quote Link to comment
Tanhis Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Onhan noita maailmalla ledi tuikkuja mitkä toimii 6/12V. Me käytetään duunissa Ledi tuikkuja trailereissa mitkä huolii muistaakseni 12-36V. Tarkempia tietoja ei nyt oo kun ei varsinaisesti liity mun toimenkuvaan meillä. Juu kaikkea on olemassa mutta mistä niitä saa on toinen asia. 12ja 24 toimiset ei ole ongelma. Aika monia olen nähnyt jotka on joko 7v ylöspäin tai 9v ylöspäin. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Tais sitten vedät kombikämppiä vaan 6V vehkeillä :) Mahtava ehdotus ostanpa 12v autolle oman kärryn niin ei tartte murehtia :) Vähän jo odottelin että missä vaiheessa tulee ehdotus kolkin 12V muuttamisesta. Quote Link to comment
Simon Templar Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 tuosta lediä http://www.lightingsupply.com/t5-5sc-wh-6v-28v.aspx 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted January 7, 2015 Share Posted January 7, 2015 Vähän jo odottelin että missä vaiheessa tulee ehdotus kolkin 12V muuttamisesta. Kävi kyllä mielessä että miten 6V autossa virta riittää kärryynkin saakka.. jos meinaa valoja pitää ja satunnaisella sateella pyyhkijöitä. Mutta itselläni kun ei 6V autoa ole ollut niin fiilikset onkin kuulopuheiden mukaan. Siinä mielessä nuo ledit olisi varmaankin hyvä ratkaisu että helppo muuttaa ja säästyy energiaa. Quote Link to comment
Tanhis Posted January 7, 2015 Author Share Posted January 7, 2015 Kävi kyllä mielessä että miten 6V autossa virta riittää kärryynkin saakka.. jos meinaa valoja pitää ja satunnaisella sateella pyyhkijöitä. Mutta itselläni kun ei 6V autoa ole ollut niin fiilikset onkin kuulopuheiden mukaan. Siinä mielessä nuo ledit olisi varmaankin hyvä ratkaisu että helppo muuttaa ja säästyy energiaa. Eiköhän se virta riitä ei kärry nyt niin paljon vie. Ja jos parannuksia tarvitaan niin sen näkee sitten kun on paketti valmis. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.