Jump to content

6v kupla muutos ->12v


Recommended Posts

Posted

Elikkäs omistan 6v kuplan vm.-65 ja järkeilin muuttaa sen jossain vaiheessa 12volttiseksi kunhan ehdin. Mitäs kaikkea sieltä pitää nyt sitten vaihtaa? Riittääkö polttimot, laturi, akku, latauksen säädin, releet?? Olikohan jotain muutakin? Millais pyyhkijän moottori ja radio? Saako niihin mitään muutos palikkaa mikä muuttais 12voltin virran 6volttiseksi että pystyis käyttämään??

Nyt olis hyvät vinkit tarpeen sillä mennyt hermo 6voltin järjestelmään... =D

Ja jos joku on sellaisen homman tehnyt niin vinkkejä ja neuvoja kaivataan sekä jos jollain on osia myynnissä niin niitäkin voipi tarjoilla!

 

Posted

Näitä on muutettu. Itsekin muutin aivan 80-luvun alussa. Näin jälkeenpäin en kyllä ymmärrä että miksi. Kunnossa oleva 6 V järjestelmä on hyvä, toimivuus ei ole jännitteestä kiinni?

 

T. Kerkko.

  • Like 2
Posted (edited)

Hakua käyttämällä löytyy juttua asiasta aiemmilta vuosilta, mutta laitetaan nyt tähänkin lista:

 

- kaikki polttimot

- vilkkurele

- valonvaihtorele (jos on)

- äänitorvi

- lasinpyyhkijän moottori

- laturi + lataussäädin

- puola

- kaasarin ryyppyvastus

- akku

 

 

6 v startin voit jättää paikalleen koska 12 v startti "6 v" hampaalla on hankala tai kallis hankittava.

 

Unohtuikohan jotain listalta?

 

Edit: Akku unohtui, lisäsin sen listaan.

Edited by metake
Posted

Ainakin blaukkareissa on yleensä 6/12v vaihtoehot ja varmaan muissa radiossa samanmoisia mahdollisuuksia.

  • 11 months later...
Posted

6v-->12v muutokset kuplaan käynnissä mutta mihinkäs on porukka laittanut uuden lataussäätimen kun vanhahan on laturissa kiinni?Takapenkin alleko?Onko mitään ohjetta miten yhdistetään johdot?

Ja sitten onko -65 mallin kuplassa ajovalorele missä?? En oo erillistä ajovalorelettä vielä löytänyt joten onko se ajovalorele yhdistettynä tohon valokatkaisijaan jotenkin mikä löytyy kojelaudasta?? Ostin vaan 12v. erillisen ajovaloreleen mutta mitäs sille nyt pitäisi tehdä jos erillistä ajovalorelettä ei löydy?? Hyvät neuvot ovat tarpeen! =)

Posted

Ei tarvitse sijoittaa lataussäädintä mihinkään kun laittaa laturiksi sisäisellä säätimellä olevan vaihtovirtalaturin. Jos laturina on 12 v tasavirtalaturi, niin säädin kannattaa sijoittaa johonkin lähelle laturia, esim. puhallinkopan taakse.

 

Valorele löytyy etuluukun alta läheltä nopeusmittaria, vilkkureleen vierestä. Releeksi ei käy yleisrele vaan pitää olla kuplan oma valorele, samanlainen siis kuin 6 v rele, mutta luonnollisesti 12 v sähkölle tarkoitettu.

Posted

Ei ole -65 Kuplassa valorelettä,jalalla käytettävä valonvaihdin on senneverran järeää tekoa että relettä ei tarvita.

Sitä kyllä ihmettelen miksi noita 12 v muutoksia edelleen tehdään?Se oli ymmärrettävää silloin kuin Kuplat olivat ympärivuotisia käyttöautoja

Posted

Erillistä relettä ei kuplassani ole että joko sitä ei ole lainkaan tai sitten se on valokatkaisijassa??? Ei ole vilkkureleen vieressä erillistä relettä!!! =(

 

Onko kellään mitään kuvaa siitä lataussäätimen paikasta mihin ootte niitä laittanut??

