x-pj Posted November 22, 2015 Share Posted November 22, 2015 Millä konstilla sais ikkunat pysymään edes hieman huurteettomana, kannattaako viritellä jonkinlainen puhallin ikkunalle?? Täältä voi löytyä vinkkejä http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13905-paksutolpan-l%C3%A4mmityksen-ja-sis%C3%A4ilman-kierron-parantelua/ 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 Aika usein noissa sport jne putkistoista puuttuu ns pikkuvaihtimet takimmaisten pyttyjen pakokanavan vierestä jolloin niihin täytyy väsätä joku oma virityksensä ja näistä virityksistä yleensä pääsee ilma karkuun ennen kuin edes löytävät tiensä lämmönvaihtimeen. Quote Link to comment
sleepercooler Posted November 23, 2015 Share Posted November 23, 2015 (edited) Täältä voi löytyä vinkkejä http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/13905-paksutolpan-l%C3%A4mmityksen-ja-sis%C3%A4ilman-kierron-parantelua/ Kyllä löytyy , mutta koitetaas ensin saada lattiat kuivaksi, ennen kuin mitään paranteluita tehdään! :) Edited November 23, 2015 by sleepercooler Quote Link to comment
Soukka Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Kertokaa viisaat mikä vaihdelaatikko tämä on? Sambasta katoin että olisi muka jostain 50-luvulta mutta jotenkin epäilen. Quote Link to comment
metake Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 -62 kuplan laatikko, valmistettu marraskuussa -61 1 Quote Link to comment
Soukka Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 -62 kuplan laatikko, valmistettu marraskuussa -61 Onkohan vielä mitkä välitykset? Entä meneekö vuoden 73 autoon missä se nokka kiinnitys kahdella pinnapultilla korista alaspäin jos vaihtaa pelkän nokkakappaleen? Quote Link to comment
metake Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Alkuperäisenä 4,385 perävälitys + 0,89 nelosvaihde. Menee nokkakappaleen vaihdolla, mutta 12v vauhtipyörä ei mahdu kytkinkoppaan ilman työstämistä. -73:n kytkinpolkimen vipu on myös pidempi kuin -62 vipu, joten kytkinhaarukan liikematka voi kasvaa liian pitkäksi ellei polkimen liikematkaa rajoita. Quote Link to comment
Soukka Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 (edited) Alkuperäisenä 4,385 perävälitys + 0,89 nelosvaihde. Menee nokkakappaleen vaihdolla, mutta 12v vauhtipyörä ei mahdu kytkinkoppaan ilman työstämistä. -73:n kytkinpolkimen vipu on myös pidempi kuin -62 vipu, joten kytkinhaarukan liikematka voi kasvaa liian pitkäksi ellei polkimen liikematkaa rajoita. Täytyy tuo vipu muistaa että rajoitin joko polkimen alle tai vaihtaa se vipu. Vauhtipyöriähän taitaa kuitenkin löytyä niin että saa 12v starttikehän mutta muuten on 6v kokoinen ja on silti 200mm kytkin tai sitten pitää tyytyä 180mm kytkimeen. Kiitos kuitenkin tiedoista! Edited December 3, 2015 by Soukka Quote Link to comment
metake Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Vauhtipyöriähän taitaa kuitenkin löytyä niin että saa 12v starttikehän mutta muuten on 6v kokoinen ja on silti 200mm kytkin tai sitten pitää tyytyä 180mm kytkimeen. Vauhtipyöriä löytyy 273 mm (ns. 6 volttinen) ja 276 mm (ns. 12 volttinen). Molempia löytyy 180 mm ja 200 mm versiona. Valtonen teki joskus noista yhteen sopivuuksista erittäin hyvän yhteenvedon, mutta muistaakseni se oli niin, että ns. 12 volttisen koneen kampiakseliin sopii mikä tahansa vauhtipyörä, 6 volttiseen ei. Ns. 12 v vauhtipyörä on aina tuo suurempi, siihen ei saa kehiä jolla se oli 6 v kokoinen, koska ero on juurikin tuossa kehässä, mutta kyllä noita 6 v laatikoita on kymmenittäin suurennettu 12 v vauhtipyörälle. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Vauhtipyöriä löytyy 273 mm (ns. 6 volttinen) ja 276 mm (ns. 12 volttinen). Molempia löytyy 180 mm ja 200 mm versiona. Valtonen teki joskus noista yhteen sopivuuksista erittäin hyvän yhteenvedon, mutta muistaakseni se oli niin, että ns. 12 volttisen koneen kampiakseliin sopii mikä tahansa vauhtipyörä, 6 volttiseen ei. Ns. 12 v vauhtipyörä on aina tuo suurempi, siihen ei saa kehiä jolla se oli 6 v kokoinen, koska ero on juurikin tuossa kehässä, mutta kyllä noita 6 v laatikoita on kymmenittäin suurennettu 12 v vauhtipyörälle. Tätäkö tarkoitit. http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/yleista/187-volkswagenin-moottorifaktoja Quote Link to comment