 

Teen kuplani 12v siksi koska olen kyllästynyt täysin tohon 6v järjestelmään!!! =)

Posted

Erillistä relettä ei kuplassani ole että joko sitä ei ole lainkaan tai sitten se on valokatkaisijassa??? Ei ole vilkkureleen vieressä erillistä relettä!!! =(

 

Onko kellään mitään kuvaa siitä lataussäätimen paikasta mihin ootte niitä laittanut??

 

Teen kuplani 12v siksi koska olen kyllästynyt täysin tohon 6v järjestelmään!!! =)

Jos sulla on poljettava pitkien katkaisija niin silloin ei erillistä valonvaihtorelettä ole tähä systeemiin voit kylläkin asentaa erillisen perusreleen helpottamaan kytkimen läpi meneviä virtoja. Jos sulla on vilkunviiksestä valojen vaihto niin silloin tarvitsen hipaisureleen valojen vaihtoa varten.

 

Kuva releen asennuspaikasta on pari postausta ylempänä ja Åke myös mainitsi että sen saa pätevästi puhallinkopan taakse piiloon.

 

Ja tosiaan yleensä rikkinäisen 6v laturi/latauksen säädin paketin saa korjattua 12V muunnoksella vaihtamalla uuden laturin ja latauksen säätimen mutta kyllä se 6v järjestelmäkin olisi kummasti paranutunut samasta operaatiosta. Ja 6v akuksi kannattaa ehdottomasti hommata optima kun ei ole oleellisesti kalliimpi ja on pikkasen eriplaneetalta johonkin pikikansi akkuun verrattaessa,

 

Ja onhan se selvä että hapettuneet kontaktit toimivat paremmin kun läpimenevä virta pienenee ja kummasti valot ovat kirkaammat ja starttikin pyörii nopeammin. Mutta omasta mielestäni 6V systeemi kuuluu vanhoihin vakioautoihin ja se on osa auton "luonnetta".

Posted

Juu poljettava pitkien valojen katkaisija löytyy kyllä autosta eli viiksessä ei ole mitään pitkienvalojen vaihtoa! Eli välttämätön ei siis toi releen asennus ole vai? Ymmärsinkös oikein??

 

Mitään kuvaa en oo nähnyt vaikka "Hebster52" niin sanoi laittavansa! Mut ei se mitään katson jos kotikoneella näkyisi paremmin! =)

 

Juu mulla on noita akkuliikkeistä hommattuja pikiakkuja ollut jo niin monta ja ei ne oo kovin hyviä ja niitä on saanut vaihdella melkein 2-3vuoden välein vaikka laturi on tarkastettu ja muutkin asiat ovat kunnossa mutta tuntuu ettei toi 6v systeemi toimi niinkuin pitäisi joten päädyin 12v järjestelmään. Toivottavasti nyt toimii hyvin!!! ;)

Posted (edited)

Jos on jalkakytkin niin rele ei ole pakollinen mutta fiksu olla olemassa. 12v muunnoksella kytkimen läpi menevät amppeerit laskevat eli jos se on 6V systeemissä toiminut niin se toimii vielä 12v systeemissäkin. Ja tosiaan 6v optiman saa parhaimmillaan 130€ niin ei paljon kantsi muiden kanssa pelata jos ei mr peliä rakenna.

Edited by Tanhis
Posted

No nyt näkyi toi "Hebster52" kuva kun kotikoneella katsoin! Täytynee laittaa varmaan samaan kohtaan suurinpiirtein oma säädin? Löytyykö jostain netistä kytkentäkaavio tolle releelle 6v-->12v, onko kellään tietoa??  Juu en oo tästä rakentamassa mitään museopeliä enää, tätä on jo muutettu ns. parempaan suuntaan! =D

Posted

Kerro nyt ensiksi että mikä laturi sulla on. Jos tasapaksu rungoltaan se on tasavirtalaturi. Jos runko ei ole tasapaksu niin se on vaihtovirta ja jos siinä vaihtovirtalaturissa on vain kaksi liitintä niin se on sisäisellä säätimellä jos neljä liitintä niin se on ulkoiselle säätimelle tarkoitettu.

  • 2 weeks later...
Posted

Edelleen viisaammille kysymys, miten toi valorele nyt sitten kytketään toimintaan kun ei oo ko toi valokatkaisija tässä -65 kuplassa? Miten te ootte niitä asentanut? Kytkentäkaavio olis ihan kiva. Apuja kiitos. ☺

Posted (edited)

Ei sitä valorelettä tarvi jos on jalka kytkimellä.....

 

Eihän sitä relettä ole siellä alunperinkään.

Kuvassa J2 on jalka katkaisija.

bug_62.jpg

Edited by Hebster52
Posted

Juu kytkin polkimen vieressä on pitkien vaihtokytkin tässä mallissa. Järkeilin sitä vaan kun toiset sanoo että pitää ehdottomasti asentaa se valorele sillä muuten se valokatkaisija hajoaa ja toiset sanoo että ei tarvi tehdä mitään ja antaa olla näin kun on nytkin? Sen takia oon hiukkasen epävarma noista kytkennöistä että pitääkö tehdä mutta jos näin meinaatte että mitään ei hajoa kun akun kytkee paikoilleen ja testaa valoja niin annan olla sitten näin kun on nytkin.

Posted

Virta on se asia joka esim. Pitkien Kytkimen hajottaa, tai sulattaa.

Jos autossasi valojen teho pysyy samana (hatusta esim. 50w) ja vain jännite muuttuu, puolittuu kytkimen läpi kulkeva virta.

Tuossa 50w esimerkkitapauksessa ampeereita (virtaa) 6 voltissa n.8Aja vastaavasti 12 voltissa vain n.4A.

 

Ei hajoa kytkin, itseasiassa kestää paremmin kuin ennen.

  • Like 1
Posted

Onko kellään tullut vastaan sellaista että kun laittaa virrat ja vilkun päälle niin vilkut ei toimi, ainoastaan valo syttyy mittariin ja palaa koko ajan mutta vilkut ei toimi. Vilkku rele on uusi mutta voiko se olla rikki kun ei vilkut toimi?? Mikäs nyt avuksi? Sulakkeet ovat ehjiä. Voiko rele taikka vilkunviiksi olla rikki?? 

 

Tarvis vielä vähäsen apuja! Kiitos.

 

 

Ps. Muut valot kyllä toimi hienosti ilman sitä ajovalo relettä. =)

Posted (edited)

Sulla on vilkuissa maavika eli rupea katsomaan vaikka ettei takavalojen johdot ota maahan kiinni.

Edited by Tanhis
Posted

Onko vilkkurele kuplaan tarkoitettu vai jokin yleisrele? Kaikki yleisreleet ei välttämättä kuplasa toimi, tai sitten rele voi olla väärin kytketty.

Posted

Huomioikaa myös polttimot...

 

Mikäli ovat wateiltaan mitä sattuu vaikka ovatkin oikealle volttimäärälle erilaisten releiden kanssa saavat aikaan jänniä juttuja :-)

Posted

Rele on ostettu vw osia myyvästä liikkeestä joten ei luulisi olevan mikään yleisrele? Pitää tänään alkaa kattomaan niitä polttimoita ja maa pisteitä jos tulis kuntoon sillä?

Posted

Eipä tunnu vilkut toimivan edelleenkään, polttimot vaihdettu toisiin, maapisteitä puhdistettu, liittimet tsekattu, virta mitattu ja se tulee kyllä releelle asti liittimiin. Rele naksuu pikkasen kun laitoin virrat päälle, vilkun päälle ja otin hyppy johdon jonka laitoin releen maapisteeseen (31 napaan) ja toisen pään kun painaa runkoa vasten kuuluu releestä pieni naksuna. En sitten tiedä mitä seuraavaksi koittaisi? Mahtaiskos tossa vilkun viiksessä olla jokin vika ettei toimi niinkuin pitäisi taikka rele sökö?? Hyviä neuvoja kaivataan edelleen! Kiitos!

Posted

Laita releen tilalle hyppylanka ja katso syttyvätkö villupolttimot tällöin. Saat ainakin relevian suljettua pois.

jos ei apuja, yleismittari tai irtopolttimo käteen, maadoitat polttimon ja alat aiemmin tässä ketjussa olevaa sähkökuvaa mukaillen aukomaan liittimiä ja katsomaan mihin asti sähköä tulee. Siis ihan sulakkeelta lähtien eteenpäin.

  • Like 1
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...