Soukka Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Vauhtipyöriä löytyy 273 mm (ns. 6 volttinen) ja 276 mm (ns. 12 volttinen). Molempia löytyy 180 mm ja 200 mm versiona. Valtonen teki joskus noista yhteen sopivuuksista erittäin hyvän yhteenvedon, mutta muistaakseni se oli niin, että ns. 12 volttisen koneen kampiakseliin sopii mikä tahansa vauhtipyörä, 6 volttiseen ei. Ns. 12 v vauhtipyörä on aina tuo suurempi, siihen ei saa kehiä jolla se oli 6 v kokoinen, koska ero on juurikin tuossa kehässä, mutta kyllä noita 6 v laatikoita on kymmenittäin suurennettu 12 v vauhtipyörälle. Nyt muistuu mieleen että luin tuon vertailun myös. Täytyy varmaan tuolla toisessa ketjussa huudella jos joku haluasi testata avarrus työkalua. Quote Link to comment
x-pj Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kuinka paljon kannattaa nähdä vaivaa, että saa sovitettua 60-luvun vaihteiston 70-luvun autoon, kun käytettyjä vaihteistoja saa melko edullisesti. Quote Link to comment
Tutkija Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kulmahiomakoneella ja hiomalaikalla vauhtipyörälle tilan suurentamisessa menee aikaa noin 30min aloittelijalta,15min kun on tehnyt aikaisemminkin. Poistettavan materiaalin määrä on kumminkin aika vähäinen,korkeintaan 2mm paksuudelta. Quote Link to comment
Soukka Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kuinka paljon kannattaa nähdä vaivaa, että saa sovitettua 60-luvun vaihteiston 70-luvun autoon, kun käytettyjä vaihteistoja saa melko edullisesti. No halvalla kun sai niin oli pakko ostaa :D Kulmahiomakoneella ja hiomalaikalla vauhtipyörälle tilan suurentamisessa menee aikaa noin 30min aloittelijalta,15min kun on tehnyt aikaisemminkin. Poistettavan materiaalin määrä on kumminkin aika vähäinen,korkeintaan 2mm paksuudelta. Onko se niin että osuu hammaskehä kytkinkoppaan siitä mistä se alkaa kaartumaan sisään? Quote Link to comment
Tutkija Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 (edited) Heti ensimmäinen kulma sisäänpäin,eli tasainen koneistettu pinta myös vanhemmissa laatikoissa,sitä pitää suurentaa ja myös startin puslan kohdalta mangesiumvalu pois. Sisäänpäin kaartuvalle pinnalle ei tarvise tehdä mitään. Edited December 3, 2015 by Tutkija Quote Link to comment
x-pj Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kun kiinnittää kytkimen irralliseen vauhtipyörään ja työntää paketin kytkinakseliin, pääsee mittailemaan mistä ottaa kiinni. Minä en uskaltas kulmahiomakonetta käyttää magnesiumiin. Ainakin kannattaa varata sammutuskalustoa lähelle. Noista metaken ottamista testikuvista näkee hyvin mistä pitää ottaa pois http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/22879-pikku-ty%C3%B6kalu-projekti-6v-kytkinkopan-aukasu-12v-vauhtikselle/page-2 Quote Link to comment
Tutkija Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Ihan samalla tavalla palaa jyrsinterästä tullut lastukin jos jostain raudasta kipinä sekaan tulee. Quote Link to comment
tolvana Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Kandee ottaa varmuuden välttämiseksi lodjun takakannakkeet poijes vinguttelun tai rälläköinnin ajaksi, kulmakarvat ja amisviikset tuppaa häipymään savuna ilmaan kun makneesiumipölly räjähtää.... Eikä muutes tartte paljon kipunata... Quote Link to comment
metake Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 (edited) Kandee ottaa varmuuden välttämiseksi lodjun takakannakkeet poijes vinguttelun tai rälläköinnin ajaksi, kulmakarvat ja amisviikset tuppaa häipymään savuna ilmaan kun makneesiumipölly räjähtää.... Jos vingulla tai laikkakoneella homman tekee, niin on tosiaan syytä suojata itsensä kunnolla. Ei mitään sortsit ja t-paita hommia, vaan kunnolliset pitkävartiset hitsarin hanskat käteen ja mieluusti koko naaman peittävä suojus. Ja aina välillä puhaltelee magnesiumipölyt ainakin itsensä päältä pois. JOS magnesiumi syttyy niin palaa takuuvarmasti loppuun saakka, ja kuumana. EDIT: Piti oikein kuukkelilla tarkistaa kuinka kuumana magnesium palaa, ja sen liekin lämpötila on 3000 astetta, Joten siinä kyllä sulaa hieman paremmatkin haalarit, tai nahka kämmenistä.. Edited December 3, 2015 by metake Quote Link to comment
Guest epe Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Asiasta toiseen. Mihin on tarkoitettu nuo "letkun "pätkät jotka tulee taka puslasarjan mukana? Vakaajan pystytankoihin? 4 pätkää Quote Link to comment
Guest a-p Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Kyllä oikeeseen osuit. Quote Link to comment
Guest epe Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Ok . Sitten astetta tyhmempi kysymys. Miksi niitä on 4 kpl. ? Voisko mistä löytyä räjäytyskuvia tuosta niin tietäisi mihin paikkaan tulis mikäkin pusla. Kun kaikki vanhat oli ihan tohjona jos niitä oli ollenkaan. Quote Link to comment
Guest epe Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Eli nuo ovat näköjään ei haarukka mallin pystytankoon. Kas kun ei ole mukana semmosia puslia mitkä kävis haarukkamalliseen pystytankoon holkin kanssa. Quote Link to comment
metake Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Eli nuo ovat näköjään ei haarukka mallin pystytankoon. Kas kun ei ole mukana semmosia puslia mitkä kävis haarukkamalliseen pystytankoon holkin kanssa. Ei kai sarjassa mukana tule siihen kuulumattomia osia? Haarukkamallin korjaussarja: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1459 Tankomallin korjaussarja: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1456 Kaksi erilaista systeemiä siis ja niihin omat korjaussarjansa, nyt sulla taitaa olla väärä setti... Quote Link to comment
Guest epe Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Aircoolilta tilasin tangot ja siihen piti olla puslasarja joten laittoivat väärät puslat. holkit on kuitenkin. Täytyy laittaa sinne viestiä. Quote Link to comment
metake Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Mä en pysy enää kärryillä että mitä tarkoitat holkeilla ja mitä puslilla? Quote Link to comment
Guest epe Posted December 11, 2015 Share Posted December 11, 2015 Puslat tulee haarukkaan ja holkit puslien sisään ja pultti kiinnitys. niinkuin tuossa paruzzin kuvassa jonka laitoit. Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Mikä on nokka-akseleissa rattaan pulttien kierre? M8x1.0 ei mene, tuntuis olevan tuumanen kierre. Quote Link to comment
metake Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Mikä on nokka-akseleissa rattaan pulttien kierre? M8x1.0 ei mene, tuntuis olevan tuumanen kierre. Jos en nyt ihan väärin muista, niin ihan normi M8, eli M8 x 1,25 Quote Link to comment
metake Posted December 16, 2015 Share Posted December 16, 2015 Jos en nyt ihan väärin muista... 5/16 unf Noniin, pieleen meni mun muisti :) Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Pitäiskö nokka-akselin laakereissa olla 2 kpl:tta liuskoja joissa on ne lirpakkeet? Tässä setissä ei ollut kuin yksi kappale sellasia liuskoja. Quote Link to comment
Soukka Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Pitäiskö nokka-akselin laakereissa olla 2 kpl:tta liuskoja joissa on ne lirpakkeet? Tässä setissä ei ollut kuin yksi kappale sellasia liuskoja. Tarkoitat ilmeisesti että sarja jonka hankit on tälläinen http://chircoestore.com/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/111198541.jpg Vakio sarjoissa ei noita päittäislaakereita ole kuin yksi mutta esim tässä on sitten tuo tuplana kun on HD-sarja http://www.aircooled.fi/tuote/261/nokkalaakerit-t1-std-hd-silverline Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Juuh, standardisetti näyttäis sit olevan. Kait se on ihan OK? Paljonkos pitää olla nokan päittäisvälys? Laakeriliuska ei meinaa mennä edes paikalleen. Quote Link to comment
x-pj Posted December 17, 2015 Share Posted December 17, 2015 Juuh, standardisetti näyttäis sit olevan. Kait se on ihan OK? Paljonkos pitää olla nokan päittäisvälys? Laakeriliuska ei meinaa mennä edes paikalleen. En tiedä miten oikeaoppisesti pitäs tehdä, mutta olen varovasti naputellut nokkaa vuorotellen kummastikin päästä kunnes pyörii vapaasti. Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 No niin, uutta ongelmaa pukkaa. Kampuraa pyörittäessä nokka haluaa nousta pois. Nyt kokeilin +2 ja -1 pyörillä. Molemmilla nousee. Milläs arvonnalla tuohon löytää sopivan pyörän? Onko siinä joku lokiikka kuinka se pyörä valkataan? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Pyöriikö nokka itsessään hyvin ilman kampuraa (ts. suora nokka), nouseeko nokka pois pesästään vaan osalla kierrosta (ts. kampuran ratas ei olisi tasalaatuinen) JA sit kun kummassakaan ei oo kuitenkaan mitään ongelmaa löydettävissä niin haluaako se nokka nousta niin voimaisesti pois että sitä ei peukalolla jaksa paikallaan pitää (ts. miten vakava em. ongelma on) ja että se nostovoima on peukalotarkkuudella osapuilleen tasainen koko kierroksen ajalta. Sit vielä jos varmistaisi että pyörittäessä kampura pysyy jommassa kummassa päässä päittäisvälystä että se ei aiheuta ylimääräistä liikettä.Miulla kyllä lähestulkoon kaikissa koneissa se nokka on hieman pyrkinyt nousemaan pois mutta ei koskaan erityisemmän voimallisesti, eli kun sitä on peukulla painanut ja jollain metodilla pyörittäny täyden kierroksen niin se nokkaan kohdistunut voima on tuntunut tasaiselta eikä mitenkään erityisemmän voimakkaalta -> nippuun vaan. Quote Link to comment
Simon Templar Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Pyöriikö nokka itsessään hyvin ilman kampuraa (ts. suora nokka), nouseeko nokka pois pesästään vaan osalla kierrosta (ts. kampuran ratas ei olisi tasalaatuinen) JA sit kun kummassakaan ei oo kuitenkaan mitään ongelmaa löydettävissä niin haluaako se nokka nousta niin voimaisesti pois että sitä ei peukalolla jaksa paikallaan pitää (ts. miten vakava em. ongelma on) ja että se nostovoima on peukalotarkkuudella osapuilleen tasainen koko kierroksen ajalta. Sit vielä jos varmistaisi että pyörittäessä kampura pysyy jommassa kummassa päässä päittäisvälystä että se ei aiheuta ylimääräistä liikettä. Miulla kyllä lähestulkoon kaikissa koneissa se nokka on hieman pyrkinyt nousemaan pois mutta ei koskaan erityisemmän voimallisesti, eli kun sitä on peukulla painanut ja jollain metodilla pyörittäny täyden kierroksen niin se nokkaan kohdistunut voima on tuntunut tasaiselta eikä mitenkään erityisemmän voimakkaalta -> nippuun vaan. Osalla kierrosta nousee, nokka on uus, en oo mitannu onko se suora. Täytyy hommata assistentti pyörittää konetta ja jatkaa pällistelyä. Mut jos ja kun pitää hommata uus pyörä, niin minkä numeroisen siihen koittais hommata? Quote Link to comment
janskuk Posted December 18, 2015 Share Posted December 18, 2015 Kampuran rattaan hampaassa, ulosvetäjän tms aiheuttama kolhu, pienikin, aiheuttaa jo tuollaisen vaivan. Tsekattu? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.